Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2425307_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundhedsministeren
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-07-2021
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 2016384
Dok. nr.: 1784304
Præcisering af SUU alm. del
svar på spm. 249 og 252
I forlængelse af min besvarelse af SUU alm. del 249 og 252 sendes hermed
præcisering.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på baggrund af udtalelse fra Region H
fremsendt følgende bidrag, der præciserer anvendelsen af udbudslovens §80, stk. 5:
”Det fre går af svaret på spørgs ål
, at:
”Hje le til de e pro es
er givet i Udbudslovens §80, stk. 5: Udbud
med forhandling uden forudgående offentliggørelse er en fleksibel
udbudsform, der indebærer, at ordregiver kan rette direkte
henvendelse til en eller flere leverandører med henblik på at forhandle
kontrakt direkte med leverandører.
Således er regionen i en undtagelsessituation, hvor hensynet til at
kunne
indgå
kontrakter
akut
vægter
højere
end
konkurrenceudsættelse, men hvor regionen stadig skal sikre sig saglig
økonomisk forvaltning. Der er i udbudsloven ingen regler om, hvordan
forha dli gspro esse i § , stk. . ær ere skal ge e føres.”
Det fremgår af svaret på spørgsmål 252, at:
”EU-Kommissionen
såvel som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
fremsendt meddelelser om, at COVID-19-pandemiens akutte behov
for i dkø ka ge e føres på de e åde.”
Til svarene ønsker Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at bidrage med
følgende præcisering i forhold til anvendelsen af udbudslovens §80,
stk. 5:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde den 12. marts
et otat ed overskrifte ”Ud udsretlige pro le stilli ger
vedrørende COVID-
”. Notatet eha dlede
ulighede for at
forlænge tidsfrister, muligheden for at foretage ændringer af løbende
kontraktforhold og muligheden for at indgå kontrakt uden
forudgående gennemførelse af et udbud med hjemmel i udbudslovens
§ 80, stk. 5.
I notatet blev det understreget, at offentlige kontrakter over
tærskelværdierne som udgangspunkt skal sendes i udbud. Dog kan
ordregivere tildele kontrakter direkte og uden et forudgående udbud,
når følgende betingelser er opfyldt:
1.
Der skal været tvingende grunde til at indgå kontrakt direkte,
SUU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 249: Spm. om, hvorfor Region Hovedstaden på vegne af de danske regioner og sundhedsmyndigheder valgte at underskrive en kontrakt for salg af værnemidler eller tests gennem Nine United 18/5-20, til sundheds- og ældreministeren
2425307_0002.png
2.
3.
4.
De tvingende grunde skal gøre det umuligt at overholde tidsfri-
sterne i et almindeligt udbud, herunder en hasteprocedure
med forkortede tidsfrister,
De tvingende grunde skal være forårsaget af uforudsete begi-
venheder, som på ingen måde må kunne tilskrives ordregiveren
og
Der må kun tildeles kontrakt direkte i strengt nødvendigt om-
fang, dvs. der må kun købes det, der er strengt nødvendigt til at
imødekomme de tvingende grunde til at indgå kontrakt direkte.
Udover at ovennævnte betingelser skal være opfyldte, er det ligeledes
et klart udgangspunkt, at der kun kan indgå kontrakter på baggrund af
udbudslovens § 80, stk. 5, med en varighed, der er nødvendig til at
dække perioden, hvori der gennemføres et udbud efter
hasteproceduren.
Som eksempel på situationer, hvor udbudslovens § 80, stk. 5, kan
a ve des, æv es i otatet ” aturkatastrofer, der kræver øje likkelig
handling af hensyn til men
eskers liv og su dhed”. Notatet æv er
også, at COVID-19 epidemien kan udgøre en begivenhed, der ikke
kunne forudses, hvilket kan medføre et akut behov for at foretage
visse indkøb. Et akut behov kan også opstå som følge af en udvikling i
forhold til beredskabet og andre begivenheder knyttet til COVID-19, og
dermed ikke knyttet til selve udbruddet af sygdommen. Det
understreges ligeledes i notatet, at ordregivere ikke desto mindre kun
kan anvende muligheden i § 80, stk. 5, når betingelserne herfor er
opfyldt og at der er tale om en undtagelsesbestemmelse, der kun kan
anvendes under helt ekstraordinære omstændigheder.
Den 1. april 2020 offentliggjorde Europa -Kommission en tilsvarende
vejledning om anvendelse af rammen for offentlige udbud i
forbindelse med
covid-19-krisesituationen.
1
I vejledningen
understreger Europa-Kommissionen blandt andet, at den enkelte
ordregivende myndighed skal vurdere, om betingelserne for at
anvende
»udbud
med
forhandling uden
forudgående
offentliggørelse« er opfyldt, og at den skal begrunde sit valg af denne
procedure i en særskilt rapport.
2
"
Det fremgår endvidere af min besvarelse af SUU alm. del 252 bl.a., at mandat til
indkøb blev givet til Region Hovedstaden af den Nationale Operative Stab (NOST).
Det skal i den forbindelse oplyses, at der som led i håndteringen af COVID-19-
pandemien i regi af den Nationale Operative Stab (NOST) blev udarbejdet et setup for
organiseringen af indkøb af bl.a. værnemidler og kritisk udstyr. Dette setup er
nærmere beskrevet i aktstykke 140, som blev tiltrådt af Finansudva lget den 16. april
2020. Det fremgår bl.a. af aktstykke 140, at opgaven med indkøb af værnemidler og
kritisk udstyr til regioner, kommunale aktører og øvrige samfundskritiske funktioner i
udgangspunktet er delegeret til Region Hovedstaden.
1
2
Jf. EU-ti dende (2020/C 108 I/01).
Side 2
Europa-Kommissionen henviser til Arti kel 84, s tk. 1, l itra f), i direktiv 2014/24/EU, der er
gennemført i udbudslovens § 174, s tk. 1, nr. 6.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 249: Spm. om, hvorfor Region Hovedstaden på vegne af de danske regioner og sundhedsmyndigheder valgte at underskrive en kontrakt for salg af værnemidler eller tests gennem Nine United 18/5-20, til sundheds- og ældreministeren
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 3