Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1907
Offentligt
BOLIGMINISTEREN
Sundheds- og Ældreudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2020
2020-8119
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 29. september 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål SUU alm. del nr. 1907, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1907:
Vil ministeren beskrive, hvorledes den fri etableringsret for plejehjem fungerer
i Tyskland og i forlængelse heraf tilkendegive, hvilke lovmæssige barrierer der
er i den nuværende danske lovgivning, samt hvilke muligheder der er for, at vi i
Danmark kunne indføre en lignende lovmæssig hjemmel for etablering af f.eks.
friplejehjem?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har ind-
hentet bidrag fra den danske ambassade i Berlin vedrørende en beskrivelse af
plejeboligområdet i Tyskland. Den danske ambassade i Berlin oplyser følgende:
”I
Tyskland har plejehjemsområdet siden 1995 været reguleret i
Sozialgesetz-
buch,
som er en samling af alle vigtige love på socialområdet. Da det tyske
sundhedssystem i modsætning til det danske er baseret på hhv. obligatoriske og
frivillige forsikringer, spiller sygekasserne en afgørende rolle i den konkrete
udformning af og adgang til plejetilbud. Samtidigt bemærkes det, at pleje og
sundhed fortrinsvist reguleres af delstaterne, hvorfor den konkrete udformning
kan variere en del.
Regulering af etablering af plejehjem
Der er umiddelbart ikke begrænsninger af typen af aktører, som kan drive ple-
jehjem, så længe den gældende lovgivning overholdes. I lovgivningen defineres
plejehjem som selvstændigt drevne faciliteter, der tilbyder fuldtids- eller del-
tidspleje under ledelse af en ansvarshavende plejeuddannet. Lovgivningen stil-
ler således krav til dennes uddannelse.
Ifølge lovgivningen skal der også indgås en række aftaler mellem plejehjemmet
og hhv. sygekasserne, sammenslutningen af sygekasser på delstatsniveau samt
de lokale myndigheder (kommune eller delstat) for at sikre driften af pleje-
hjemmet. I forbindelse med indgåelsen af disse aftaler skal der fremlægges
dokumentation for den ansvarshavende plejeuddannedes kvalifikationer, med-