Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCHS
Sagsnr.: 2016578
Dok. nr.: 1482551
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 178 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 178:
”
Giver henvendelsen fra Halsnæs Ældreråd, jf. SUU alm. del - bilag 61 og de mange
alvorlige sager på pleje- og omsorgsområdet de seneste år ikke anledning til at over-
veje egentlige plejetyngdemålinger i ældretilsynet, så man har bedre muligheder for
at vurdere, om der er en tilstrækkelig sammenhæng mellem de konkrete opgaver,
der skal løses i hverdagen - og bemandingen i hverdagen?”
Svar:
Sommerens og de seneste måneders debat om forholdene i ældreplejen samt beret-
ninger om pleje- og omsorgssvigt har gjort indtryk og givet anledning til at genover-
veje, om der er ting, som vi skal gøre anderledes. Det gælder bl.a. også i forhold til
den måde, vi har indrettet tilsynet med ældreplejen på. Derfor var tilsyn med ældre-
plejen også et af temaerne ved efterårets ældretopmøde, som jeg afholdt i samar-
bejde med FOA, Ældre Sagen og KL.
Tilbagemeldingerne fra ældretopmødet
–
og fra den idébank, som blev oprettet
umiddelbart efter topmødet
–
viser, at der er brug for både at styrke tilsynet. Samti-
dig er der også behov for en bredere drøftelse af det samlede område med tilsyn
med ældreplejen. Med den netop indgåede aftale af 24. november 2020 om Udmønt-
ning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2021-2024 har vi taget de første vigtige skridt til en styrkelse af tilsynet med ældre-
plejen.
Som det fremgår af aftalen, er partierne bl.a. enige om at afsætte midler til viderefø-
relse af Styrelsen for Patientsikkerheds ældretilsyn i perioden 2022-2024. Samtidig er
partierne enige om at afsætte midler i 2023-2024 til en opjustering af Ældretilsynet,
så flere plejeenheder årligt vil modtage et tilsyn, som både kan være varslede og ikke-
varslede tilsyn. Derudover er det også en del af den politiske aftale at oprette et nyt
udgående rejsehold, som skal forestå et obligatoriske opfølgnings- og læringsforløb
efter et påbud fra Ældretilsynet. Det indebærer, at der samtidig med et påbud bliver
iværksat støtte til faglig læring og udvikling i den pågældende plejeenhed, så der kan
blive fulgt op på fejl og mangler i plejeenhederne, som tilsynet afdækker.
Endelig er partierne enige om, at der er brug for en bredere drøftelse af det samlede
tilsyn med ældreplejen.