Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2464226_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 15-10-2021
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPRUJE
Sagsnr.: 2115004
Dok. nr.: 1935289
Folketingets Sundhedsudvalg har den 21. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1686 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 1686:
”Mener
ministeren, at det er bekymrende, hvis sundhedspersonalet får mindre tid til
pleje og nærvær i en tid, hvor sundhedsvæsenet er presset? Hvilke konkrete initiati-
ver vil ministeren tage for at vende udviklingen, fjerne bureaukrati og sikre, at sund-
hedspersonalet i højere grad kan bruge sin tid på patienterne?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at regeringen anser det for helt afgø-
rende, at sundhedspersonalet bruger deres tid på kerneopgaven
nemlig behand-
ling, pleje og omsorg af og til gavn for patienterne. Derfor arbejder vi i regeringen på,
at bl.a. unødvendige dokumentationskrav fjernes, og at der udvikles digitale løsnin-
ger, så der bliver tid til, at sundhedspersonalet kan tage sig af den enkelte patient.
For regeringen handler det ikke mindst også om at udvise tillid til sundhedspersonalet
og sende et klart signal om, at sundhedspersonalet ved, hvad der er bedst for bor-
gerne.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at nævne et par eksempler på de konkrete områ-
der, som har regeringen har fokus på for at skabe mere tid til kerneopgaven.
Digitale løsninger kan være med til at smidiggøre opgaveløsningen og automatisere
rutinemæssige arbejdsgange og dermed frigøre tid til kerneopgaver tæt på patienter
og deres behandling. Derudover kan digitale løsninger også højne kvaliteten ved at
yde beslutningsstøtte til sundhedspersonale og til at sikre, at personalet let og hurtigt
kan tilgå nødvendige informationer om patienten. En del af dette arbejde løftes i
Strategi for digital sundhed (2018-2022), og i Regeringens Digitaliseringspartnerskabs
anbefalinger og visioner fra den 1. oktober 2021 fremhæves sundhed som en digital
frontløber.
Sundhedsministeriet samarbejder tæt med PLO, Danske Regioner og KL om at udvikle
digitale løsninger, som eksempelvis skal lette hverdagen i almen praksis under pro-
grammet
Digital Almen Praksis (DAP).
Et eksempel på dette arbejde er projektet
”De i tellige te i dbakke”, der har til for
ål at sortere, prioritere og distribuere læ-
geklinikkers post automatisk og intelligent. Gennem dette projekt kan man give prak-
tiserende læger og praksispersonale en mere effektiv hverdag.
Et andet eksempel er arbejdet for fortsat forbedring af udformningen og kvaliteten af
epikriser, hvilket kan effektivisere praktiserende lægers hverdag ved at tydeliggøre
hvilke epikriser, der skal følges op på og hvilken handling, der forventes af almen
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1686: Spm. om ministeren mener, at det er bekymrende, hvis sundhedspersonalet får mindre tid til pleje og nærvær i en tid, hvor sundhedsvæsenet er presset, til sundhedsministeren
praksis. Dermed kan lægers tid prioriteres til de patienter, der har behov for opfølg-
ning frem for på at gennemlæse epikriser, der ikke kræver opfølgning efter behand-
ling på sygehus.
Gennem projektet
”Hurtigt patientoverblik”
arbejdes der for at give almen praksis et
hurtigt overblik over praktiserende lægers mange forskelligartede kontakter med pa-
tienter med henblik på hurtigt at få et billede af den enkelte patients situation, når
patienten kommer i klinikken eller på anden vis kontakter klinikken.
Et andet digitalt initiativ, der vil aflaste sundhedspersonalet, er
Et Fælles Stamkort,
som sikrer, at sundhedspersonalet kan få nem og sikker adgang til aktuelle stamop-
lysninger om de patienter, som de har i behandling. Dermed frigives tid, da de samme
oplysninger ikke skal indtastes flere gange i journalen, og da personalet ikke skal
ringe rundt eller vente på svar på skriftlige henvendelser for at få adgang til nødven-
dige oplys i ger. Fælles Sta kort er e del af progra
et ”Et Sa let Patie tover-
blik”, hvor Su dheds i isteriet og Su dhedsdatastyrelsen
arbejder sammen med KL,
Danske Regioner, PLO, Digitaliseringsstyrelsen og MedCom om at udvikle og imple-
mentere digitale løsninger til deling af oplysninger og mulighed for at koordinere af-
taler på tværs.
Endnu et initiativ, som er relevant i forhold til afbureaukratisering, er
frikommunefor-
søgene.
Indenrigs- og boligministeren har fremsat et lovforslag om forlængelse af fri-
kommuneforsøg II, hvor forsøgshjemlerne for udvalgte forsøg forlænges indtil den
31. december 2022. Det gælder forsøg, som regeringen umiddelbart finder har et po-
tentiale for at blive helt eller delvist udbredt, men hvor det i givet fald hensigtsmæs-
sigt kan ske i forbindelse med evt. andre ændringer af lovgivningen på de relevante
områder.
Heri indgår forsøg på sundhedsområdet, hvor frikommunerne får mulighed for at de-
legere myndighedsopgaven i forbindelse med tildeling af kommunal hjemmesyge-
pleje til borgere, der henvises til den fælles kommunale akutfunktion, til de øvrige
kommuner i netværket. Med frikommuneforsøget bliver det lettere for kommunerne
at samarbejde om opgaveløsningen i de kommunale akutfunktioner.
Der indgår desuden et forsøg, hvor frikommunerne i frikommunenetværket om nye
samarbejdsformer på det somatiske akutområde kan fravige regler i sundhedsloven
om oplagring og udlevering af lægemidler. Forsøget giver mulighed for, at sygeplejer-
sker i frikommunerne kan opbevare og fordele/udlevere lægemidler, der ikke er ud-
stedt recept på til en bestemt person, i den fælles kommunale akutfunktion. Det be-
tyder, at kommunerne kan iværksætte lægeordineret behandling med det samme
ved besøg i borgerens hjem, og ikke behøver at afvente, at medicinen først hentes på
apoteket.
Jeg kan oplyse, at der har været stor opbakning til forlængelsen af begge forsøg på
sundhedsområdet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Rebecca Utoft Jensen
Side 2