Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2297099_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1907
Offentligt
BOLIGMINISTEREN
Sundheds- og Ældreudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2020
2020-8119
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 29. september 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål SUU alm. del nr. 1907, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1907:
Vil ministeren beskrive, hvorledes den fri etableringsret for plejehjem fungerer
i Tyskland og i forlængelse heraf tilkendegive, hvilke lovmæssige barrierer der
er i den nuværende danske lovgivning, samt hvilke muligheder der er for, at vi i
Danmark kunne indføre en lignende lovmæssig hjemmel for etablering af f.eks.
friplejehjem?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har ind-
hentet bidrag fra den danske ambassade i Berlin vedrørende en beskrivelse af
plejeboligområdet i Tyskland. Den danske ambassade i Berlin oplyser følgende:
”I
Tyskland har plejehjemsområdet siden 1995 været reguleret i
Sozialgesetz-
buch,
som er en samling af alle vigtige love på socialområdet. Da det tyske
sundhedssystem i modsætning til det danske er baseret på hhv. obligatoriske og
frivillige forsikringer, spiller sygekasserne en afgørende rolle i den konkrete
udformning af og adgang til plejetilbud. Samtidigt bemærkes det, at pleje og
sundhed fortrinsvist reguleres af delstaterne, hvorfor den konkrete udformning
kan variere en del.
Regulering af etablering af plejehjem
Der er umiddelbart ikke begrænsninger af typen af aktører, som kan drive ple-
jehjem, så længe den gældende lovgivning overholdes. I lovgivningen defineres
plejehjem som selvstændigt drevne faciliteter, der tilbyder fuldtids- eller del-
tidspleje under ledelse af en ansvarshavende plejeuddannet. Lovgivningen stil-
ler således krav til dennes uddannelse.
Ifølge lovgivningen skal der også indgås en række aftaler mellem plejehjemmet
og hhv. sygekasserne, sammenslutningen af sygekasser på delstatsniveau samt
de lokale myndigheder (kommune eller delstat) for at sikre driften af pleje-
hjemmet. I forbindelse med indgåelsen af disse aftaler skal der fremlægges
dokumentation for den ansvarshavende plejeuddannedes kvalifikationer, med-
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om ministeren i forlængelse af samråd J og K vil uddybe, hvordan etableringsretten for friplejehjem kan skæres til på en anden måde, til sundheds- og ældreministeren
2297099_0002.png
lemskab af den ansvarlige brancheorganisation, tilstrækkelig erhvervsansvars-
forsikring m.v. Sygekasserne i de enkelte delstater kan bistå med rådgivning
om den konkrete udformning og indgåelse af disse aftaler.
Derudover stiller lovgivningen bygningsmæssige mindstekrav til etableringen
og driften af plejehjem.
Endelig skal der sikres dokumentation for et plejehjems adgang til den fornød-
ne finansiering, inden etableringen af plejehjemmet påbegyndes, da man ellers
risikerer at blive udelukket fra offentlig økonomisk støtte.
På forbundsniveau er der ingen bestemmelser om begrænsning af antallet af
plejehjem, men de enkelte delstater har mulighed for at vedtage sådanne be-
grænsninger. Der er imidlertid generel mangel på plejehjem i mange delstater,
og mange plejehjem arbejder derfor med ventelister. Ambassadens samtale-
partnere var ikke bekendt med kvoter for etableringen af plejehjem.
Økonomisk støtte
Både på forbundsniveau og delstatsniveau ydes forskellige typer af finansiel
støtte ifm. etableringen af plejehjem, herunder i form af tilskud, lån eller garan-
tier. De forskellige støtteordninger har konkrete retningslinjer, der skal følges
ved ansøgning. I nogle tilfælde skal ansøgningen gå gennem ansøgerens bank.
Delstaternes handelskamre kan bistå med rådgivning om offentlig støtte til
etableringen af plejehjem.
Borgerens valg af plejehjem
Som udgangspunkt kan borgeren frit vælge plejehjem i hele Tyskland. Dog
kommer det konkrete valg altid an på et samspil mellem borgerens behov, bor-
gerens sygekassedækning og eventuelle særlige betingelser i plejehjemmets
aftaler med de lokale myndigheder (fx kommune og delstat).
Visitation og borgerens betaling for opholdet
Efter anmodning om plejetilbud fra et medlem af en sygekasse, retter sygekas-
sen henvendelse til
Medizinische Dienst der Krankenversicherung
(MDK) med
henblik på visitation. MDK er nedsat ved lov og har bl.a. ansvar for kvalitetssik-
ring i sundhedssektoren og rådgivning af sygekasserne. MDK har 15 afdelinger
fordelt på Tysklands 16 delstater. En sagkyndig fra MDK forestår visitationen
på grundlag af en samtale med borgeren (forsikringstageren) samt eventuelt
dennes patientjournal. Den sagkyndige fra MDK sammenfatter sin vurdering
og sender denne direkte til sygekassen.
Ved visitationen fastsættes samtidigt plejebehovets grad, hvilken også afgør
størrelsen på den månedlige udbetaling fra den pågældende sygekasse. Der
arbejdes med fem grader af plejebehov, sådan at tilskudsbeløbet fastsættes
forholdsmæssigt efter borgerens plejebehov. Den månedlige udbetaling er fast-
Side 2/4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om ministeren i forlængelse af samråd J og K vil uddybe, hvordan etableringsretten for friplejehjem kan skæres til på en anden måde, til sundheds- og ældreministeren
2297099_0003.png
sat ved lov og ligger på 689-1.995 EUR. Resten af omkostningerne skal dækkes
af borgeren selv med eventuel støtte fra staten.
Det bemærkes, at ifølge avisen
Die Zeit
er den obligatoriske sygekassedækning
over tid ikke steget i samme takt som de faktiske plejeudgifter. Således har godt
en tredjedel af beboerne på tyske plejehjem i dag brug for yderligere understøt-
telse fra staten. Dog viser der sig også her store regionale forskelle.”
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bemærker følgende om forskelle og ligheder
vedrørende spørgsmålet om fri etableringsret:
”Etablering
og finansiering
Som det fremgår af ovenstående bidrag, er det i Tyskland både forbunds- og
delstaten, der kan regulere etablering og finansiering af privatejede plejeboli-
ger. I Danmark er det derimod alene staten, der yder støtte til etablering og
finansiering af privatejede plejeboliger som friplejeboliger, når ansøger opfyl-
der en række krav for etableringen i henhold til friplejeboligloven og bekendt-
gørelse om etablering af friplejeboliger.
I såvel Tyskland som i Danmark kan der ydes offentlig støtte til etablering af
privatejede plejeboliger. Det er ikke oplyst, om der et fastsat et loft for, hvor
mange privatejede plejeboliger, der årligt kan ydes støtte til i Tyskland. I Dan-
mark kan støtten ydes inden for en årlig ramme på 225 friplejeboliger. Der er
ikke en begrænsning på antallet af friplejeboliger, der kan etableres
såfremt
den årlige ramme på 225 overskrides, kan friplejeboligerne oprettes som ustøt-
tede.
Friplejeboliger kan efter friplejeboligloven etableres ved nybyggeri, ombygning,
omdannelse af eksisterende boliger, der tilhører private og bebos af personer
med et plejeboligbehov, ved nyerhvervelse af egnede eksisterende ejendomme
eller ved leje af egnede lokaler.
De enkelte tyske delstater kan begrænse etableringen af privatejede plejeboli-
ger, mens kommunen efter de danske regler ikke kan modsætte sig tilsagn og
godkendelse, som staten giver til etableringen af friplejeboliger.
I Tyskland er der fri mulighed for, at virksomheder kan etablere privatejede
plejeboliger, når de lever op til reglerne, hvilket også er tilfældet efter de danske
regler på området.
Visitering og frit valg
I Tyskland er det sygekassen, der visiterer og betaler for borgerens ophold, hvor
det efter de danske regler er kommunen, der varetager denne funktion.
I Danmark følger det af friplejeboligloven, at en borger, der er visiteret til en
plejebolig, har ret til at vælge en friplejebolig. Dette gælder, uanset om fripleje-
Side 3/4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om ministeren i forlængelse af samråd J og K vil uddybe, hvordan etableringsretten for friplejehjem kan skæres til på en anden måde, til sundheds- og ældreministeren
2297099_0004.png
boligen ligger i borgerens opholdskommune eller i en anden kommune. Friple-
jeboliger står uden for den kommunale boligforsyning og er derfor ikke omfat-
tet af reglerne om dobbeltvisitation ved flytning over kommunegrænser.
Det vil
sige, at borgere, der ønsker at bo i en friplejebolig, kun skal visiteres til en ple-
jebolig i bopælskommunen. Friplejeboligleverandøren har dog mulighed for at
afvise en ansøger.
I begge lande er borgerens valg af friplejeboliger og betaling for opholdet af-
hængige af visitationen af hhv. sygekasserne i Tyskland og kommunerne i
Danmark.”
Når de danske og tyske regler på området sammenholdes, er det væsentligt at
påpege den grundlæggende forskel på, hvordan finansieringen og organiserin-
gen af plejeboligområdet foregår i de to lande.
I Tyskland organiseres plejeboligområdet af en forsikringsordning, der finan-
sieres ved bidrag fra arbejdsgivere og lønmodtageren. I Danmark er området
skattefinansieret, hvilket er årsagen til, at vi har en meget stor kommunal ple-
jeboligforsyning.
Som det fremgår, er der imidlertid ikke lovmæssige barrierer for at etablere
privatejede plejeboliger i Danmark.
På baggrund af ovenstående, er det min opfattelse, at det ikke giver grundlag
for at ændre reglerne på området.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek