Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2300292_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPISH
Sagsnr.: 2017633
Dok. nr.: 1493438
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. november stillet følgende spørgs-
mål nr. 278 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 278:
”Hvordan
vil ministeren sikre, at mennesker med demens opretholder aktiviteter
uden for hjemmet, samt hvad er ministerens kommentar til Alzheimerforeningens
rapport, jf. SUU alm. del
bilag 69?
Svar:
Kommunerne skal efter servicelovens § 84 tilbyde afløsning eller aflastning til ægte-
fæller, forældre og andre pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne. Aflastning kan bl.a. være et tilbud om en plads på et dagcenter
til en borger med demens.
Kommunerne skal sørge for, at kommunens tilbud og aktiviteter overholder gæl-
dende regler og retningslinjer i forhold forebyggelse af smitte med COVID-19. Det kan
derfor være nødvendigt at ændre aktiviteterne og tilbuddene, fx gennemføre aktivi-
teter i mindre hold.
Det er min forventning, at kommunerne overholder deres forpligtelser som følger af
serviceloven. Det er Ankestyrelsen, der fører det overordnede tilsyn med, om kom-
munerne agerer i overensstemmelse med reglerne i serviceloven.
I forhold til Alzheimerforeningens rapport, så mener jeg, at det er både alvorligt og
meget trist at læse, hvordan mennesker med demens og deres pårørende er blevet
påvirket
både fysisk og mentalt
under nedlukningen i foråret.
Vi stod som bekendt i en helt ekstraordinær situation i foråret, hvor kommunerne
med bekendtgørelse om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet
(udstedt i medfør af epidemiloven) fik hjemmel til midlertidigt at fravige rettigheder
og forpligtelser bl.a. i forhold til afløsning og aflastning.
Bekendtgørelsen blev ophævet med virkning fra den 1. juli 2020, og der er derfor ikke
længere mulighed for, at kommunerne kan fravige rettigheder og forpligtelser i ser-
viceloven. Det har jeg skrevet ud til kommunerne om to gange henholdsvis den 12.
maj og den 19. juni 2020, ligesom jeg har indskærpet, at kommunerne skulle tilbage
på normalt serviceniveau efter den 1. juli i år.
Det er herudover vigtigt at understrege, at kommunernes mulighed for at fravige ret-
tigheder og forpligtelser alene gjorde sig gældende, hvis kommunerne på baggrund af
en samlet vurdering af kommunens samlede pleje- og personalekapacitet, vurderede
det nødvendigt i forbindelse med håndtering af COVID-19, og hvis de pågældende
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om, hvordan det sikres, at mennesker med demens opretholder aktiviteter udenfor hjemmet, til sundheds- og ældreministeren
forpligtelser kunne anses for at være af mere underordnet betydning i forhold til det
pågældende kapacitetsbehov.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at kommunen skal og hele tiden har skullet fo-
retage en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers særlige behov, inden
der træffes beslutning om at reducere eller udskyde hjælp eller tilbud til borgeren eller
pårørende.
Det har også hele tiden været kommunens ansvar at sikre en fornøden opfølgning på
de borgere, der har fået reduceret deres hjælp helt eller delvist. Det gælder også i for-
hold hjemmeboende borgere med demens og deres pårørende.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ida Stube Holst
Side 2