Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2358126_0001.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
400387
Dato
19-03-2021
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 18. november 2020 stillet
følgende spørgsmål nr. 327 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som
hermed besvares endeligt af social- og ældreministeren. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 328:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke
regler der gælder for ikke-offentlige
leverandører af hjemmepleje og praktisk hjælps kompensation for covid-19
relaterede merudgifter?
Svar:
Jeg kan indledningsvist henvise til mine svar på SUU alm. del
spørgsmål 327
og 332 samt notatet om kommuners kompensation af covid-19 relaterede
merudgifter, som er vedlagt disse besvarelser.
Notatet, der er udarbejdet af det tidligere Social- og Indenrigsministerium på
baggrund af bidrag fra Finansministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet
og det tidligere Sundheds- og Ældreministerium, beskriver i afsnit 3 rammerne
for statens kompensation til kommunerne for covid-19 relaterede merudgifter. I
notatets afsnit 4 og 5 beskrives reglerne vedrørende det offentliges adgang til
at kompensere private aktører for covid-19 relaterede merudgifter. Her
gennemgås bl.a. reglerne vedrørende sociale tilbud og
kommunalfuldmagtsreglerne samt reglerne vedrørende personlig pleje og
praktisk hjælp og madservice samt private plejehjem (friplejeboliger).
Som det fremgår af notatet om kommuners kompensation af covid-19
relaterede merudgifter, så er kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 83
forpligtet til at tilbyde personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige
praktiske opgaver i hjemmet samt madservice. Tilbuddene gives til personer,
som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse
opgaver.
Efter servicelovens § 91 er kommunalbestyrelsen forpligtet til at skabe
grundlag for, at modtagere af hjælp efter § 83 kan vælge mellem to eller flere
leverandører af hjælpen, hvoraf den ene leverandør kan være kommunal.
For at opfylde denne forpligtelse, skal kommunalbestyrelsen som minimum
enten 1) indgå kontrakt med to eller flere leverandører, jf. § 91, stk. 2, nr. 1, i
serviceloven, eller 2) tilbyde modtagerne af hjælpen et fritvalgsbevis, som giver
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om, hvilke regler der gælder for ikke-offentlige leverandører af hjemmepleje og praktisk hjælps kompensation for covid-19 relaterede merudgifter, til social- og ældreministeren
2358126_0002.png
borgeren, der er visiteret til hjælp efter § 83, adgang til, at de selv indgår aftale
med en cvr-registreret virksomhed om hjælpens udførelse, jf. § 91, stk. 2, nr. 2,
i serviceloven.
Fastsættelse af afregningspriser til leverandører af personlig og praktisk hjælp
og madservice hænger sammen med, hvilken kontraktform
kommunalbestyrelsen har valgt at anvende, herunder om der eksempelvis er
tale om udbudsordning eller en godkendelsesordning.
Det fremgår af servicelovens § 83, stk. 5, at hjælpen løbende skal tilpasses
modtagerens behov. Forpligtelsen gælder for både kommunale og private
leverandører af hjælpen. I forhold til private leverandører er det således fastsat
i § 1 i den såkaldte frit valg-bekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 344 af 26.
marts 2013), at kommunalbestyrelsen skal stille krav om, at en leverandør,
som kommunalbestyrelsen har indgået kontrakt med, eller som borgeren har
antaget via et fritvalgsbevis, skal informere myndigheden om ændringer i
modtagerens behov for hjælp.
Der er ikke i lovgivningen fastsat regler om, hvor ofte hjælpen skal revurderes.
Ved tildeling af personlig og praktisk hjælp skal kommunalbestyrelsen på
grundlag af en konkret vurdering tage stilling til, hvornår hjælpen
set i relation
til (for)målet med hjælpen
skal vurderes igen. Hjælpen skal, jf. § 83, stk. 5, 2.
pkt., løbende justeres efter det aktuelle behov.
Ved ændringer i modtagerens behov eller det generelle serviceniveau skal der
ske en re-visitation af modtageren. Det personale, der udfører hjælpen, skal
derfor indberette både bedring og forværring i modtagerens funktionsevne,
således at hjælpen kan justeres efter det aktuelle behov. Dette gælder alle
leverandører.
Der er hverken i forbindelse med udarbejdelse af serviceloven § 83, stk. 5, 2.
pkt. eller tilhørende vejledninger på området taget højde for en situation med
covid-19. Det er Social- og Ældreministeriets opfattelse, at ændringer i
borgerens behov som følge af situationen omkring covid-19 omfattes af
servicelovens § 83, stk. 5, 2. pkt. Dette er begrundet i, at hjælp efter § 83
tildeles ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkeltes aktuelle behov
for hjælp. Det afgørende er således behovet for hjælp
ikke hvad der
forårsager behovet. Tilsvarende gælder i forhold til tilpasning af hjælpen, når
der sker ændringer i borgerens behov.
Det er Social- og Ældreministeriets opfattelse, at covid-19 kan have som
konsekvens, at hjælpen i medfør af servicelovens § 83, stk. 5, skal tilpasses for
at undgå covid-19 smitte, og at der som følge heraf kan være behov for
håndsprit, mundbind, ekstra rengøring og omlægning af arbejdsgange mv. for
at kunne varetage opgaven sundhedsmæssigt forsvarligt i forhold til borgerens
aktuelle behov.
Det er endvidere ministeriets opfattelse, at det er en konsekvens af den
ovenfor beskrevne tilpasning af ydelsen grundet covid-19-situationen, at
kommunen kan dække de nævnte covid-19 relaterede merudgifter, som den
private leverandør har i forbindelse med at levere den aftalte og tilpassede
ydelse. Det gælder, uanset om det er fastsat i kontrakten, at kommunen kan
eller skal betale for tilpasning af ydelsen efter § 83, stk. 5.
Det er en forudsætning, at den private leverandør i relevant omfang kan
dokumentere, at merudgifterne er nødvendige for at kunne levere den aftalte
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om, hvilke regler der gælder for ikke-offentlige leverandører af hjemmepleje og praktisk hjælps kompensation for covid-19 relaterede merudgifter, til social- og ældreministeren
2358126_0003.png
og tilpassede ydelse. Hvis sådan dokumentation foreligger, kan kommunen
kompensere leverandøren både bagudrettet og fremadrettet.
Det følger af ovenstående, at såfremt der er behov for, at hjælpen
for at
imødekomme modtagerens behov
tilpasses fx pga. en situation med covid-
19, vil der være mulighed for, at kommunerne gennemgår deres aftaler med de
private leverandører og vurderer, hvornår der bør aftales en passende
kompensation herfor med de private leverandører.
Som også nævnt i besvarelsen af SUU alm. del
spørgsmål 332, er det
forudsat, at kommunerne går i dialog med de private institutioner omkring
covid-19 relaterede udgifter og i dialogen finder et niveau for kompensation til
de private, som er i balance med den fornødne dokumentation og
merudgiftsniveauet i kommunen i øvrigt.
.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
1 - SUU alm. del
svar på spørgsmål 327.
2 - SUU alm. del
svar på spørgsmål 332.
3