Folketi gets Su dhedsudvalg
Hol ergsgade
DK‐
Kø e hav K
T +
F +
M su @su .dk
W su .dk
Dato: ‐ ‐
E hed: SPOLD
Sags eh.: DEPRUJE
Sags r.:
Dok. r.:
Folketi gets Su dhedsudvalg har de . septe er
stillet følge de spørgs ål
r.
Al . del til su dheds i istere , so her ed esvares. Spørgs ålet er stil‐
let efter ø ske fra A e Ho oré Østergaard V .
Spørgs ål r.
:
”Me er i istere , at det er eky re de, hvis su dhedsperso alet får i dre tid til
pleje og ærvær i e tid, hvor su dhedsvæse et er presset? Hvilke ko krete i itiati‐
ver vil i istere tage for at ve de udvikli ge , fjer e ureaukrati og sikre, at su d‐
hedsperso alet i højere grad ka ruge si tid på patie ter e?”
Svar:
Først og fre
est vil jeg ger e u derstrege, at regeri ge a ser det for helt afgø‐
re de, at su dhedsperso alet ruger deres tid på ker eopgave – e lig eha d‐
li g, pleje og o sorg af og til gav for patie ter e. Derfor ar ejder vi i regeri ge på,
at l.a. u ødve dige doku e tatio skrav fjer es, og at der udvikles digitale løs i ‐
ger, så der liver tid til, at su dhedsperso alet ka tage sig af de e kelte patie t.
For regeri ge ha dler det ikke i dst også o at udvise tillid til su dhedsperso alet
og se de et klart sig al o , at su dhedsperso alet ved, hvad der er edst for or‐
ger e.
Jeg vil ger e e ytte lejlighede til at æv e et par ekse pler på de ko krete o rå‐
der, so har regeri ge har fokus på for at ska e ere tid til ker eopgave .
Digitale løs i ger ka være ed til at s idiggøre opgaveløs i ge og auto atisere
ruti e æssige ar ejdsga ge og der ed frigøre tid til ker eopgaver tæt på patie ter
og deres eha dli g. Derudover ka digitale løs i ger også høj e kvalitete ved at
yde eslut i gsstøtte til su dhedsperso ale og til at sikre, at perso alet let og hurtigt
ka tilgå ødve dige i for atio er o patie te . E del af dette ar ejde løftes i
Strategi for digital su dhed
‐
, og i Regeri ge s Digitaliseri gspart erska s
a efali ger og visio er fra de . okto er
fre hæves su dhed so e digital
fro tlø er.
Su dheds i isteriet sa ar ejder tæt ed PLO, Da ske Regio er og KL o at udvikle
digitale løs i ger, so ekse pelvis skal lette hverdage i al e praksis u der pro‐
gra
et Digital Al
e Praksis DAP . Et ekse
pel på dette ar ejde er projektet
”De i tellige te i d akke”, der har til for ål at sortere, prioritere og distri uere læ‐
gekli ikkers post auto atisk og i tellige t. Ge e dette projekt ka a give prak‐
tisere de læger og praksisperso ale e ere effektiv hverdag.
Et a det ekse pel er ar ejdet for fortsat for edri g af udfor i ge og kvalitete af
epikriser, hvilket ka effektivisere praktisere de lægers hverdag ved at tydeliggøre
hvilke epikriser, der skal følges op på og hvilke ha dli g, der forve tes af al e