Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2310247_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 11552
Doknr.
342394
Dato
18-12-2020
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 19. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 338 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 338
”Vil ministeren
- ikke mindst på baggrund af den politiske aftale om, at offentlige or-
dregivere skal udvise størst mulig fleksibilitet under covid-19-krisen og fremrykke
betalinger mv. - redegøre for, om det er ministerens opfattelse, at kommunerne på
baggrund af kommunalfuldmagtsreglerne er afskåret fra at indgå aftaler med private
leverandører om nødvendige og forsvarlige ekstra leverancer, f.eks. ekstra rengøring i
private daginstitutioner?”
Svar:
Jeg henviser til det notat om kommuners kompensation af covid-19 relaterede merud-
gifter, jeg har vedhæftet mit svar.
Som anført i notatets afsnit 5.2. har kommuner med hjemmel i kommunalfuldmagts-
regler en almindelig adgang til at indgå aftaler med leverandører om køb af nødvendi-
ge varer og tjenesteydelser til brug for varetagelse af kommunale opgaver.
Hvis en kommune har behov for fx ekstra rengøring (ud over, hvad der eventuelt måt-
te være aftalt i en kontrakt herom), herunder i lyset af covid-19 situationen, kan kom-
munen indgå kontrakt med en leverandør om, at denne mod betaling foretager rengø-
ring (ud over det evt. allerede aftalte).
Der kan endvidere være situationer, hvor en kommune inden for rammerne af økono-
misk forsvarlig forvaltning kan udvise fleksibilitet over for leverandører i den forelig-
gende covid-19 situation. Dette kan fx ske ved, at det aftales med leverandøren at ud-
skyde leverancer eller ved at tilpasse leverancerne
fx rengøringsydelser
til den
foreliggende situation.
Jeg kan herom henvise til ministeriets brev af 16. april 2020 til alle kommuner og re-
gioner om fleksibilitet i kontrakthåndteringen, der vedlægges som bilag.
For så vidt angår tilbud efter dagtilbudsloven henviser jeg til afsnit 5.2 i ovennævnte
notat, som er vedhæftet mit svar på SUU almindelig del spørgsmål nr. 332. Heraf
fremgår, at der gælder følgende vedrørende tilbud efter dagtilbudsloven, der ikke hen-
regnes til den offentlige forvaltning: 1) at det er op til det enkelte tilbud, om det vil
udvise fleksibilitet over for leverandører, det har indgået aftale med, i den foreliggende
covid-19 situation, og 2) at kommuner kun har hjemmel til at kompensere tilbuddene
for merudgifter i det konkrete tilbud, der er forbundet med genåbning af tilbuddet,
herunder som følge af reduktion i forældrebetalingen, ekstra rengøring og hygiejneløft
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om det er ministerens opfattelse, at kommunerne på baggrund af kommunalfuldmagtsreglerne er afskåret fra at indgå aftaler med private leverandører om nødvendige og forsvarlige ekstra leverancer, f.eks. ekstra rengøring i private daginstitutioner, til social- og indenrigsministeren
2310247_0002.png
mv. jf. § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1124 af 3. juni 2020 om kompensation for mer-
udgifter i dagtilbud mv. i 2020, der som følge af covid-19 er forbundet med genåbning
heraf.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Social- og Indenrigsministeriets notat af 17. december 2020 om kommuners kompen-
sation af covid-19 relaterede merudgifter
Social- og Indenrigsministeriets brev af 16. april 2020 til alle kommuner og regioner
om fleksibilitet i kontrakthåndteringen
2