Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPANBK
Koordineret med:
Sagsnr.: 2016877
Dok. nr.: 1513705
Dato: 11-12-2020
NOTAT – sammenligning mellem epidemilov inden covid-19, gældende epidemilov og udkast til forslag til ny epidemilov af 9. oktober 2020
-
Det bemærkes, at notatet ikke indeholder oplysning om, hvilke ændringer der – i forlængelse af de igangværende politiske drøftelser – vil blive omfattet af det endelige lovforslag som fremsættes for Folketinget. Det gælder bl.a. forslaget om, at der
med en ny epidemilov indføres krav om, at der skal ske forudgående forelæggelse for et folketingsudvalg, før en minister kan udstede regler, samt forslaget om, at Epidemikommissionen en mere central rolle ved, at kommissionen med sin faglige
indsigt vil skulle afgive en indstilling – enten af egen drift eller efter anmodning – før der kan udstedes regler, som omfattes af ordningen for den øgede parlamentariske kontrol, herunder kategoriseringen af sygdomme som samfundskritiske.
Lovbekendtgørelse nr. 1026 af 1. oktober 2019 (før de to hastelove fra
foråret 2020 – lov nr. 208 af 17. marts 2020 og lov nr. 359 af 4. april 2020)
Omfattede sygdomme
Loven omfattede alment farlige sygdomme samt øvrige smitsomme og
andre overførbare sygdomme, optaget på lovens liste A (alment farlige
sygdomme) og liste B (øvrige sygdomme) (§ 2, stk. 1).
Lovbekendtgørelse nr. 1444 af 1. oktober 2020 (efter indarbejdelse af de to
hastelove fra foråret – lov nr. 208 af 17. marts 2020 og lov nr. 359 af 4. april 2020)
Loven omfatter alment farlige sygdomme samt øvrige smitsomme og andre
overførbare sygdomme, optaget på lovens liste A og B (§ 2, stk. 1).
Udkast til forslag til ny epidemilov som sendt i høring i perioden 9. oktober –
13. november 2020.
Loven foreslås at omfatte (§ 2, stk. 1-4):
1) Smitsomme sygdomme
2) Alment farlige sygdomme
3) Samfundskritiske sygdomme
Sundhedsstyrelsen foreslås at skulle fastsætte regler om, hvilke sygdomme
der er omfattet af nr. 1 og 2, mens sundheds- og ældreministeren foreslås at
skulle fastsætte regler om, hvilke sygdomme der er omfattet af nr. 3 (§ 2, stk.
5)
Kønssygdomme vil være omfattet.
Sundheds- og ældreministeren kunne efter indstilling fra
Sundhedsstyrelsen foretage ændringer i listerne (§ 2, stk. 2).
Sundheds- og ældreministeren kan efter indstilling fra Sundhedsstyrelsen foretage
ændringer i listerne (§ 2 stk. 2).
Kønssygdomme var ikke omfattet.
Kønssygdomme er ikke omfattet.
Betydning af sygdommenes
kategorisering
Foranstaltninger kunne som udgangspunkt alene iværksættes over for
alment farlige sygdomme.
Sundheds- og ældreministeren kunne dog efter indstilling fra
Sundhedsstyrelsen bestemme, at de foranstaltninger, der alene kunne
iværksættes mod alment farlige sygdomme, også kunne iværksættes over
for øvrige smitsomme og andre overførbare sygdomme, når disse optræder
på en ondartet måde eller med stor udbredelse, eller når andre forhold
indebærer en særlig stor risiko for smittespredning (§ 10).
Foranstaltninger kan som udgangspunkt alene iværksættes over for alment farlige
sygdomme.
Sundheds- og ældreministeren kan dog efter rådgivning fra Sundhedsstyrelsen
bestemme, at de foranstaltninger, der alene kan iværksættes mod alment farlige
sygdomme, også kan iværksættes over for øvrige smitsomme og andre overførbare
sygdomme, når disse optræder på en ondartet måde eller med stor udbredelse, eller
når andre forhold indebærer en særlig stor risiko for smittespredning (§ 10).
Foranstaltninger over for enkeltpersoner foreslås at kunne iværksættes ved
alment farlige og samfundskritiske sygdomme (kapitel 3).
Fastsættelse af regler for hele eller dele af landet om samfundsmæssige
foranstaltninger foreslås alene at kunne ske ved samfundskritiske sygdomme
(kapitel 4).
Epidemikommissioner
De regionale epidemikommissioner kunne iværksætte foranstaltninger
efter lovens kapitel 3 og 4 (§ 1 og kapitlerne 3 og 4).
Kommissionen kunne bestemme, at visse foranstaltninger kunne
iværksættes af kommissionens enkelte medlemmer (herunder Styrelsen
for Patientsikkerhed) (§ 4, stk. 2).
De regionale epidemikommissioners rolle er i vidt omfang udfaset, idet opgaverne
ved bemyndigelser overladt til sundheds- og ældreministeren og øvrige ministre.
Epidemikommissionerne har dog fortsat en rolle i forhold til foranstaltninger mod
indførelse af sygdomme i landet, se punkt herom nedenfor.
Dog fortsat fastsat bestemmelser om kommissionernes sammensætning m.v.
(Kapitel 2).
Det foreslås, at der nedsættes en national epidemikommission, der skal
rådgive sundheds- og ældreministeren og andre myndigheder om den
nationale håndtering af smitsomme sygdomme (§ 4).