Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2294917_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 endeligt svar på spørgsmål 17
Offentligt
Michelle Aagaard
Fra:
Sendt:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Simone Overby
Sloth
6. juli 2020 18:45
Rasmus Jønsson; Per Okkels; Katrine Ring; Dorthe Eberhardt Søndergaard; Katrine
Kaldahl;
Michelle
Aagaard; Ida
Krems;
DEP Alle ministersekretærer
TIL FØLGEGRUPPEN FOR COVID-19: Orientering om strategi for håndtering af
COVID-19 i mink
Kopi af orientering af fødevareordførerne om strategi for håndtering af COVID-19 i
mink.pdf; Notat om resultater fra screening og myndighedernes anbefalinger til
fremadrettet håndtering af COVID-19 smitte i mink.pdf
Kære Følgegruppe for COVID-19
Efter aftale med sundheds- og ældreministeren fremsendes til orientering fødevareministerens orientering til
fødevareordførerne om håndteringen af coronavirus i mink.
Hilsen Simone
Simone Overby
Sloth
Ministersekretær, Minister- og Ledelsessekretariatet
Direkte
tlf. 7226 9409
Mobil: 2211 7389
Mail:
[email protected]<
Sundheds- og Ældreministeriet •
Holbergsgade 6 •
7226 9001 • WWW.sum.dk
1057 København K • Tlf. 7226 9000 •
Fax
(
&b
SUC'VDHEDS-
f-ELDREMINISTERIET
`~, Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail, hvis det er nødvendigt.
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0002.png
Ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling
Bred ordførerkreds
Den 6. juni
2020
Orientering - strategi for håndtering af COVID-ig i mink
Kære ordførere,
Fødevarestyrelsen har nu afsluttet den igangsatte COVID-19 screening med
stikprøveundersøgelse af
10
pct. af de danske minkfarme, i alt
125
besætninger.
Resultatet af undersøgelsen er, at ingen af de
125
undersøgte minkbesætninger er
smittet med COVID-19.
Uden for screeningen er der dog konstateret COVID-19 i tre minkbesætninger. Ud
fr a et forsigtighedsprincip, er alle tre besætninger blevet aflivet.
På baggrund af resultaterne fra stikprøveundersøgelsen, og anden indsamlet
viden, har Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum
Institut og Fødevarestyrelsen udarbejdet en indstilling om den fremadrettede
håndtering af COVID-19 smitte i mink.
Regeringen har på dette grundlag besluttet, at håndteringen af minkbesætninger
smittet med COVID-19 fremadrettet sker i overensstemmelse med anbefalingerne i
vedhæftede notat om resultaterne fra screeningen og myndighedernes
anbefalinger til fremadrettet håndtering af COVID-19 smitte i minkfarme.
Ligeledes har regeringen besluttet, at den hidtidig praksis om aflivning af COVID-
19 positive minkbesætninger ophører, når den i notatet omtalte bekendtgørelse om
værnemidler, adfærd m.v. træder i kraft.
Udviklingen følges også fortsat tæt samtidigt med, at der ifb. overvågningen af
minkfarme gennemføres en evaluering af situationen efter
1.
og
2.
oveivågnings-
runde.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12. 1216
Kobenhavn
K
Ilf. 3814 2142 •
Fax 3314
50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • w%vw.mftml.dk
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0003.png
Med venlig hilsen
Mogens Jensen
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0004.png
NOTAT
Miljø- og
Fødevareministeriet
Departementet
Fødevarer og Veterinær
Ref.
KAG00
Den 4. juli
2020
Notat om resultater fra screeningen og myndighedernes
anbefalinger til fremadrettet håndtering af COVID-19 smitte i
mink
i. Forord
Der er i juni
2020
fundet COVID-19 i tre danske minkbesætninger. Smitte mellem mennesker og mink
har fundet sted.
Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Fødevarestyrelsen har
blandt andet på baggrund af en epidemiologisk udredning af de tre smittede besætninger, samt en
screening af
ca.
lo
pct.
af de danske minkfarme vurderet smittemuligheder og risici for samfluidet ved
COVID-19-positive minkfarme i Danmark.
Myndighederne har endvidere vurderet hvilke forholdsregler, der er nødvendige at tage i forhold til
minkproduktion i Danmark, herunder hvordan disse forholdsregler kan håndteres.
Der blev ilske fluidet COVID-19 i Fødevarestyrelsens screening af
ca.
lo
pct.
af danske mink-
besætninger.
2.
Epidemiologisk udredning af de tre COVID-i9 smittede minkfarme
Dansk Veterinær Konsortium (DK-VET)1 oplyser i en rapporte til Fødevarestyrelsen den 30. juni
2020,
at COVID-19 i danske mink i den indledende fase kan give forholdsvis milde forløb på farmen uden
tydelige kliniske tegn og tilsyneladende uden forøget dødelighed.
For farm i viser gensekventeringen, at der forekommer en del mutationer i virusgenerne i mink, som
kan genfindes i minkavlerfamilien, og i flere personer på et plejehjem samt en række ikke relaterede
COVID-19 smittede personer i Hjørring kommune, hvor alle synes at være en del af den samme
smittekæde.
Gensekventeringen for farm
2
viser, at denne tilhører samme smittekæde som farm
1.
Virus fra farm 3
er endnu ikke gensekventeret.
Antistofdannelsen i farm
1
sammenholdt med den begrænsede forekomst af viruspositive prøver
indikerer, at infektionen har været til stede i farmen i længere tid end i farm
2,
hvor det lave antal af
både virus- og seropositive prøver ved første besøg indikerer, at farm
2
er diagnosticeret tidligt i
forløbet.
1
Dansk Veterinær Konsortium (DK
-VET),
der udgøres af Københavns Universitet (KU) og Statens Serum Institut
(SSI) er Fødevarestyrelsens rådgiver på det veterinære beredskabsområde
'- Epidemiologisk udredning i SARS-COV
-2
smittede minkfarme
i\4iljo-
og
Fode.vareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 Kobenhavn K
Tlf. 38 14 2142 • Fax 3314 50 42 • CVR 128b4358 •
EAN
5798000862005 • mfiml@mfi,m.dk • wwiv.mfimr.dk
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0005.png
Baseret på stigningen i antallet af positive prøver mellem første og anden prøvedato
(4
dage) på farm
2
vurderes smittegangen inden for besætningen at være hurtig.
For farm 3 gælder, at der et højt antal positive prøver både for virus og for antistoffer.
Resultaterne viser, at farm i er smittet for nogen tid siden, og at farm
2
er smittet for nylig.
Samme virustype er fundet på minkfarm
1,
minkfarm
2
og plejehjemmet i Hjørring.
Ifølge rapporten3 er der sket person til person smitte mellem personer med relation til minkfarm
1
og
2
og personer i det omgivende samfluid. En påvist forbindelse er, at husstandsmedlemmer og familie på
farm i og
2
også har relation til plejehjemmet.
Det er usikkert, om smitten er gået den ene eller anden vej, men DK-VET kan med sikkerhed sige, at
mink og mennesker er en del af samme smittekæde. Introduktionen til farmene lader dog til at være
sket fra mennesker smittet med COVID-19.
3. Indledende screening og screeningsresultater
For at få mere viden om udbredelsen af virus hos mink, og for at se om pelsdyr udgør et reseivoir af
betydning for mennesker, har Fødevarestyrelsen iværksat en screening med stikprøveundersøgelser i
10
pct.
af minkfarmene i Danmark, hvor minkfarmene blev udpeget tilfældigt ud fra et geografisk
repræsentativt udsnit af minkfarme i alle størrelser.
147
mink besætninger blev tilfældigt udpeget til undersøgelse på baggrund af listen af alle
1.227
minkbesætninger i Danmark, som var registreret i CHR den 19. juni
202o.
Nogle mink besætninger er
registeret som aktive i CHR, men med o stk. mink.
Udpegningsmetoden sikrer, at besætningerne i stikprøven repræsenterer den danske minkpopulations
geografiske og størrelsesmæssige struktur. Fortid for besøg blev besætningsejeren kontaktet. I nogle
tilfælde viste det sig, at der ikke var mink i besætningen, og besætningen udgik derfor af
undersøgelsen.
I dagene den
22.-30.
juni
2020
blev minkbesætningerne besøgt. Der blev udtaget blodprøver samt
svælgsvaberprøver fra 30 levende mink fordelt over hele besætningen. Derudover blev der taget
svælgsvaberprøver fra 5 nyligt døde mink. Blodprøver blev undersøgt for antistoffer mod COVID-19,
og svælgsvaberprøver blev undersøgt med PCR for at påvise COVID-19 virus. Prøvemetoden giver høj
sikkerhed for at kunne konstatere, om besætningen er eller har været smittet med COVID-19.
De undersøgte besætninger repræsenterer
10
pct.
af alle minkbesætninger i Danmark. Der kan således
godt være andre minkbesætninger, som ikke er undersøgt, og som er smittet med COVID-19.
Fødevarestyrelsen kan ud fra en statistisk vurdering sige, at der den 30. juni
2020
sandsynligvis højst
vil være
27
smittede minkbesætninger i Danmark. Undersøgelsen viste, at ingen af de
125
undersøgte
mink besætninger er smittet med COVID-19.
3
Epidemiologisk udredning i SØ-COV
-2
smittede ininkfarine
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0006.png
• 12; undersøgte mink besætniØ i Danmark
Mink taetØ pr. kommune (antal mink / km2)
01-100
Q 100 - 300
E3
300 - 700
-
Q 700 -1000
M
> 1000
a
B
Minkbesætningerne i stikprøven
Status
Da
sereeninaresultater for COVID-ig
i mink
Antal besætninger testet
Dato
Antal besøgte
positive
besætninger
01-07-2020
125
0
Antal besætninger - testet
negative
125
Status for antal nzinkbesætninaer under mistanke for
on
smittet roecl COVID-r
Antal besætninger — aflivetl
Antal besætninger -
Antal smittede
Dato
under mistanke
0
01-07-2020
3
1)Antal aflivede besætninger er en debnængde
af
antal splittede besætninger.
3
3.1 Resultater fra undersøgelser på mennesker ined tilknytning til minkfarme
SSI har ingen oplysninger om COVID-19 hos personer som arbejder med mink førend et tilfælde
diagnosticeret 8. juni i Nordjylland (inderperson).
Dette tilfælde blev konstateret i forbindelse med et udbrud på et plejehjem i Hjørring. Indexpersonen
har tæt relation til den nærved liggende minkfarm, hvor der er efterfølgende blev konstateret COVID-
19 hos flere personer. Det er bekræftet, at det er samme genvariant af COVID-19 hos førnævnte
personer og mink. på farm
1.
Efterfølgende er der konstateret
(30.
juni
2020)
mindst 49 humane
tilfælde i Nordjylland med samme genvariant. Det vides, at samme genvariant er fundet hos flere
personer fra husstanden på minkfarm
2
— og i den tilknyttede besætning.
Der er konstateret COVID-19 hos en person der ejer en minkfarm (farm
3)
beliggende tæt på
minkfarm
2.
Der er konstateret COVID-19 blandt mink på denne farm, i skrivende stund har SSI ikke
kendskab til genotype af disse firod.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0007.png
4. Konklusioner
Der er iværksat en række indsatser for at minimere risikoen for smitte med COVID-19 fra minkfarme
til det omgivende samfund. Nedenfor gennemgås endvidere øvrige handlemuligheder fra
Fødevarestyrelsen samt, hvordan Sundhedsstyrelsens forudsætninger kan imødekommes, så en
smittet minkfarm kan håndteres.
Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, SSI og Fødevarestyrelsen har iværksat et
samarbejde omkring håndteringen af COVID-19 i mink.
Der er aftalt informationsveje mellem institutionerne, herunder information mellem
Fødevarestyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed ved konstatering af COVID-19 i personer med
kontakt til mink.
4.1 Iværksatte indsatser
Sammen med DK-VET fortsætter Fødevarestyrelsen samarbejdet om COVID-19. DK-VET udfører
i dette samarbejde risikovurderinger af faglige problemstillinger i forbindelse med arbejdet med
COVID-19.
Som følge af situationen i Nederlandene er der etableret et tæt samarbejde med branchen gennem
Kopenhagen Fur om information om forholdsregler ved arbejde i minkbesætninger.
Fødevarestyrelsen har ved bekendtgørelse gjort COVID-19 anmeldepligtig:
o Erhvervsmæssig hold af mink og øvrige pelsdyr; anmeldepligtig ved mistanke,
o kæledyr; anmeldepligtig ved firod.
Der er udarbejdet bekendtgørelse om håndtering af COVID-19 i pelsdyr. Bekendtgørelsen rummer
regler om:
o Anmeldepligt,
o Screening,
o indhold af offentlige tilsyn.
Fødevarestyrelsen sætter på baggrund af de nye bestemmelser mistænkte og smittede minkfarme
under offentligt tilsyn. Et offentligt tilsyn er gældende til det skriftligt meddeles, at det er
ophævet. Det kan fx ske, når Fødevarestyrelsen vurderer, at en mistanke kan afvises, eller når
dyrene på en smittet farm er aflivet, og farmen med sit inventar er rengjort og desinficeret.
Ved påbud om et offentligt tilsyn:
o påbydes ejeren restriktioner for adgang til farmen samt flytninger af dyr og produkter mv. fra
farmen,
o i den forbindelse vejleder Fødevarestyrelsen om overholdelse af restriktioner i forbindelse med
et offentligt tilsyn samt retningslinjer for smittebeskyttelse og smittebegrænsning i forbindelse
med COVID-19 i minkbesætninger,
o påbydes ejeren at oplyse til alle eventuelle besøgende i minkbesætningen, at farmen er smittet
med COVID-19,
o påbydes krav om, at gødning, staldinventar, døde dyr, pelse niv skal behandles efter anvisning
fra Fødevarestyrelsen, det betyder, at det ildte kan fJ ernes fra besætningen uden tilladelse,
o påbydes korrekt brug af værnemidler,
o påbydes fodei virksomheden, at besætningen modtager foder som den sidste på foderbilens
rute,
o gives endvidere instruktioner til ejeren om, håndtering af kæledyr på farmen.
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0008.png
Der er i forbindelse med COVID-19 indtil nu oprettet offentligt tilsyn i en minkbesætning i fire
tilfælde. I et tilfælde er mistanken ophævet efter Fødevarestyrelsens udtagning af officielle prøver
til verifikation, som var negative.
Information
o Fødevarestyrelsen har udarbejdet information til hjemmesiden, FVST.dk om
smittebeskyttelse og brug af værnemidler i minkbesætninger i Danmark — både
mistænkte/smittede samt ikke-mistænkte/ildte-smittede besætninger.
o Der er udarbejdet information vedr. screening til minkfarmere. Dette er udsendt via
Kopenhagen Fur.
o Fødevarestyrelsen har udsendt Nyhedsbrev til praktiserende dyrlæger om COVID-19 i
pelsdyr.
Der er gennemført en screening af
10
pct. af minkbesætninger i DK for at undersøge, hvor udbredt
forekomst af smitte med COVID-19 er i mink på landsplan.
4.1.1 Indsatser fra branchen
Siden udbruddet af COVID-19 på nederlandske minkfarme har Kopenhagen Fur været i tæt dialog og
samarbejde med Fødevarestyrelsen for løbende at afdække problemets omfang, forberede tiltag samt
holde de danske minkavlere orienteret om seneste nyt og gode råd i forhold til at undgå
smittespredning fia mennesker til minkene. Samarbejdet har endvidere indeholdt deling af
informationer fra branchen om alle relevante forhold på minkfarme, der har kunnet lette
Fødevarestyrelsens håndtering af COVID-19 i mink.
Kopenhagen Fur har siden
27.
april
2020
løbende sendt nyhedsflow til de danske minkavlere, hvori
information om COVID-19, smittebeskyttelse samt test af avlere og medarbejdere har været et
bærende tema. Der er til dato udsendt knap
20
nyheder om retningslinjer og forholdsregler i
forbindelse med COVID-19 i minkfarme. Branchen har i den forbindelse effektivt distribueret
information og anbefaling fra bl.a. Fødevarestyrelsen til minkavlere.
4.2
Fremadrettede indsatser
4.2.1 Brug af værnemidler
SSI og Sundhedsstyrelsen har rådgivet Fødevarestyrelsen om implementering af forholdsregler, som
skal benyttes af medarbejdere på minkfarme. For minkfarme, der ikke har mistanke om COVID-19
eller er bekræftet positive, anvendes maske og øjenbeskyttelse/visir suppleret med hyppig
håndhygiejne.
For minkfarme, der er mistænkt for eller er bekræftet positive for COVID-19, anvendes skærpede
forholdsregler for at imødegå risiko for støvsmitte, det vil sige, der anvendes åndedrætsværn i stedet
for maske.
Ved at følge de aktuelle retningslinjer for personer, der arbejder på minkfarme, som er positive for
COVID-19, vurderes det, at der er ringe risiko for, at der sker smitte fra en COVID-19 positiv minkfarm
ud i det omgivende samfund via mennesker.
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0009.png
Sundhedsstyrelsen anbefaler ud over brug af værnemidler følgende foranstaltninger til minimering af
smitte.
1) At ophold i minkstalde og situationer, hvor man er tæt på dyr, er så kortvarige som muligt og
bør begrænses.
2) At der bør være så få personer i staldene som muligt og udelukkende personer, der er
nødvendige for nødvendig håndtering af dyrene.
3) At de personer, der arbejder i staldene instrueres i korrekt brug af korrekte værnemidler. Der
skal i instruktionen tages højde for, at medarbejdere i minkstalde ikke er uddannet i brug af
værnemidler, såsom man kan forvente i sundhedssektoren. Der vil således være behov for en
meget grundig introduktion og supervision samt løbende opfølgning.
4) At det afklares, om medarbejderne kan udføre det nødvendige arbejde i staldene iført
relevante værnemidler.
5) At det afklares, om medarbejdere efter arbejde i minkstalden bør følge særlige forholdsregler i
forhold til fx bad, hygiejne, skift at tøj og fodtøj mv., og om forholdene på farmen er indrettet
således, at de tillader dette.
6) At det afsøges, om man ved brug af hjælpemidler og innovative teknologiske løsninger fx ved
fodring kan begrænse nærheden til dyrene eller længden af besøg i stalden.
7) At det indskærpes, at staldarbejdere med symptomer på COVID-19, også lettere
luftvejssymptomer, ikke bør gå i minkstaldene.
8) Ud fra et forsigtighedsprincip bør retningslinjerne om værnemidler mv. ved påvist smitte i
besætningen udbredes til alle minkfarme. Dette bør gælde, indtil vi får yderligere viden.
Ad
1. 2
og
7
Fødevarestyrelsen udsteder en bekendtgørelse med hjemmel i § 30 i lov om hold af dyr, der regulerer
færdsel og ophold i minkfarme, og som begrænser adgangen til minkfarme — også for personer med
symptomer på COVID-19. Reguleringen vil omfatte alle danske minkbesætninger. Forventet
ikrafttræden vil være inden for to uger.
Ad3,4og8
Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at arbejdet kan udføres på minkfarme med brug af de anbefalede
værnemidler. Detaljerede retningslinjer er tilgængelige på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Bekendtgørelse til regulering af færdsel og ophold i minkfarme vil indeholde regler om brug af
værnemidler i minkbesætninger, der ikke er konstateret smittet, og særlige regler for brug af
værnemidler i minkbesætninger, der er mistænkt for eller konstateret smittet med COVID-19.
Anbefalingerne fra SSI vil blive lagt til grund for bekendtgørelsen.
Der skal i tilslutning til bekendtgørelsen udarbejdes instrukser i brug af værnemidler. Dette bør ske i
tæt samarbejde med de relevante brugere og aktører evt. med udarbejdelse af en BAU-vejledning.
Instrukserne bør være tilgængelig på relevante sprog (minimum dansk, engelsk, russisk og rumænsk)
og præsenteres frit tilgængelige på relevante hjemmesider fx på BAU jord til bord, fagforeninger,
Fødevarestyrelsen samt udsendes til alle minkavlere fx via Kopenhagen Fur.
Ad 5
På minkfarme, der er mistænkt for eller konstateret smittet med COVID-19, vil der i bekendtgørelsen
blive stillet krav om etablering af bad. Der vil endvidere blive indført krav om, at der skal bades, når
minkfarmen forlades ved arbejdstids ophør. I forhold til besætninger, der ikke er konstateret smittede
eller er mistænkt for at være smittet med COVID-19 vil, der ikke blive indført krav om bad.
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0010.png
Fødevarestyrelsen vil dog fortsat anbefale, at medarbejdere, der arbejder på minkfarme udviser særlig
agtpågivenhed og følger de råd, som allerede er publiceret af Fødevarestyrelsen.
Ad 6
Fødevarestyrelsen ,pil tage kontakt til branchen for at drøfte muligheder for udvikling af innovative
løsninger.
4.2.2
Testning af personer med relation til minkfarme
Sundhedsstyrelsen har vedrørende testning af personer i relation til minkfarme lagt afgørende vægt på
følgende:
9) Ud fra et forsigtighedsprincip bør der udarbejdes et regelmæssigt program med PCR test af
staldarbejdere på de farme, hvor der er fluidet smittede mink. Hyppigheden af test bør
afklares, men bør formentlig være 1-2 gange ugentligt og kunne med fordel udføres af mobil
enhed, der kører ud på farmene, dels for at sikre høj tilslutning til det frivillige tilbud, dels for
at undgå, af smittehensyn, at medarbejdere på minkfarm skal møde op i testtelte.
1o) Hvis der er sket brud i brugen af værnemidler i arbejdet på en farm med en smittet besætning,
bør det overvejes, om også husstandsmedlemmer bør tilbydes testning.
Ad.
ca
og
10
Ved påvist COVID-19 i en minkfarm (positive farme)
Der bør etableres et regelmæssigt program med PCR test af staldarbejdere på de farme, hvor der er
fundet mink smittet med COVID-19. Ved påvist COVID-19 blandt mink på en minkfarm anbefales det
derfor regelmæssigt at teste alle medarbejdere samt personer, der evt. bor på farmen. Dette anbefales
indtil, der ildte længere kan påvises COVID-19 blandt mennesker eller mink. Rent praktisk forløber det
således, at alle personer, der testes negative i forbindelse med første screening, testes igen efter 7 dage.
Testning af medarbejdere, der tester negativt, gentages med 7 dages mellemrum, indtil der ikke
længere konstateres tilfælde med COVID-19 blandt medarbejdere eller mink. Der bør være
opmærksomhed på evt. personer, der har haft kontakt til minkfarmen og evt. går på tværs af andre
minkfarme 14 dage forud for, at der er påvist COVID-19.
Hvis en medarbejder findes positiv for COVID-19, bør medarbejderens nære kontakter, herunder
husstandsmedlemmer, testes jf. Sundhedsstyrelsens retningslinjer COVID-19: Smitteopsporing af
nære kontakter, og iværksætte selvisolation indtil første negative test.
Testene kan med fordel udføres af en mobil enhed, der kører ud til minkfarmene. Dels for at sikre høj
tilslutning til det frivillige tilbud, dels for at undgå, af smittehensyn, at medarbejdere på minkfarm skal
møde op i testtelte.
Hustandsmedlemmer til medarbejdere på en minkfarm med påvist COVID-19, der arbejder i
Sundheds- og ældresektoren, og som har daglig og tæt kontakt til patienter og borgere, kan gå på
arbejde som normalt, men bør ud fra et forsigtighedsprincip tilbydes svælgpodning til PCR-
undersøgelse for COVID-19 hver 7. dag.
Det anbefales ikke at genteste medarbejdere med en positiv test med henblik på af-isolation eller
raskmelding, da en person kan teste positiv over en længere periode efter symptomophør uden, at
personen regnes for at være smitsom.
7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0011.png
Minkfarme hvor der ildte er påvist COVID-19 (negative farme)
Sundhedsstyrelsen ønsker at få resultater fra en yderligere undersøgelse af danske minkfarme forelagt,
før der kan udarbejdes en anbefaling af evt. regelmæssig test af medarbejdere på minkfarme, hvor der
ildte er påvist COVID-19. Et sådan tilbud bør være baseret på en risikobaseret tilgang, hvor man tester
ud fra viden om smittespredning i et pågældende område eller evt. branche. En sådan risikobaseret
tilgang skal drøftes med SSI.
Sundhedsstyrelsen følger området tæt og vil genbesøge ovenstående, når der foreligger en nærmere
afklaring af risikoen for smitte fra mink til mennesker samt af udbredelsen af COVID-19 blandt de
danske minkbestande.
Medarbejdere på minkfarme bør generelt opfordres til at være særligt opmærksomme på, om de selv
eller husstandsmedlemmer udvikler symptomer, der kan være tegn på COVID-19. Fødevarestyrelsen
bemærker hertil, at dette er sket.
4.3 Andre fremadrettede indsatser
4.3.1 Personer med relation til mink og indlæggelse/arbejde på sygehus
Sundhedsstyrelsen oplyser, at der som følge af den aktuelle situation er igangsat særlige tiltag for
personer, der arbejder med mink, og som kommer på sygehus. Tiltagene er igangsat for at forebygge
nosokomie14 smittespredning på sygehuse. Det er Sundhedsstyrelsens anbefaling, at alle, der indenfor
14 dage har haft tæt kontakt til mink, isoleres ved indlæggelse og indtil der er negativt svar på
svælgpodning for COVID-19.
SSI påregner den
1.
juli
202o
at igangsætte en spørgeskemaundersøgelse blandt de positive tilfælde
med den genvariant, som er konstateret hos mink. Undersøgelsen har til formål nærmere at fastlægge
mulige smitteveje herunder at få overblik over, om der er kontaktforiner, som kan sandsynliggøre en
yderligere sammenhæng imellem de positive tilfælde.
4.3.2 Overvågning af minkfarme
Fødevarestyrelsen er ansvarlig for, at der gennemføres en overvågning af alle minkfarme. Denne
overvågning forventes at kunne indledes indenfor 14 dage. En overvågningsrunde forventes at kunne
gennemføres på tre uger. Overvågningen gennemføres to gange, hvorefter det evalueres, om og
hvordan overvågningen bør videreføres. Ved evalueringen vil metode og resultater blive vurderet i
sammenhæng med den øvrige situation for COVID i mink. Denne evaluering forventes at kunne
forelægges i september
2020.
Overvågningen gennemføres ved, at minkavleren udtager svælgprøver fra 5 døde mink fra hver
minkbesætning i Danmark. Prøverne indsendes til SSI, hvor de analyseres ved PCR-metoden.
I den første uge skal alle minkfarme i de nordligste kommuner, som Fødevarestyrelsen udpeger
indsende prøver. I den næste uge skal minkfarme i midt jyske kommuner, som Fødevarestyrelsen
udpeger indsende prøver. I den tredje uge skal de resterende minkfarmene i Danmark indsende
prøver. Minkavleren får laboratoriesvar på hver indsendelse fra SSI. Fødevarestyrelsen får alle
laboratoriesvar. Fødevarestyrelsen fører kontrol med, at alle minkfarme indsender prøver som anvist.
4
Infektioner opstået på hospitaler
8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0012.png
4.3.3 Tiltag til begrænsning af risikoen for at mink undviger
Konstaterer Fødevarestyrelsen, at en minkfarm er smittet med COVID-19, vil Fødevarestyrelsen sætte
besætningen under offentligt tilsyn og pålægge en række yderligere tiltag til begrænsning af risikoen
for at mink undviger. Således foretages, ifb. med at farmen sættes tinder offentligt tilsyn, en
gennemgang af farmen med deltagelse af ejeren og Fødevarestyrelsen for at bese og sikre, at farmens
indretninger til begrænsning af risikoen for at mink undviger er i god og funktionel stand. Derudover
påbydes ejeren et egenkontrolprogram, der skal sikre en meget tæt overvågning og løbende optælling
af antallet af mink i besætningen. Fødevarestyrelsen følger op med kontrol af egenkontrolprogrammet
i form af en stikprøvekontrol i farmen, som gentages to gange på den positive farm med en uges
mellemrum.
4.3.4 Minkproduktion
Værdien i at producere og bevare mink ligger i at kunne producere anvendelige, værdifulde minkskind.
Det er derfor afgørende, at skind fra mink på farme, der har været smittet med COVID-19, ildte udgør
en sundhedsrisiko. Derfor er der bestilt en risikovurdering fra DK-VET herom.
Fødevarestyrelsen vil endvidere gennemføre en juridisk vurdering af, under hvilke omstændigheder,
minkskind må anvendes til pelsproduktion.
Dette kan betinge, at der er behov for testning af smittede besætninger under offentligt tilsyn forud for
pelsning.
4.3.5 Kontrol og information
For at silore reglernes efterlevelse agter Fødevarestyrelsen i samarbejde med branchen at gennemføre
yderligere informationsarbejde om håndtering af risici og mink i lyset af COVID-19. Indsatsen bør et
stykke hen ad vejen bero på frivillighed og ansvarlighed i lighed med Sundhedsstyrelsens indsats i
forhold til befolkningen.
Alle besætninger, der er smittet med eller mistænkt for at være smittet med COVID-19, vil blive
underlagt offentligt tilsyn.
4.3.6 Husdyrgødning
Fødevarestyrelsen bemærker, at det efter forordningen om animalske biprodukters er tilladt at
udbringe husdyrgødning direkte på landbrugsjord under forudsætning af, at de kompetente
myndigheder (Fødevarestyrelsen) ildte anser husdyrgødningen for at frembyde risiko for spredning af
alvorlige overførbare sygdomme.
Husdyrgødning fra minkbesætninger, der ikke er under mistanke for eller smittet med COVID-19, kan
håndteres som vanligt. Dvs. at det kan bringes direkte ud på landbrugsjord eller behandles i
biogasanlæg, som benytter andre behandlingsmetoder end hygiejnisering.
DK-VET vurderer, at COVID-19 sandsynligvis kan være til stede i gødning fra mink smittet med
COVID-19.
På baggrund af risikovurderingen fra DK-VET, vurderer Fødevarestyrelsen at husdyrgødning fra en
minkbesætning, der er testet positiv for COVID-19, ildte må anvendes direkte på landbrugsjord, fordi
den frembyder risiko for spredning af alvorlig overførbar sygdom.
5
Forordningen
om animalske biprodukter nr.
1069/2009
og tilhørende gennemførelsesforordning
142/2011
9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm., om oversendelse af alle skriftlige og mundtlige orienteringer om mink, der er tilgået covid19-følgegruppen, til sundheds- og ældreministeren
2294917_0013.png
I praksis er følgende muligheder for håndtering:
• husdyrgødningen behandles på ejendommen, så den ikke længere udgør en risiko, fx ved at
behandle med kalk til pH
>12.
• husdyrgødningen transporteres til et biogasanlæg, hvor husdyrgødningen hygiejniseres ved
neddeling til maksimal partikelstørrelse på
12
mm, efterfulgt af varmebehandling ved en
minimumstemperatur i alt materialet på 70 grader, i en minimums behandlingstid på 6o
minutter.
4.3.7 Opbevaring og transport af døde mink
Den 17. juni
202o
har Fødevarestyrelsen spurgt Sundhedsstyrelsen om forholdsregler for personer,
som afliver mink fra en besætning, der er testet positiv for COVID-19, og som håndterer mink og
udstyr i relation til dette, herunder om der skal tages nogle særlige forholdsregler i forhold til
forarbejdningsanlæggets transportører, der afhenter og transporterer de aflivede mink til
forarbejdningsanlægget.
Sundhedsstyrelsen har henvist til, at der bør anvendes de nødvendige værnemidler, og at den eneste
ekstraforanstaltning for transporten er, at der skal udfærdiges et transportdokument med
forholdsregler om smittefarligt gods for lastbilen i tilfælde af trafikuheld. Fødevarestyrelsen kan hertil
oplyse, at mink fia en smittet besætning alene må transporteres efter Fødevarestyrelsens tilladelse og
under særligt beslag.
4.3.8 Afsluttende bemærkninger
Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for patientsikkerhed, SSI og Fødevarestyrelsen vurderer, at mink under
de ovenfor beskrevne forudsætninger — gennemførte og fremadrettede — med den nuværende viden
foi venteligt ikke vil udgøre et væsentligt smittebidrag til pandemien med COVID-19. Det forudsættes
dog at udvildingen følges tæt.
De tungtvejende forudsætninger fra Sundhedsstyrelsen er klarlagt og vurderes at blive håndteret i
praksis ved implementering af overstående indsatser vedr. regulering, information, overvågning,
testindsats m.v.
På baggrund af Styrelsen for Patientsikkerheds, Sundhedsstyrelsen, SSI's og Fødevarestyrelsens
faglige vurderinger, er der således ikke længere behov for, at Fødevarestyrelsen gennemfører aflivning
ud fra et forsigtighedsprincip.
Som oplyst ovenfor vil Fødevarestyrelsen gennemføre en evaluering af overvågningen for COVID-19 i
minkbesætninger efter to prøverunder. Ved evalueringen vil metode og resultater blive vurderet i
sammenhæng med den øvrige situation for COVID-19 i munk. Denne evaluering forventes at kunne
forelægges i efteråret
2020.
Udviklingen vil også fortsat blive fulgt tæt samtidigt med, at der ifb. overvågningen af minkfarme
gennemføres en evaluering af situationen efter
1.
og
2.
oveivågningsrunde.
10