Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 15-10-2021
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPRUJE
Sagsnr.: 2115004
Dok. nr.: 1935289
Folketingets Sundhedsudvalg har den 21. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1686 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 1686:
”Mener
ministeren, at det er bekymrende, hvis sundhedspersonalet får mindre tid til
pleje og nærvær i en tid, hvor sundhedsvæsenet er presset? Hvilke konkrete initiati-
ver vil ministeren tage for at vende udviklingen, fjerne bureaukrati og sikre, at sund-
hedspersonalet i højere grad kan bruge sin tid på patienterne?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at regeringen anser det for helt afgø-
rende, at sundhedspersonalet bruger deres tid på kerneopgaven
–
nemlig behand-
ling, pleje og omsorg af og til gavn for patienterne. Derfor arbejder vi i regeringen på,
at bl.a. unødvendige dokumentationskrav fjernes, og at der udvikles digitale løsnin-
ger, så der bliver tid til, at sundhedspersonalet kan tage sig af den enkelte patient.
For regeringen handler det ikke mindst også om at udvise tillid til sundhedspersonalet
og sende et klart signal om, at sundhedspersonalet ved, hvad der er bedst for bor-
gerne.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at nævne et par eksempler på de konkrete områ-
der, som har regeringen har fokus på for at skabe mere tid til kerneopgaven.
Digitale løsninger kan være med til at smidiggøre opgaveløsningen og automatisere
rutinemæssige arbejdsgange og dermed frigøre tid til kerneopgaver tæt på patienter
og deres behandling. Derudover kan digitale løsninger også højne kvaliteten ved at
yde beslutningsstøtte til sundhedspersonale og til at sikre, at personalet let og hurtigt
kan tilgå nødvendige informationer om patienten. En del af dette arbejde løftes i
Strategi for digital sundhed (2018-2022), og i Regeringens Digitaliseringspartnerskabs
anbefalinger og visioner fra den 1. oktober 2021 fremhæves sundhed som en digital
frontløber.
Sundhedsministeriet samarbejder tæt med PLO, Danske Regioner og KL om at udvikle
digitale løsninger, som eksempelvis skal lette hverdagen i almen praksis under pro-
grammet
Digital Almen Praksis (DAP).
Et eksempel på dette arbejde er projektet
”De i tellige te i dbakke”, der har til for
ål at sortere, prioritere og distribuere læ-
geklinikkers post automatisk og intelligent. Gennem dette projekt kan man give prak-
tiserende læger og praksispersonale en mere effektiv hverdag.
Et andet eksempel er arbejdet for fortsat forbedring af udformningen og kvaliteten af
epikriser, hvilket kan effektivisere praktiserende lægers hverdag ved at tydeliggøre
hvilke epikriser, der skal følges op på og hvilken handling, der forventes af almen