Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2272627_0001.png
Nation
NATIONALT VARSLINGSSYSTEM:
RISIKOVURDERING OG TILTAG TIL HÅNDTERING AF COVID-19
OKTOBER 2020
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0002.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Forord
De seneste mange måneder har for mange budt på store afsavn. Ældre har måtte undvære besøg fra
familien. Bryllupper og børnefødselsdage er blevet udskudt på ubestemt tid, og en generation af unge har
oplevet at savne skolen og hverdagen mere end noget andet. Alt sammen fordi Danmark og verden er ramt
af en Corona-epidemi, som har krævet sine ofre.
Det ligger i epidemiens natur, at det er en fjende, som kan udvikle sig med en accelererende hastighed.
Derfor har regeringen ad flere omgange måtte handle hurtigt og indføre til stadighed nye restriktioner i takt
med epidemiens udvikling. Det er tiltag, som er og har været nødvendige af hensyn til at holde smitten
nede.
COVID-19 har fået bedre betingelser for at smitte i takt med, at vi med efteråret og kulden er rykket
tættere sammen indendørs. Vi kan allerede nu konstatere, at der er en udbredt samfundssmitte.
Det er regeringens mål, at vi holder smitten nede samtidig med, at vi holder så meget af samfundet åbent
som overhovedet muligt.
Derfor fremlægger vi nu et nationalt varslingssystem, der skal skabe gennemsigtighed og forudsigelighed i
håndteringen af COVID-19. I systemet er fem risikoniveauer, som angiver alvorligheden af smitten i
samfundet samt en liste over tiltag, som kan indføres ved behov. På den måde vil vi skabe mest mulig
forudsigelighed for de mange borgere, som bliver påvirket menneskeligt og økonomisk af tiltag til
håndtering af COVID-19, og ikke mindst for de mange virksomheder og kulturinstitutioner, der lider
økonomisk under denne epidemi.
Men vi må også være ærlige og sige, at vi ikke kan indføre en automatik i systemet, der giver fuld
forudsigelighed. Vi har at gøre med en epidemi, der er uforudsigelig i sin natur. En epidemi, som vi hele
tiden bliver klogere på. Hvis virus får fat, kan den spredes meget hurtigt, og derfor må vi hverken fraskrive
os muligheden for at slå ned med det samme eller reagere på baggrund af nyeste viden.
Regeringen er også meget opmærksom på, at en række restriktioner er meget indgribende i vores hverdag.
Vi må ikke af hensyn til forudsigeligheden indføre restriktioner for tidligt eller opretholde dem i længere tid
end nødvendigt per automatik. Derfor beror systemet på en samlet faglig vurdering af risikoniveau og
tilsvarende nødvendige tiltag.
Mens varslingssystemet gælder nationalt og for regioner, vil vi fortsætte med at sætte ind med
nålestikstiltag lokalt, der hvor smitten bryder ud, i samarbejde med de lokale myndigheder. Så smitten
standes hurtigt, og færrest mulig rammes af restriktionerne.
Vi kommer til at skulle indrette os efter at leve med COVID-19 et godt stykke tid endnu. Det betyder også,
at vi kommer til at leve med begrænsninger i vores hverdag. Med det nye nationale varslingssystem får
borgere og virksomheder mulighed for at være på forkant og planlægge derefter, når det er muligt.
Magnus Heunicke,
Sundheds- og ældreminister

1

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0003.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Indhold
Forord
............................................................................................................................................................................ 1
Indledning
...................................................................................................................................................................... 3
Risikovurdering
............................................................................................................................................................. 4
Risikoniveauer
.......................................................................................................................................................... 4
Tiltag
.............................................................................................................................................................................. 6
Overordnede principper og hensyn
....................................................................................................................... 6
Graduering
af tiltag (”indsatstrapper”)
................................................................................................................... 6
Domæner for tiltag
................................................................................................................................................... 7
Governance
................................................................................................................................................................ 13
Kommunikation
........................................................................................................................................................... 14
Revisioner
................................................................................................................................................................... 15
Bilag 1. Indikatorer og pejlemærker til brug for risikovurdering
........................................................................... 16
Bilag 2. Medlemmer af Faglig Referencegruppe for nationalt varslingssystem til risikovurdering og tiltag
til håndtering af COVID-19
........................................................................................................................................ 18

2

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0004.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Indledning
For at understøtte at borgere og virksomheder kan forstå baggrunden for og planlægge efter mulige tiltag i
god tid, lanceres et nationalt varslingssystem for risikovurdering og tiltag til håndtering af COVID-19.
Med udgangspunkt i signaler, tendenser og indikatorer for epidemiens aktuelle udbredelse og forventede
udvikling udarbejder myndighederne en faglig risikovurdering. Det skal være med til at etablere en fælles
forståelse af den overordnede situation og mulige kommende tiltag. Varslingssystemet understøttes af den
detaljerede overvågning af epidemien, som løbende foretages af Statens Serum Institut.
Derudover indeholder systemet en liste over hvilke tiltag det er muligt at opretholde eller iværksætte i takt
med, at epidemien udvikler sig. Systemet skaber på den måde forudsigelighed om, hvilke tiltag som kan
forventes ved en stigende smitte.
Systemet er udviklet sammen med de sundhedsfaglige myndigheder og står på skuldrene af vores
nuværende viden om, hvordan COVID-19 smitter, og vurderinger af, hvordan smitten kan holdes nede. Det
ligger i epidemiens natur, at det er en hurtig fjende, som det er vanskeligt at forudsige udviklingen af, og
derfor skal man kunne reagere resolut og agilt.
En række lande har systemer for niveauer af alarmberedskab til vurdering af epidemiens udvikling. Det
gælder fx Norge, Irland og New Zealand.
Erfaringer fra andre lande viser, at sådanne systemer kan medvirke til større gennemsigtighed og
forudsigelighed i håndteringen af COVID-19. Erfaringer viser dog også, at det er vanskeligt og forbundet
med stor usikkerhed at opstille meget faste rammer for behovet for specifikke tiltag
og at denne type
systemer sjældent er robuste i forhold til at skabe forudsigelighed i en længere periode.
Samtidig indebærer systemer med en høj grad af automatik en risiko for at indføre restriktioner, hvor
smitteforebyggelsen ikke kan stå mål med konsekvenserne for samfundet i øvrigt. De sundhedsfaglige
myndigheder har anbefalet, at der ikke er automatik i koblingen mellem vurdering af risikoniveau og tiltag.
Derfor er systemet udviklet således, at tiltag kan iværksættes ud fra en samlet kvalitativ vurdering af
risikoniveauet og mulige tiltag. Systemet vil løbende blive udviklet i takt med, at vi gradvist får ny viden om
COVID-19 og bliver klogere på epidemien.
Systemet for risikovurderingen og mulige tiltag har et nationalt sigte. Rejsevejledninger og
rejserestriktioner relateret til COVID-19-situationen mellem lande er styret af selvstændige modeller,
hvorfor systemet, som lægges frem her, ikke anviser tiltag på det område.
Regeringen har sammen med Folketingets partier og arbejdsmarkedets parter gennemført historisk store
hjælpepakker for at holde hånden under dansk erhvervs-, idræts- og kulturliv samt danske arbejdspladser.
Når restriktionerne skærpes, skal hjælpen følge med. I takt med at restriktioner forlænges, lægger
regeringen op til at forlænge adgangen til hjælpepakker for hårdt ramte erhverv samt for idræts- og
kulturlivet. Hjælpepakkerne er robuste, så virksomheder kan træde ind og ud af ordningerne afhængig af
udviklingen i forhold til lempelser eller skærpelser af restriktioner.

3

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0005.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Risikovurdering
Med varslingssystemet udstikkes en overordnet ramme til at beskrive den aktuelle smitteudbredelse af
COVID-19, herunder hvilken risiko, situationen er forbundet med, fx om epidemien har karakteristik af lav
og lokal smitte, eller om der er udbredt samfundssmitte og risiko for, at behandlingskapaciteten på
sygehusene overstiges.
De tiltag, som sættes i værk for at holde smitten nede, tager blandt andet udgangspunkt i denne
risikovurdering.
Risikovurderingen foretages nationalt og regionalt. Regionerne i Danmark kan være i forskelligt
risikoniveau, og tiltag kan iværksættes geografisk forskelligt.
Risikovurderingen for COVID-19-situationen i Danmark sker ud fra en samlet faglig vurdering.
Risikovurderingen understøttes af en række objektive indikatorer, en række kvalitative observationer og
pejlemærker for udviklingen i epidemien, jf. bilag 1.
Risikoniveauer
Risikovurderingen angives efter fem risikoniveauer, jf. tabel 1.
Tabel 1
Risikoniveauer
Risikoniveau
Beskrivelse
1
Lav og lokal smitte med mulighed for opblussen.
2
Lokale og regionale udbrud af smitte, der kan brede sig.
3
Udbredt samfundssmitte med potentiale for hurtig acceleration i smittetal.
4
Udbredt samfundssmitte og begyndende pres på kapacitet på sygehusene.
5
Udbredt samfundssmitte og risiko for at kapaciteten på sygehusene overstiges.
Risikovurderingen foretages ud fra en samlet faglig vurdering og som udgangspunkt ugentligt.
Risikovurderingen suppleres af en kort beskrivelse af signaler, tendenser og indikatorer, der er anvendt til
at fastlægge risikoniveauet.
Risikovurderingen foretages som udgangspunkt ikke på kommunalt niveau. Det skal ses i lyset af, at der kan
være lokale forhold, som de objektive pejlemærker ikke kan tage højde for. Det kan fx være, at smitten ikke
er udbredt i samfundet, men begrænset til fx en bestemt virksomhed eller en uddannelsesinstitution. Det
er en forsimpling at beskrive en epidemi ud fra forudbestemte risikoniveauer, og det skal balancere et
hensyn mellem på den ene side at etablere en klar og fælles referenceramme til at beskrive situationen og
på den anden side at sikre fleksibilitet og manøvredygtighed i forhold til at beskrive den konkrete situation
så præcist som muligt.

4

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0006.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Risikovurderingen under de forskellige risikoniveauer kan fx dække over meget forskellige risikobilleder, og
smittespredningen kan have en forskelligartet karakter. Der kan fx være udbredt samfundssmitte, men
meget lidt smitte på plejehjem og sygehuse, og der kan være delvis kontrol med smitten i samfundet
generelt, men smitteudbrud på sygehuse og plejehjem, som kan udfordre sygehusenes kapacitet. Derfor
fastlægges risikovurderingen også ud fra en samlet faglig vurdering.

5

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0007.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Tiltag
Så længe COVID-19 udgør en væsentlig folkesundhedsmæssig risiko, vil der være behov for at opretholde
en række forebyggende tiltag, som begrænser udviklingen i smitten.
Med varslingssystemet udstikkes en overordnet ramme for, hvilke værktøjer regeringen og myndighederne
kan anvende til at håndtere epidemien afhængigt af risikobilledet.
Tiltagssiden af systemet skal
ligesom risikosiden
balancere to modsatrettede hensyn. På den ene side at
være så klar og præcis som muligt om mulige tiltag, så det giver forudsigelighed for borgere, virksomheder,
myndigheder mv.
På den anden side skal systemet give plads til at iværksætte de rette, mest effektive og skånsomme tiltag i
en fremtidig situation, som kan være vanskelig at forudsige, og som kan have sine helt egne kendetegn.
Overordnede principper og hensyn
Varslingssystemets liste af forebyggende foranstaltninger og tiltag hviler overordnet på et princip om, at
der skal være sammenhæng mellem risikoen for smitteudbredelse og omfanget af indgriben over for
borgere og virksomheder og dermed betydningen for samfundsøkonomien og den enkeltes liv og hverdag.
Det betyder blandt andet, at de mindst indgribende tiltag gennemføres først.
En ukontrolleret smitteudvikling i samfundet og udbredt samfundssmitte kan skabe usikkerhed, som også
begrænser vores liv og hverdag med potentielt mange negative konsekvenser for borgerne, økonomien,
sundhedsvæsenet og samfundet generelt.
Iværksættelse af tiltag
såvel indfasningen som udfasningen af tiltag
skal så vidt muligt ske gradvist og
kontrolleret, så smitteudviklingen holdes under kontrol, og så der er mulighed for at planlægge efter
indførelsen af tiltag. Det kan dog i nogle tilfælde være nødvendigt at handle hurtigt og resolut på en
pludselig opblussen af smitte.
Tiltagene er beskrevet så specifikt, at det giver borgere, virksomheder og myndigheder en højere grad af
forudsigelighed, men ikke mere specifikt end det vurderes muligt at fastlægge på forhånd med den viden,
der er tilgængelig på nuværende tidspunkt.
Det betyder, at nogle tiltag i det følgende vil være meget specifikke, fx anbefalingen om at holde én meters
afstand eller forsamlingsforbud for en vis størrelse af forsamlinger.
For andre tiltag er beskrivelsen mere overordnet. Dette gælder eksempelvis skærpede restriktioner i
forhold til lukketider, afstand, mundbind mv. Disse mere overordnede tiltag vil hvor de bliver relevante
blive udmøntet specifikt ud fra en konkret vurdering.
Rækken af tiltag vil blive justeret i takt med, at der løbende kommer ny viden og læring om epidemien.
Graduering af tiltag ”indsatstrapper”
Varslingssystemet anviser en eskalation af tiltag, som er retningsgivende for hvilke tiltag, som kan forventes
at blive opretholdt eller taget i brug, når risikoniveauet er lavt, og tiltag, som kan forventes
at blive taget i
brug
ved stige de s itte og stige de risiko iveau. Disse ”i dsatstrapper” øger forudsigelighede i, hvilke
tiltag der kan forventes samtidig med, at det sikres, at der fx kun indføres restriktioner på de områder, hvor
det anses nødvendigt.
Samtidig gør denne tilgang det muligt at indføre målrettede tiltag og restriktioner de steder, hvor der fx er
størst risiko for, at smitten spredes hurtigst eller stor risiko for store menneskelige omkostninger.

6

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0008.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Der er ikke i systemet på forhånd fastlagt præcist, hvilke tiltag som bør iværksættes eller opretholdes på et
givet risikoniveau. Det vil afhænge af smittespredningens karakter og den konkrete risikovurdering, fx
hvilke aldersgrupper der er smittede, og i hvilket regi smittespredningen er sket.
Samtidig skal der være mulighed for tidsmæssige forskydninger mellem tiltag og risikovurdering af hensyn
til at sikre en kontrolleret og gradvis ind- og udfasning af tiltag.
Hvis man omvendt havde et system per automatik, ville man risikere at være låst fast i enten for få, for
mange eller forkerte restriktioner, og det ville betyde, at man ikke på forhånd kunne handle på epidemiens
udvikling. Systemet ville hermed ikke være robust i forhold til at håndtere en epidemi, som i sin natur er
uforudsigelig
og hvor vidensgrundlaget hele tiden er i en rivende udvikling.
Der kan være forskel på tværs af indsatsområder, ift. hvor tidligt tiltag iværksættes og eskaleres, hvis
risikoniveauet stiger. Det hviler bl.a. på princippet om sammenhæng mellem risikoen for smitteudbredelse
og omfanget af indgriben i borgernes og virksomhedernes liv og hverdag.
Domæner for tiltag
De indsatser og tiltag, der kan opretholdes eller iværksættes, kan kategoriseres ud fra seks domæner.
De seks overordnede domæner er følgende (i en ikke prioriteret rækkefølge):
A.
Test og opsporing
fx test af personer med symptomer, systematisk test af patienter forud for
indlæggelse samt programmet for opsporing af nære kontakter og test af disse.
B.
Hygiejne
fx anbefalinger om håndhygiejne, øget tilgængelighed i det offentlige rum af
håndvask/håndsprit, øget opmærksomhed på rengøring mv.
C.
Isolation
isolation af smittede eller formodet smittede eller nære kontakter i eget hjem samt
evt. hjælp til isolation uden for hjemmet.
D.
Kontakt
fx råd om afstand og at undgå fysisk kontakt og mindske antallet af personer man ses
med, øget brug af hjemmearbejde, reduktion af trængsel og tæthed, begrænsning af
forsamlingers størrelse og rammer, restriktioner på adgang til fx tætbefærdede områder,
offentlige institutioner, skoler/børnehaver mv., samt regulerende tiltag i kollektiv transport (fx
krav om pladsbillet mv.) samt brug af barrierer f.eks. mundbind, ansigtsvisirer.
E.
Personer i øget risiko
fx særlige foranstaltninger ved besøg på plejecentre og sygehuse og
anbefalinger til personer i særlig risiko.
F.
Kommunikation
generel information om forholdsregler og tidlig varsling om udbrud og
eskalering af smitte.
Nogle tiltag kan og bør fastholdes over længere tid, hvorimod andre bør opretholdes i begrænsede
perioder og/eller områder pga. risikoen for negative afledte konsekvenser f.eks. på mental sundhed,
samfundsøkonomi mv.
Af tabel 2 nedenfor fremgår de tiltag, der kan iværksættes og opretholdes regionalt eller nationalt inden for
hvert domæne. Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om en udtømmende liste af specifikke
tiltag, men at tiltagene specificeres og justeres i takt med, at vi får ny viden om COVID-19 og drager
erfaringer med epidemien.
Tabellen indeholder ikke tiltag, som iværksættes og reguleres på kommunalt niveau, og lokalt kan der
sættes ind med målrettede tiltag, der hvor smitten opstår.

7

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0009.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Tiltagene vil som udgangspunkt bygge oven på hinanden, men de kan også overlappe eller erstatte et andet
tiltag. Fx vil det hele tiden være relevant at overholde anbefalinger til afstand, test og hygiejne, mens nye
restriktioner for forsamlinger som udgangspunkt vil erstatte foregående.
Iværksættelse af de konkrete tiltag vil i sidste ende afhænge af, hvordan smitten er i samfundet, og hvilke
tiltag som vurderes mest effektive i den konkrete situation. Det er derfor ikke muligt at fastlægge en
entydig rækkefølge og sammensætning af tiltag på forhånd.
Enkelte tiltag forudsætter, at der etableres den fornødne hjemmel. Det gælder fx, hvis der skal indføres
krav om mundbind i det offentlige rum.

8

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0010.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Tabel 2
Tiltag, der kan iværksættes og opretholdes regionalt eller nationalt gradueret efter stigende risiko
Domæne
Tiltag
· Testning af personer med symptomer og kontaktopsporing af nære kontakter
· Opfordring til testning af personer med højere risiko for smitte fx ved indrejse, større forsamlinger mv.
A: Test og
opsporing
· Risikobaseret testning af relevante grupper fx personale og beboere på plejecentre og sygehuse
· Anbefaling om udekørende testtilbud til specifikke områder eller målgrupper i samarbejde med de kommunale og regionale myndigheder
· Stærkt intensiveret kontaktopsporing.
· Teststationer bredt i samfundet, fx ved trafikknudepunkter, parker og legepladser, indkøbscentre mv.
· God hygiejne - håndvask, håndsprit, host, udluftning og nys i ærme
· Opmærksomhed på rengøring, både hjemme og på arbejdspladsen, og hygiejnetiltag beskrevet i retningslinjer via sektorpartnerskaber
· Intensivering af hygiejneråd samt intensivering af rengøring på plejecentre mv.
B: Hygiejne
· Øget rengøring mere bredt i ramte områder mv.
· Intensivering af rengøring og hygiejneforhold overalt i det offentlige rum, fx alle kontaktpunkter som dankortautomater, knapper i elevatorer mv. herunder
mulighed for krav til fx placering af håndsprit, bindende rengøringstandarder.
· Information og anbefaling om selvisolation af personer med symptomer og af nære kontakter til personer med påvist COVID-19
C: Isolation
· Opskalering af kommunale tilbud vedr. hjælp til selvisolation via samarbejde med lokale hotelkæder, nabokommuner mv.
· Yderligere opskalering af tilbud vedr. hjælp til selvisolation
· Påbud om isolation af personer med påvist COVID-19 eller symptomer og af nære kontakter til personer med påvist COVID-19 efter en konkret vurdering.

9

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0011.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Domæne
Private arrangementer
Tiltag
· Råd og anbefalinger til private arrangementer
· Anbefaling om at begrænse eller aflyse private arrangementer
· Råd og anbefalinger om at begrænse antallet af sociale kontakter udenfor hustanden
Sociale kontakter
· Anbefaling om at begrænse antallet af sociale kontakter udenfor hustanden til 10
· Anbefaling om at begrænse antallet af sociale kontakter udenfor hustanden yderligere
· Anbefaling om fysisk afstand
· Loft på forsamlinger på 50-500 personer
Forsamlinger
· Loft på forsamlinger på 10-50 personer
· Loft på forsamlinger på 3-10 personer
· Begrænsning af udgangsforhold
· Anbefaling om brug af mundbind eller visir i særlige situationer
Mundbind eller visir
· Krav om brug af mundbind eller visir fx i sundhedssektoren, kollektiv transport, restauranter, barer, detailhandlen, kulturinstitutioner, uddannelsesinstitutioner
mv.
· Brug af mundbind eller visir generelt i det offentlige rum
· Anbefaling til de rejsende om at undgå kollektiv transport i myldretiden samt cykle og gå på korte ture.
· Krav om pladsbillet i fjerntog og brug af mundbind eller visir i kollektiv transport.
Kollektiv transport
· Skærpet opfordring til transportørerne om at gennemføre tiltag, som mindsker tæthed mellem passagerer såsom crowd control, stoppestedsværter samt
andre adfærdsregulerende tiltag ift. indretning af stationer og stoppesteder samt nedbringelse af kontakter fx ved suspension af kontantsalg.
· Begrænsning på maksimal belægning i transportmidlerne (busser, metro, regionaltog, S-tog; dvs. hvor der ikke er pladsbilletkrav)
· Opfordring til begrænsning af bevægelse på tværs af landsdele
Persontrafik mellem landsdele
· Begrænsning af bevægelse på tværs af landsdele
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, hygiejne mv, uden at det medfører nødundervisning eller iværksættelse af dimensionering på
dagtilbudsområdet.
Dagtilbud, grundskole,
ungdomsuddannelser og
voksenuddannelser, SFO,
ungdomsklubber, fritidsordninger mv.
· Anbefalinger, retningslinjer og/eller restriktioner fx i forhold til sociale arrangementer, lejrskoler og brug af mundbind/visir, uden at det medfører
nødundervisning eller iværksættelse af dimensionering på dagtilbudsområdet.
· Generelt afstandskrav på 1 meter med generel overgang til nødundervisning samt risiko for udbredt dimensionering på dagtilbudsområdet.
· Lukning af dagtilbud, grundskole, ungdoms- og/eller voksenuddannelser mv.*
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx ift. til afstand, hygiejne mv.
· Skærpede retningslinjer og anbefalinger fx ift. sociale arrangementer og studieture mv. Krav om brug af mundbind eller visir.
Videregående
uddannelsesinstitutioner mv.
· Skærpede retningslinjer eller restriktioner fx ift. skærpede afstandskrav for fag der går på tværs af hold, eller fag med stor smitterisiko.
· Generelt afstandskrav på 1 meter eller differentieret fjernundervisning mhp. reduceret fremmøde (fx digital undervisning, hvor det er muligt).
· Lukning af videregående uddannelser mv.
* Lukning af dagtilbud, skoler, institutioner mv. omfatter ikke børn/unge med særlige sociale, pædagogiske eller behandlingsmæssige behov, børn/unge indskrevet på kostskoler,
efterskoler el.lign., som har forældre bosiddende på Grønland, Færøerne eller i udlandet eller som ikke har mulighed for at være i hjemmet samt børn/unge af forældre med
samfundskritiske funktioner eller hvis forældre er ansat i private virksomheder og ikke er hjemsendt. Til disse børn/unge skal der tilbydes nødpasning. For hjemsendte elever skal der
iværksættes nødundervisning i form af fx fjernundervisning i det omfang, det er muligt.
D: Kontakt

10

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0012.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Tiltag
Domæne
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, sektionering mv.
· Udvidet brug af hjemmearbejde
Arbejdspladser
· Hjemmearbejde i videst muligt omfang
· Hjemsendelse af ansatte med undtagelse af kritiske funktioner
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, rengøring, skiltning mv.
· Restriktioner fx i forhold til lukketider, afstand fx arealkrav, rengøring, skiltning, brug af mundbind eller visir mv.
Restauranter, caféer mv.
· Skærpede restriktioner fx i forhold til lukketider, afstand fx arealkrav, rengøring, skiltning, mundbind mv.
· Lukke for servering på stedet (evt. mulighed for take-away)
· Lukning
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, rengøring, skiltning mv.
· Restriktioner fx i forhold til lukketider, afstand fx arealkrav, rengøring, skiltning, brug af mundbind eller visir mv.
Barer, værtshuse mv.
· Skærpede restriktioner fx i forhold til lukketider, afstand fx arealkrav, rengøring, skiltning, mundbind mv.
· Lukning
· Lukning, evt. med mulighed for genåbning med restriktioner
Diskoteker, natklubber mv.
Spillesteder med stående publikum
mv.
· Lukning
· Lukning, evt. med mulighed for genåbning med restriktioner
· Lukning
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, rengøring, skiltning mv.
Private erhverv med tæt fysisk
kontakt (fx frisører, tatovører mv.).
· Restriktioner fx i forhold til afstand fx arealkrav, rengøring, brug af mundbind eller visir mv.
· Skærpede restriktioner fx i forhold til afstand fx arealkrav, rengøring, mundbind mv.
· Lukning
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, sektionering mv.
Indendørs kulturinstitutioner, idræts-
og foreningsfaciliteter,
forlystelsesparker, zoologiske haver
mv.
· Restriktioner fx i forhold til lukketider, afstand fx arealkrav, rengøring, mundbind, sektionering mv
· Skærpede restriktioner fx i forhold til lukketider, afstand fx arealkrav, rengøring, mundbind, sektionering mv
· Differentieret og målrettet lukning
· Lukning
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, sektionering mv.
· Restriktioner fx i forhold til afstand fx arealkrav, rengøring, brug af mundbind eller visir, sektionering mv.
· Differentieret og målrettet lukning
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, rengøring, personale, mundbind mv.
· Restriktioner fx i forhold til afstand fx arealkrav, rengøring, personale, synligt opsynspersonale, brug af mundbind eller visir mv.
· Skærpede restriktioner, fx i forhold til afstand fx arealkrav, rengøring, personale, synligt opsynspersonale, mundbind mv.
· Differentieret og målrettet lukning (ekskl. dagligvarebutikker og salg af andre samfundskritiske varegrupper)
· Lukning (ekskl. dagligvarebutikker og salg af andre samfundskritiske varegrupper)
D: Kontakt
Kirker og trossamfund
Detailhandlen (udvalgsvarebutikker,
dagligvarebutikker, varehuse,
storcentre, stormagasiner, basarer,
arkader mv.)

11

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0013.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Domæne
Tiltag
· Retningslinjer via sektorpartnerskaber fx i forhold til afstand, sektionering mv.
· Opfordring til at undgå kontakt og restriktioner
Idræts- og fritidsaktiviteter
· Begrænse aktivitet til mindre grupper
· Begrænsning af idræts og fritidsaktiviteter
· Lukning
· Begrænsning af antal tilskuere
Professionelle idrætsbegivenheder
mv.
· Yderligere begrænsning af antal tilskuere og restriktioner
· Meget begrænset antal tilskuere og yderligere restriktioner
· Lukning
· Anbefaling om at personer i øget risiko er særligt opmærksomme på afstand, hygiejne og rengøring
· Målrettet kommunikation til ældre og personer i risiko, men også generelt i lokalområde, om særlig opmærksomhed og hensyntagen
· Forstærket fokus på at hindre smitteintroduktion på sygehuse, plejehjem mv. samt skærpet fokus på symptomer hos personale herunder brug af
videokonsultation, når det er muligt
· Opfordring til patienter i øget risiko om at undgå at færdes steder, hvor det er vanskeligt at holde afstand fx myldretid eller lignende
· Opfordring til patienter i øget risiko om at undgå unødvendig kontakt
· Betydeligt forstærket fokus på at hindre smitteintroduktion på sygehuse og plejehjem
· Påbud om testning af konkret personale, beboere, ansatte og indlagte
· Generel information fra myndigheder og evt. krav om at myndighedernes information vises i medier, butikker mv.
· Tidlig udmelding fra myndigheder ved påvisning eller mistanke om udbrud
· Målrettede kommunikationsindsatser fx mod bestemte aldersgrupper eller andre målgrupper, hvor der ses smittespredning
D: Kontakt
E: Personer i
øget risiko
F:
Kommunika-
tion
Anm.:
Tiltagene vil som udgangspunkt bygge oven på hinanden, men de kan også overlappe eller erstatte et andet tiltag.
Enkelte tiltag forudsætter, at der etableres den fornødne hjemmel. Det gælder fx krav om mundbind generelt i det offentlige rum.

12

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0014.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Governance
Systemet for risikovurdering og tiltag forankres inden for den etablerede overvågnings- og
beslutningsstruktur for håndteringen af COVID-19. Dermed bidrager systemet til fælles vurderinger på
tværs af myndigheder i håndteringen af COVID-19.
Overvågnings- og beslutningsfora består blandt andet af:
En
Signalgruppe
skal medvirke til at skabe overblik over konkrete smitteudbrud og sikre tæt kobling
fra detektion af signaler på smitte til implementering af forebyggende tiltag på lokalt niveau. Signal-
gruppens observationer kan danne grundlag for fastlæggelsen af risikoniveau. Signalgruppen består
bl.a. af repræsentanter fra de sundhedsfaglige myndigheder og infektionshygiejniske enheder i re-
gionerne.
En
Ekspertgruppe
for modellering af COVID-19 kan aktiveres og gennemfører løbende prognoser
og modelberegninger for udviklingen i smittespredning og belastning af sygehusfunktion. Ekspert-
gruppen ledes af Statens Serum Institut og består derudover af eksperter fra universiteter og andre
institutioner.
En
Indsatsgruppe
har ansvaret for at fastlægge den nationale og regionale risikovurdering og risiko-
niveau og anbefaler tiltag og indsatser samt justeringer heri til håndtering af COVID-19 med ud-
gangspunkt i listen af tiltag. Indsatsgruppen består af repræsentanter fra Sundheds- og Ældremini-
steriet, Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut, Justitsministeriet
og Rigspolitiet. Finansministeriet og Erhvervsministeriet deltager som observatører i Indsatsgrup-
pen. Ved stigende risikoniveau vil indsatsgruppe mødes oftere og drøfte situationen, herunder risi-
kovurdering og mulige anbefalinger til tiltag.
Et
besluttende regeringsudvalg
med relevante ministre træffer på baggrund af et oplæg til beslut-
ningsgrundlag fra indsatsgruppen og en vurdering af samfundsøkonomiske konsekvenser beslut-
ning om iværksættelse af tiltag på regionalt og nationalt niveau. Parallelt hermed træffer regerin-
gen beslutning om udspil til forhandlinger om ændringer i hjælpepakker, i det omfang at ændringer
på tiltagssiden giver anledning hertil. Nye eller ændrede hjælpepakker vil som hovedregel skulle
forhandles med Folketingets partier og evt. også arbejdsmarkedets parter, inden de kan træde i
kraft.
Til løbende at vurdere og kvalificere varslingssystemet nedsættes en
faglig referencegruppe.
Den faglige
referencegruppe vil bestå af eksperter inden for medicin, epidemiologi, økonomi og samfundsforhold. Den
faglige referencegruppe sekretariatsbetjenes af Sundheds- og Ældreministeriet, Statens Serum Institut,
Sundhedsstyrelsen, Finansministeriet og Erhvervsministeriet.

13

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0015.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Kommunikation
Klar kommunikation fra myndighederne til offentligheden er afgørende i håndteringen af COVID-19. Det er
vigtigt, at borgere og virksomheder mv. er oplyste om, hvordan COVID-19 bedst kan forebygges og
bekæmpes.
Den klare kommunikation bliver udfordret af, at der er mange usikkerheder. Fx kommer der løbende ny
viden, og der sker ændringer i niveauet af smitte. Det gør, at meldinger fra sundhedsmyndighederne kan
skifte, og information til borgerne ikke altid er tilgængelig i det øjeblik, hvor borgerne har brug for den.
Med udmelding om et system for risikovurdering og tiltag balanceres to modsatrettede hensyn. På den ene
side forudsigelighed i forhold til, hvilke tiltag der kan sættes i værk på forskellige risikoniveauer. På den
anden side udvikler viden om COVID-19 og smitten i samfundet sig hastigt, og der kan være brug for
løbende at justere iværksatte tiltag.
Varslingssystemet for fastlæggelse af risiko og tiltag skal i høj grad ses som en forståelsesramme, som giver
indblik i, hvordan det overordnede risikobillede afspejler, hvilke tiltag der kan komme i brug for at
bekæmpe COVID-19.
Der foretages som udgangspunkt en fast ugentlig en opdatering af risikoniveauet for hele landet og de fem
regioner, som offentligøres på coronasmitte.dk. Der kan dog være behov for at reagere hurtigere i tilfælde
af en ugunstig udvikling, hvorfor opdateringen kan ske oftere og mere ad hoc.
I takt med, at vi bliver klogere på COVID-19, kan der opstå et behov for at justere pejlemærker for
risikovurderingen og tiltagene, jf. afsnittet Revisioner. Hvis der foretages justeringer, vil det blive
kommunikeret til offentligheden.

14

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0016.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Revisioner
Det er vanskeligt og forbundet med stor usikkerhed at fastlægge en risikovurdering af epidemien og
forudsige den videre udvikling. Der er fx stor usikkerhed om, hvad der kan forventes om udviklingen
henover vinteren, og der kan opstå nye vurderinger af kritiske grænser for pejlemærker i systemet, fx
antallet af nye daglige smittede, som også afhænger af antallet af test.
Dertil kommer, at COVID-19 er en relativt ny sygdom, som vi hele tiden bliver klogere på. Der kan derfor
opstå behov for at justere på pejlemærker til at beskrive risikosituationen i takt med, at viden om
epidemien forbedres.
På samme måde kan der opstå behov for at justere på listen af tiltag i takt med, at viden om epidemien
forbedres. Nogle tiltag er beskrevet forholdsvis overordnet, og der vil løbende arbejdes på at beskrive
tiltagene mere uddybende, hvor det er muligt. Det kan bl.a. ske ved at inddrage centrale aktører på
området fx via de sektorpartnerskaber, der er nedsat i regi af en række ressortministerier.
Den faglige referencegruppe, som tilknyttes systemet, skal bl.a. understøtte revisioner ved at komme med
faglige input, så systemet opdateres med den nyeste viden og tager højde for relevant udvikling. Den
faglige referencegruppe forelægges udkast til revisioner af systemet for risikovurdering og tiltag, inden
revisionerne træder i kraft. I regi af den faglige referencegruppe vil der bl.a. arbejdes på at inddrage
indikatorer som en del af systemet, der kan belyse befolkningens opfattelse og forståelse af vejledninger og
tiltag mv.

15

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0017.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Bilag 1. Indikatorer og pejlemærker til brug for risikovurdering
Risikovurderingen understøttes af en række kvantitative og kvalitative indikatorer. For nogle af de
kvantitative indikatorer er der tilknyttet pejlemærker.
Fastsættelse af risikoniveau sker ud fra en samlet faglig vurdering. Der er således ikke en automatik i
fastsættelsen af risikoniveauet.
En samlet faglig vurdering er vigtig, da der kan opstå tilfælde, hvor de enkelte indikatorer taler imod
hinanden, eller hvor indikatorer ændrer sig i forhold til fastsatte pejlemærker, uden at situationen vurderes
væsentligt ændret. Derudover kan der være faktorer og nye forhold ved smitteudviklingen, som de nævnte
indikatorer ikke tager højde for.
Risikovurderingen understøttes blandt andet af indikatorer, jf. boks a.
Boks a
Indikatorer
Indikatorer med vejledende pejlemærker
Antallet af nye bekræftede tilfælde pr. uge pr. 100.000 indbyggere understøtter fastsættelsen af
risikoniveauet.
Positivprocenten. Denne indikator beskriver andelen af testede personer, som er testet positive.
Vækstrate (R) i nye smittetilfælde, ugentligt gennemsnit. Denne indikator beskriver væksten i nye
bekræftede tilfælde.
Antal indlagte/indlagte på intensiv. Denne indikator beskriver bl.a. alvorligheden af sygdom blandt de
smittede og belastningen af sygehuskapaciteten.
Nyindlagte pr. uge pr. 100.000 indbyggere. Denne indikator beskriver ligeledes udviklingen i alvorligheden
af sygdom, men reagerer hurtigere end antallet af indlagte.
Andel kommuner med incidens på mere end 20 nye smittetilfælde pr. uge pr. 100.000 indbyggere og
mere end 20 tilfælde. Denne indikator beskriver den geografiske udbredelse af smitte.
Indikatorer uden pejlemærker
Udbrud, antal og størrelse.
Antal nye smittede uden kendte kontakter.
Andel nye smittede inden for samme husstand.
Aldersfordelingen blandt nye smittede herunder smitteudbredelse blandt ældre.
Udbrud blandt dyr, antal og størrelse.
Fremskrivninger i den forventede udvikling i nye smittede og nyindlagte på kort sigt.
Udviklingen i udlandet.
Selvrapporterede symptomer i befolkningen fra Covidmeter, hvis testkapaciteten ikke er tilstrækkelig.
Ændringer i virulens via helgenomsekventering af positive prøver (COVID-
9 virus’ s itso hed
og evne
til at fremkalde sygdom).
Adfærdsdata, fx for befolkningens efterlevelse af retningslinjer for fysisk afstand og hygiejne fra HOPE-
projektet.
Repræsentative test af smitteudbredelsen.
Indikatorer for graden af samfundsnedlukning, fx teledata og trafikdata. Denne indikator vil formentlig
først blive relevant i tilfælde af større kontaktreducerende tiltag.
Med indikatorerne belyses både niveauet for smitteudbredelsen i befolkningen og udviklingen i den
aktuelle smitteudbredelse (epidemiens vækst) og forventede udvikling, alvorlighed af sygdom og den
geografiske udbredelse.

16

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0018.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Indikatorerne understøtter endvidere, at risikovurderingen tager højde for, om situationen er kontrollerbar,
eller om der er tale om mere udbredt ukontrolleret samfundssmitte, hvor smittekæder er ukendte.
Eksempelvis kan der trods en stigning i antal smittede være kontrol over smittekæderne, fordi smitten fx er
afgrænset til ansatte på en bestemt virksomhed eller enkelte hustande/opgange med mange beboere. Det
kan omvendt også være tilfældet, at smitten er lav, men spredt i samfundet og uden kendte smittekæder.
Derudover ses der på prognoser for den forventede udvikling i antallet af nye smittede eller nyindlagte
mhp. at belyse den forventede udvikling i epidemien, og udviklingen i udlandet inddrages.
Ved udbredt samfundssmitte kan det desuden være relevant at inddrage oplysninger om transportmønstre
og adfærd i befolkningen.
Tabel a og b viser pejlemærker for udvalgte
i dikatorer. Pejle ærker for i dikatore for ’a tal i dlagte’ og
’a del ko
u er ed ere e d
ye s ittetilfælde pr. uge pr.
.
i dbyggere’ er i udga gspu ktet
nationale.
For så vidt angår indlagte kan der ved meget kraftige regionale udbrud være behov for skift af risikoniveau
hurtigere end pejlemærker tilsiger. Desuden vil indikatoren tillægges stor vægt, hvis den er ugunstig, og der
kommer pres på sundhedsvæsenets kapacitet.
Pejlemærkerne kan blive justeret, såfremt vurderingen af kritiske grænser ændres. Antallet af nye
smittetilfælde afhænger bl.a. af antallet af udførte test.
Tabel a
Vejledende pejlemærker
Nye smittetilfælde pr. uge pr. 100.000 indbyggere
under 20
20-49
50-99
100-199
200 el. over
Risiko
Lav
Mellem
Høj
Meget høj
Kritisk høj
Tabel b
Vejledende pejlemærker
Gunstig
Positivprocent
Vækstrate i nye smittetilfælde (R), ugentligt
gennemsnit
Antal indlagte/heraf indlagte på intensiv
Nyindlagte pr. uge pr. 100.000
Andel kommuner med incidens mere end
20/100.000 og mere end 20 tilfælde
<0,5 pct.
R<1
0
50 / 0
20
<4
<10 pct.
Opmærksom
0,5
5 pct.
1<R<1,5
50
250 / 20
65
4
8
10
50 pct.
Ugunstig
>5 pct.
R>1,5
>250 / >65
>8
>50 pct.

17

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0019.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

Bilag 2. Medlemmer af Faglig Referencegruppe for nationalt
varslingssystem til risikovurdering og tiltag til håndtering af
COVID-19
Medlemmer af referencegruppen er følgende:
Per Okkels, Departementschef, Sundheds- og Ældreministeriet (mødeleder).
Jens Lundgren, Professor, Infektionsmedicinsk Klinik Rigshospitalet og Københavns Universitet.
Jes Søgaard, Professor og direktør for Interdisciplinary Center on Population Dynamics (CPop) SDU.
Jakob Stoustrup, Professor, Institut for Elektroniske Systemer, Aalborg Universitet.
Lone Simonsen, Professor, Folkesundhedsvidenskab, Forsker i Pandemier og Modeller, RUC.
Lasse Engbo Christiansen, ph.d., MSc Eng, Lektor, Sektion for dynamiske systemer, DTU.
Viggo Andreasen, Lektor, Matematik og Fysik, RUC.
Allan Randrup Thomsen, Professor i eksperimentel virologi ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på
Københavns Universitet.
Henrik Ullum, Formand for Lægevidenskabelige Selskaber, Professor, overlæge Klinisk Immunologisk
afdeling, Region H.
Theis Lange, Vice Institutleder, Lektor i Biostatistik, ph.d., Biostatistisk Afdeling, Københavns Universi-
tet.
Susanne Ditlevsen, Professor, Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.
Michael Bang Petersen, Professor i Statskundskab på Aarhus Universitet og leder af HOPE-projektet om
COVID-19
Michael Svarer, Professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet.
Torben M. Andersen, Professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet.
Den faglige referencegruppe sekretariatsbetjenes af Sundheds- og Ældreministeriet, Statens Serum Institut,
Sundhedsstyrelsen, Finansministeriet og Erhvervsministeriet.

18

SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om kommentar til artiklen "Forsker: Sådan kan en langsigtet coronastrategi se ud" fra Sundhedspolitisk Tidsskrift 13/10-20, til sundheds- of ældreministeren,
2272627_0020.png

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM– 2020

NATIONALT VARSLINGSSYSTEM
Risikovurdering og tiltag til håndtering af COVID-19
Såfremt spørgsmål kan henvendelse rettes til
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 72 26 90 00
Publikationen kan hentes på
www.sum.dk
www.coronasmitte.dk
sum.dk

19
