Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2275533_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 06-11-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 2014906
Dok. nr.: 1443013
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 18 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 18:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på SUU alm. del - spørgsmål 1674 (2019-20) op-
lyse, hvordan kommunerne skulle sikre, at værnemidler kom ud til kommunale, selv-
ejende og private tilbud under corona-krisens første fase i marts/april 2020?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra KL, som oplyser føl-
gende:
”KL har løbe de orie teret både ko
u er og private
tilbud om processer for
fordeling af værnemidler i marts og april 2020.
12. marts 2020 etablerede Lægemiddelstyrelsen et logistikcenter for
medicinsk udstyr med henblik på fordeling og omfordeling af kritisk
medicinsk udstyr og værnemidler mellem kommuner og regioner. Hensigten
med logistikcenteret for medicinsk udstyr var at sikre, at der ikke opstod
situationer med ophobning af værnemidler og kritisk medicinsk udstyr i nogle
områder af Danmark, mens der i andre områder opstod akutte
mangelsituationer.
Alle kommunerne stillede med én dataansvarlig pr. kommune
(lageransvarlig) som kontakt ift. opgørelse af lagerbeholdning og
omfordeling mellem regioner og kommuner. Denne person kunne ved
mangelsituationer i kommunerne i forhold værnemidler kontakte Logistik
Center i Lægemiddelstyrelsen for afhjælpning.
Lægemiddelstyrelsen præciserede den 16. marts at kommunernes opgave
var at:
-
Have overblik over kommunens eget lager af værnemidler og på sigt kritisk
medicinsk udstyr
-
Indmelde lagerstatus til LMST, når LMST beder om nye data eller løbende
-
Sikre sig at afsøge muligheder for indkøb i kommunen og fordeling af værne-
midler internt i kommunen ved mangler. Dette gælder også afsøgning af al-
ternative muligheder for indkøb i andre private sektorer
-
Prioritere brugen af værnemidler og medicinsk udstyr blandt borgere ud fra
gældende retningslinjer
-
Samle værnemidler fra områder, hvor de ikke anvendes fx pga. midlertidigt
lukkede institutioner, og flytte dem til relevante områder i kommunen
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 1674 vil oplyse, hvordan kommunerne skulle sikre, at værnemidler kom ud til kommunale, selvejende og private tilbud under corona-krisens første fase i marts/april 2020, til sundheds- og ældreministeren
-
Kontakte andre kommuner/regionen efter henvisning fra Logistik center i
Lægemiddelstyrelsen
KL har I brev af 18. marts 2020 fra lægemiddelstyrelsen sendt til de
lageransvarlige i kommunerne skrevet, at det var hensigtsmæssigt at private
leverandører af hhv. servicelovs- og sundhedslovsydelser indgik på lige fod
med kommunale institutioner. Således at bopælskommunen (hvor tilbuddet
er beliggende) var ansvarlig for fordeling og forsyning af værnemidler til alle
institutioner, private såvel som offentlige af hensyn til patientstikkerheden.
Dette for at sikre en entydig distributionskæde, da leverandørerne alene
leverede værnemidler til Regionen, som så distribueredes videre til
kommunerne. De private tilbud skulle og kunne således ikke rekvirere
værnemidler hos leverandørerne. Samme orientering gik ud til
kommunernes direktører den 19. marts 2020.
Siden 24. marts 2020 har alle kommuner indberettet oplysninger om
størrelsen af lager og forventet forbrug samt hvordan en evt. omfordeling af
kritisk medicinsk udstyr som fx værnemidler kan ske, hvis der opstår en
mangelsituation. Indberetningen sker til Lægemiddelstyrelsens
indberetningssystem Minerva. Her er også de private/selvejende tilbud
beliggende i kommunerne kontaktet med henblik på opgørelse af deres
beholdning af værnemidler. Ligesom de er informeret om, at hvis der opstår
mangel på værnemidler på et privat/selvejende tilbud, skal tilbuddet kontakte
den lageransvarlige i den kommune, hvor tilbuddet er beliggende. Den
lageransvarlige kan hjælpe ved enten omfordeling af kommunens egen
lagerbeholdning eller med kontakten ind til Lægemiddelstyrelsen. Denne
funktion overgik siden til de 5 regioner der havde oprettet hotlines vedr.
værnemidler.
Samtidig blev der etableret en fælleskommunal indkøbsorganisation for
værnemidler under Coronakrisen med Aarhus Kommune som koordinator,
mens Lægemiddelstyrelsen fortsat stod for omfordelingen af kritisk medicinsk
udstyr, herunder værnemidler, dvs. rammerne for tildeling af værnemidler
ikke blev ændret.
I løbet af april modtog Kommunalt Værnemiddel Indkøb (KVIK) de første
varepartier. Fordelingen til kommunerne skete via et lager- og logistikfirma
og varerne blev fordelt forholdsmæssigt mellem kommunerne. Samtidig stod
regionerne også til rådighed i de særlige tilfælde, hvor der opstod akut
mangel på
vær e idler.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Louise Sevel Lundstrøm
Side 2