Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2461341_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 11-10-2021
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSAW
Sagsnr.: 2114804
Dok. nr.: 1923693
Folketingets Sundhedsudvalg har den 13. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1649 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Liselott Blixt (DF) og Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 1649:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor længe Region Hovedstadens akutberedskab har
haft problemer med mistede opkald?”
Svar:
Det er helt grundlæggende, at borgere kan have tillid til og føle sig trygge ved at ringe
112 og komme i kontakt med alarmsystemet, når de har behov for det. Som jeg flere
gange har givet udtryk for til bl.a. Folketingets Sundhedsudvalg, skal der kastes lys
over de problemer, som er blevet rejst i medierne. Få dage efter at de første artikler
om sagen blev bragt, bad jeg derfor mit ministerium om at indhente redegørelser fra
såvel Region Hovedstaden som fra de fire øvrige regioner, så både jeg og udvalget
kan få klarhed over problemets omfang. Disse redegørelser er oversendt til udvalget
hhv. den 17. september og den 4. oktober. Senest offentliggjorde Region Hovedsta-
de de 5. oktober ”e tilbudsgåe de u dersøgelse”, so de lægelige ekspert,
Mads Koch Hansen, har stået i spidsen for. Denne redegørelse oversendte jeg til ud-
valget den 8. oktober.
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Region Hovedstaden,
som oplyser følgende vedrørende udfordringerne med vagtcentralen i Region Hoved-
staden:
”Det
bemærkes indledningsvist, at
ter e ’ istede opkald’, so er blevet a ve dt i
medieomtalen af udfordringerne med køopkald på 1-1-2 Vagtcentralen i Region Ho-
vedstaden, er en telefoniteknisk opgørelse af de telefonopkald, som ikke kan besva-
res på regionens 1-1-2 Vagtcentral efter viderestilling fra Hovedstadens Beredskabs
alarmcentral indenfor 22 sekunder eller Politiets alarmcentral indenfor 29 sekunder.
Det er væsentligt at præcisere, at køopkald ikke er mistede, og at alle hændelser
håndteres. Det er ligeledes væsentligt at bemærke, at køopkald viser antal telefoni-
opkald og ikke antal hændelser og dermed borgere. I langt de fleste tilfælde vil køop-
kald blive besvaret enten ved første eller andet forsøg på viderestilling fra alarmcen-
tralerne. I dette bidrag vil der derfor blive beskrevet data på køopkald samt data på
de elektroniske blanketter på hændelser, hvor der ikke efter andet forsøg er opnået
kontakt til 1-1-2 Vagtcentralen.
./.
Der kan læses nærmere om udviklingen i antal opkald til 1-1-2 vagtcentralen, køop-
kald og procedurerne for håndtering af disse i 1-1-2 Vagtcentralen i kapitel 1 og 2 i
den offentliggjorte
”Redegørelse
for køopkald til 1-1-2 i Region Hovedstaden”.”
Region Hovedstaden oplyser desuden følgende i deres bidrag:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1676: Spm. om kommentar til artiklen "Chef svarede ikke i tre uger på advarsel om mistede 112-opkald?" fra Berlingske.dk d. 14/9-21, til sundhedsministeren
”Køopkald
er et kendt fænomen, da det er umuligt helt at undgå, at der nogle gange
vil opstå spidsbelastningssituationer, hvor antallet af opkald i kortere perioder over-
stiger bemandingen ved 1-1-2 Vagtcentralen. Det kan fx være ved flere samtidige
større hændelser, hvor mange ringer samtidig. Der arbejdes løbende på at holde an-
tallet af køopkald på et lavt niveau.
Fra juni 2021 er antallet af køopkald imidlertid steget markant og har over sommeren
udgjort en særlig stor udfordring som følge af en uventet aktivitetsstigning i antallet
af 1-1-2 opkald. Stigningen i antallet af opkald og køopkald over sommeren ses i hele
landet. Region Hovedstaden har ikke kunnet identificere årsagen til den ekstraordi-
nære aktivitetsstigning
fx sammenlignet med sommeren 2018 og sommeren 2019 -
men bemærker, at stigningen sker sammenfaldende med genåbningen af samfundet
efter COVID-19.
Der he vises til kapitel og i ”Redegørelse for Køopkald til
-1-2 i Region Hovedsta-
de ” for e ær ere redegørelse for udvikli ge i a tal opkald til
-1-2 Vagtcentra-
len, køopkald og procedurerne for håndtering af disse.”
Jeg har noteret mig Region Hovedstadens oplysninger.
Jeg vil dog gerne understrege, at jeg finder det bekymrende, at der tilsyneladende
ikke har været en tilstrækkelig robusthed i forhold til at sikre den nødvendige oprust-
ning i bemanding af vagtcentralen i takt med den stigende aktivitet i antallet af 112-
opkald. Jeg finder det særligt bekymrende, at regionen tilsyneladende ikke i tilstræk-
kelig grad har fået håndteret det stigende antal køopkald i løbet af en tre måneders
periode denne sommer til trods for, at regionen tidligt på sommeren oplevede ekstra
stor travlhed i særligt weekender.
Derfor vil regeringen følge situationen tæt og tage de fornødne initiativer til at sikre,
at regionerne retter op på problematikken.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Siw Anna Wernberg
Side 2