Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2461335_0001.png
NOTAT
30-09-2021
Redegørelse for 112-opkald
Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner om en redegørelse for mi-
stede 112-opkald i de øvrige regioner jf. sagen om de mistede 112-opkald i Re-
gion Hovedstaden, som aktuelt omtales.
Baggrund om hvad der sker, når der ringes 112
Når en borger ringer 112, besvares opkaldet af en medarbejder på en af landets
112-alarmcentraler (enten hos Hovedstadens Beredskab (HBR) eller hos en af
Rigspolitiets to alarmcentraler). Denne medarbejder vurderer, om der er brug
for hjælp fra politiet, brandvæsenet eller sundhedsvæsenet.
Omhandler opkaldet en sundhedsfaglig problemstilling med akut alvorlig syg-
dom eller svær tilskadekomst, viderestilles opkaldet til den regionale AMK-
vagtcentral i den region, hvor hændelsen finder sted (AMK er en forkortelse for
Akut Medicinsk Koordinering
fremover benævnt regionens vagtcentral). Sam-
tidig sender 112 alarmcentralen en elektronisk blanket til regionens vagtcentral
med adresse og telefonnummer på den som ringer ind.
Beteg else ” istede opkald”
Indledningsvist gør Danske Regioner opmærksom på, at betegnelsen
” istede
opkald” –
som har været omtalt i pressen for Region Hovedstaden
først og
fremmest er en teknisk betegnelse for, at der på grund af en spidsbelastning
ikke har været en ledig sundhedsfaglig visitator på regionens vagtcentral, der
har kunne overtage 112-opkaldet, når det viderestilles fra 112-alarmcentralen.
Når medarbejderen på 112-alarmcentralen forsøger at viderestille opkaldet til
den sundhedsfaglige visitator, har medarbejderen fortsat borgeren i røret. Der
er med andre ord ikke tale om, at opkaldet går tabt, men at der har været kø til
at tale med en sundhedsfaglig visitator.
Hvad sker der med de opkald, hvor der ikke har været en ledig sundhedsfaglig
visitator til at overtage opkaldet?
Den generelle procedure for samarbejdet mellem 112-alarmcentralerne og re-
gionernes vagtcentraler er, at medarbejderen på 112-alarmcentralen to gange
1
EMN-2021-01196
1476433
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1653: Spm., om der er kendskab til lignende problemer i andre regioner, til sundhedsministeren
2461335_0002.png
forsøger at få opkaldet igennem til en sundhedsfaglig medarbejder hos regio-
nens vagtcentral. Hvis opkaldet begge gange ikke besvares inden for et vist an-
tal sekunder, vil medarbejderen på 112-alarmcentralen sende en elektronisk
melding til regionens vagtcentral om, at opkaldet ikke er kommet igennem.
Samtidig vil medarbejderen orientere borgeren om, at en ambulance er på vej,
og at borgeren vil blive ringet op af en sundhedsfaglig visitator fra regionens
vagtcentral. På baggrund af denne elektroniske melding og eventuelt en sund-
hedsfaglig vurdering, sender regionens vagtcentral en ambulance med udryk-
ning.
1
Disse opkald kaldes typisk for
overløbsopkald.
Hver region har faste procedurer for at håndtere overløbsopkald. Til forskel fra
den generelle procedure for samarbejdet, stilles opkald i Region Midtjylland
ikke tilbage til 112-alarmcentralen, men håndteres af andet personale i regio-
nens vagtcentral. Men grundlæggende er procedurerne i alle regioner således,
at der for en sikkerheds skyld sendes en ambulance med udrykning, hvis der
ikke er en ledig sundhedsfaglig medarbejder til at besvare opkaldet, eller bor-
geren ikke kan kontaktes ved tilbagekald. Når der for en sikkerheds skyld sen-
des en ambulance, allerede inden den sundhedsfaglige visitator på regionens
vagtcentral har talt med borgeren, vil den sundhedsfaglige visitator som ud-
gangspunkt ringe tilbage til borgeren
og hvis relevant omvisitere responsen
inden ambulancen når frem.
2
De specifikke procedurer i hver region er beskre-
vet i bilag.
Specifikt om hjertestop
Omkring en procent af 112-opkaldene drejer sig om hjertestop. Hvis et opkald
drejer sig om hjertestop, forbliver medarbejderen på 112-alarmcentralen i rø-
ret med henblik på at vejlede i hjertelungeredning. Desuden vil medarbejderen
på 112-alarmcentralen sende en elektronisk melding til regionens vagtcentral
om, at hændelsen drejer sig om hjertestop, så regionens vagtcentral særligt kan
prioritere dette kald for eksempel ved at aktivere hjerteløberordningen.
Opgørelse af data på området
I Region Hovedstaden er der
re t tek isk blevet registreret et ”køopkald”
(det
so i presse er o talt so ” istede opkald”),
hver gang det samme opkald
er blevet forsøgt omstillet til regionens vagtcentral af medarbejderen på 112-
1
I Region Sjælland sendes en ambulance efter 20 sekunder, hvis opkaldet ikke inden da er be-
svaret af en sundhedsfaglig visitator. Det vil som udgangspunkt være før den elektronisk mel-
ding til regionens vagtcentral om, at opkaldet ikke er kommet igennem fra 112-alarmcentra-
len.
2
Der gøres opmærksom på, at der ved for eksempel trafikuheld og slagsmål ofte er flere, der
ringer ind om samme hændelse. I sådanne tilfælde vil fokus fra de sundhedsfaglige visitatorer
være på at samle tilstrækkelige informationer til at afdække behovet for respons til hændel-
sen, hvilket ikke nødvendigvis indbefatter at ringe tilbage på hvert enkelt telefonopkald om
samme hændelse.
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1653: Spm., om der er kendskab til lignende problemer i andre regioner, til sundhedsministeren
2461335_0003.png
alarmcentralen. I langt de fleste tilfælde (omkring 90 procent) er opkaldet ble-
vet besvaret ved 2. omstilling. Dermed giver
tal for ”køopkald”
(det som i pres-
se er o talt so ” istede opkald”)
ikke et retvisende billede af, hvor mange
hændelser, der har været påvirket af, at der ikke har været en ledig sundheds-
faglig medarbejder til at besvare opkaldet.
Det er vanskeligt at skabe et sammenligneligt datagrundlag på tværs af regio-
nerne på området. Det skyldes dels, at der
som beskrevet overfor
er visse
mindre regionale forskelle i procedurerne for at håndtere overløbsopkald, dels
at der er forskellig monitoreringspraksis. Dertil kommer, at regionerne ikke har
samme vagtcentral- og telefonisystemer og dermed heller ikke de samme tek-
niske muligheder for at opgøre data på området. Det har ikke lykkes Danske
Regioner at skabe et sammenligneligt datagrundlag på området inden for tids-
rammen. Der henvises i stedet til de vedlagte redegørelser i bilag fra hver re-
gion. Danske Regioner arbejder videre på at fremskaffe et sammenligneligt da-
tagrundlag på området.
Problemets karakter
Når der på grund af spidsbelastninger ikke er en ledig sundhedsfaglig visitator
til at overtage 112-opkaldet fra medarbejderen på 112-alarmcentralen, kan der
gå længere tid, inden der bliver foretaget en sundhedsfaglig visitation af hæn-
delsen, og at borgeren får rådgivning fra sundhedsfagligt personale.
3
Dette ser
Danske Regioner med stor alvor på, og der er i alle regioner fokus på at sikre,
at 112-opkald besvares hurtigst muligt uden forsinkelser.
Det er desuden et problem i forhold til at sikre en optimal udnyttelse af ambu-
lancerne, når opkaldene ikke besvares af en sundhedsfaglig visitator. Det giver
mening at sende en ambulance for en sikkerheds skyld, men det kan samtidig
betyde, at de præhospitale ressourcer ikke bruges optimalt, da der ikke er sket
en sundhedsfaglig vurdering af, om der er behov for en ambulance med udryk-
ning. I de fleste tilfælde når den sundhedsfaglige visitator dog at ringe tilbage
og hvis relevant omvisitere responsen
inden ambulancen når frem.
Endelig gør Danske Regioner opmærksom på, at der vurderes at være et be-
grænset antal opkald om året, som reelt mistes på grund af tekniske fejl eller
som følge af manglende mobildækning eller strøm på mobilen, hos den der rin-
ger ind.
Regionerne har tilbage i 2011 indført sundhedsfaglig visitation af 112 opkald. Tidligere vare-
tog politiet opgaven. Regionerne har i dag ansat specialuddannede sundhedsfagligt personale
i form af sygeplejersker, paramedicinere og ambulancebehandlere
til at vurdere hvilken
type respons, der er brug for og vejlede borgeren via telefonen til at give førstehjælp.
3
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1653: Spm., om der er kendskab til lignende problemer i andre regioner, til sundhedsministeren
Omfanget af overløbsopkald og hvordan regionerne arbejder med at nedbringe
det
Regionernes opgørelser over 112-opkald viser, at alle regioner har oplevet en
kraftig stigning i antallet af opkald de seneste tre måneder (juni, juli og august
2021) i forbindelse med, at samfundet er genåbnet igen. Der har således været
35 procent flere 112-opkald i løbet af de seneste tre måneder (juni, juli og au-
gust 2021), end i løbet af de foregående 3 måneder (marts, april, maj 2021).
Tilsvarende er antallet af opkald over 20 procent højere i perioden juni, juli og
august 2021 end i samme periode i 2020 og 2019.
Baseret på regionernes opgørelser på området, vurderer Danske Regioner, at
stigningen i 112-opkald tilsvarende har medført en kraftig stigning i antallet af
overløbsopkald, hvor der ikke har været en ledig sundhedsfaglig visitator på re-
gionens vagtcentral, der har kunne overtage 112-opkaldet, når det viderestilles
fra 112-alarmcentralen.
Alle regioner har stort fokus på at nedbringe dette ekstraordinært høje antal
overløbsopkald, og der er fx foretaget ændringer i mandskabsdækningen for
bedst muligt at håndtere peak-perioder.
Generelt arbejder alle regioner systematisk med planlægning af bemandingen,
så der fx opnormeres i forbindelse med planlagte større arrangementer og
kendte spidsbelastningsperioder. Regionerne anvender blandt andet historiske
aktivitetsdata for at estimere den forventede aktivitet på 112. Desuden arbej-
des der fx med opgaveglidning til andre personalegrupper for at frigøre de
sundhedsfaglige medarbejderes tid til at håndtere 112-opkald.
I hvilket omfang har overløbsopkald for borgere, der ringer 112, ført til klager
eller utilsigtede hændelser?
Regionerne har ikke kendskab til klagesager i forbindelse med overløb. Desu-
den oplever regionerne, at der er meget få indrapporterede utilsigtede hæn-
delser, som omhandler forløb hvor der har været overløbsopkald.
I Region Midtjylland har der i 2021 været indberettet en utilsigtet hændelse om
overløb, der vedrører en teknisk udfordring i telefonisystemet. Der arbejdes på
at løse denne udfordring hurtigst muligt.
Som det fremgår af Region Hovedstadens redegørelse, er der i regionen i 2021
frem til d.d. (13. september) rapporteret 7 hændelser, som omhandler forløb
hvor der har været ’ istede opkald’/overløbsopkald. Ved e ge e ga g af
hændelserne er det umiddelbart vurderet, at forsinkelserne i de pågældende
tilfælde ikke har haft behandlingsmæssige konsekvenser.
4