Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Liselott Blixt (DF) har den 11. november 2020
stillet følgende SUU spørgsmål nr. 275, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 275:
Vil ministeren redegøre for, hvordan man fra Forsvarets side sikrer, at
veteraner kan få proteser hurtigt og uden problemer?
Svar:
Vores veteraner har passet på os
–
derfor skal vi passe på dem.
Vi skylder vores veteraner, at deres sager behandles rettidigt og kor-
rekt. Især når der er tale om dækning af behov, der er så afgørende
for veteranens livskvalitet, som tilfældet er med proteser.
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Forsvarsministeriets
Personalestyrelse:
”Det
kan være svært for den enkelte veteran at navigere i ansøgnings-
processen i forhold til proteser. Derfor tilbyder Veterancentret rådgiv-
ning og støtte til veteraner, der har brug for hjælp til at ansøge om
proteser.
I en konkret sag er Forsvarsministeriets Personalestyrelse blevet op-
mærksom på, at en veteran i 2012 ved en fejl har fået udbetalt mindre
til dækning af de fremtidige udgifter til proteser, end vedkommende
havde ret til. Forsvarsministeriets Personalestyrelse har derfor tilkendt
vedkommende yderligere erstatning.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse har beklaget både sagsbehand-
lingsfejlen og den lange sagsbehandlingstid over for veteranen.
Personalestyrelsen vil dertil gennemgå lignende sager for at sikre, at
der ikke er
begået yderligere fejl.”
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
09. december 2020
KSA
2020/008016
166681
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Side 1 af 1