Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
1. december 2020, Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Samrådsspørgsmål Q:
”Hvordan
vil regeringen og ministeren inddrage Folketingets partier og covid-19-
følgegruppen forud for kommende beslutninger
herunder grundlaget for beslutninger
som indfører, ændrer eller ophæver covid-19-restriktioner, og om handleplaner og strategier
m.v., herunder en kommende exit-strategi?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF) og Martin Geertsen (V)
Samrådsspørgsmål R:
”Hvordan
vil regeringen og ministeren inddrage borgerne og borgernes opfattelse og
oplevelser af forholdsregler og restriktioner i den fremadrettede covid-19-indsats?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF) og Martin Geertsen (V)
[Indledning]
Tak for de to spørgsmål, som jeg vil besvare samlet.
Alle er klar over, at vi står i en ekstraordinær situation på
grund af epidemien.
Prioritet nummer 1 er at få Danmark og danskerne så godt og
sikkert igennem epidemien som overhovedet muligt.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-20 om hvordan regeringen vil inddrage Folketingets partier, covid-19-følgegruppen og borgere i kommende beslutninger om covid-19-indsats, til sundheds- og ældreministeren
Det er afgørende for os alle sammen at bevare kontrollen
med smitten. Det handler særligt om at passe godt på vores
sårbare grupper– og at vi skal undgå en situation, hvor
sygehusene ikke længere kan følge med. Sådan var det i
foråret, sådan er det i efteråret, sådan bliver det i vinteren.
Det er ikke en potentiel risiko eller en teoretisk risiko. Det er
en fuldkommen reel risiko. Man kan se i europæiske lande,
at de sidder fast i epidemien og mister kontrollen med
epidemien, hvis de ikke er klar til at handle i tide.
Samtidig er det vigtigt at holde så meget af samfundet åbent
som muligt inden for nogle sundhedsmæssigt forsvarlige
rammer.
Vi ved, hvor hurtigt det kan gå den forkerte vej med
coronavirus.
I Danmark blev den første person bekræftet smittet med ny
coronavirus den 27. februar.
Den 11. marts
samme dag, som WHO erklærede COVID-
19 for en pandemi
var antallet af bekræftede smittede i
Danmark steget til 514.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-20 om hvordan regeringen vil inddrage Folketingets partier, covid-19-følgegruppen og borgere i kommende beslutninger om covid-19-indsats, til sundheds- og ældreministeren
Det ramte Danmark, det ramte andre lande, og andre lande
blev ramt hårdere end Danmark blev. Velfungerende lande
med gode og moderne sundhedsvæsner har på kort tid
oplevet at blive løbet næsten over ende af coronavirus.
Belgien, Østrig, Italien
blot for at nævne et par få lande
har virkelig kæmpet en hård kamp. Og landene har måtte
indføre endda meget hårde restriktioner for deres
befolkninger. Også meget hårdere restriktioner end det, der
vi har været tilfældet i Danmark indtil nu.
En central lære ved corona er, at hastighed er afgørende. Der
skal handles hurtigt. Der skal handles resolut. Der skal
handles konsekvent. For ellers risikerer vi at komme på
bagkant af virusudviklingen.
Selvom vi i Danmark er blandt dem, der tester suverænt flest
i forhold til befolkningsstørrelse, så er det også sådan, at der
er mørketal i alle lande. Når der kan reageres, så gør man det
på baggrund af de oplysninger, som man kan få.
Derfor har vi fra starten af prioriteret at sætte tidligt ind med
tiltag
med udgangspunkt i sundhedsmyndighedernes
vurderinger og anbefalinger - for at bremse
smitteudviklingen.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-20 om hvordan regeringen vil inddrage Folketingets partier, covid-19-følgegruppen og borgere i kommende beslutninger om covid-19-indsats, til sundheds- og ældreministeren
Det er heldigvis lykkedes i Danmark at bevare kontrollen
med virus. Med tidlige indsatser, der bygger på
sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Med et fintmasket
overvågningssystem. Med massiv testning og
smitteopsporing. Og
som et helt afgørende element
en
ændret adfærd hos befolkningen.
[Inddragelse af partierne]
Regeringen har gennem epidemien løbende inddraget og
orienteret Folketingets partier om indsatserne mod COVID-
19. Det ønsker regeringen også at gøre fremadrettet.
Folketinget vedtog i marts ændringer i epidemiloven. En lov,
der giver myndighederne de nødvendige redskaber, der skal
til for at bevare kontrollen med smitten i Danmark.
Epidemiloven bortfalder som bekendt til marts. Derfor er vi i
gang med at se på en ny model. Dét har der været drøftelser
mellem regeringen og Folketingets partier
og der kommer
også til være nye drøftelser om erstatningen for
epidemiloven, der udløber i marts.
Der er etableret en Følgegruppe for COVID-19 med
deltagelse af samtlige partier i Folketinget.
I betænkningen, som blev skrevet under behandlingen af
hasteloven i marts, der står der:
Udvalget har noteret sig, at sundheds- og ældreministeren
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-20 om hvordan regeringen vil inddrage Folketingets partier, covid-19-følgegruppen og borgere i kommende beslutninger om covid-19-indsats, til sundheds- og ældreministeren
har tilkendegivet, at ministeren vil etablere en følgegruppe
bestående af samtlige sundhedsordførere, der løbende kan
drøfte aktuelle spørgsmål i forhold til håndteringen af
COVID-19.
Følgegruppen vil følge udviklingen i smittespredningen
og blive inddraget i forbindelse med tiltag, der er på vej,
herunder i form af udmøntning af bemyndigelser. I
forbindelse med akutte hastesager med behov for hurtig
handling, vil følgegruppen blive inddraget hurtigst muligt.
Udvalget har endelig noteret sig, at sundheds- og
ældreministeren i november 2020 vil fremsætte udkast til
revision af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme.”
100 procent opfyldt fra ord til andet.
Fra den 11. marts til dags dato er der afholdt 33 møder i
Følgegruppen for COVID-19 [per 27/11]. Følgegruppen har
modtaget 203 skriftelige orienteringer i samme periode.
Siden 1. marts er der stillet flere end 1.000 (1037) [per
27/11] skriftelige spørgsmål fra Folketingets udvalg, flere
end 100 § 20-spørgsmål (121) [per 27/11] samt 38
samrådsspørgsmål om corona-relaterede forhold [per 27/11].
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-20 om hvordan regeringen vil inddrage Folketingets partier, covid-19-følgegruppen og borgere i kommende beslutninger om covid-19-indsats, til sundheds- og ældreministeren
I Følgegruppen har der i den seneste periode været drøftelser
om blandt andet forlængelse af nationale COVID-19-tiltag,
smittesituationen i Nord- og Midtjylland og om
vaccinestrategi. Så sent som i går har vi drøftet indsatser for
at mindske smittespredningen i og omkring
hovedstadsområdet.
Sundhedsmyndighederne har også løbende deltaget i
møderne i Følgegruppen for at orientere og svare på
spørgsmål fra partierne om deres vurderinger af
smittesituationen, myndighedernes arbejde og indsatser med
videre.
Dertil kommer de løbende afholdte møder med partiledere
samt politiske forhandlinger på andre ressortområder for
eksempel om genåbning af samfundet og
kompensationsordninger og hjælpepakker som følge af
COVID-19.
Regeringen vil fortsat at inddrage Folketinget i spørgsmål
om håndteringen af COVID-19.
Regeringen har konkret varslet drøftelser i Følgegruppen her
i starten af december om de nationale restriktioner, der løber
til og med henholdsvis den 13. december og den 2. januar
og det indebærer også drøftelser omkring afholdelse af julen.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-20 om hvordan regeringen vil inddrage Folketingets partier, covid-19-følgegruppen og borgere i kommende beslutninger om covid-19-indsats, til sundheds- og ældreministeren
[Inddragelse af borgernes oplevelser]
Og nu til spørgsmålet om inddragelse af borgerne og
borgernes opfattelser under epidemien.
Indsatsen mod corona står og falder med, om vi alle sammen
holder fast i de gode vaner og følger myndighedernes
anbefalinger og retningslinjer.
Derfor er borgernes adfærd og opfattelse af f.eks. de indførte
COVID-19-tiltag selvsagt også et meget vigtigt element i
myndighedernes indsats.
Det såkaldte HOPE-projekt
som drives af Aarhus
Universitet og er finansieret af Carlsbergfondet - følger
udviklingen i danskernes reaktioner på corona-epidemien.
Det sker ved hjælp af spørgeskemaundersøgelser.
Projektet måler løbende befolkningens bekymringer og deres
opbakning til den førte politik.
Konkret belyser projektet blandt andet:
- udviklingen i smitteforebyggende adfærd
- udviklingen i danskernes bekymring
- udviklingen i danskernes selvrapporterede
smitteforebyggende adfærd
- andelen af befolkningen, der i høj grad føler, at de har
tilstrækkelig viden om, hvordan de som borgere skal
forholde sig til corona-virus.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-20 om hvordan regeringen vil inddrage Folketingets partier, covid-19-følgegruppen og borgere i kommende beslutninger om covid-19-indsats, til sundheds- og ældreministeren
Afrapporteringerne fra projektet ligger offentligt tilgængeligt
- og myndighederne inddrager løbende målingerne i deres
arbejde. Jeg håber og går ud fra, at Følgegruppen og
Folketingets partier ligeledes læser disse afrapporteringer
meget grundigt.
Data fra HOPE-projektet indgår blandt andet som en del af
datagrundlaget for den faglige risikovurdering i det nationale
varslingssystem.
HOPE-projektet er også tilknyttet Statens Serum Instituts
ekspertgruppe for matematisk modellering,
Sundhedsstyrelsens COVID-19 Advisory board samt i den
faglige referencegruppe til varslingssystemet.
Dette samarbejde skal netop være med til at understøtte, at
denne systematisk indsamlede viden fra HOPE-projektet om
for eksempel danskernes adfærd indgår i myndighedernes
overvejelser om indsatsen mod COVID-19.
[Afslutning]
Jeg vil gerne afslutningsvis understrege, at regeringen fortsat
vil inddrage Folketingets partier i spørgsmål om COVID-19.
Ligesom regeringen og myndighederne også fortsat vil
inddrage borgernes oplevelser af epidemien.
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-20 om hvordan regeringen vil inddrage Folketingets partier, covid-19-følgegruppen og borgere i kommende beslutninger om covid-19-indsats, til sundheds- og ældreministeren
Kan regeringen inddrage mere? Det ville man jo nok altid
kunne gøre, og det ville vi helt sikkert også kunne gøre i den
her situation. Der findes ikke en skræddersyet manual til
håndtering af ny coronavirus.
Det afgørende for regeringen er dog, at vi ikke går på
kompromis med danskeres sundhed. Regeringen vil holde
fast i, at der skal kunne handles hurtigt og resolut for at
bevare kontrollen med virus.
Tak for ordet.
Side 9