Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: SPOLD 
Sagsbeh.: DEPSHM 
Koordi eret  ed: SØA, NÆRSOM, DAICY 
Sags r.: 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget den 5. november 2020]
Samrådsspørgsmål N
Hvad kan ministeren oplyse om behovet for en
sundhedsreform, herunder investeringer i det nære
sundhedsvæsen, som følge af overbelægning på hospitalerne
samt kapacitetsproblemer på supersygehusene?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V), Ellen Trane Nørby (V),
Sophie Løhde (V), Jane Heitmann (V) og Hans Andersen (V
)
[Demografisk udvikling]
Der er flere udviklingstegn, som viser, at der er behov for en
sundhedsreform.
Den gode nyhed er, at vi lever længere, og at vi de
kommende år bliver flere ældre i Danmark.
Middellevetiden i Danmark stiger, og antallet af ældre over
75 år forventes at stige med ca. 190.000 fra 2020 til 2030.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
Det er grundlæggende en rigtig god udvikling. Det betyder,
at mange ældre har flere leveår til glæde for dem selv,
familie og venner, og at mange børn kan have flere år med
deres bedsteforældre og oldeforældre.
Det er ældre medborgere, der har bidraget til samfundet
gennem et langt liv, og som skal have tryghed for, at
sundhedsvæsenet er der for dem, når de når en alder, hvor et
godt helbred ikke kommer af sig selv længere.
Det hører med til historien, at ældre borgere oftere har brug
for ydelser fra sundhedsvæsenet. Og de har oftere end yngre
borgere kroniske sygdomme og multisygdom.
Vi kan se på udviklingen, at vi får mange flere patienter med
kroniske sygdomme og flere multisyge de kommende år.
Fremskrivningerne indikerer, at antallet af borgere med
kroniske sygdomme som fx type-2 diabetes vil stige. En del
af dette skyldes, at befolkningen bliver ældre, men det
skyldes også andre ting fx livstilsfaktorer.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
Samtidig vil vi fremover – ligesom i dag – have store
forventninger og ønsker til den bedste og nyeste behandling
af os selv og vore ældre.
Samlet set vil det medføre et pres på vores sundhedsvæsen.
Og sundhedsvæsenet er allerede presset i dag. Mange steder
løber personalet stærkt – også for stærkt. Og flere steder, det
gælder både i regioner og kommuner – er der udfordringer
med at rekruttere det personale, som der er behov for.
[Manglende sammenhæng]
Der er også store udfordringer med manglende sammenhæng
i vores sundhedsvæsen. Det er noget, vi har set de sidste
mange år, og som der er forsøgt at finde løsninger undervejs.
Men desværre oplever mange patienter fortsat fragmenterede
forløb på tværs af regioner, kommuner og almen praksis,
hvor der ikke er fokus på det samlede sygdomsbillede – på
hele menneskets situation.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
Vi ser derfor også eksempler på, at patienter føler sig tabt
mellem to – eller tre – stole i sundhedsvæsenet. Leddene i
det samlede forløb for patienten hænger slet ikke godt nok
sammen i Danmark i dag.
Det er tit sårbare ældre og dem med størst behov for hjælp
og pleje, der lider mest under konsekvenserne af et presset
sundhedsvæsen, og som falder igennem nettet mellem almen
praksis, sygehuse og kommuner.
Det kan være en ældre patient, som kunne havet undgået
indlæggelse, hvis lægen og hjemmesygeplejen i fællesskab
havde arbejdet bedre sammen. Hvis forebyggelsen havde
været bedre.
Eller en kronisk lungepatient, der udskrives hurtigt efter endt
behandling på sygehuset, men ikke får den nødvendige
opfølgning hjemme og derfor må genindlægges kort tid efter.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
Samarbejdet mellem sygehus, almen praksis og kommune er
i dag ofte for siloopdelt. Der mangler koordination med
almen praksis om kontrol og opfølgning. Og samarbejdet
med kommunen efter indlæggelse er ikke systematisk og
godt nok.
Vi hører det igen og igen, når vi taler med borgere, patienter
og aktørerne på området. Samstemmende bliver der peget på
sektorovergangene som en kæmpestor udfordring.
Der efterspørges i højere grad af forpligtigelse omkring
samarbejdet og bedre kommunikation med borgerne og
mellem sygehusafdelinger, almen praksis og kommuner.
[Mangel på nærhed i behandlingen]
Et andet vigtigt opmærksomhedspunkt er manglende nærhed
i behandlingen.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
Over de sidste 20 år er der sket en samling og specialisering
på sygehusene, som har sikret stærkere faglige miljøer og
større kvalitet i behandlingen, fx i form af bedre kræft- og
hjertebehandling. En ny sygehusstruktur og
Sundhedsstyrelsens specialeplanlægning har sikret stærkere
faglige miljøer og større kvalitet i behandlingen, hvor man er
gået fra 35 sygehuse til 21 akutsygehuse. Samtidig er antallet
af indlæggelsesdage faldet og langt flere patienter behandles
ambulant.
Men det nære sundhedsvæsen i form af almen praksis,
praktiserende speciallæger og de kommunale sundhedstilbud
har ikke gennemgået en lignende udvikling.
Der er i dag stor forskel i kvaliteten i forebyggelse,
behandling og rehabilitering i de enkelte kommuner.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
Det betyder reelt, at der kan være forskelle i behandlingen,
afhængig af hvor man bor i landet. Der er stor forskel på,
hvilke tilbud man får, f.eks. om man kan få IV-behandling i
eget hjem. Vi ser også store forskelle i antal genindlæggelser
på tværs af kommuner.
Når man ser på Danmark, så er der forskel i vilkår – og de
forskelle er for store. Og det er min overbevisning, at der
skal være gode muligheder for, at have sundhedsvæsenet tæt
på, uanset om man vælger at bo på landet, i en mindre by
eller en storby.
I dag bliver mange, særligt ældre patienter, indlagt for
mindre og relativt ukomplicerede sygdomme. Patienter, som
ville have gavn af behandling tættere på, hvor de bor, og
dermed undgå den utryghed, det kan medføre at komme på
sygehuset langt fra familien, hvis det er noget kommunen
kan tage sig af i den kommunale hjemmesygepleje, f.eks. i
en kommunal akutfunktion.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
Almen praksis spiller en central rolle for en videre udvikling
af det nære sundhedsvæsen, hvor de bl.a. varetager
behandling af langt flere borgere med kroniske sygdomme.
En udfordring i den forbindelse er, at mange praksis er
lukket for tilgang af nye patienter, samtidig med at op mod
en tredjedel af de praktiserende læger er på vej på pension
inden for de næste 10 år.
Det betyder, at mange danskere har svært ved at finde en
læge, der modtager nye patienter, hvis de flytter, eller hvis
de af andre årsager ønsker at skifte læge.
Hvis vi skal styrke det nære sundhedsvæsen, og det skal vi,
så flere af de patienter, der i dag behandles på sygehusene,
fremover skal kunne behandles hos egen læge, på et
nærhospital, i et kommunalt tilbud eller endda i eget hjem, så
stiller det krav til, at kvaliteten i kommunerne bliver styrket,
og at den bliver mere ensartet.
Det stiller også krav til sundhedsvæsenet om at bruge den
nyeste teknologi og de nye telemedicinske løsninger, der
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
hvor det er til gavn for borgerne og kan give behandling af
høj kvalitet i eller tæt på borgerens hjem.
Og det stiller også krav til sygehusene og til almen praksis,
fordi kommunerne er afhængige af, at de kan få lægefaglig
rådgivning.
[Afslutning]
Som jeg startede med at sige, er det her noget, som udfordrer
vores sundhedsvæsenet, og som viser, at der er behov for en
sundhedsreform. Nærhed, sammenhæng og kvalitet skal vi
have langt mere af, og det vil regeringen invitere til
forhandlinger om til næste år.
Og så når spørgeren siger, at der ikke er sket noget, så er det
ikke korrekt. Hvis man går ind og ser på de kommuneaftaler
og finanslov, som er lavet af den her regering, så er der sat
ind, der er investeret.
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 5/11-20 om behovet for en sundhedsreform som følge af overbelægning på hospitalerne samt kapacitetsproblemer på supersygehusene, til sundheds- og ældreministeren
 
Vi lægger en hånd under velfærden, dvs. vi har prioriteret
midler og også prioriteret konkrete ansættelser, efter at vi har
haft perioder, hvor der er blevet færre og færre sygeplejesker
til flere patienter og opgaver. Nu kommer der flere
sygeplejesker. Og sådan har vi prioriteret dele af vores
sundhedsvæsen.
Så der er sket noget og vores analyse er, at det er en
afgørende forudsætning, at man ikke laver en
reform/sundhedsaftale og så samtidig bliver ved med at
skære nedenunder med de store opgaver som kommer
fremover. Så pengene skal følge med, det gør de også. Det er
også det, der er sket under den her regering og næste skridt
er så at lave en sundhedsreform, og det er, som vi også har
meddelt folketinget, vores plan at det skal ske til næste år.
Tak for ordet.
Side 10