Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 05-10-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPMEFR
Sagsnr.: 2114221
Dok. nr.: 1903039
Folketingets Sundhedsudvalg har den 7. sept. 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1626 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1626:
”Vil
ministeren oplyse, om en patient som Trine i nævnte artikel kan få erstatning el-
ler anden kompensation for den stribe af fejldiagnoser, hun har oplevet i psykiatrien?
Der henvises til artiklen fra eb.dk, nationen 6/9-21:
’Kæmpefejl:
Trine har tabt 35
kilo’.”
Svar:
Som minister kan jeg ikke gå ind i en konkret sag.
Helt generelt kan jeg dog oplyse, at klage- og erstatningsloven giver mulighed for, at
en patient kan få erstatning, hvis han eller hun er påført en skade på et sygehus eller
andre steder i sundhedsvæsenet.
Det er også muligt at få erstatning, hvis skaden skyldes, at der ikke er stillet en rigtig
diagnose af patientens sygdom.
For at få erstatning er det et krav, at skaden med overvejende sandsynlighed er for-
voldt ved, at en erfaren specialist på det pågældende område ville have handlet an-
derledes, og at skaden derfor ville være undgået. Man kan også få erstatning, hvis der
er indtrådt en omfattende komplikation.
Hvis man som patient mener, at man er blevet påført en skade, og at man har ret til
erstatning, kan man anmelde sagen til Patienterstatningen, som står for sagsbehand-
lingen. Patienterstatningen indhenter også alle de dokumenter, som er nødvendige
for at kunne træffe en afgørelse. Hvis man ikke er tilfreds med afgørelsen, kan man
klage til Ankenævnet for Patienterstatningen. Som patient er det gratis at få sin sag
behandlet både i Patienterstatningen og i ankenævnet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mette Frøland