Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPKFB
Sagsnr.: 2017371
Dok. nr.: 1488042
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 193 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 193:
”Kan
ministeren oplyse, hvilken indberetningspligt der gælder, hvis man har været
vidne til behandling af ældre mennesker, som det der er dokumenteret på ældreom-
rådet bl.a. i
TV2’s doku e tar?”
Svar:
Sommerens beretninger om omsorgssvigt i ældreplejen har vist, at der visse steder er
udfordringer i ældreplejen. Derfor mener jeg også, at man som medarbejder naturlig-
vis skal tale med sin ledelse om sådanne situationer, så det pågældende sted får ret-
tet op.
Det fremgår endvidere af servicelovens bestemmelser på hjemmehjælpsområdet, at
kommunen har pligt til løbende at tilpasse hjælpen efter modtagerens behov (ser-
vicelovens § 83, stk. 5). Det betyder, at de medarbejdere, som yder hjemmehjælp til
den enkelte ældre, har en pligt til at have blik for den ældres samlede aktuelle situa-
tion og behov. Og de har pligt til at reagere, hvis den ældres aktuelle situation eller
tilstand har ændret sig, så hjælpen kan tilpasses det aktuelle behov for hjælp.
Derudover er det vigtigt at understrege, at man har mulighed for at klage over for-
hold i ældreplejen til kommunalbestyrelsen i den konkrete kommune, idet kommu-
nalbestyrelsen har det overordnede ansvar for ældreplejen i kommunen.
Medarbejdere har ligeledes mulighed for at indgive bekymringshenvendelser til Sty-
relsen for Patientsikkerhed, hvis de er bekymrede for, om der er den fornødne kvali-
tet af hjælpen, plejen og omsorgen samt den sundhedsfaglige behandling.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kirstine Friis Børsting