Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2297042_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-12-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCHS
Sagsnr.: 2016578
Dok. nr.: 1482551
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 178 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 178:
Giver henvendelsen fra Halsnæs Ældreråd, jf. SUU alm. del - bilag 61 og de mange
alvorlige sager på pleje- og omsorgsområdet de seneste år ikke anledning til at over-
veje egentlige plejetyngdemålinger i ældretilsynet, så man har bedre muligheder for
at vurdere, om der er en tilstrækkelig sammenhæng mellem de konkrete opgaver,
der skal løses i hverdagen - og bemandingen i hverdagen?”
Svar:
Sommerens og de seneste måneders debat om forholdene i ældreplejen samt beret-
ninger om pleje- og omsorgssvigt har gjort indtryk og givet anledning til at genover-
veje, om der er ting, som vi skal gøre anderledes. Det gælder bl.a. også i forhold til
den måde, vi har indrettet tilsynet med ældreplejen på. Derfor var tilsyn med ældre-
plejen også et af temaerne ved efterårets ældretopmøde, som jeg afholdt i samar-
bejde med FOA, Ældre Sagen og KL.
Tilbagemeldingerne fra ældretopmødet
og fra den idébank, som blev oprettet
umiddelbart efter topmødet
viser, at der er brug for både at styrke tilsynet. Samti-
dig er der også behov for en bredere drøftelse af det samlede område med tilsyn
med ældreplejen. Med den netop indgåede aftale af 24. november 2020 om Udmønt-
ning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2021-2024 har vi taget de første vigtige skridt til en styrkelse af tilsynet med ældre-
plejen.
Som det fremgår af aftalen, er partierne bl.a. enige om at afsætte midler til viderefø-
relse af Styrelsen for Patientsikkerheds ældretilsyn i perioden 2022-2024. Samtidig er
partierne enige om at afsætte midler i 2023-2024 til en opjustering af Ældretilsynet,
så flere plejeenheder årligt vil modtage et tilsyn, som både kan være varslede og ikke-
varslede tilsyn. Derudover er det også en del af den politiske aftale at oprette et nyt
udgående rejsehold, som skal forestå et obligatoriske opfølgnings- og læringsforløb
efter et påbud fra Ældretilsynet. Det indebærer, at der samtidig med et påbud bliver
iværksat støtte til faglig læring og udvikling i den pågældende plejeenhed, så der kan
blive fulgt op på fejl og mangler i plejeenhederne, som tilsynet afdækker.
Endelig er partierne enige om, at der er brug for en bredere drøftelse af det samlede
tilsyn med ældreplejen.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm., om de mange alvorlige sager på pleje- og omsorgsområdet de seneste år ikke anledning til at overveje egentlige plejetyngdemålinger i ældretilsynet, så man har bedre muligheder for at vurdere, om der er en tilstrækkelig sammenhæng mellem de konkrete opgaver, der skal løses i hverdagen – og bemandingen i hverdagen, til sundheds- og ældreministeren
Jeg ser frem til at vi forhåbentlig inden længe kan tage fat på disse drøftelser, og hvor
vi kan få en grundig drøftelse af, hvordan vi indretter tilsynet med ældreplejen bedst
muligt.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Søderlund
Side 2