Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2321287_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-01-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2016760
Dok. nr.: 1546290
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 294 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 294:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange ældretilsynsbesøg, Styrelsen for Patientsikkerhed
har været på i 2020, og hvor mange af dem der har været uanmeldte tilsynsbesøg?”
Svar:
Jeg har anmodet Styrelsen for Patientsikkerhed om bidrag til besvarelsen. Styrelsen
har oplyst følgende:
”Styrelse for Patie tsikkerhed skal i dled i gsvist oplyse, at styrelse gru det de
pågående COVID-19 pandemi løbende i 2020 har taget stilling til udførelse af tilsyns-
besøg på landets plejeenheder. Denne løbende stillingtagen har medført, at hoved-
parten af de planlagte ældretilsyn ud fra en vurdering af blandt andet smittetrykket
er blevet suspenderet eller aflyst i 2020.
Styrelsen har dog i hele perioden efter en konkret vurdering udført reaktive ældretil-
syn på trods af COVID-19, fx på baggrund af bekymring for kvaliteten i den hjælp,
pleje og omsorg, som en plejeenhed udfører. Sundheds- og Ældreministeriet er lø-
bende orienteret om suspension og aflysningen af planlagte tilsyn, og har været enige
i denne prioritering.
Ældretilsyn i 2020
Planlagte og reaktive tilsyn
Ældretilsynet kan være et planlagt tilsyn eller det kan være et reaktive tilsynsbesøg,
fx som følge af en bekymring om manglende kvalitet i plejen hos en plejeenhed.
De planlagte tilsyn sker ved en udvælgelse af plejeenheder på baggrund af en stik-
prøve, og ud fra en vurdering af, hvor der kan være risiko for den fornødne kvalitet i
plejen.
De planlagte tilsynsbesøg er varslet i forvejen, og gennemføres med udgangspunkt i
det målepunktssæt, som gælder for Ældretilsynet.
De reaktive tilsyn kan være varslede, som led i en opfølgning af om et givet påbud om
udbedringer af problemområder er efterlevet. Styrelsen kan også af egen drift iværk-
sætte et reaktivt tilsyn, fx på baggrund af bekymringshenvendelser til styrelsen, eller
som følge af fund under et andet tilsyn eller som følge af medieomtale om mang-
lende kvalitet i ældreplejen i en plejeenhed.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, hvor mange ældretilsynsbesøg, Styrelsen for Patientsikkerhed har været på i 2020, til sundheds- og ældreministeren
2321287_0002.png
Ældretilsynet er b.la. kendetegnet ved at være et tilsyn, hvor kontrolelementet og læ-
ringsaspektet er kombineret i et og samme tilsyn, hvilket medfører, at Ældretilsynet
ofte anmelder sin ankomst samt fremsender målepunktsættet på forhånd således, at
plejeenheden har mulighed for at iværksætte tiltag og forberede sig på emner som
enheden ønsker vejledning om af Ældretilsynet.
Varsling af tilsyn
Styrelsen er underlagt regelsæt
1
, som medfører, at styrelsen som hovedregel varsler
et ældretilsyn med minimum 14 dages varsel.
Styrelsen anmelder herudover som hovedregel et ældretilsyn, fordi det er et væsent-
ligt element i ældretilsynet, at de tilsynsførende har mulighed for at tale med pårø-
rende og borgere, hvilket bedst lader sig gøre, såfremt borgerne og pårørende er be-
kendt med, at tilsynet kommer. Herudover kan det have en forstyrrende og negativ
effekt på borgernes hverdag, at tilsynet lægger beslag på plejeenhedens personale og
fysiske rammer, såfremt plejeenheden ikke har kunnet tage højde for dette på for-
hånd og forberede tilsynets ankomst. Derudover er det vigtigt for tilsynet, at de rele-
vante ledelsespersoner er til stede ved tilsynet, og hermed under selve tilsynet umid-
delbart kan bidrage til at oplyse om organisatoriske og ledelsesmæssige forhold, der
gør sig gældende på plejeenheden.
Styrelsen har dog muligheden for at komme uanmeldt, fx ved stærk mistanke om
særdeles bekymrende forhold i en plejeenhed, hvor øjeblikkelig gennemførelse af til-
synet efter forholdets karakter vurderes nødvendigt, eller hvor formålet med tilsynet
kan forspildes ved en varsling af tilsynsstedet.
2
Styrelsen har i 2020 foretaget to uvarslede tilsyn, hvor der blev foretaget vurderinger
med udgangspunkt i hele målepunktssættet for Ældretilsynet.
Der er i 2020 udført i alt 57 ældretilsyn, der fordeler sig således:
Tilsynstype
Administrative
Planlagte
Reaktive
Total
Antal
11
24
22
57
Tabellen indeholder Ældretilsyn, som er udført og afsluttet med udgangen af den
31. december 2020. Et afsluttet Ældretilsyn, er et tilsyn, som er gennemført, tilsyns-
rapport udarbejdet og offentliggjort samt, hvor der er foretaget en vurdering af evt.
sanktion på baggrund af fund gjort ved tilsynet, fx i form af udstedt påbud.
Der er ikke i tabellen medtaget tal for udsatte, aflyste og endnu ikke afsluttede tilsyn
fordi sagsbeha dli ge i forbi delse ed tilsy et e d u ikke er afsluttet i 2020 .”
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. december 2019 Retssikkerhedsloven
Retssikkerhedslovens § 5, stk. 4
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, hvor mange ældretilsynsbesøg, Styrelsen for Patientsikkerhed har været på i 2020, til sundheds- og ældreministeren
Jeg kan henholde mig til Styrelsen for Patientsikkerheds bidrag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 3