Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2310249_0001.png
Samtlige kommuner og regioner
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 3244
Doknr.
234574
Dato
16-04-2020
Om fleksibilitet i forbindelse med kontrakthåndtering
Social- og Indenrigsministeriet orienterede i brev 1. april 2020 om bekendtgørelse nr.
327 af 1. april 2020 og vejledning nr. 9174 af 1. april 2020 om kommuners og
regioners indkøb i forbindelse med håndtering af covid-19, se dette link
https://sim.dk/media/37923/orienteringsbrev_kommuner_regioner_indkoeb_covid1
9.pdf.
KL har efterfølgende rejst spørgsmål om muligheden for at udvise fleksibilitet
herudover i forbindelsen med kontrakthåndtering.
Social- og Indenrigsministeriet skal på den baggrund i forlængelse af ovenstående
orientering og efter aftale med Finansministeriet bemærke følgende:
Der opfordres til, at der på det kommunale og regionale område inden for rammerne
af økonomisk forsvarlig forvaltning udvises fleksibilitet over for leverandører i den
foreliggende situation. Dette kan fx ske ved, at det aftales med leverandøren at
udskyde leverancer eller ved at tilpasse leverancerne
fx rengøringsydelser
til den
foreliggende situation. Der opfordres således til ikke at opsige eller annullere flere
leverancer end nødvendigt, selv om der i den foreliggende situation ikke sker levering,
så længe leverandøren er i stand til at opfylde kontrakten. Denne opfordring svarer til
den opfordring, der er givet på det statslige område.
I overensstemmelse med princippet om økonomisk forsvarlig forvaltning kan der i
overvejelserne om opsigelse af kontrakter eller afbestilling fx indgå hensyn til, hvor
længe institutionen forventer ikke at have behov for ydelser sammenholdt med
opsigelsesvarsel eller afbestillingsfrist, aftaleperiodens længde og omkostningerne ved
evt. at skulle indgå en ny aftale, herunder at gennemføre et udbud.
Fleksibilitet vil blandt andet skulle bero på leverandørens adfærd. Hvis leverandører
således afskediger medarbejdere, som er relevante for kontraktens opfyldelse, bør det
overvejes at opsige kontrakten og afbestille leverancer i det omfang, som kontrakten
muliggør.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om det er ministerens opfattelse, at kommunerne på baggrund af kommunalfuldmagtsreglerne er afskåret fra at indgå aftaler med private leverandører om nødvendige og forsvarlige ekstra leverancer, f.eks. ekstra rengøring i private daginstitutioner, til social- og indenrigsministeren
2310249_0002.png
Hertil kan der være situationer, hvor offentlige institutioner efter omstændighederne
har pligt til at opsige kontrakter eller udnytte adgang i kontrakten til ikke at betale i en
periode i den udstrækning, at levering ikke vil kunne finde sted på et senere tidspunkt
eller ikke vil være relevant på et senere tidspunkt.
Principperne, der er gengivet vejledning nr. 9174 af 1. april 2020, vil således fortsat
være gældende.
Kommuner og regioner har adgang og efter omstændighederne pligt til at opsige
kontrakter i den udstrækning, at levering ikke vil kunne finde sted på et senere
tidspunkt eller ikke vil være relevant på et senere tidspunkt.
Dette brev er sendt til orientering til KL og Danske Regioner.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2