Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2461352_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 11-10-2021
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSAW
Sagsnr.: 2114804
Dok. nr.: 1941536
Folketingets Sundhedsudvalg har den 13. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1650 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Liselott Blixt (DF) og Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 1650:
”Vil i istere redegøre for, hvor a ge opkald Regio Hovedstade s akutbered-
skab har mistet i løbet af 2021, samt i hvor mange tilfælde det har været livstru-
e de?”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Region Hovedstaden,
som
i dled i gsvist oplyser, at regio e a ve der ter e ’køopkald’, da
der ikke er
tale om, at opkald mistes, og at alle hændelser håndteres.
Desuden oplyser Region Hovedstaden følgende:
”Udvikling
i køopkald ved 1-1-2 Vagtcentralen
Figur 1 nedenfor viser antal 1-1-2 opkald samt antallet af køopkald til 1-1-2 Vagtcen-
tralen pr. måned i perioden 2019 til 2021 t.o.m. august.
Figur 1: Antal 112-opkald samt antal køopkald til 1-1-2 Vagtcentralen pr. måned i
perioden 2019-2021 t.o.m. august
I perioden fra januar 2019 til og med maj 2021 varierer antallet af køopkald mellem
72 og 642 køopkald pr. måned. I juni 2021 sker der en kraftig stigning i antal køop-
kald. I juni var der således 1.596 køopkald, i juli 1.583 og i august 1.498 køopkald.
I figur 2 nedenfor vises antal køopkald pr. dag i perioden juni til august 2021.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1650: Spm. om, hvor mange opkald Region Hovedstadens akutberedskab har mistet i løbet af 2021, til sundhedsministeren
2461352_0002.png
Figur 2: Antal køopkald pr. dag i perioden juni-august 2021.
Antallet af køopkald topper lørdag den 19. juni med 199 køopkald. Der er ligeledes
ekstraordinært mange køopkald søndag den 4. juli og søndag den 22. august med
hhv. 190 og 189 opkald. Der er ligeledes flere andre dage, hvor der er markant flere
køopkald end normalt, herunder lørdag den 12. juni (90 køopkald), fredag den 18.
juni (123 køopkald), søndag den 27. juni (97 køopkald), lørdag den 3. juli (146 køop-
kald), fredag den 16. juli (99 køopkald), lørdag den 17. juli (114 køopkald) og lørdag
den 21. august (92 køopkald).
Udvikling i antal hændelser, som håndteres på baggrund af en opdateret elektronisk
bla ket ed ko
e tare ”I ge ko takt til AMK”
./.
Som det fremgår af redegørelsens kapitel 2 vedr. procedurer for håndtering af køop-
kald vil Hovedstadens Beredskab eller Rigspolitiet opdatere den elektroniske blanket
ed tekste ”i ge ko takt til AMK”, hvis der ikke op ås ko takt
til 1-1-2 Vagtcentra-
len ifm. første eller andet forsøg. 1-1-2 vagtlederen foretager en sundhedsfaglig vur-
dering af den elektroniske blanket og sikrer at der sker en videre håndtering af hæn-
delsen.
Grafen i figur 3 nedenfor viser antal unikke hændelser, der har medført en elektro-
isk bla ket ed tekste ”I ge ko takt til AMK” (herefter blot o talt
som elektroni-
ske blanketter) pr. måned i perioden 2019 til 2021 t.o.m. august.
Det bemærkes, at der kan være flere 1-1-2-opkald, der relaterer sig til en konkret
hændelse.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1650: Spm. om, hvor mange opkald Region Hovedstadens akutberedskab har mistet i løbet af 2021, til sundhedsministeren
2461352_0003.png
Figur 3 Antal hændelser der har medført en elektronisk blanket pr. måned i perio-
den 2019-2021 t.o.m. august
I perioden fra januar 2019 til og med maj 2021 varierer antallet af elektroniske blan-
ketter, der relaterer sig til unikke hændelser, mellem 3 og 58. I juni 2021 sker der en
kraftig stigning i antallet af elektroniske blanketter. I juni 2021 er der 144, i juli 2021
210 og i august 2021 234 elektroniske blanketter. Der har således i alt været 588
unikke hændelser henover sommeren, der har medført en opdateret elektronisk
blanket som følge af, at 1-1-2 opkaldet ikke er blevet besvaret af 1-1-2 Vagtcentralen
inden for 44 hhv. 58 sekunder.
I figur 4 nedenfor vises antal elektroniske blanketter pr. dag i perioden juni til
august 2021.
Figur 4: Antal elektroniske blanketter pr. dag i perioden juni-august 2021.
Antallet af elektroniske blanketter topper den 22. august med 31 blanketter. Den 22.
august er der således 31 hændelser, hvor Rigspolitiet eller Hovedstadens Beredskab
ikke har kunnet komme igennem med et opkald til regionens 1-1-2 Vagtcentral, og
hvor hændelsen således er håndteret i forlængelse af opdateret
bla ket ed ”I ge
ko takt til AMK” a ført. Der er ligeledes ekstraordi ært a ge ”I ge ko takt til
AMK” bla ketter 19.
juni og 4. juli med hhv. 26 og 28 blanketter. Herudover er der
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1650: Spm. om, hvor mange opkald Region Hovedstadens akutberedskab har mistet i løbet af 2021, til sundhedsministeren
2461352_0004.png
flere dage, hvor der er markant flere blanketter end normalt, herunder 3. juli (24
blanketter), 16. juli (19 blanketter) og 15. august (22 blanketter).
Der henvises endvidere til redegørelsens kapitel 1 og 2.
Køopkald ifm. livstruende situationer
Personalet i Hovedstadens Beredskab eller Rigspolitiet fastholder indringeren i røret,
indtil der er opnået kontakt til regionens 1-1-2 Vagtcentral i livstruende situationer
som fx hjertestop eller lign. Dette sker med henblik på at rådgive om relevant første-
hjælp. Personalet i Hovedstadens Beredskab og Rigspolitiet kan desuden i de livstru-
ende situationer kontakte regionens 1-1-2 vagtleder direkte telefonisk mhp. hurtig
aktivering af ambulance med udrykning (A-kørsel), hjerteløbere mv. på baggrund af
en sundhedsfaglig vurdering.”
Jeg har noteret mig Region Hovedstadens oplysninger.
Jeg vil dog gerne understrege, at jeg finder det bekymrende, at der tilsyneladende
ikke har været en tilstrækkelig robusthed i forhold til at sikre den nødvendige oprust-
ning i bemanding af vagtcentralen i takt med den stigende aktivitet i antallet af 112-
opkald. Jeg finder det særligt bekymrende, at regionen tilsyneladende ikke i tilstræk-
kelig grad har fået håndteret det stigende antal køopkald i løbet af en tre måneders
periode denne sommer til trods for, at regionen tidligt på sommeren oplevede ekstra
stor travlhed i særligt weekender.
Derfor vil regeringen følge situationen tæt og tage de fornødne initiativer til at sikre,
at regionerne retter op på problematikken.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Siw Anna Wernberg
Side 4