Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2297908_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPBMA
Sagsnr.: 2016494
Dok. nr.: 1481940
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 238 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 238:
”Hvad
kan ministeren oplyse om høreapparatbehandling i Australien, herunder sær-
ligt om digital visitation?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist henvise til mit svar på spm. 235.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Den Danske Ambassade i Can-
berra. Ambassaden oplyser følgende:
”Høreta ra
er a. hver syve de australier og forve tes at stige til ,
io. au-
straliere svarende til 18,2 pct. af befolkningen i 2066. Størstedelen af audiologiske
ydelser i Australien leveres ved konsultationer med fysisk fremmøde. Dette kan være
en udfordring for australiere, der bor i landområder, hvor specialister sjældent kom-
mer, hvorfor disse mennesker typisk skal rejse langt til byområderne for at modtage
audiologisk behandling.
Digital behandling på høreområdet i Australien
Telemedicinsk behandling på høreområdet eksisterer i Australien. Ordningen fik i før-
ste omgang ikke omfattende succes, da den ikke var anerkendt til at modtage offent-
lig støtte fra den australske stat, hvorfor den for mange ikke var økonomisk attraktiv.
Dette har ændret sig med udbruddet af covid-19 i slutningen af marts 2020 i Austra-
lien, hvor telemedicinske ydelser generelt har oplevet stor stigning, hvilket har givet
mulighed for, at man har reevalueret den telemedicinske ordning på høreområdet. Er-
faringerne har været positive ifølge Kim Terrell, direktør for Hearing Australia, har
mange patienter været positive omkring, at man har kunnet modtage behandling i
eget hjem samtidig med at den patientoplevede kvalitet af behandlingen har været så
god, som hvis de var blevet behandlet på en klinik.”
./.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Bertil Moesgaard Andersen