Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2276626_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-11-2020
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPASTO
Sagsnr.: 2014768
Dok. nr.: 1425349
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 27 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 27:
”Vil
ministeren i oversigtsform redegøre for, om der er blevet oprettet et eller flere
sekretariater, der arbejder med politikudvikling eller politisk koordinering på ministe-
rens ressortområde, f.eks. koordinering af sager til Økonomiudvalget, Koordinations-
udvalget, Det grønne udvalg eller politiske udspil m.v.? Vil ministeren i bekræftede
fald oplyse hvilke konkrete funktioner sekretariatet varetager, og hvordan det kon-
kret er bemandet ift. stillingsbetegnelser og årsværk, herunder i hvilket omfang der
er tale om nyansættelser? Vil ministeren herudover redegøre for økonomien, inklusiv
om det har været nødvendigt at tilføre flere midler/lønkroner og i givet fald, hvor
man så har skåret ned for at finde pengene? Svarene bedes oplyse, om ændringerne
er sket i departe e tet eller i e styrelse.”
Svar på spørgsmål nr. 27:
Sundheds- og Ældreministeriets departement har en stor rolle i forbindelse med
mange og varierende politiske processer, herunder håndtering af COVID-19, de årlige
økonomiforhandlinger med kommunerne og regionerne, finanslovsforhandlingerne
samt større opgaver på ressortområdet såsom sundhedsreform og 10-års plan for
psykiatri og udvikling af ældreområdet.
Opgaverne, der spørges til varetages på tværs af departementet i alle afdelinger og
kontorerne, hvilket betyder, at opgaverne ikke er forankret i ét kontor.
Regeringen har som led i håndteringen af COVID-19 oprettet et nyt regeringsudvalg,
Udvalget for COVID-19 (C-udvalg).
Sekretariatsbetjeningen varetages af medarbej-
dere i Afdelingen for Sygehuse, Smitsomme Sygdomme og Beredskab. Det vurderes,
at de personalemæssige ressourcer til betjeningen af udvalget udgør 2 AC-årsværk li-
gesom kontorchefen for Evaluering, læring og udvikling inddrages i relevant omfang.
Herudover er der oprettet en midlertidig AC-sekretærstilling til departementschefen i
Minister- og Ledelsessekretariatet, der bl.a. varetager koordineringen af regerings-
møder, herunder afvikling af FCU og CU-møderne og udsendelse af materiale til mø-
derne i FCU og CU i samarbejde med Afdelingen for Sygehuse, Smitsomme Syg-
domme og Beredskab, der varetager sekretariatsbetjeningen af FCU og CU. Stillingen
er besat i forbindelse med internt opslag og rekruttering i departementet.
Sundheds- og Ældreministeriets departement har i efteråret 2020 også oprettet en
tværgående sekretariatsfunktion i ministeriet. Formålet er dels at samle og koordi-
nere mange af de funktioner, som går på tværs af huset og afdelingerne, dels være
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: MFU spm. om, hvorvidt der er blevet oprettet et eller flere sekretariater, der arbejder med politikudvikling eller politisk koordinering på ministerens ressortområde, til sundheds- og ældreministeren
indgang for de tværgående HR-processer i huset. I sekretariatet, under sekretariats-
chefen, indgår Minister- og Ledelsessekretariatet, Presse- og Kommunikation og Ser-
vice, IT og intern administration. Der er på den baggrund flyttet en chefstilling til Mi-
nister- og Ledelsessekretariatet i lønramme 36 fra det tidligere Politiske Sekretariat.
Der er endvidere oprettet en sekretærstilling til sekretariatschefen, som imidlertid
ikke er besat på nuværende tidspunkt.
./.
Oprettelsen af CU-udvalget under den nye afdeling for Sygehuse, smitsomme syg-
domme og beredskab er håndteret ved bevillingsløft på Sundheds- og Ældreministeri-
ets departement, jf. svaret på SUU alm. del spm. 26.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lasse Damgaard
Side 2