Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
30. november 2020
Om kun 10 år vil hver 10. bor-
ger være over 80 år i hver sjette
kommune
Allerede i 2030 vil antallet 80+-årige være steget så
meget, at de i 17 kommuner vil udgøre mellem 10 og 17
procent af den samlede befolkning. Stigningen er allerede
i gang og understreger, at det er nu, det skal sikres, at der
er tilstrækkelig økonomi og nok uddannet personale til at
pleje og hjælpe de ældste danskere.
Der kommer mange
flere
af de ældste danskere de kommende år, og i
nogle kommuner ser man ind i en meget markant stigning.
En ny Momentum-kortlægning på baggrund af Danmarks Statistiks
befolkningsfremskrivning viser således, at man i hver sjette kommune
allerede om 10 år vil stå med en befolkning, hvor mindst 10 procent er
over 80 år.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke udfordringer kommunerne oplever ift. rekruttering i ældrepleje , til sundheds- og ældreministeren
2321829_0002.png
Det er en væsentlig udvikling, fordi andelen, der får hjemmesygepleje
eller anden hjælp fra kommunen, er høj blandt borgere over 80 år. Det
siger Jes Søgaard, professor i sundhedsøkonomi på Syddansk
Universitet, hvor han er direktør for forskningscenteret
Interdisciplinary Center on Population Dynamics (CPop), der har fokus
på demografi, aldring og folkesundhed.
»10 procent 80+-årige i en kommune er rigtig meget, og
flere
af de her
kommuner vil stå i ret store problemer. Den store udfordring bliver
især at
finde
ud af, hvordan de skal skaffe den nødvendige
arbejdskraft til at stå for plejen i de kommuner,« siger Jes Søgaard.
Momentums kortlægning viser, at det ikke kun er ø-kommunerne, der
har udsigt til meget høje andele af 80+-årige borgere, da også større
kommuner, som Hørsholm, Odsherred, Lolland, Gribskov, Lemvig,
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke udfordringer kommunerne oplever ift. rekruttering i ældrepleje , til sundheds- og ældreministeren
2321829_0003.png
Bornholm, Struer, Frederikshavn, Vordingborg, Halsnæs, Morsø og
Kerteminde kan se frem til, at minimum hver 10. borger er over 80 år i
2030.
KL’s formand Jacob Bundsgaard ser tallene som endnu en
understregning af, hvor central en udfordring det stigende antal ældre
bliver for Danmark de kommende år.
»Corona har selvfølgelig taget opmærksomheden i den seneste tid,
men vi må ikke glemme, at det her er stadig en opgave, som kommer
til fylde mere og mere landet over, og vi kan se, at det i nogle
kommuner bliver en meget stor opgave meget snart. Det bliver vi
som samfund nødt til at
finde
fælles løsninger på,« siger Jacob
Bundsgaard.
Ser man på udviklingen i antallet af 80+-årige, er det da også store tal,
der er tale om, da det forventes, at der i 2030 vil være omkring
433.000 80+-årige mod de godt 272.000, der er i dag. En stigning på 59
procent.
For Torben K. Hollmann, formand for social- og sundhedssektoren i
FOA, viser tallene, at det er nu, man skal rykke, hvis man skal kunne
følge med i ældreplejen.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke udfordringer kommunerne oplever ift. rekruttering i ældrepleje , til sundheds- og ældreministeren
»Der er nogle kommuner, der får virkelig mange ældre allerede om få
år, og mange håber, at velfærdsteknologien vil afhjælpe en del af
problemet, men de her tal understreger jo, at det er nu og her, det
sker, og udfordringen kun vokser i fremtiden. Man kan jo se, hvor
meget det er begyndt at stige bare fra et par år tilbage og til nu. Det
går virkelig hurtigt, så man skal nok ikke læne sig tilbage og håbe på, at
det nok løser sig,« siger Torben K. Hollmann.
I 2030 viser befolkningsfremskrivningen, at de 80+-årige vil udgøre 7,2
procent af den samlede danske befolkning. Det er en markant
stigning fra i dag, hvor de 80+-årige kun udgør 4,7 procent og endnu
større end i 2010, hvor andelen var nede på 4,1 procent.
Manglende hænder er
centralt
Siden i sommer har kvaliteten i den danske ældrepleje været til debat,
og selvom problemerne kan have mange årsager, så kan man ikke se
bort fra, at økonomi har en betydning. Det mener Jes Søgaard.
»Udfordringen på ældreområdet handler ikke kun om ressourcer og
økonomi, men det handler også om ressourcer og økonomi. Og der vil
være et enormt pres på de her kommuner, der skal
finde
ud af,
hvordan de skal skaffe nok uddannet arbejdskraft,« siger Jes Søgaard.
Han mener derfor også, at den største økonomiske udfordring på
området de kommende år er at få uddannet nok personale.
»Man kan altid sætte
flere
penge af til et område, men de penge skal
omsættes til personale, for ældreplejen er i sagens natur et meget
personalekrævende område. Så selvom man sætter væsentligt
flere
ressourcer af, så hjælper det ikke meget, hvis man ikke først får
uddannet mere personale,« siger Jes Søgaard.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke udfordringer kommunerne oplever ift. rekruttering i ældrepleje , til sundheds- og ældreministeren
2321829_0005.png
En tidligere Momentum-undersøgelse viste, at 70 procent af de 80+-
årige modtager en kommunal indsats som eksempelvis
hjemmesygepleje, hjemmehjælp, genoptræning eller bor i plejebolig
For Jes Søgaard er det centralt, at man generelt får gjort sosu-
uddannelserne mere attraktive, men han mener også, at man står
med særlig mulighed lige nu, hvor mange faggrupper som
receptionister, stewardesser, kokke og tjenere er blevet ledige som
konsekvens af coronakrisen.
»Vi er lige nu i en omstillingsfase i dansk økonomi, hvor der er noget
arbejdskraft, der skal omstille sig, og der handler det om at have
nogle gode tilbud, der kan lokke dem ind i sosu-faget. Det handler
blandt andet om at gøre faget mere synligt og give det en større grad
af egen fagidentitet. Samtidig kan de nye ledige bidrage til at
rekruttere til og fastholde elever på uddannelserne, og i den
sammenhæng kan voksenelevløn være vigtig,« siger Jes Søgaard.
Det var også en af årsagerne til, at KL for nylig indgik en trepartsaftale
med regeringen og Danske Regioner, der fra 1. juli 2021 forpligter
kommunerne til at ansætte sosu-elever på 25 år og derover allerede
fra uddannelsens begyndelse. Dermed sikres det, at de voksne elever
får løn under det indledende grundforløb og en klar aftale om, hvor
de skal fortsætte i praktik efter grundforløbet.
»Det er helt afgørende, at vi får løst vores massive
rekrutteringsudfordringer på ældreområdet, blandt andet ved at få
flere
igennem SOSU-uddannelsen. De voksne elever er nogle af dem,
vi rigtig gerne vil have fat i, så sikring af elevløn til alle i den gruppe er
et rigtig fornuftigt tiltag,« siger Jacob Bundsgaard.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke udfordringer kommunerne oplever ift. rekruttering i ældrepleje , til sundheds- og ældreministeren
2321829_0006.png
Han nævner samtidig, en del af løsningen også er at få
flere
ansatte til
at gå fra deltid til fuldtid og at få seniorer til at udskyde deres
tilbagetrækning.
Jes Søgaard ser positive takter i trepartsaftalen og nævner samtidig,
at kommuner også kan forsøge sig med lokale initiativer, der får
flere
ind på sosu-uddannelserne. Han nævner et eksempel fra Egedal
Kommune, hvor man giver jobgaranti til ledige borgere, hvis de
uddanner sig til sosu-hjælper eller -assistent, som et godt eksempel
på, hvad man kan gøre lokalt.
»Det væsentlige her er, at de ikke bare bliver givet et 14-dages
opkvalificeringskursus, men at de som minimum går igennem en
sosu-hjælperuddannelse. Det er et godt initiativ, hvor det afgørende
er, at man sikrer sig, at de får en reel uddannelse, for en tese om, at
alle kan komme ind fra gaden og tage sig af svært plejekrævende
ældre borgere, passer simpelthen ikke,« siger Jes Søgaard.
Et nationalt ansvar
Når professor Jes Søgaard ser på udviklingen i andelen af 80+-årige i
de enkelte kommuner aner han også et mønster, som efter hans
mening understreger behovet for, at regeringen tager ansvar for at
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke udfordringer kommunerne oplever ift. rekruttering i ældrepleje , til sundheds- og ældreministeren
2321829_0007.png
sikre nok økonomi til at håndtere ældreboomet.
»Noget tyder på, at det især rammer de kommuner, der i forvejen er
mere eller mindre økonomisk pressede. Derfor må staten være sit
ansvar voksent. Vi har som nation et ansvar for alle plejekrævende
ældre, uanset hvor de bor. Hvis man ikke skal have stigende ulighed,
så er man nødt til at sikre, at der i alle kommuner er økonomi til at
løse plejeopgaven – også selvom man får en meget høj andel af de
plejekrævende,« siger Jes Søgaard.
Også KL-formand Jacob Bundsgaard mener, at man fortsat mangler at
se den langsigtede nationale løsning, som sikrer, at alle kommuner får
rammerne til at sikre god og værdig pleje til alle de ældre, der har
behov for det. Han håber derfor også, at ældreområdet vil blive
tilgodeset i de igangværende
finanslovsforhandlinger.
»Der er et helt klart behov for, at vi har de ressourcer, vi skal bruge til
ikke bare at følge med udviklingen i befolkningen, men også give et
reelt løft af kvaliteten. Tiden er kommet til, at de nationale politikere
handler på, at vi står i en meget presset situation, hvor det er meget
svært at rekruttere de hænder, vi skal bruge. Man har snakket om det,
men det har ikke rigtigt resulteret i permanente løsninger for
ældreområdet. Det er der behov for, at Christiansborg tager hånd om
nu,« siger Jacob Bundsgaard.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke udfordringer kommunerne oplever ift. rekruttering i ældrepleje , til sundheds- og ældreministeren
Også i FOA ser man med bekymring på udviklingen, og derfor kom KL
og FOA i starten af november med et fælles forslag til tiltag, der kan
afhjælpe ældreområdets udfordringer. Her var blandt andet mere og
bedre uddannet personale samt udvikling af kvalitet blandt
punkterne.
For Torben K. Hollmann, FOA, er behovet da også meget konkret.
»Folketinget bør
finde
1,5 milliarder til ældreområdet i
finanslovsforhandlingerne
til et permanent løft af ældreområdet, hvis
ældreplejen skal kunne følge med. En stor del af den økonomi skal
bruges til at skaffe det personale, der er behov for, og til at fastholde
nogle af dem, der er der,« siger Torben K. Hollmann og tilføjer, at
pengene også skal gå til efter- og videreuddannelse og en
opprioritering af hygiejneindsatsen.
Samtidig håber han, at det bliver nu, at regeringen og Folketinget for
alvor tager fat på ældreudfordringen.
»Det er svært at komme igennem til politikerne med budskabet om,
hvor stor en udfordring vi står overfor. Vi har ikke mærket problemet
for alvor endnu, men det kommer til at ramme hårdt, hvis man ikke
tager det alvorligt. De har travlt med at sikre 1.000 nye sygeplejersker
og
flere
læger, men hvem skal de læger og sygeplejersker udskrive
folk til, hvis der ikke er nogen til at tage sig af dem i den anden ende.
Den pleje og omsorg, der er nødvendig, kræver altså også fagfolk,«
siger Torben K. Hollmann.
Af Jens Baes-Jørgensen, [email protected]
(mailto:[email protected])
og Rasmus Giese
Jakobsen, [email protected]
(mailto:[email protected])
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke udfordringer kommunerne oplever ift. rekruttering i ældrepleje , til sundheds- og ældreministeren
2321829_0009.png
Jens Baes-Jørgensen
4533703328
(tel:4533703328)
[email protected]
(mailto:[email protected])
EMNER PÅ DENNE SIDE
Ø ko n o m i
( /s e a rc h / ? q = Ø ko n o m i )
S u n d h e d
( /s e a rc h / ? q = S u n d h e d )
M o m e n t u m
( /s e a rc h / ? q = M o m e n t u m )
D a n m a r k i f o ra n d r i n g
( /s e a rc h / ? q = D a n m a r k i
f o ra n d r i n g )
Æ l d re o m rå d e t
( /s e a rc h / ? q = Æ l d re o m rå d e t )
O K 2 1
( /s e a rc h / ? q = O K 2 1 )
DEL
(#)