Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2337881_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPLMML
Sagsnr.: 2017870
Dok. nr.: 1562511
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 435 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
af sundhedsministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann
Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 435:
”Hvad er i istere s ko
e tar til artikle ”Klagestor u der coro a” i BT de 7.
november 2020, og kan ministeren be- eller afkræfte, at der har været
en vækst i klager og fejlbehandlinger
utilsigtede dødsfald
unødig ventetid på livsvigtig udredning og behandling, eller at patienter er blevet
afvist på trods af alvorlige symptomer som følge af corona-restriktionerne på syge-
huse, i almen praksis og hos alment praktiserende speciallæger?”
Svar:
Om klager og fejlbehandlinger:
Styrelsen for Patientklager er blevet anmodet om at oplyse antallet af klagesager,
som er anmeldt i perioden marts til november gennem de seneste 5 år. Styrelsen for
Patientklager har hertil oplyst, at der i perioden marts til november 2020 er modtaget
i alt 6.003 nye klagesager, hvilket svarer til en stigning på 2 pct. Sammenlignet med
samme periode i 2019.
Styrelsen for Patientklager har udarbejdet nedenstående tabel til illustration af mod-
tagne klagesager:
Af nedenstående tabel fremgår den procentvise stigning i klagesager i perioden:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om kommentar til artiklen Klagestorm under corona i BT 27/11-20, til sundheds- og ældreministeren
2337881_0002.png
Procentvis stigning i klagesager modtaget marts-
november 2016-2020
25,0
20,0
19,5
21,0
23,4
Procent
15,0
10,0
5,0
0,0
0,0
2016
2017
2018
2019
2020
8,1
Årstal
Endvidere har Sundhedsministeriet anmodet Patienterstatningen om oplysninger
vedrørende antallet af anmeldte sager fra marts til november gennem de senest 5 år.
Patienterstatningen har oplyst, at opgørelsen over erstatningsansøgninger viser, at
der
ikke
er kommet flere ansøgninger om erstatning i perioden 1.marts - 30. novem-
ber 2020, når der sammenlignes med antallet af ansøgninger fra samme periode de
seneste fem år.
Patienterstatningen har hertil bemærket, at opgørelsen ikke siger noget om, hvorvidt
der er sket flere eller færre skader i sundhedsvæsenet i denne periode. Det skyldes,
at der i gennemsnit går 737 dage fra tidspunktet, hvor en skade er sket, til patien-
terne søger erstatning. Med henvisning hertil har Patienterstatningen oplyst, at antal-
let af erstatningsansøgninger, som er sendt til Patienterstatningen fra 1. marts til 30.
november 2020, ikke afspejler omfanget af de skader, som er opstået i den givne pe-
riode.
For så vidt angår antal erstatningsansøgninger fra 1. marts til 30. november de sene-
ste 5 år har Patienterstatningen udarbejdet følgende tabel:
2020
2019
2018
2017
2016
7.769
8.731
8.059
7.770
8.497
Endvidere har Patienterstatningen opgjort erstatningsansøgninger i perioden marts
til november 2020 relateret til COVID-19 opgjort på Patienterstatningens ansøgnings-
kategorier:
Endnu ikke af-
gjort
Afvist
Anerkendt
Sager i alt
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om kommentar til artiklen Klagestorm under corona i BT 27/11-20, til sundheds- og ældreministeren
2337881_0003.png
Smittet på be-
handlingssted
For sent eller
aldrig be-
handlet for
COVID-19
Manglende
behandling af
anden syg-
dom på grund
af restriktio-
ner
I alt
Restgruppe
I alt inkl. rest-
gruppe
35
7
5
0
1
0
41
7
117
19
3
139
159
15
174
24
7
31
4
0
4
187
22
209
Sidst har Patienterstatningen opgjort alle erstatningsansøgninger relateret til COVID-
19 frem til 15. februar 2021 opgjort på Patienterstatningens ansøgningskategorier, og
som fremgår af følgende link https://pebl.dk/da/nyheder/nyhedsarkiv/erstatning-ef-
ter-covid-19-smitte-paa-plejehjem:
Endnu ikke af-
gjort
48
Afvist
5
Anerkendt
3
Sager i alt
56
Smittet med
COVID-19 på
sygehus, ple-
jehjem m.m.
For sent eller
aldrig be-
handlet for
COVID-19
Manglende
behandling af
anden syg-
dom på grund
af restriktio-
ner
I alt
Restgruppe
I alt inkl. rest-
gruppe
8
1
0
9
141
21
7 (4 direkte
corona-relate-
rede)
169
197
22
219
27
12
39
10
0
10
234
34
268
Om utilsigtede dødsfald:
Styrelsen for Patientsikkerhed
er blevet anmodet om bidrag til besvarelsen for så vidt
angår antallet af
utilsigtede dødsfald
gennem de seneste 5 år i perioden fra marts til
november. Endvidere er styrelsen blevet anmodet om at oplyse, om de oplysninger
om utilsigtede hændelser relateret til COVID-19, som styrelsen fremsendte i forbin-
delse med besvarelse af blandt andet SUU alm. del spm. 105, er de seneste oplysnin-
ger om utilsigtede hændelser relateret til COVID-19.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om kommentar til artiklen Klagestorm under corona i BT 27/11-20, til sundheds- og ældreministeren
./.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at den overordnede ge
e ga g ”COVID-
9 og utilsigtede hæ delser” sa t vide sopsa li ge ”Sikkerhed for su dhedsperso-
er er sikkerhed for patie ter” o erfari ger fra
COVID-19, er de seneste samlede
oplysninger om utilsigtede hændelser relateret til COVID-19. Vidensopsamlingen ved-
lægges til udvalgets orientering.
Styrelsen har endvidere oplyst, at styrelsen planlægger at samle erfaring fra utilsig-
tede hændelser under COVID-19 i en rapport eller lignende i 2021, og eventuelt i for-
bindelse med den årlige beretning for Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD). Sty-
relsen har imidlertid oplyst, at data fra DPSD ikke kan anvendes til statistik eller sam-
menligning på tværs af fx tid eller geografi.
./.
Styrelsen for Patientsikkerhed har i forbindelse med besvarelsen af SUU alm. del spm.
105 oplyst, at der i perioden 1. januar 2020 til 1. august 2020 er rapporteret 127 al-
vorlige eller dødelige utilsigtede hændelser. 80 er ifølge styrelsen klassificeret som al-
vorlige og 47 som dødelige. Besvarelsen af SUU alm. del spm. 105 vedlægges til orien-
tering.
Om unødig ventetid på livsvigtig udredning og behandling, eller afvisning af patienter
på trods af alvorlige symptomer som følge af corona-restriktionerne på sygehuse, i
almen praksis og hos alment praktiserende speciallæger:
Når noget går galt i sundhedssystemet, er det vigtigt, at vi kan lære af det og undgå,
at det sker igen. Rapporteringssystemet for utilsigtede hændelser er i den forbindelse
et vigtigt element i forhold til at indsamle, analysere og formidle viden om utilsigtede
hændelser og dermed skabe en systematisk læring.
Under COVID-19-epidemien i Danmark har myndighederne indført en række tiltag for
at mindske smittespredning og øge beredskabet i tilfælde af en hastigt forløbende
epidemi. Det indgik som en del af sundhedsmyndighedernes rådgivning til regionerne
i marts, at der var behov for at frigive personale og kapacitet på landets sygehuse for
at sikre den fornødne behandlingskapacitet til et potentielt stort antal patienter med
COVID-19.
Som en konsekvens heraf blev en række behandlinger af ikke-akutte og ikke-livstru-
ende sygdomme midlertidigt udsat, og regionerne fik - på baggrund af en samlet vur-
dering af deres behandlings- og personalekapacitet - mulighed for midlertidigt at se
bort fra tidsfristerne i reglerne om retten til hurtig udredning og det udvidede frie sy-
gehusvalg På grund af høje smittetal og et stigende pres på sygehuskapaciteten har
regionerne igen ultimo 2020 og primo 2021 haft behov for at udskyde en række be-
handlinger af ikke-akutte og ikke-livstruende sygdomme.
Behandling af akutte og livstruende sygdomme som f.eks. kræft- og hjertesygdomme
har under hele epidemien været fortsat højt prioriteret
og regler om maksimale
ventetider på kræft- og hjerteområdet har hele tiden været gældende.
For så vidt angår alment praktiserende læger bemærkes det, at de under hele pande-
mien har været ansvarlige for at tilse deres patienter, når de har haft brug for det.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om kommentar til artiklen Klagestorm under corona i BT 27/11-20, til sundheds- og ældreministeren
Det er dog samtidig vigtigt, at de praktiserende læger ikke bliver smittet med COVID-
19 og dermed skal lukke praksis i en periode. Det vil have store konsekvenser for pati-
enterne og medføre risiko for at viderebringe smitte til andre sårbare patienter i al-
men praksis. Hvis der er mistanke om COVID-19, skal de praktiserende læger derfor
visitere telefonisk.
I oktober blev der udmeldt en ny organisering ud, hvorefter de praktiserende læger
kan henvise en patient, der har symptomer på COVID-19 til test, hvor analysen af prø-
ven foretages hurtigt, så patienten kan udredes hurtigt i almen praksis, hvis testen er
negativ.
Det kan fx være relevant ved mistanke om alvorlige sygdomme i lungerne eller luftve-
jene, hvor det er vigtigt hurtigt at udelukke COVID-19, så patienten hurtigt kan blive
videreudredt via almen praksis.
Det skal sikre, at patienter, der fejler andet end COVID-19 ikke overses eller kommer
bagest i køen. Og test inden yderligere udredning i almen praksis er kun relevant, hvis
patienten kan se tilstanden an i 24 timer. Hvis lægen vurderer, at patientens tilstand
kræver en akut klinisk vurdering den samme dag, skal lægen henvise til akut klinisk
vurdering og test i en COVID-19 vurderingsklinik.
Hvis lægen vurderer, at patienten er indlæggelseskrævende indlægges patienten ef-
ter vanlige principper. Hvis en borger eller patient har akut brug for behandling, skal
borgeren enten ringe til 1-1-2 ved livstruende situationer eller lægevagten eller 1813
ved ikke-livstruende akut skade eller sygdom.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lisa Maria Margrethe Larsen
Side 5