Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2371147_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 13-04-2021
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPRED
Sagsnr.: 2017829
Dok. nr.: 1549013
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 440 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
af sundhedsministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 440:
”Ministeren
oplyste på samråd 1/12-20, at regeringen 100 pct. havde opfyldt inddra-
gelsen af covid-19-følgegruppen.
a. Hvordan har ministeren inddraget ældreordførerne vedrørende restriktionerne på
ældreområdet - og her tænkes udover den ældreaftale, der blev indgået?
b. Hvordan har regeringen inddraget Folketinget vedrørende nedslagtning af raske
mink samt massegravene?
c. Hvordan har ministeren inddraget de ældre i forhold til at fratage dem deres selv-
bestemmelsesret i egen bolig?
d. Har Folketinget fået og får Folketinget samme vidensgrundlag og samme informati-
oner vedrørende covid-19 som ministeren?”
Svar:
Som nævnt på det pågældende samråd er det en central lære ved COVID-19, at ha-
stighed er afgørende for ikke at risikere at komme på bagkant af virusudviklingen. Det
har været en periode med helt særlige arbejdsbetingelser.
Når det er sagt, er det min oplevelse, at der har været meget dialog med ordførerne
vedrørende arbejdet med COVID-19 i hele processen.
Orienteringen af Folketingets partier er primært sket gennem Følgegruppen for CO-
VID-19, som løbende har modtaget viden og underretninger om de seneste udviklin-
ger i epidemien. Derudover er der løbende afholdt møder i Følgegruppen for COVID-
19, hvor epidemiens udvikling er blevet drøftet. Sundhedsmyndighederne har også
løbende deltaget i møderne i Følgegruppen for at orientere og svare på spørgsmål fra
partierne om deres vurderinger af smittesituationen, myndighedernes arbejde og
indsatser med videre. Ligeledes kan det bemærkes, at der løbende lægges notater og
rapporter frem af sundhedsmyndighederne med den seneste viden. Der sker også of-
fentliggørelse af den ugentlige risikovurdering på coronasmitte.dk.
Jeg antager, at der i spørgsmålets del a henvises til aftalen om initiativer for svæk-
kede ældre i forbindelse med COVID-19 (Ældrepakken).
Med Ældrepakken blev der bl.a. afsat 100 mio. kr. til nye løsninger for fastholdelse af
social kontakt på ældreområdet og etableret et partnerskab på ældreområdet mod
ensomhed. Mange organisationer deltager i partnerskabet, der bl.a. har til opgave at
indsamle gode løsninger, som kan forebygge ensomhed og skabe tryghed blandt æl-
dre. Partnerskabet har også udarbejdet en strategi for at modvirke ensomhed hos
svækkede ældre under COVID-19.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm., om regeringens inddragelse af covid-19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
Derudover blev der i begyndelsen af november 2020 indgået en bred aftale om ud-
møntning af 50 mio. kr. til bekæmpelse af ensomhed bredt, herunder på ældreområ-
det. Her afsættes fx 10 mio. kr. til 1.000 nye fællesskaber målrettet aktører i for-
eningslivet, ligesom der afsættes 20 mio. kr. til indsatser under de fire covid-19-part-
nerskaber, herunder partnerskabet på ældreområdet mod ensomhed.
I forhold til spørgsmålet om inddragelse af de ældre vedtog et enigt Folketing hen-
holdsvist den 12. marts 2020 og den 31. marts 2020 en ændring af epidemiloven (L
133 og L 158).
Som det fremgår af lovforslagene var lovforslagene ikke sendt i høring, da der var et
akut behov for at vedtage de tiltag, som lovforslagene indeholder. Der har således
været tale om en ekstraordinær situation, hvor det har været nødvendigt at handle
hurtigt for at afbøde alvorlige konsekvenser af spredningen af COVID-19 i det danske
samfund.
Med ovenstående ændringer af epidemiloven blev sundheds- og ældreministeren be-
myndiget til at fastsætte regler om forbud mod eller restriktioner for besøgendes ad-
gang til bl.a. plejehjem, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme ud-
bredelsen af en alment farlig sygdom, jf. § 12 c.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse om besøgsrestriktioner på plejehjem,
plejeboliger og aflastningspladser samt sygehuse og klinikker i forbindelse med hånd-
tering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19). Bekendtgørelsen er i perioden lø-
bende lempet og justeret i forhold til muligheden for at få besøg på plejehjem.
Det bemærkes i denne sammenhæng, at jeg besvarer spørgsmålet for den periode,
hvor sundheds- og ældreområdet hørte under samme ressort. Siden spørgsmålet blev
stillet, har der været en ressortomlægning, og ældreområdet hører nu sammen med
socialområdet. Det kan i den forbindelse nævnes, at social- og ældreministeren ligele-
des har bidraget med initiativer i forbindelse med COVID-19.
For så vidt angår spørgsmålets del b vedr. mink er der blevet indhentet bidrag fra Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, som oplyser:
”So
eke dt har Folketi gets Udvalg for Forret i gsorde e
kommission. Det har regeringen naturligvis bakket op om.
edsat e gra sk i gs-
Gra sk i gsko
issio e skal u dersøge og redegøre for ” eslut i gspro esser e i
og imellem relevante myndigheder, i perioden fra første gang spørgsmålet om hjem-
mel i forbindelse med aflivning af alle danske minkbesætninger blev drøftet eller om-
talt i materiale til møder i regeringsudvalg, herunder forberedende embedsmandsud-
valg, indtil den 4. november 2020, hvor det blev offentliggjort, at regeringen havde
esluttet, at alle i k i Da ark skulle aflives …” sa t ”… eslutningsprocesserne
i og
imellem relevante myndigheder, i perioden fra det den 4. november 2020 blev offent-
liggjort, at regeringen havde besluttet, at alle mink i Danmark skulle aflives straks, indtil
lovforslag nr. L 77 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink blev vedta-
get af Folketi get de
. de e er
.”
Af principielle grunde finder Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri derfor ikke,
at materiale, der er relevant for en kommende uvildig undersøgelse, bør oversendes
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm., om regeringens inddragelse af covid-19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
til Folketinget. Således gøres i denne besvarelse alene rede for inddragelsen af Folke-
tinget ifm. minkgravene.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i forløbet omkring minkgravene af-
holdt teknisk gennemgang, hvor ordførerne var inviteret, den 30. november 2020 og
igen 11. december 2020. Den 14. december fik Folketingets fødevareordførere tilsendt
Fødevarestyrelsens oplæg til beslutningsgrundlag samt inviteret til gennemgang af rap-
porten og spørgsmål til rapporten den 18. december 2020.
Den 2. december 2020 besvarede fødevareministeren og miljøministeren mundtligt
sa rådsspørgs ål C, der lød ”Mi istre e edes i et å e t sa råd ude agka t rede-
gøre for de politiske, juridiske- og miljømæssige aspekter i minksagen, herunder om
edgrav i ge af i k.”
Den 9. december besvarede fødevareministeren tre mundtlige § 20-spørgsmål (S 525,
S 526 og S 529).
Der er desuden i perioden 15. november 2020 til 31. december 2020 blevet besvaret
ca. 10 alm. del spørgsmål om nedgravningerne af aflivede mink.
Søndag den 20. december 2020 blev der indgået politisk aftale om, at de aflivede
mink skal graves op fra gravene ved Kølvrå og Nørre Felding og bortskaffes ved for-
brænding i affaldsforbrændingsanlæg. Med i aftalen er regeringen, Enhedslisten, SF,
Radikale Venstre og De frie Grønne. Opgravningen og afbrændingen forventes afslut-
tet medio juli, som det fremgår af den politiske aftale.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Rasmus Ettrup Due
Side 3