Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2297916_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPBMA
Sagsnr.: 2016494
Dok. nr.: 1481936
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 236 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 236:
”Hvad
kan ministeren oplyse om høreapparatbehandling i Norge, herunder om kvali-
tetskrav, visitation og digitalisering, tilskud og gebyrer, offentlig/private leverandører,
og ventetider?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist henvise til mit svar på spm. 235.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Den Danske Ambassade i Oslo.
Ambassaden oplyser følgende:
”Visitation
Der tages kontakt til egen læge, hvorefter man får en henvisning til audiograf eller
øre-næse-hals-specialist. Der foretages en udredning og en vurdering af, hvilke hjæl-
pemidler, man kan få. Hvis høretabet er så stort, at et høreapparat har væsentlig be-
tydning for at man kan komme til at høre bedre, kan man få støtte. Høreproblemerne
må være varige (af en varighed på minimum to år) og hjælpemidlet skal være nødven-
digt for at den pågældende kan opnå en bedre funktionsevne. Herefter skal brugeren
ansøge om et hjælpemiddel (høreapparat), og i den forbindelse skal øre-næse-hals-
lægen udfylde et skema.
Tilskud
Folketrygden
NAV, som er det sociale sikkerhedsnet i Norge, dækker op til en fastsat
prisgrænse i norske kroner (NOK):
Tilskud til høreapparater og tinnitusmaskering (satser pr. den 1. januar 2020)
Type
Prisgrænse for analoge apparater uden prop
Prisgrænse for analoge apparater med prop
Prisgrænse for digitale apparater
Tinnitusmaskering
Sats
Op til NOK 4.295,- pr. enhed
Op til NOK 4.695,- pr. enhed
Op til NOK 6.040,- pr. enhed
Op til NOK 3.470,- pr. enhed
./.
Overstiger prisen, den faste prisgrænse for støtte, vil leverandøren fakturere brugeren
for det beløb, som overstiger støttegrænsen. Dvs., at brugeren betaler direkte til leve-
randøren.
Offentlig/private leverandører
Vedhæftet er en oversigt med leverandører med produkter på rammeaftale samt
rammeaftalen for leverance af høreapparater.
./.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm. om høreapparatbehandling i Norge, til sundheds- og ældreministeren
Kvalitetskrav
Brugeren har ret til at gennemføre kvalitetskontrol af op til to ugers varighed.
Ventetid
I de fleste tilfælde får brugeren svar på sin ansøgning om hjælpemidler (høreapparat)
inden for en måned. Maksimal behandlingstid er fire måneder.
Digitalisering
NAV udvikler digitale tjenester på hjælpemiddelområdet, således at ansøgningspro-
cessen kan blive digital. Den digitale ansøgningsproces er foreløbig kun muligt i et lille
udvalg kommuner.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Bertil Moesgaard Andersen
Side 2