Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 2016384
Dok. nr.: 1488510
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 252 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 252:
”Ministeren
bedes vurdere, om og hvordan alle reglerne for udbud og akut indkøb af
udstyr i millionklassen er overholdt i alle indkøb gennem Nine United især på den
baggrund, at flere af de indkøbte tests var af så ringe kvalitet, at de måtte tilbagele-
veres, og på den baggrund at indkøbene gennem aftalen med Nine United fortsatte
efter Lægemiddelstyrelsen havde vurderet, at der ikke længere var en kritisk situation
på markederne?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har ministeriet anmodet om bidrag fra Region Hovedstaden,
som oplyser følgende:
”Region
Hovedstaden er under COVID-19-pandemien omfattet af en undtagelsesbe-
stemmelse (§ 80 stk. 5) i udbudsloven. Region Hovedstaden kan med baggrund heri
selv afgøre, hvem der indgås kontrakt med for at dække behov i forbindelse med
håndteringen af COVID-19 pandemien samt forhandle de nærmere kontraktvilkår.
Mandat til indkøb blev givet til Region Hovedstaden af den Nationale Operative Stab
(NOST).
Det bemærkes derudover, at en EU-udbudsprocedures lovlighed ikke har noget med
købesummens størrelse at gøre. Klagenævnet for udbud har ikke hjemmel til at an-
nullere et udbud, hvis en kontrakt giver et kommercielt dårligt resultat (overpris).
Dog er det et grundlæggende princip ifølge Udbudslovens § 1 og § 161, at pris/øko-
nomi skal have betydning for tildeling, men at andre kriterier, som kvalitet også har
betydning. Statsforvaltningen har omvendt mulighed for at gå ind i sager om usaglig
økonomisk forvaltning hos Region Hovedstaden, men har som tilsyn ikke pligt dertil.
For uagtet udbudsproces gælder reglerne om god forvaltningsskik og regionens for-
pligtelse til at forvalte økonomiske midler på en forsvarlig og fornuftig måde stadig.
Region Hovedstaden foretog de pågældende indkøb
–
og handlede generelt gennem
hele perioden
–
i tæt dialog med direktionen i Danske Regioner. Derudover blev mar-
kedssituationen på ugentlig basis monitoreret af Region Hovedstadens egen Koncern-
indkøb, som på baggrund af en tæt markedsdialog leverede input og rådgivning. Re-
gion Hovedstaden og den nationale indkøbsfunktion står fuldt på mål for de beslut-
ninger, der blev foretaget
–
herunder de indkøb, der blev foretaget for at sikre en ri-
gelig forsyning af værnemidler.