Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2327569_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-02-2021
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPANKH
Sagsnr.: 2017761
Dok. nr.: 1569908
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 417 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
af sundhedsministeren.
Spørgsmål nr. 417:
”Vil
ministeren kommentere præsentationsmaterialet fra Gigtforeningen og Dansk
Reumatologisk Selskab vedrørende medicinmangel, jf. SUU alm. del
bilag 116, og vil
ministeren kommentere de enkelte punkter i materialet samt de foreslåede løsnings-
modeller?”
Svar:
Manglende medicin er både urimeligt og opleves utrygt for borgerne. Lægemiddelfor-
syning, og herunder forsyningssvigt, er derfor også et område, som jeg er meget op-
taget af.
I præsentationen fra Gigtforeningen om Danske Reumatologisk Selskab henvises der
blandt andet til, at patienterne først får information om forsyningsudfordringer, når
de står på et apotek og ikke kan få deres medicin, og at
patie ter e å ”rejse ru dt”
mellem apoteker for at se, om et af apotekerne har netop det, der står på recepten.
Selvom lægemiddelmarkedet er globalt og forsyningsproblemer ofte skyldes udfor-
dringer, som skal løses i f.eks. EU, så er det uacceptabelt, at en mangelsituation skal
betyde, at borgere skal opleve en følelse af utryghed. Jeg er netop derfor meget opta-
get af, hvordan vi på nationalt niveau kan mindske de gener, der kan opstå for bor-
gere som følge af svigtende lægemiddelforsyninger.
I løbet af efteråret 2019 afholdte mit ministerium møder med relevante aktører på
lægemiddelområdet, hvor der kom gode forslag til, hvordan de gener, der kan opstå
for borgere som følge af svigtende lægemiddelforsyninger, kan mindskes. Samtidig
har COVID-19 situationen givet os nye erfaringer, og under COVID-19 har Lægemid-
delstyrelsen haft stort fokus på at sikre forsyning af lægemidler, og styrelsen har bl.a.
tydeliggjort og præciseret lægemiddelvirksomhedernes pligt til at informere styrelsen
om forsyningsvanskeligheder.
For så vidt angår det konkrete præsentationsmateriale som fremgår af SUU alm. del
bilag 116, kan jeg oplyse, at Lægemiddelstyrelsen den 13. januar 2021 har haft et
møde med Gigtforeningen og Dansk Reumatologisk Selskab for netop at drøfte de
problemstillinger og løsningsforslag, der fremhæves i præsentationsmaterialet.
Jeg har til brug for besvarelsen derfor indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen, som
jeg kan henholde mig til. Lægemiddelstyrelsen oplyser følgende:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til materialet fra Gigtforeningen og Dansk Reumatologisk Selskab om medicinmangel, til sundheds- og ældreministeren
”På
møde den 13. januar 2021 præsenterede Gigtforeningen og Dansk Reumatologisk
Selskab de problemstillinger og løsningsforslag, som fremgår af SUU alm. del - bilag
116, for Lægemiddelstyrelsen.
Præsentationen gav anledning til en drøftelse af information og kommunikation om
forsyningsvanskeligheder, herunder særligt hvordan det kan sikres, at læger og pati-
enter får den relevante information. Der var enighed om at fortsætte dialogen herom
fremadrettet.
Lægemiddelstyrelsen har siden juni 2020 offentliggjort aktuelle og kommende forsy-
i gsva skeligheder for læge idler på styrelse s hje
eside ”Meddelelser o for-
sy i g af edi i ” og ar ejder lø e de ed for edri ger heraf. Læge iddelstyrelse
er afhængig af lægemiddelvirksomhederne for at kunne agere og informere fyldest-
gørende og rettidigt om forsyningsvanskeligheder.
Indehaveren af en markedsføringstilladelse til et lægemiddel har pligt til at informere
Lægemiddelstyrelsen om en beslutning om midlertidigt ophør af markedsføringen
(fx på grund af forsyningsvanskeligheder) med mindst 2 måneders varsel, med min-
dre der foreligger særlige omstændigheder. Beslutningen skal begrundes. Det følger
af lægemiddellovens § 22, stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen har i foråret 2020 med opbakning fra LIF, IGL og Parallelimpor-
tørforeningen præciseret virksomhedernes forpligtelse til at underrette Lægemiddel-
styrelsen om alvorlige og kritiske forsyningsvanskeligheder. Samtidig øgede styrelsen
sit fokus på virksomhedernes overholdelse af indberetningspligten og har taget di-
rekte kontakt til en række virksomheder, der ikke har indberettet alvorlige forsy-
ningsvanskeligheder til styrelsen, eller som ikke har indberettet rettidigt.
På apotekerområdet, er Lægemiddelstyrelsen bekendt med, at en række apoteker
har udviklet en online løsning, hvor det er muligt at få oplyst, om lægemidlet findes
tilgængeligt på kundens foretrukne apotek, og hvis ikke dette apotek har lægemidlet
på lager at kunne få oplyst, hvilket andet apotek, der har lægemidlet på lager. Det er
efter Lægemiddelstyrelsens oplysninger muligt for alle landets apoteker at blive til-
knyttet løsningen. Såfremt udbredelsen af sådanne løsninger ikke skal ske ad frivillig-
hedens vej, vil det være nødvendigt med lovgivning herom.
Dansk Reumatologisk Selskab tilkendegav på mødet, at den optimale informationsløs-
ning for lægerne ville være at kunne få information om forsyningsvanskeligheder i
FMK, således at lægen i forbindelse med selve ordinationen kunne tage højde for
eventuelle forsyningsvanskeligheder. Der er også et ønske om at integrere informa-
tion og eventuelt også ansøgning om udleveringstilladelser fra Lægemiddelstyrelsen i
FMK. Lægemiddelstyrelsen har indledende drøftet mulighederne herfor med Sund-
hedsdatastyrelsen, og hvis dette skal gennemføres vil det kræve nærmere analyser,
herunder af behovet for finansiering.
Lægemiddelstyrelsen kan desuden oplyse, at man i England i februar 2019 har etable-
ret en ordning, der kaldes Serious Shortage Protocols eller SSP, som i helt særlige si-
tuationer giver sundhedsmyndighederne mulighed for at udarbejde en tidsbegrænset
protokol for udlevering af lægemidler i tilfælde af en alvorlig mangelsituation. Proto-
kollen træder i stedet for forudgående kontakt til den receptudstedende læge, når et
bestemt lægemiddel ikke kan fremskaffes i forbindelse med en alvorlig mangelsitua-
tion.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til materialet fra Gigtforeningen og Dansk Reumatologisk Selskab om medicinmangel, til sundheds- og ældreministeren
Nogle af de beføjelser, som en SSP kan give apotekerne i England, findes allerede for
danske apoteker, herunder generisk substitution, som er en pligt i Danmark. En SPP
kan også give apotekerne beføjelser, som danske apoteker ikke har, så som mulighed
for at udlevere lægemidler i en anden lægemiddelform eller styrke samt foretage
analog substitution uden forudgående kontakt til en læge. Lægemiddelstyrelsen føl-
ger erfaringerne med ordningen i England med henblik på at se nærmere på, om en
lignende ordning bør overvejes i Danmark.”
Arbejdet med at analysere de forskellige input, som mit ministerium tidligere har
modtaget fra relevante aktører på lægemiddelområdet, er endnu ikke færdigt, og jeg
vil sørge for, at erfaringerne fra den fortsatte dialog mellem Lægemiddelstyrelsen,
Gigtforeningen og Dansk Reumatologisk Selskab medtages i det videre arbejde med
at analyse de forskellige gode inputs til, hvordan vi kan mindske de gener, som bor-
gerne kan opleve ved forsyningssvigt.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anna Katrine Hemmingsen
Side 3