Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2358146_0001.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
400587
Dato
19-03-2021
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 18. november 2020 stillet
følgende spørgsmål nr. 329 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som
hermed besvares endeligt af social- og ældreministeren. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 329:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke
regler der gælder for ikke-offentlige
plejehjems kompensation for covid-19
relaterede merudgifter?”
Svar:
Jeg kan
som ved besvarelsen af SUU alm. del
spørgsmål 327 og 328
indledningsvist henvise til besvarelsen af 18. december 2020 på SUU alm. del
spørgsmål 332 samt det vedhæftede notat om kommuners kompensation af
covid-19 relaterede merudgifter.
I notatets afsnit 4 og 5 beskrives reglerne vedrørende det offentliges adgang til
at kompensere private aktører for covid-19 relaterede merudgifter. Her
gennemgås bl.a. reglerne vedrørende personlig pleje og praktisk hjælp og
madservice samt private plejehjem (friplejeboliger). Af notatet fremgår bl.a.
følgende om reglerne for ikke offentlige plejehjems kompensation for covid-19
relaterede merudgifter:
Hjælpen til beboere i friplejeboliger skal løbende tilpasses borgerens aktuelle
behov. Det følger af servicelovens § 83, stk. 5, 2. pkt. Det gælder også, hvis
borgerens behov ændrer sig som følge af situationen med covid-19, hvor der
vil være mulighed for, at kommunerne gennemgår deres aftaler med
friplejeboligerne og aftaler en passende kompensation herfor med
friplejeboligerne.
Friplejeboligleverandørerne afregnes efter to forskellige systemer, også omtalt
som det oprindelige og det nye afregningssystem. Det oprindelige system er
baseret på tre afregningsmoduler og en række nationale takster, som er fastsat
på baggrund af omkostningsanalyser i kommunernes tilsvarende tilbud.
Det nye system, der blev vedtaget i forbindelse med ændring i lov om
friplejeboliger i 2015, står beskrevet i friplejeboliglovens § 32, og er baseret på,
at friplejeboligleverandøren og kommunalbestyrelsen kan aftale én eller flere
takster for levering af ydelser i friplejeboliger.
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, hvilke regler der gælder for ikke-offentlige plejehjems kompensation for covid-19 relaterede merudgifter, til social- og ældreministeren
2358146_0002.png
Efter friplejeboliglovens § 32 stk. 2, skal taksterne beregnes af
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, hvis parterne ikke kan opnå
en aftale. Dette skal ske på baggrund af beliggenhedskommunens
gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved drift af tilsvarende tilbud. Det
enkelte friplejehjems udgifter til fx den personlige pleje og praktiske hjælp, som
borgeren er visiteret til, dækkes således af beliggenhedskommunen på
baggrund af kommunens gennemsnitlige langsigtende omkostninger ved drift
af tilsvarende tilbud.
Kommunen kan derudover vælge at udlicitere driften af deres kommunale
plejehjem til en privat leverandør.
Det er Social- og Ældreministeriets opfattelse, at det er en konsekvens af den
ovenfor nævnte lovgivning, herunder den beskrevne tilpasning af ydelsen
grundet covid-19-situationen, at kommunen kan dække de nævnte covid-19
relaterede merudgifter, som friplejeboligleverandøren har i forbindelse med at
levere den aftalte og tilpassede ydelse. Det gælder, uanset om det er fastsat i
kontrakten, at kommunen kan eller skal betale for tilpasning af ydelsen efter §
83, stk. 5.
Det er en forudsætning, at friplejeboligleverandøren kan dokumentere, at
merudgifterne er nødvendige for at kunne levere den aftalte og tilpassede
ydelse. Hvis sådan dokumentation foreligger, kan kommunen kompensere
friplejeboligleverandøren både bagudrettet og fremadrettet.
Det følger af ovenstående, at såfremt der er behov for, at hjælpen
for at
imødekomme modtagerens behov
tilpasses fx pga. en situation med covid-
19, vil der være mulighed for, at kommunerne gennemgår deres aftaler med
friplejeboligleverandørerne og vurderer, hvornår der bør aftales en passende
kompensation herfor med disse leverandører.
Som også nævnt i besvarelsen på SUU alm. del
spørgsmål 332, er det
forudsat, at kommunerne går i dialog med de private institutioner omkring
covid-19 relaterede udgifter og i dialogen finder et niveau for kompensation til
de private, som er i balance med den fornødne dokumentation og
merudgiftsniveauet i kommunen i øvrigt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
1 - SUU alm. del
svar på spørgsmål 327.
2 - SUU alm. del
svar på spørgsmål 328.
3
SUU alm. del
svar på spørgsmål 332.
2