Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 11-10-2021
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSAW
Sagsnr.: 2114804
Dok. nr.: 1923693
Folketingets Sundhedsudvalg har den 13. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1649 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Liselott Blixt (DF) og Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 1649:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor længe Region Hovedstadens akutberedskab har
haft problemer med mistede opkald?”
Svar:
Det er helt grundlæggende, at borgere kan have tillid til og føle sig trygge ved at ringe
112 og komme i kontakt med alarmsystemet, når de har behov for det. Som jeg flere
gange har givet udtryk for til bl.a. Folketingets Sundhedsudvalg, skal der kastes lys
over de problemer, som er blevet rejst i medierne. Få dage efter at de første artikler
om sagen blev bragt, bad jeg derfor mit ministerium om at indhente redegørelser fra
såvel Region Hovedstaden som fra de fire øvrige regioner, så både jeg og udvalget
kan få klarhed over problemets omfang. Disse redegørelser er oversendt til udvalget
hhv. den 17. september og den 4. oktober. Senest offentliggjorde Region Hovedsta-
de de 5. oktober ”e tilbudsgåe de u dersøgelse”, so de lægelige ekspert,
Mads Koch Hansen, har stået i spidsen for. Denne redegørelse oversendte jeg til ud-
valget den 8. oktober.
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Region Hovedstaden,
som oplyser følgende vedrørende udfordringerne med vagtcentralen i Region Hoved-
staden:
”Det
bemærkes indledni
gsvist, at ter e ’ istede opkald’, so er blevet a ve dt i
medieomtalen af udfordringerne med køopkald på 1-1-2 Vagtcentralen i Region Ho-
vedstaden, er en telefoniteknisk opgørelse af de telefonopkald, som ikke kan besva-
res på regionens 1-1-2 Vagtcentral efter viderestilling fra Hovedstadens Beredskabs
alarmcentral indenfor 22 sekunder eller Politiets alarmcentral indenfor 29 sekunder.
Det er væsentligt at præcisere, at køopkald ikke er mistede, og at alle hændelser
håndteres. Det er ligeledes væsentligt at bemærke, at køopkald viser antal telefoni-
opkald og ikke antal hændelser og dermed borgere. I langt de fleste tilfælde vil køop-
kald blive besvaret enten ved første eller andet forsøg på viderestilling fra alarmcen-
tralerne. I dette bidrag vil der derfor blive beskrevet data på køopkald samt data på
de elektroniske blanketter på hændelser, hvor der ikke efter andet forsøg er opnået
kontakt til 1-1-2 Vagtcentralen.
./.
Der kan læses nærmere om udviklingen i antal opkald til 1-1-2 vagtcentralen, køop-
kald og procedurerne for håndtering af disse i 1-1-2 Vagtcentralen i kapitel 1 og 2 i
den offentliggjorte
”Redegørelse
for køopkald til 1-1-2 i Region Hovedstaden”.”
Region Hovedstaden oplyser desuden følgende i deres bidrag: