Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2276631_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-11-2020
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPASTO
Sagsnr.: 2014768
Dok. nr.: 1425348
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 26 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 26:
”Vil
ministeren i oversigtsform redegøre for, hvilke personalemæssige og organisato-
riske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget, herunder
hvilke nye funktioner og stillinger inden for presse, kommunikation, taleskrivere eller
lignende, der er oprettet og udskiftet siden ministerens tiltræden? Vil ministeren her-
udover redegøre for økonomien, inklusiv om det har været nødvendigt at tilføre flere
midler/lønkroner og i givet fald, hvor man så har skåret ned for at finde pengene?
Svarene bedes oplyse, om ændringerne er sket i departementet eller i en styrelse.”
Svar på spørgsmål nr. 26:
Siden den nye regering tiltrådte den 27. juni 2019 har Sundheds- og ældreministeriet
gennemført følgende personalemæssige og organisatoriske ændringer:
Sundheds- og Ældreministeriet gik fra to ministre til én minister. Det betød,
at departementet skulle udmønte en besparelse på 7,0 mio. kr. årligt fra
2020 og frem, stort set svarende til den bevilling, der blev tilført Sundheds-
og Ældreministeriet i forbindelse med udnævnelsen af en ældreminister, jf.
Kongelig resolution af 28. november 2016. Som følge af denne besparelse
blev der foretaget følgende personalemæssige ændringer:
o
Presse- og kommunikation:
To AC-stillinger, samt en vakant
studenterstilling blev nedlagt
Minister- og ledelsessekretariatet:
En vakant HK-stilling samt to
AC’er-stillinger (heraf en ministersekretær) blev nedlagt
Politisk sekretariat:
To AC-stillinger samt en vakant studenterstilling
blev nedlagt
Service, IT og intern administration:
En midlertidig piccolinestilling
blev nedlagt
En stilling som særlig rådgiver blev nedlagt
o
o
o
o
Endvidere blev der foretaget følgende mindre organisatoriske ændringer:
o
Området for psykiatri blev flyttet fra afdelingen Patientsikkerhed,
Medicin og Sundhed til afdelingen for Bekæmpelse af Ulighed
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: MFU spm. om, hvilke personalemæssige og organisatoriske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget, til sundheds- og ældreministeren
o
Området for medicinsk etik blev flyttet fra afdelingen
Patientsikkerhed, Medicin og Mundhed til center for for Jura,
Lovkvalitet og Personlig medicin
Opgaver vedr. personlig medicin, biobanker, data til forskning og
juridisk understøttelse af disse opgaver, samt juridisk
understøttelse af data og digitalisering blev flyttet fra afdelingen
Strukturel Sundhed til center for for Jura, Lovkvalitet og Personlig
medicin
Politisk sekretariat blev lagt ind under kontoret for Sygehuspolitik i
afdelingen for Strukturel Sundhed
o
o
Som led i erfaringerne med COVID-19 er den nationale indsats og koordine-
ring ift. beredskab og smitsomme sygdomme blevet styrket med bl.a. opret-
telse af en ny afdeling i Sundheds- og Ældreministeriets departement:
Afde-
lingen for Sygehuse, Smitsomme Sygdomme og Beredskab.
Formålet er dels
at styrke håndteringen af COVID-19 og evt. lignende fremtidige sundheds-
trusler, dels sikre, at ministeriet kan prioritere nuværende ressourcer til at
håndtere alle de andre opgaver på sundheds- og ældreområdet. Det har
endvidere - bl.a. som følge af håndteringen af COVID-19 - også været nød-
vendigt at opnormere andre steder i Sundheds- og Ældreministeriets depar-
tement. De personalemæssige og organisatoriske ændringer er følgende:
o
Afdelingen for Sygehuse Smitsomme Sygdomme og Beredskab:
Op-
rettelse af to nye kontorer (kontor for Evaluering, læring og udvik-
ling og kontor for Beredskab og smitsomme sygdomme). Endvidere
er kontoret for Sygehuspolitik, herunder Politisk Sekretariat flyttet
fra afdelingen Strukturel Sundhed til den nye afdeling ligesom om-
råderne for smitsomme sygdomme, antibiotikaresistens samt ICARS
flyttes fra afdelingen Patientsikkerhed, Medicin og Sundhed til den
nye afdeling, svarende til 2 årsværk. Samlet set tilføres der i den
nye afdeling 11 nye årsværk, herunder to kontorchefer samt to
midlertidige studenterstillinger (1 år). Endvidere tilføres de tre re-
sterende afdelinger en kontorfunktionær hver til understøttelse af
afdelingerne ligesom Minister- og Ledelsessekretariatet tilføres en
AC-stilling til koordinerende opgaver mv.
Presse- og kommunikation:
Opnormering med to AC-stillinger (chef-
konsulent og fuldmægtig), en stilling (taleskriver), en stilling (grafi-
ker), samt tre studenterstillinger
Service, IT og intern administration:
Midlertidig opnormering (1 år)
til en piccolostilling
Center for Jura, Lovkvalitet og Personlig Medicin:
Midlertidig
opnormering (1 år) med 3 AC-stillinger (fuldmægtige), 1
kontorfunktionær samt to studenterstillinger til etablering af
centralt sekretariat for behandling af aktindsigter samt midlertidig
opnormering (1,5 år) med en AC-stilling (fuldmægtig) til
dataområdet
o
o
o
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: MFU spm. om, hvilke personalemæssige og organisatoriske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget, til sundheds- og ældreministeren
o
Afdelingen for bekæmpelse af ulighed:
Opnormering med to AC-
stillinger (fuldmægtige) til forebyggelsesområdet og ældreområdet
Koncern-HR:
Opnormering med en AC-stilling (fuldmægtig) i relation
til håndtering af ansættelser ifm. COVID-19, samt en midlertidig
opnormering (1 år) med en AC-stilling (fuldmægtig)
Afdelingen for Strukturel Sundhed:
Opnormering med en
kontorfunktionær til at bistå afdelingschefen, samt en midlertidig
opnormering (1 år) med en AC-stilling (fuldmægtig) til kontoret for
Data, Infrastruktur og Cybersikkerhed
Minister- og Ledelsessekretariatet:
Opnomering med en
kontorfunktionær til at bistå sekretariatschefen, samt en midlerti-
dig opnormering med en AC-sekretærstilling til departementsche-
fen
o
o
o
Årsværkene samt drift til den nye afdeling er håndteret ved bevillingsløft på Sund-
heds- og Ældreministeriets departement med 4,4 mio. kr. i 2020 og 13,3 mio. kr. år-
ligt fra 2021 og frem ligesom der ifm. regeringens offentliggørelse af finanslovsforsla-
get for 2021 er lagt op til at prioritere yderligere 4,3 mio. kr. (lønsum) årligt i 2021 og
2022.
Regeringen har som led i håndteringen af COVID-19 oprettet et nyt regeringsudvalg,
Udvalget for COVID-19 (C-udvalg).
Sekretariatsbetjeningen varetages af medarbej-
dere i Afdelingen for Sygehuse, Smitsomme Sygdomme og Beredskab. Det vurderes,
at de personalemæssige ressourcer til betjeningen af udvalget udgør 2 AC-årsværk li-
gesom kontorchefen for Evaluering, læring og udvikling inddrages i relevant omfang.
Sundheds- og Ældreministeriets departement har i efteråret 2020 også oprettet en
tværgående sekretariatsfunktion i ministeriet. Formålet er dels at samle og koordi-
nere mange af de funktioner, som går på tværs af huset og afdelingerne samt være
indgang for de tværgående HR-processer i huset. I sekretariatet, under sekretariats-
chefen, indgår Minister- og Ledelsessekretariatet, Presse- og Kommunikation og Ser-
vice, IT og intern administration. Der er på den baggrund flyttet en chefstilling til Mi-
nister- og Ledelsessekretariatet i lønramme 36 fra det tidligere Politiske Sekretariat.
Endvidere bemærkes, at der løbende i Sundheds- og Ældreministeriets departement
foretages personalemæssige udskiftninger, ansættelse af barselsvikariater og rokerin-
ger mellem de enkelte kontorer som led i departementets almindelige virksomhed.
Hertil kommer, at der løbende tages bestik af corona-situationen, som afhængig af
udviklingen i smitte mv., vil kunne medføre behov for yderligere ansættelser i depar-
tementet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lasse Damgaard
Side 3