Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2313259_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-12-2020
Enhed: NÆRSOM
Sagsbeh.: DEPANB
Sagsnr.: 2017796
Dok. nr.: 1510706
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 433 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 433:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan ministeren konkret mener, at de nuvæ-
rende besøgsrestriktioner, hvor der er plejehjemsbeboere, som alene kan få besøg af
en enkelt pårørende i deres egen bolig, lever op til den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention art. 8, herunder til betingelsen om proportionalitet?”
Svar:
Et enigt folketing vedtog henholdsvis den 12. marts 2020 og den 31. marts 2020 en
ændring af epidemiloven (L 133 og L 158).
Lovforslagene blev vurderet i forhold til grundloven og Danmarks internationale for-
pligtelse, herunder Den Europæiske Menneskeretskonvention. Det var Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at lovforslag L 133 kunne gennemføres inden for ram-
merne af EMRK artikel 8 vedr. respekt for privatliv og familieliv.
Med ovenstående ændringer af epidemiloven blev sundheds- og ældreministeren be-
myndiget til fastsætte regler om forbud mod eller restriktioner for besøgendes adgang
til bl.a. plejehjem, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelsen
af en alment farlig sygdom, jf. § 12 c. Regler fastsat i medfør af denne bestemmelse
kan fravige anden lovgivning.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse om besøgsrestriktioner på plejehjem,
plejeboliger og aflastningspladser samt sygehuse og klinikker i forbindelse med hånd-
tering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
Efter bekendtgørelsen kan Styrelsen for Patientsikkerhed påbyde kommunalbestyrel-
sen midlertidigt at udstede forbud mod eller restriktioner for besøgendes adgang til
plejehjem, plejeboliger og aflastningspladser i beliggenhedskommunen, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse af Covid-19.
Det skal understreges, at der som udgangspunkt er åbnet for besøg på plejehjem. Det
er således kun, når Styrelsen for Patientsikkerhed har vurderet, at der er behov for at
udstede midlertidige påbud om fx besøgsrestriktioner eller besøgsforbud, at der er be-
grænsninger i forhold til muligheden for at få besøg.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om, hvordan ministeren mener, at beboere på plejehjem som er underlagt besøgsrestriktioner, konkret ikke udsættes for ulovlig forskelsbehandling ift. ældre og plejekrævende borgere, som bor i andre boligtyper, til sundheds- og ældreministeren
Kommunalbestyrelsen skal dog beslutte, at forbud eller restriktioner, ikke omfatter be-
søg i kritiske situationer eller besøg fra den nærmeste pårørende til en beboer. Herud-
over kan Styrelsen for Patientsikkerhed beslutte, at beboerne kan modtage besøg af
den nærmeste pårørende og to andre nære pårørende, dog maksimalt to besøgende
ad gangen.
Styrelsen for Patientsikkerhed overvåger som led i deres arbejde udviklingen i lokale
smittebilleder i kommunerne og på plejehjemmene. Herudfra rådgiver styrelsen kom-
munerne og griber ind med eksempelvis besøgsrestriktioner i det omfang, det vurderes
nødvendigt.
Der er således indbygget en proportionalitet i reglerne, så der kun udstedes forbud
eller restriktioner i tilfælde, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed konkret har vurderet,
at det er nødvendigt på grund af smitte. Disse påbud er midlertidige, og Styrelsen for
Patientsikkerhed følger løbende udviklingen, så påbud ophæves, når de ikke længere
er nødvendige.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anne Bækgaard
Side 2