Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SOA
Sagsbeh.: SUMMHA
Koordineret med: SOA/DAICY
Sagsnr.: 2007782
Dok. nr.: 1422958
Dato: 13-10-2020
TALEPAPIR
[Sundheds- og Ældreudvalget den 5. november 2020]
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål P (tidligere CG)
Vil ministeren redegøre for de foranstaltninger og
overvejelser, som Statsrevisorernes Beretning 14/2019 om
regionernes grundlag for den økonomiske styring af
sygehusene giver anledning til?
Der henvises til SUU alm. del
bilag 375 og 558
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og indkaldelsen.
Statsrevisorerne har den 15. maj 2020 afgivet Beretning nr.
14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske
styring af sygehusene. På den baggrund har jeg d. 17.
september 2020 afgivet en redegørelse til statsrevisorerne for
de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver
anledning til. Jeg uddyber gerne denne redegørelse over for
udvalget.
Som jeg har anført i min redegørelse, vil jeg gerne kvittere
for, at der med beretningen sættes fokus på den økonomiske
styring af sygehusene. Det er et vigtigt emne, som
regeringen løbende har og fortsat vil have fokus på. Det er
vigtig, at vi i samarbejde med regionerne løbende har fokus
på, hvordan vi sikrer mest mulig sundhed for pengene.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om foranstaltninger og overvejelser som Statsrevisorernes Beretning 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene giver anledning, til sundheds- og ældreministeren
[Rigsrevisionens
undersøgelse og statsrevisorerne beretning]
Formålet med rigsrevisionens undersøgelse var at vurdere,
om regionernes grundlag for den økonomiske styring af
sygehusene i tilstrækkelig grad er baseret på viden om
sammenhængen mellem resurser og aktiviteter.
Rigsrevisionen havde særligt fokus på at besvare følgende
spørgsmål:
Udnytter regionerne i tilstrækkelig grad potentialet i de
nationale data om sammenhængen mellem
sygehusenes resurser og aktiviteter i deres styring af
sygehusene?
Anvender regionerne i tilstrækkelig grad egne data om
sammenhængen mellem resurser og aktiviteter i deres
styring af sygehusene?
Rigsrevisionens kom frem til, at regionerne ikke i
tilstrækkelig grad udnytter potentialet i de nationale data og
ikke i tilstrækkelig grad anvender egne data om
sammenhængen mellem resurser og aktiviteter i deres
styring af sygehusene.
Og jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne på den baggrund
finder, at det vanskeliggør regionernes beslutninger om
budgetter, omprioriteringer, besparelser mv.
Jeg deler fuldt ud Statsrevisorernes synspunkt om, at
beslutninger om budgetter, omprioriteringer, besparelser mv.
bør foretages på et oplyst grundlag.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om foranstaltninger og overvejelser som Statsrevisorernes Beretning 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene giver anledning, til sundheds- og ældreministeren
Det er også baggrunden for det partnerskab om
økonomistyring på det regionale område, som er indgået
med regionerne. Formålet er her, at opstille og forpligte
parterne på af forfølge konkrete mål for udviklingen af
økonomistyring i regionerne, bl.a. ved at identificere de gode
eksempler.
Samtidig har ministeriet også fokus på, at når vi snakker
styring og prioritering på sygehusene, må det tænkes bredere
end alene at se på produktivitet på det enkelte sygehus eller i
den enkelte region. Der skal også være fokus på kvalitet,
sammenhæng i patientforløb og at behandling, hvor det er
hensigtsmæssigt, foregår i det nære sundhedsvæsen.
[Regionernes bidrag til redegørelsen]
Det er regionernes ansvar at varetage styringen af
sygehusene. Til brug for min redegørelse til statsrevisorerne
bidrog regionsrådene derfor med bemærkninger til
beretningen.
Jeg har noteret mig, at regionerne i deres bemærkninger
anerkender behovet for større viden om sammenhængen
mellem aktiviteter og resurser. Regionerne anfører samtidig,
at de er enige i synspunktet om, at beslutninger om
budgetter, omprioriteringer, besparelser mv. bør foretages på
et oplyst grundlag.
Jeg har ligeledes noteret mig, at det er regionernes opfattelse,
at der i meget høj grad både anvendes mange og valide
opgørelser af aktiviteter, der foregår på sygehusene, og hvor
resurserne bruges, når der træffes beslutninger om budgetter
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om foranstaltninger og overvejelser som Statsrevisorernes Beretning 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene giver anledning, til sundheds- og ældreministeren
2277424_0004.png
mv. Regionerne nævner i den forbindelse bl.a., at mulige
effektiviseringer bedst lader sig identificere ved at se direkte
på de enkelte omkostningsdrivere, eksempelvis udgifterne til
laboratorieydelser, udgifter til vagtlag på afdelingerne og
lign. frem for mere indirekte fastlagte enhedsomkostninger
osv.
Jeg har også noteret mig, at Region Hovedstaden
tilkendegiver positivt tilsagn om at bidrage til udviklingen af
omkostningsdatabasen. Samt at de i regi af Danske Regioner
fortsat vil arbejde for, at omkostningsdatabasen i regi af
Sundhedsdatastyrelsen kan udvikles og forbedres, så den på
sigt kan bidrage til at nationale data om sammenhængen
mellem sygehusenes resurser og aktiviteter kan indgå i en
mere effektiv regional økonomistyring af sundhedsvæsenet.
[Regionernes forståelse af styringsudfordringen.]
Jeg har endvidere noteret mig, at regionernes udtalelser
afspejler et generelt synspunkt om, at god økonomistyring af
hospitalerne ikke alene bør fokusere på aktivitet og resurser,
som regionerne finder, det er tilfældet i undersøgelsen.
Regionerne finder, at rigsrevisionen for snævert afgrænser
styringsegnede data til at handle om sammenhængen mellem
sygehusenes resurser og aktiviteter, og at regionerne anfører,
at der synes at være anlagt det synspunkt i rigsrevisionens
beretning, at kun data, der beskriver begge forhold samlet,
eksempelvis i en brøk som enhedsomkostninger, er
styringsrelevante og skaber gennemsigtighed.
Regionerne anfører hertil bl.a., at de finder dette udtryk for
en forsimplet styringsforståelse.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om foranstaltninger og overvejelser som Statsrevisorernes Beretning 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene giver anledning, til sundheds- og ældreministeren
Regionerne anfører endvidere, at tilgangen ved udelukkende
at se på produktivitet på sygehuse og aktivitet på sygehusene
uden konkret at forholde sig til værdien, der skabes for
patienten, fokus på det sammenhængende patientforløb og
effekten af hele sundhedsvæsenets samlede indsats og
resultater både i forhold til værdi for patienten og de
medgående udgifter, kan indebære en uhensigtsmæssig
økonomistyring.
Regionerne anfører endeligt, at det har været en bevidst
ændring i styringsdagsorden at komme væk fra et snævert
fokus på produktivitet og aktivitet isoleret på sygehusene og
i højere grad at styrke sammenhængen, herunder at sikre
udflytning af aktivitet fra hospitalerne til behandling i det
nære sundhedsvæsen.
[Potentialet i omkostningsdatabasen]
Som omtalt ovenfor henviser rigsrevisionen i beretningen
den nationale omkostningsdatabase, som en database som i
højere grad kunne anvendes i regionernes økonomistyring.
Det kunne fx være ved bruge databasen til at sammenligne
udgifter til behandlinger mellem sygehuse i regionen men
også i andre regioner fx når, der skal foretage beslutninger
om budgetter, omprioriteringer, besparelser mv.
Omkostningsdatabasen er en database, som vedligeholdes af
Sundhedsdatastyrelsen, og som således hører under mit
ministerium. Den har til formål at danne grundlag for den
nationale DRG-takst-fastsættelse.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om foranstaltninger og overvejelser som Statsrevisorernes Beretning 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene giver anledning, til sundheds- og ældreministeren
Databasen indsamler oplysninger fra mange forskellige
sygehuse om ressourcerne, der er forbundet med gennemføre
en given type behandling eller undersøgelse.
På baggrund af indsamlede oplysninger beregnes et
gennemsnit, som benyttes til at fastlægge et
landsgennemsnitlig samlet ressourcetræk for denne
behandling eller undersøgelse - en DRG-takst. Det er først
og fremmest til dette formål, at databasen er udviklet.
Databasen indeholder derfor ikke detaljerede nok
oplysninger om omkostningselementer for de enkelte
behandlinger lokalt til, at regionerne bruge den som en
primær kilde til fx at benchmarke egne sygehuse.
Oplysninger fra databasen kan derfor i budlægningen på
ingen måde træde i stedet for det lokale kendskab til
organisatoriske forskelle, som måtte have betydning for
omkostningerne forbundet med en undersøgelse eller
behandling.
Mit ministerium har haft et samarbejde med regionerne siden
2016 om at videreudvikle omkostningsdatabasen og har et
fortsat ønske om, at arbejde videre med at udvikle den med
henblik på, at den i endnu højere grad kan understøtte
regionernes lokale styring. Ministeriet vil således søge at
indgå aftaler med regionerne om et fælles arbejde for
udvikling og forbedring af databasen.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om foranstaltninger og overvejelser som Statsrevisorernes Beretning 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene giver anledning, til sundheds- og ældreministeren
Målet kan være, at omkostningsdatabasen kan udvikles til i
højere grad at skabe grundlag for undring og opmærksomhed
i indledende budgetanalyser
fx hvis regionerne ønsker at
foretage tværgående budgetanalyser på tværs af afdelinger,
sygehuse, og det øvrige sundhedsvæsen for at finde veje til
at få mere sundhed for pengene.
[Et mere bredt økonomistyringsfokus forudsætter også mere
indsigt i omkostninger]
Jeg deler som jeg nævnte tidligere regionernes opfattelse af,
at styring i sundhedsvæsenet også skal tænkes bredere end
alene at se på produktivitet på det enkelte sygehus eller i den
enkelte region. Der skal også være fokus på kvalitet,
sammenhæng i patientforløb, og at behandling, hvor det er
hensigtsmæssigt, skal foregår i det nære sundhedsvæsen.
Derfor har regeringen støttet den tidligere regerings
omlægning af styringen af regionerne. En omlægning af
styringen med afskaffelses af produktivitetskravet på to
procent og den statslige aktivitetspulje. En ny styring væk fra
et ensidigt fokus på meraktivitet og produktivitet på
sygehusene.
Denne nye styring med bl.a. nærhedsfinansiering med fokus
på omstilling af sygehusvæsen til også at understøtte det
nære sundhedsvæsen er derfor blevet videreført i de seneste
to aftaler om den regionale økonomi.
Det forudsætter gode data at styre efter. Og data som både
kan vise noget om, hvad pengene og kapaciteten i
sundhedsvæsenet bliver brugt til
og hvad man får ud af det.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om foranstaltninger og overvejelser som Statsrevisorernes Beretning 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene giver anledning, til sundheds- og ældreministeren
Derfor arbejder ministeriet også for at understøtte endnu
bedre nationale data om kvalitet og kapacitetsudnyttelse
bredt i sundhedsvæsenet
både i regionerne og det nære
sundhedsvæsen
Mit ministerium vil derfor fortsat bidrage til arbejdet i
partnerskabet om god økonomistyring i regionerne om at
udvikle styringen og forfølge de forpligtende mål.
Mit ministerium vil samtidig også fortsat bl.a. i regi af den
nationale bestyrelse for sundheds- og ældredata arbejde for,
at der produceres og udvikles relevant databaseret viden, der
understøtter hensynet om en stadig udvikling af kvaliteten og
en effektiv resurseudnyttelse i sundhedsvæsenet via
uddannelse, forskning, planlægning og samarbejde mv.
Tak for ordet.
Side 8