Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2298009_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 2016384
Dok. nr.: 1488510
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 252 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 252:
”Ministeren
bedes vurdere, om og hvordan alle reglerne for udbud og akut indkøb af
udstyr i millionklassen er overholdt i alle indkøb gennem Nine United især på den
baggrund, at flere af de indkøbte tests var af så ringe kvalitet, at de måtte tilbagele-
veres, og på den baggrund at indkøbene gennem aftalen med Nine United fortsatte
efter Lægemiddelstyrelsen havde vurderet, at der ikke længere var en kritisk situation
på markederne?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har ministeriet anmodet om bidrag fra Region Hovedstaden,
som oplyser følgende:
”Region
Hovedstaden er under COVID-19-pandemien omfattet af en undtagelsesbe-
stemmelse (§ 80 stk. 5) i udbudsloven. Region Hovedstaden kan med baggrund heri
selv afgøre, hvem der indgås kontrakt med for at dække behov i forbindelse med
håndteringen af COVID-19 pandemien samt forhandle de nærmere kontraktvilkår.
Mandat til indkøb blev givet til Region Hovedstaden af den Nationale Operative Stab
(NOST).
Det bemærkes derudover, at en EU-udbudsprocedures lovlighed ikke har noget med
købesummens størrelse at gøre. Klagenævnet for udbud har ikke hjemmel til at an-
nullere et udbud, hvis en kontrakt giver et kommercielt dårligt resultat (overpris).
Dog er det et grundlæggende princip ifølge Udbudslovens § 1 og § 161, at pris/øko-
nomi skal have betydning for tildeling, men at andre kriterier, som kvalitet også har
betydning. Statsforvaltningen har omvendt mulighed for at gå ind i sager om usaglig
økonomisk forvaltning hos Region Hovedstaden, men har som tilsyn ikke pligt dertil.
For uagtet udbudsproces gælder reglerne om god forvaltningsskik og regionens for-
pligtelse til at forvalte økonomiske midler på en forsvarlig og fornuftig måde stadig.
Region Hovedstaden foretog de pågældende indkøb
og handlede generelt gennem
hele perioden
i tæt dialog med direktionen i Danske Regioner. Derudover blev mar-
kedssituationen på ugentlig basis monitoreret af Region Hovedstadens egen Koncern-
indkøb, som på baggrund af en tæt markedsdialog leverede input og rådgivning. Re-
gion Hovedstaden og den nationale indkøbsfunktion står fuldt på mål for de beslut-
ninger, der blev foretaget
herunder de indkøb, der blev foretaget for at sikre en ri-
gelig forsyning af værnemidler.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm,. om reglerne for udbud og akut indkøb af udstyr i millionklassen er overholdt i alle indkøb gennem Nine United, til sundheds- og ældreministeren
EU-Kommissionen såvel som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fremsendt
meddelelser om, at COVID-19-pandemiens akutte behov for indkøb kan gennemføres
på denne måde.
Afslutningsvis vil Region Hovedstaden gerne præcisere, at der ikke er tilbageleveret
tests indkøbt i forbindelse med samarbejdet med Nine United. Der har været en del
omtale af antistoftest af lav kvalitet fra producenten Livzon. Her blev der annulleret
en delleverance på 350.000 tests, og som følge af for lav sensitivitet og specificitet
blev der givet en erstatningsleverance på 90.000 antistoftests til Region Hovedsta-
den.
./.
Vedlagt som bilag 1 og 2 er hhv. notat tidligere fremsendt til Justitsministeriet om
køb af 1,4 mio. antistoftest fra Livzon og en tidslinje, der beskriver forløbet.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Louise Sevel Lundstrøm
Side 2