Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2296378_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-12-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPMOST
Sagsnr.: 2016229
Dok. nr.: 1484671
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 184 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 184:
”Ministeren
bedes - eventuelt med bidrag fra Sundhedsstyrelsen - redegøre for, hvor
langt det nordiske samarbejde er på det fallosplastiske område, jf. Sundhedsstyrel-
sens tidligere orientering herom til LGBT-strategikredsen.”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen anmodet om bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Så vidt styrelsen er orienteret,
eksisterer der ikke på nuværende tidspunkt et direkte
nordisk samarbejde om kønsmodificerende kirurgi, herunder falloskirurgi, med ud-
veksling af patienter mv.
Nordic Review Group on Highly specialized treatment, er en gruppe under nordisk mi-
nisterråd. Under det norske formandskab i 2019, blev der udført en analyse, vedr.
muligheder for øget nordisk samarbejde omkring højt specialiseret behandling på en
række områder. I forlængelse af denne analyse skulle der efter planen i 2020 og 2021
planlægges og afholdes en workshop med deltagelse af klinikere fra de områder, hvor
der vurderes at være potentiale ved øget samarbejde. Potentielle områder til work-
shoppen, skal planmæssigt udvælges af det nordiske netværk, og nedre kønsmodifi-
cerende kirurgi, har været nævnt som et muligt emne. Arbejdet med at planlægge og
afholde en workshop, er på grund af epidemien med COVID-19 blevet udskudt til
2021.
Sundhedsstyrelsen vurderer generelt, at der kan være fordele ved nordisk samar-
bejde, når følgende forudsætninger er opfyldt:
Lille antal patienter i de enkelte lande.
Kapacitetsudfordringer, fx som følge af, at få sundhedspersoner besidder
den specialiserede ekspertise.
Behandlingen kræver dyrt udstyr og/eller hvor der er store driftsomkostnin-
ger uafhængig af aktivitet.
For at samarbejde kan lykkes, kræver det stort engagement og understøttelse fra par-
terne på både organisatorisk niveau og på klinikerniveau. Rigshospitalet har tidligere
fremført over for Sundhedsstyrelsen, at et nordisk samarbejde omkring kønsmodifi-
cerende kirurgisk behandling af transkønnede kunne være en god løsning. Argumen-
terne herfor er bl.a., at den sproglige og kulturelle barriere mellem de nordiske lande
er begrænset, hvilket giver både patienter og sundhedsfagligt personale mulighed for
at kommunikere nemmere med hinanden. Afstandene inden for norden er ligeledes
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om, hvor langt det nordiske samarbejde er på det fallosplastiske område, til sundheds- og ældreministeren
begrænsede. Derudover er de nordiske landes sundhedsvæsner nogenlunde ensar-
tede, hvad angår opbygning, finansiering og uddannelse af fagpersoner.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsen bidrag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Morten Strand
Side 2