Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPISH
Sagsnr.: 2017633
Dok. nr.: 1493438
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. november stillet følgende spørgs-
mål nr. 278 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 278:
”Hvordan
vil ministeren sikre, at mennesker med demens opretholder aktiviteter
uden for hjemmet, samt hvad er ministerens kommentar til Alzheimerforeningens
rapport, jf. SUU alm. del
–
bilag 69?
”
Svar:
Kommunerne skal efter servicelovens § 84 tilbyde afløsning eller aflastning til ægte-
fæller, forældre og andre pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne. Aflastning kan bl.a. være et tilbud om en plads på et dagcenter
til en borger med demens.
Kommunerne skal sørge for, at kommunens tilbud og aktiviteter overholder gæl-
dende regler og retningslinjer i forhold forebyggelse af smitte med COVID-19. Det kan
derfor være nødvendigt at ændre aktiviteterne og tilbuddene, fx gennemføre aktivi-
teter i mindre hold.
Det er min forventning, at kommunerne overholder deres forpligtelser som følger af
serviceloven. Det er Ankestyrelsen, der fører det overordnede tilsyn med, om kom-
munerne agerer i overensstemmelse med reglerne i serviceloven.
I forhold til Alzheimerforeningens rapport, så mener jeg, at det er både alvorligt og
meget trist at læse, hvordan mennesker med demens og deres pårørende er blevet
påvirket
–
både fysisk og mentalt
–
under nedlukningen i foråret.
Vi stod som bekendt i en helt ekstraordinær situation i foråret, hvor kommunerne
med bekendtgørelse om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet
(udstedt i medfør af epidemiloven) fik hjemmel til midlertidigt at fravige rettigheder
og forpligtelser bl.a. i forhold til afløsning og aflastning.
Bekendtgørelsen blev ophævet med virkning fra den 1. juli 2020, og der er derfor ikke
længere mulighed for, at kommunerne kan fravige rettigheder og forpligtelser i ser-
viceloven. Det har jeg skrevet ud til kommunerne om to gange henholdsvis den 12.
maj og den 19. juni 2020, ligesom jeg har indskærpet, at kommunerne skulle tilbage
på normalt serviceniveau efter den 1. juli i år.
Det er herudover vigtigt at understrege, at kommunernes mulighed for at fravige ret-
tigheder og forpligtelser alene gjorde sig gældende, hvis kommunerne på baggrund af
en samlet vurdering af kommunens samlede pleje- og personalekapacitet, vurderede
det nødvendigt i forbindelse med håndtering af COVID-19, og hvis de pågældende