Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2454864_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-10-2021
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPJHKR
Sagsnr.: 2114049
Dok. nr.: 1903211
Folketingets Sundhedsudvalg har den 3. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1622 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 1622:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det skærpede tilsyn, som byggeriet af Aalborg su-
persygehus blev sat under i efteråret 2020, har haft af betydning? Ministeren bedes
redegøre for hvordan ministeriet i praksis har ført disse tilsyn samt hvad der er kom-
met ud af dem.”
Svar:
Sundhedsministeriet har iværksæt et skærpet tilsyn af Nyt Aalborg Universitetshospi-
tal. Det følger af
Regnskabsinstruks til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sy-
gehusbyggeri,
at ministeriet kan gøre brug af
”skærpet
tilsyn ved at stille krav om
hyppigere rapportering, øget detaljeringsgrad i rapportering eller igangsætte eks-
terne vurderinger af f.eks. forretningsgange og status på dele af eller det samlede
projekt.”
Sundhedsministeriets skærpede tilsyn med Nyt Aalborg Universitetshospital udnytter
samtlige af de ovenfor skitserede handlemuligheder. Konkret drejer det sig om føl-
gende:
-
Iværksættelse af en ekstern gennemgang af projektet ved konsulentfirmaet
BDO, som varetager rollen som Det Tredje Øje (DTØ) i projektet
1
.
-
En månedlig rapportering til både Sundhedsministeriet og regionsrådet om
projektets fremdrift, økonomi,
status på i ple e teri ge af DTØ’s a befa-
linger samt nuværende og kommende udfordringer og relevante handlemu-
ligheder.
-
Afholdelse af månedlige statusmøder mellem Sundhedsministeriet og Re-
gion Nordjylland (herunder projektdirektøren for NAU og regionens økono-
midirektør) med udgangspunkt i månedsrapporteringen.
Den eksterne gennemgang blev afleveret til Sundhedsministeriet og regionen den 4.
januar 2021. Den eksterne gennemgang af projektet behandlede projektets økonomi,
herunder prognose for overskridelse af totalrammen, finansieringsmuligheder og re-
gionens risikohåndtering. Den indeholdt desuden en gennemgang af projektets orga-
nisering, herunder kompetence- og ressourceniveau hos bygherre, totalrådgiver og
1
Jf.
Administrationsgrundlag vedr. Sundhedsministeriets kvalitetsfondsmidler til sygehusinve-
steringer
er det en forudsætning, at risikovurderingerne i regionernes kvartalsrapporter til
Sundhedsministeriet vedr. de enkelte kvalitetsfondsprojekter kvalificeres uafhængigt af bygge-
organisationen. Kvalificeringen foretages af et såkaldt Det Tredje Øje (DTØ) og kan foretages af
relevante projektuafhængige kompetencer i regionen eller af en ekstern part,
jf. Regnskabsin-
struks til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1622: MFU spm. om, hvad det skærpede tilsyn, som byggeriet af Aalborg supersygehus blev sat under i efteråret 2020, har haft af betydning, til sundhedsministeren
byggeledelse, og endeligt processen for aflevering og ibrugtagning af byggeriet, her-
under tilsyn og kvalitetssikring, aflevering- og ibrugtagningsplaner og hovedtidspla-
nen.
DTØ udarbejdede som led i den eksterne gennemgang en handlingsplan for kvalitets-
fondsprojektet, som sammen med gennemgangen blev afleveret til ministeriet den 4.
januar 2021 Handlingsplanen har fokus på at skabe overblik over projektets eksiste-
rende og kommende udfordringer og identificere relevante handlemuligheder givet
projektets stade, således at projektet så vidt muligt kan realiseres inden for tilsagns-
vilkårene, herunder den økonomiske totalramme.
Handlingsplanen indeholder 13 anbefalinger, som er udmøntet i 21 initiativer. Regio-
nen har pr. juli 2021 implementeret 20 initiativer, mens det sidste er igangsat.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Johan Hemming Kruse Rasmussen
Side 2