NOTAT
30-09-2021
Redegørelse for 112-opkald
Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner om en redegørelse for mi-
stede 112-opkald i de øvrige regioner jf. sagen om de mistede 112-opkald i Re-
gion Hovedstaden, som aktuelt omtales.
Baggrund om hvad der sker, når der ringes 112
Når en borger ringer 112, besvares opkaldet af en medarbejder på en af landets
112-alarmcentraler (enten hos Hovedstadens Beredskab (HBR) eller hos en af
Rigspolitiets to alarmcentraler). Denne medarbejder vurderer, om der er brug
for hjælp fra politiet, brandvæsenet eller sundhedsvæsenet.
Omhandler opkaldet en sundhedsfaglig problemstilling med akut alvorlig syg-
dom eller svær tilskadekomst, viderestilles opkaldet til den regionale AMK-
vagtcentral i den region, hvor hændelsen finder sted (AMK er en forkortelse for
Akut Medicinsk Koordinering
–
fremover benævnt regionens vagtcentral). Sam-
tidig sender 112 alarmcentralen en elektronisk blanket til regionens vagtcentral
med adresse og telefonnummer på den som ringer ind.
Beteg else ” istede opkald”
Indledningsvist gør Danske Regioner opmærksom på, at betegnelsen
” istede
opkald” –
som har været omtalt i pressen for Region Hovedstaden
–
først og
fremmest er en teknisk betegnelse for, at der på grund af en spidsbelastning
ikke har været en ledig sundhedsfaglig visitator på regionens vagtcentral, der
har kunne overtage 112-opkaldet, når det viderestilles fra 112-alarmcentralen.
Når medarbejderen på 112-alarmcentralen forsøger at viderestille opkaldet til
den sundhedsfaglige visitator, har medarbejderen fortsat borgeren i røret. Der
er med andre ord ikke tale om, at opkaldet går tabt, men at der har været kø til
at tale med en sundhedsfaglig visitator.
Hvad sker der med de opkald, hvor der ikke har været en ledig sundhedsfaglig
visitator til at overtage opkaldet?
Den generelle procedure for samarbejdet mellem 112-alarmcentralerne og re-
gionernes vagtcentraler er, at medarbejderen på 112-alarmcentralen to gange
1
EMN-2021-01196
1476433