Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2447938_0001.png
Lovforslag nr.
L 240
Folketinget 2020-21
Fremsat den 26. august 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om fornyelse af overenskomster og aftaler for sygeplejersker
§ 1.
De overenskomster og aftaler, der er indgået mellem
Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk Sygepleje‐
råd, og som er opsagt til den 1. april 2021, uden at der inden
lovens ikrafttræden er indgået ny overenskomst eller aftale,
og de overenskomster og aftaler, der er indgået mellem KL
og Dansk Sygeplejeråd, og som er opsagt til den 1. april
2021, uden at der inden lovens ikrafttræden er indgået ny
overenskomst eller aftale, fornys til den 31. marts 2024 med
de ændringer og på de vilkår vedrørende sygeplejersker,
der er indeholdt i mæglingsforslag af 18. maj 2021 med de
bilag, der knytter sig hertil, jf. bilag I.
§ 2.
På de overenskomst- og aftaleområder, der er omfat‐
tet af § 1, genindtræder fredspligten ved lovens ikrafttræden,
og de arbejdsstandsninger, der er iværksat som følge af
uoverensstemmelser mellem parterne, skal ophøre.
Stk. 2.
Fortrædigelser i anledning af udbrudte konflikter
må ikke finde sted.
§ 3.
Spørgsmål om overtrædelse og fortolkning af de ved
loven fornyede overenskomster og aftaler afgøres efter de
sædvanlige fagretlige regler på området.
§ 4.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtiden‐
de.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedta‐
gelse.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færørene og Grønland.
BE009021
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2021-5809
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0002.png
2
Bilag I
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0003.png
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0004.png
4
Bilag 1
1. Generelt
RLTN og Dansk Sygeplejeråd omfattes af aftale af 20. februar 2021 mellem Regionernes Lønnings- og
Takstnævn og Forhandlingsfællesskabet om overenskomst- og aftalefornyelsen pr. 1. april 2021.
RLTN og Dansk Sygeplejeråd omfattes af forlig af den 22. februar 2021 vedrørende fornyelse af over‐
enskomster og aftale pr. 1. april 2021 for Sundhedskartellets organisationers forhandlings område med
nedenstående tilpasninger.
Dansk Sygeplejeråd varetager for Radiograf Rådet forhandlinger for radiografer, som er medlemmer af
Radiograf Rådet, jf. protokollat mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk Sygeplejeråd
i tilknytning til hovedaftale af 22-10-2008, omhandlende Radiograf Rådet (tidligere Foreningen af Radio‐
grafer i Danmark).
KL og Dansk Sygeplejeråd omfattes af aftale af 15. februar 2021 mellem KL og Forhandlingsfællesskabet
om overenskomst- og aftalefornyelsen pr. 1. april 2021.
KL og Dansk Sygeplejeråd omfattes af forlig af den 27. februar 2021 om fornyelse af aftaler og overens‐
komster med tilhørende protokollater inden for Sundhedskartellets forhandlingsområde med nedenstående
tilpasninger.
2. Komite om lønstruktur i den offentlige sektor
FH har stillet forslag om, at regeringen, efter de offentlige overenskomstforhandlinger er afsluttet,
nedsætter en komite om lønstrukturer i den offentlige sektor, bl.a. med deltagelse af parterne på det
offentlige område. Komiteen kommer med anbefalinger/konklusioner, under hensyn til, at løn og andre
ansættelsesvilkår i den offentlige sektor fastsættes ved kollektive overenskomster og aftaler, der indgås
mellem de respektive arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer.
Dansk Sygeplejeråd, Radiograf Rådet, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening er enige om at
tilslutte sig FH’s anbefaling.
3. Introduktionsforløb for nyuddannede sygeplejersker
Danske Regioner og regeringen indgik i januar 2020 en aftale om ansættelse af 1.000 flere sygeplejersker,
hvor bl.a. beslutningen i Danske Regioners bestyrelse om introduktionsforløb for nyuddannede sygeple‐
jersker indgår.
RLTN og Dansk Sygeplejeråd er derfor enige om at følgende indsættes som bilag til overenskomsten:
”BILAG VEDRØRENDE INTRODUKTIONSFORLØB
Nyuddannede sygeplejersker gennemgår et introduktionsforløb ved ansættelse i regionen, med henblik
på at sikre medarbejderen introduktion til ansættelse således, at det understøtter en bedst mulig start
på arbejdslivet. I introduktionsforløbet kan der udover fokus på opgaver og ansvar ved det konkrete
ansættelsessted også indgå introduktion til patientbehandlingen på sygehuset i øvrigt.
Introduktionsforløbet skal også sikre fortsat udvikling af kliniske færdigheder og muligheden for at
tilegne sig generelle sygeplejefaglige kompetencer. Udgangspunktet for introduktionsforløb er en 37
timers ansættelse. ”
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0005.png
5
Der nedsættes samtidig en fælles arbejdsgruppe om introduktionsforløb jf. bilag A.
4. Stillings- og ledelsesstruktur for sygeplejefaglige ledere
RLTN og Dansk Sygeplejeråd har, som konsekvens af det ved OK-21 indgåede forlig mellem RLTN og
Foreningen af Speciallæger, drøftet den fremadrettede varetagelse af ledelse i afdelingerne.
Parterne er enige om, at der fortsat bør være en ligeværdig ledelses- og ansvarsfordeling blandt de
lægefaglige og de sygeplejefaglige ledere i afdelingerne. Derfor vil parterne i samarbejde med regionerne
drøfte titler for de sygeplejefaglige ledere i afdelingerne.
Drøftelserne tilrettelægges således, at eventuelle ændringer af titler for de sygeplejefaglige ledere i
afdelingerne vil kunne ske fra den 1. april 2022.
5. Radiografer
RLTN og Dansk Sygeplejeråd er enige om, at følgende to punkter ændres i forhandlingsprotokol af 22.
februar 2021 vedrørende fornyelse af overenskomster og aftaler pr. 1. april 2021 for Sundhedskartellets
organisationers forhandlingsområde:
1. Punkt 3.1. vedrørende pensionsforbedring udgår.
2. I punkt 2.1. udgår ”Radiografer”.
I stedet indsættes et nyt punkt 2.2 A:
”2.2 A Radiografer
Med virkning fra den 1. april 2022 indføres et nyt § 6, stk. 7 i basisoverenskomsten:
”Til radiografer med 4 års sammenlagt beskæftigelse på baggrund af grunduddannelsen, ydes der et
pensionsgivende tillæg på 3.000 kr. (31.3.18-niveau).
Bemærkning:
Tillægget gives til alle radiografer med mindst 4 års sammenlagt - eller mere - beskæftigelse på
grundlag af grunduddannelse. Uanset løntrinsindplacering eller eventuel specialuddannelse. ”
Med virkning fra den 1. april 2022 forhøjes det pensionsgivende centrale tillæg i basisoverenskomstens §
6, stk. 7 til radiografer fra 15.850 kr. til 16.500 kr. (31.3.18-niveau).
Med virkning fra den 1. april 2022 forhøjes det pensionsgivende centrale tillæg i basisoverenskomstens §
6, stk. 7 til radiografer med specialuddannelse fra 22.533 kr. til 23.183 kr. (31.3.18-niveau).
Forbedringen gennemføres med fuldt gennemslag.
Merudgift 5,82 mio. kr.”
Parterne er enige om, at merudgiften ved ovenstående ændring finansieres ved at der samtidig aftales
ændring i Supplement af den 23. marts 2021 til forhandlingsprotokol af 22. februar mellem Sundhedskar‐
tellet og RLTN således, at ”0,33 mio. kr.” i 6. og 7. afsnit ændres til ”0,29 mio. kr.”.
6. Borgernær sygepleje
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0006.png
6
KL og Dansk Sygeplejeråd er enige om, at specialuddannelsen i borgernær sygepleje er et vigtigt
element i at sikre kvaliteten i fremtidens nære sundhedsvæsen. Kommunerne står overfor en stigende
opgavekompleksitet. Her er behov for sygeplejersker med uddannelsen i borgernær sygepleje, der har
stærke praksisnære kompetencer og et særligt kendskab til de sundhedsfaglige problemstillinger, der
knytter sig til kommunerne.
KL og Dansk Sygeplejeråd er enige om i perioden at drøfte overenskomstdækning af sygeplejersker, der
gennemfører specialuddannelsen i borgernær sygepleje.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0007.png
7
Bilag A
Fælles arbejdsgruppe om introduktionsforløb
Ansættelse af nyuddannede sygeplejersker er en vigtig forudsætning for sikring og udvikling af fremti‐
dens sundhedsvæsen. Det er derfor vigtigt at sikre nyuddannede sygeplejersker en god start på arbejds‐
livet, hvor der er fokus på udvikling af kliniske færdigheder, muligheden for at tilegne sig generelle
sygeplejefaglige kompetencer. Derudover også fokus på at tilegne sig den nødvendige viden, som følger
af, hvor man konkret er ansat og en introduktion til at arbejde på et sygehus.
Ved etablering af gode introduktionsforløb er formålet også, at sådanne forløb medvirker til rekruttering
og fastholdelse af nyuddannede sygeplejersker, øget arbejdsglæde for både nyuddannede og erfarne
sygeplejersker samt højere kvalitet for patienterne.
Introduktionsforløb for nyuddannede sygeplejersker skal derfor være første skridt til:
– at sikre rammerne for en attraktiv profession og attraktive arbejdspladser, hvor sygeplejefagligheden
er i højsædet, og hvor sygeplejersker kan udvikle deres faglighed og karriere tæt på patienterne
igennem hele arbejdslivet fra nyuddannet til erfaren sygeplejerske i forhold til bredden og dybden i
opgavevaretagelsen.
– at sikre, at sygeplejerskernes kompetencer matcher sundhedsvæsenets behov og patienternes forvent‐
ninger, hvor der bl.a. er fokus på sammenhængende og helhedsorienterede forløb, høj kvalitet og øget
nærhed, uanset om der er tale om enkle eller komplekse sygdomsforløb.
Der nedsættes en arbejdsgruppe om introduktionsforløb.
Målet er at sikre, at alle nyuddannede sygeplejersker gennemfører relevant introduktionsforløb, når de
ansættes på en regional arbejdsplads. Det konkrete indhold af introduktionsforløbene fastlægges lokalt,
men arbejdsgruppen skal i samarbejde med regionerne udarbejde overordnede retningslinjer for introduk‐
tionsforløb.
I drøftelserne af de overordnede retningslinjer kan bl.a. indgå:
– Mentor/kontaktperson eller lign.
– Mål for oparbejdelse af sygeplejefaglige kompetencer.
– Tilrettelæggelse af praksisnære læringsforløb.
– Sammenhæng mellem konkret tilrettelæggelse og varighed af introduktionsforløbet.
Arbejdsgruppen afslutter sit arbejde senest den 1. juli 2022.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0008.png
8
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets baggrund
2.1.
Overenskomst- og aftaleforhandlingerne 2021 på det offentlige område
2.2.
Situationen vedrørende den igangværende konflikt på sundheds- og plejeområdet
3.
Fornyelser af overenskomster og aftaler for sygeplejersker
3.1.
Gældende ret
3.2.
Regeringens overvejelser
3.3.
Den foreslåede ordning
4.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
7.
Klimamæssige konsekvenser
8.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9.
Forholdet til EU-retten
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Arbejdskonflikten mellem Dansk Sygeplejeråd (DSR) og
Danske Regioner og KL begyndte den 19. juni 2021 og har
nu været i gang i knap ti uger. Konflikten er dermed den
længste konflikt i nyere tid.
Efterhånden står det klart, at parterne har opgivet at finde en
løsning. Der har ikke, så vidt regeringen er orienteret, været
reelle forhandlinger mellem parterne i flere uger, og konflik‐
tens parter har over for regeringen klart tilkendegivet, at der
ikke er udsigt til en forhandlet løsning. Forhandlingsmulig‐
hederne må derfor reelt anses for udtømte.
Konflikten har markante konsekvenser for sundhedsvæse‐
net, hvor borgerne oplever udskudte behandlinger og længe‐
re ventetid.
Situationen er nået dertil, hvor flere og flere vil få udsat
deres behandling.
Sygeplejerskerne udtager løbende nye områder. Der er be‐
gyndende konsekvenser for fertilitetsbehandlingen, og i den‐
ne uge er psykiatrien også blevet udtaget.
Sundhedsstyrelsen har i en aktuel vurdering af konsekvenser
af sygeplejerskestrejken vurderet, at det vil tage lang tid at
afvikle behandlingsefterslæbet. Den tid øges hastigt i takt
med, at konflikten løber.
Der er ifølge regionerne endnu ikke udfordringer med at
behandle patienter med akut eller livstruende sygdom, men
patienter, som venter stadigt længere på at blive udredt og
behandlet, kan opleve forværring af symptomer og sygdom.
Dertil kommer, at konflikten vil blive udvidet de kommende
uger, hvilket vil forværre situationen.
Regeringen foreslår derfor, at konflikten nu bringes til op‐
hør, således at arbejdet hurtigst muligt kan genoptages i
normalt omfang.
Derfor fremsætter regeringen nærværende lovforslag med
henblik på at bringe strejken til ophør, og sådan at arbejdet
på det konfliktramte område kan genoptages hurtigst muligt.
Lovforslaget har til formål at forny pågældende overens‐
komster frem til 31. marts 2024 i lighed med de aftalte
fornyelser af overenskomster på det øvrige offentlige om‐
råde. Fornyelsen sker med de ændringer og på de vilkår
vedrørende sygeplejersker, der er indeholdt i forligsmandens
mæglingsforslag af 18. maj 2021, og som er anbefalet af
parternes forhandlingsudvalg. Dermed sker lovindgrebet i
videst muligt omfang inden for den ramme, som parterne
selv er blevet enige om.
Regeringen vil umiddelbart efter afslutning af konflikten
nedsætte en lønstrukturkomité, som skal tilvejebringe et fæl‐
les grundlag for parternes videre drøftelser.
Arbejdsmarkedets parter vil blive inddraget i udarbejdelsen
af kommissoriet for komitéen, ligesom kommissoriet vil bli‐
ve forelagt de partier, som kan støtte lovforslaget.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Overenskomst- og aftaleforhandlingerne 2021 på det
offentlige område
Der har i foråret 2021 været overenskomstforhandlinger for
alle offentligt ansatte i stat, regioner og kommuner med
henblik på at forny overenskomsterne på hele det offentlige
område, som alle udløb den 1. april 2021.
I løbet af februar 2021 blev der indgået 3-årige centrale
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0009.png
9
forlig for henholdsvis det statslige område, det regionale
område og det kommunale område. Herefter blev der for‐
handlet aftaler på organisationsniveau, hvor resultaterne ef‐
terfølgende var til afstemning hos arbejdsgiverne og blandt
medlemmerne af de forhandlingsberettigede organisationer.
Alle indgåede forlig blev vedtaget bortset fra forliget for
sygeplejersker og radiografer, hvor et flertal af medlemmer‐
ne af Dansk Sygeplejeråd (DSR) og Radiograf Rådets med‐
lemmer stemte nej til forliget. På baggrund af resultatet
afgav DSR og Radiograf Rådet den 12. april 2021 strejke‐
varsel. Herefter indkaldte forligsmanden konfliktens parter,
DSR og de regionale og kommunale arbejdsgivere, til for‐
handlinger i Forligsinstitutionen.
På baggrund af forhandlingerne i Forligsinstitutionen mel‐
lem DSR og Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN)
og mellem DSR og KL kunne forligsmanden den 18. maj
2021 fremsætte et mæglingsforslag, som blev sendt til af‐
stemning blandt medlemmerne.
Mæglingsforslaget indeholder følgende generelle vilkår ved‐
rørende sygeplejersker:
– RLTN og DSR omfattes af aftale af 20. februar 2021
mellem RLTN og Forhandlingsfællesskabet om overens‐
komst- og aftalefornyelsen pr. 1. april 2021.
– RLTN og DSR omfattes af forlig af 22. februar 2021
vedrørende fornyelse af overenskomster og aftale pr.
1. april 2021 for Sundhedskartellets organisationers for‐
handlingsområde med de tilpasninger, som er indeholdt i
mæglingsforslaget.
– KL og DSR omfattes af aftale af 15. februar 2021 mel‐
lem KL og Forhandlingsfællesskabet om overenskomst-
og aftalefornyelsen pr. 1. april 2021.
– KL og DSR omfattes af forlig af den 27. februar 2021
om fornyelse af aftaler og overenskomster med tilhøren‐
de protokollater inden for Sundhedskartellets forhand‐
lingsområde med de tilpasninger, som er indeholdt i
mæglingsforslaget.
Mæglingsforslaget indeholder desuden følgende tilpasninger
vedrørende sygeplejersker:
– En anbefaling til regeringen om nedsættelse af en løn‐
strukturkomité, som skal se på lønstrukturer i den offent‐
lige sektor. Lønstrukturkomitéen er foreslået af Fagbe‐
vægelsens Hovedorganisation (FH).
– Tilføjelse af bilag til overenskomsten mellem RLTN og
DSR om introduktionsforløb for nyuddannede sygeple‐
jersker.
– Drøftelse mellem RLTN og DSR om anvendelse af titler
for de sygeplejefaglige ledere i forlængelse af drøftelser
om den fremadrettede varetagelse af ledelse i afdelinger‐
ne.
– En drøftelse i overenskomstperioden mellem KL og
DSR om overenskomstdækningen af sygeplejersker, der
gennemfører specialuddannelsen i borgernær sygepleje.
Den 14. juni 2021 offentliggjorde Forligsinstitutionen, at et
flertal af DSR’s medlemmer havde stemt nej til Forligsin‐
stitutionens mæglingsforslag, og dermed trådte de varslede
arbejdsstandsninger for DSR’s medlemmer i kraft lørdag
den 19. juni 2021.
For radiograferne, som også var omfattet af mæglingsforsla‐
get, stemte et flertal af Radiograf Rådets medlemmer ja til
mæglingsforslaget, og dermed er de ikke omfattet af kon‐
flikten, som trådte i kraft den 19. juni 2021.
2.2. Situationen vedrørende den igangværende konflikt på
sundheds- og plejeområdet
Den varslede konflikt for sygeplejerskerne begyndte den 19.
juni 2021, hvor ca. 10 pct. af landets sygeplejersker blev
udtaget til strejke på sygehuse fordelt over hele landet og i
en række af landets kommuner.
I forhold til de berørte kommuner har DSR udpeget en ræk‐
ke specifikke områder, som er omfattet af konflikten, blandt
andet inden for hjemmesygeplejen, plejehjem, sundhedsple‐
jen, udsatte grupper og socialpsykiatri mv.
I de berørte kommuner er der udarbejdet aftaler om det spe‐
cifikke, lokale nødberedskab. Til brug herfor har konfliktens
parter indgået en rammeaftale, der kan tages udgangspunkt
i. Beredskabet skal bl.a. sikre, at livsvigtige og uopsætte‐
lige opgaver samt opgaver, der er påkrævet for at undgå
helbreds- og/eller varigt førlighedstruende følger, udføres.
Der er etableret nødberedskaber, som skal sikre, at patienter
med størst behov fortsat kan udredes og behandles. Der er
taget højde for, at strejken ikke omfatter afdelinger, hvor
behandling af patienter ikke vil kunne udskydes af faglige
årsager, fx patienter med akut sygdom, herunder også co‐
vid-19, samt livstruende sygdom. Disse patienter kan såle‐
des i udgangspunktet fortsat udredes og behandles.
DSR har foreløbig varslet yderligere 7 udvidelser af konflik‐
ten, således at ca. 7.200 sygeplejersker vil være omfattet
af konflikten pr. 21. september 2021. Udvidelserne af kon‐
flikten vil bl.a. berøre planlagt kirurgi, anæstesi, opvågning,
ambulatorier og nogle IT-funktioner, visitation af patienter
til videre behandling andre steder, samt psykiatrien.
3. Fornyelser af overenskomster og aftaler for sygeple‐
jersker
3.1. Gældende ret
Regler for løn- og arbejdsvilkår for sygeplejersker, som
arbejder i regionerne og kommunerne, er fastsat i overens‐
komster og aftaler indgået mellem Regionernes Lønnings-
og Takstnævn og Dansk Sygeplejeråd og i overenskomster
og aftaler indgået mellem KL og Dansk Sygeplejeråd.
Den danske arbejdsmarkedsmodel indebærer en udstrakt
aftalefrihed for arbejdsmarkedets parter med hensyn til at
kunne indgå overenskomst om løn- og arbejdsvilkår. En
konflikt mellem parterne i forbindelse med overenskomst‐
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0010.png
10
forhandlinger kan af Folketinget bringes til ophør, hvis kon‐
flikten fx truer væsentlige samfundsinteresser. Ved et sådant
indgreb pålægges parterne en ny overenskomst, og der ind‐
føres fredspligt. Den ved lov pålagte overenskomst er en
integreret del af aftalegrundlaget mellem parterne på samme
måde, som hvis parterne selv havde aftalt det og kan således
også ændres af overenskomstens parter. Spørgsmål om over‐
trædelse og fortolkning af bestemmelserne afgøres efter de
sædvanlige fagretlige regler på området.
3.2. Regeringens overvejelser og den foreslåede ordning
Arbejdskonflikten mellem DSR og de kommunale og regio‐
nale arbejdsgivere har nu varet knap 10 uger. Konflikten er
dermed den længste konflikt i nyere tid.
Efterhånden står det klart, at parterne har opgivet at finde en
løsning. Der har ikke, så vidt regeringen er orienteret, været
reelle forhandlinger mellem parterne i flere uger, og konflik‐
tens parter har over for regeringen klart tilkendegivet, at der
ikke er udsigt til en forhandlet løsning. Forhandlingsmulig‐
hederne må derfor reelt anses for udtømte.
Konflikten har markante konsekvenser for sundhedsvæse‐
net, hvor borgerne oplever udskudte behandlinger og længe‐
re ventetid.
Situationen er nået dertil, hvor flere og flere vil få udsat
deres behandling.
Sygeplejerskerne udtager løbende nye områder. Der er be‐
gyndende konsekvenser for fertilitetsbehandling, og i denne
uge er psykiatrien også blevet udtaget.
Regeringen foreslår derfor, at konflikten nu bringes til op‐
hør, således at arbejdet på det konfliktramte område hurtigst
muligt kan genoptages i normalt omfang.
På den baggrund foreslår regeringen, at de pågældende over‐
enskomster fornys frem til 31. marts 2024 i lighed med de
aftalte fornyelser af overenskomster på det øvrige offentlige
område, og at fornyelsen sker med de ændringer og på de
vilkår, der er indeholdt i forligsmandens mæglingsforslag af
18. maj 2021, og som er anbefalet af parternes forhandlings‐
udvalg. Fornyelsen sker dels med de ændringer, som er af‐
talt mellem parterne, og dels med de ændringer, som i øvrigt
er indeholdt i mæglingsforslaget. Dermed sker lovindgrebet
i videst muligt omfang inden for den ramme, som parterne
selv er blevet enige om, men som et flertal af DSR’s med‐
lemmer ikke har anset for tilstrækkeligt.
I forhold til den foreslåede løsning vil regeringen efter af‐
slutningen af overenskomstforhandlingerne nedsætte en ko‐
mité om lønstrukturer i den offentlige sektor.
Baggrunden er, at FH, som det fremgår af mæglingsforslaget
har stillet forslag om, at regeringen, efter de offentlige over‐
enskomstforhandlinger er afsluttet, nedsætter en komité om
lønstrukturer i den offentlige sektor, bl.a. med deltagelse af
parterne på det offentlige område. DSR, Radiograf Rådet,
Danske Regioner og KL er enige om at tilslutte sig FH’s
anbefaling.
FH har i en henvendelse af 17. maj 2021 til regeringen
uddybet anbefalingen med følgende:
”Lønkommissionen, som kom med sin redegørelse i 2010,
havde bl.a. til opgave at kortlægge lønninger, lønspredning
og lønudvikling i den offentlige sektor samt at sammenligne
lønninger, lønspredning og lønudvikling for relevante fag‐
grupper inden for den offentlige sektor. Siden da har det
fortsat været drøftet om og på hvilken måde, der kan følges
op på lønkommissionens konklusioner og konsekvenserne
af Tjenestemandsreformen. FH foreslår, at der efter de of‐
fentlige overenskomstforhandlinger er afsluttet nedsættes en
komité, der får til opgave at:
– Analysere lønstrukturerne i den offentlige sektor, bl.a.
på baggrund af lønkommissionens arbejde og konklusio‐
ner. Herunder identificeres eventuelle udfordringer for
rekruttering og fastholdelse af medarbejdere i den of‐
fentlige sektor på kort og langt sigt. I analyserne indgår
bl.a. uddannelsesniveau, opgaver og ansvar samt kon‐
sekvenser af det kønsopdelte arbejdsmarked. Herunder
skal indgå et historisk blik på udviklingen i lønstrukturer
og kollektive aftaler for tjenestemænd og overenskomst‐
ansatte i den offentlige sektor.
– Analysere samfundsøkonomiske effekter og konsekven‐
ser af eventuelle ændrede lønstrukturer i den offentlige
sektor samt eventuel betydning for den private sektor. I
analyserne kan bl.a. indgå reguleringsordningernes be‐
tydning for lønudviklingen i de enkelte sektorer og inden
for de enkelte sektorer.
– Belyse muligheder for at udvikle lønstrukturerne og løn‐
dannelsen i den offentlige sektor inden for rammerne af
den danske aftalemodel på det offentlige område, herun‐
der hvilke eventuelle barrierer der måtte være for mere
grundlæggende ændringer af lønstrukturer og løndannel‐
se i den offentlige sektor.
Komitéen kommer med anbefalinger/konklusioner, under
hensyn til, at løn- og andre ansættelsesvilkår i den offentlige
sektor fastsættes ved kollektive overenskomster og aftaler,
der indgås mellem de respektive arbejdstager- og arbejdsgi‐
verorganisationer.
FH foreslår, at regeringen nedsætter en komite bl.a. med
deltagelse af parterne på det offentlige område.
Arbejdet afsluttes senest ved udgangen af maj 2022 med en
samlet rapport. ”
Regeringen vil derfor med udgangspunkt i bl.a. FH’s bidrag
tage initiativ til, at der i forlængelse af lovforslagets vedta‐
gelse nedsættes en sådan komité.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse‐
kvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre offentlige merudgifter
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0011.png
11
eller implementeringskonsekvenser for staten. Forslaget hol‐
der sig inden for rammerne af, hvad der er aftalt i overens‐
komsterne på det øvrige regionale og kommunale område.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative kon‐
sekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor‐
gerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »In‐
gen«)
Ingen
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekven‐
ser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er sendt i høring den 25. august
2021. Under hensyntagen til, at lovforslaget ønskes haste‐
behandlet, er fristen for bemærkninger i forbindelse med
høringen den 26. august 2021, kl. 11.
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget har ingen offentlige merudgif‐
ter eller implementeringskonsekvenser for
staten.
Lovforslaget holder sig indenfor rammerne
af overenskomstforliget på det regionale og
det kommunale område
Ingen
Økonomiske kon‐
sekvenser for stat,
kommuner og re‐
gioner
Implementerings‐
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon‐
sekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na‐
turmæssige konse‐
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper for im‐
plementering af er‐
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0012.png
12
hvervsrettet EU-re‐
gulering/ Går vide‐
re end minimums‐
krav i EU-regule‐
ring (sæt X)
X
Til § 2
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
På det danske arbejdsmarked sker reguleringen af løn- og
arbejdsvilkår gennem kollektive overenskomster. Løn- og
arbejdsvilkår for sygeplejersker, som arbejder i regionerne
og kommunerne, er fastsat i overenskomster og aftaler
indgået mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og
Dansk Sygeplejeråd og i overenskomster og aftaler indgået
mellem KL og Dansk Sygeplejeråd.
Den danske arbejdsmarkedsmodel indebærer en udstrakt
aftalefrihed for arbejdsmarkedets parter med hensyn til at
kunne indgå overenskomst om løn- og arbejdsvilkår. En
konflikt mellem parterne i forbindelse med overenskomst‐
forhandlinger, kan af Folketinget bringes til ophør, fx hvis
konflikten truer væsentlige samfundsinteresser. Ved et så‐
dant indgreb pålægges parterne en ny overenskomst, og der
indføres fredspligt. Den ved lov pålagte overenskomst er en
integreret del af aftalegrundlaget mellem parterne på samme
måde, som hvis parterne selv havde aftalt det og kan således
også ændres af overenskomstens parter. Spørgsmål om over‐
trædelse og fortolkning af bestemmelserne afgøres efter de
sædvanlige fagretlige regler på området.
Det foreslås i
§ 1,
at de overenskomster og aftaler, der
er indgået mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn
og Dansk Sygeplejeråd, og som er opsagt til den 1. april
2021, uden at der inden lovens ikrafttræden er indgået ny
overenskomst eller aftale, og de overenskomster og aftaler,
der er indgået mellem KL og Dansk Sygeplejeråd, og som
er opsagt til den 1. april 2021, uden at der inden lovens
ikrafttræden er indgået ny overenskomst eller aftale, fornys
til den 31. marts 2024 med de ændringer og på de vilkår
vedrørende sygeplejersker, der er indeholdt i mæglingsfor‐
slag af 18. maj 2021 med de bilag, der knytter sig hertil, jf.
bilag I.
Det bemærkes, at for radiograferne, som også var omfattet
af mæglingsforslaget af 18. maj 2021, stemte et flertal af
Radiograf Rådets medlemmer ja til mæglingsforslaget, og
dermed er de ikke omfattet af konflikten, som trådte i kraft
den 19. juni 2021. Derfor er de elementer i mæglingsforsla‐
get, der vedrører radiografer, ikke en del af lovforslaget.
Det foreslås i
stk. 2,
at overenskomsterne fornys til den 31.
marts 2024.
I øvrigt henvises der til de almindelige bemærkninger.
Fredspligten er et grundprincip i arbejdsretten, som betyder,
at det ikke er lovligt at lave arbejdsstandsninger, så længe
der er en kollektiv overenskomst i kraft. Ved forhandlinger
om overenskomsters indgåelse og fornyelse ophører freds‐
pligten, og der er konfliktret efter de gældende grænser
herfor. Fredspligten genindtræder, når der indgås eller for‐
længes en overenskomst.
Den danske arbejdsmarkedsmodel indebærer en udstrakt
aftalefrihed for arbejdsmarkedets parter med hensyn til at
kunne indgå overenskomst om løn- og arbejdsvilkår. En
konflikt mellem parterne i forbindelse med overenskomst‐
forhandlinger kan af Folketinget bringes til ophør, fx hvis
konflikten truer væsentlige samfundsinteresser. Ved et så‐
dant indgreb pålægges parterne en ny overenskomst, og der
indføres fredspligt. Den ved lov pålagte overenskomst er en
integreret del af aftalegrundlaget mellem parterne på samme
måde, som hvis parterne selv havde aftalt det og kan således
også ændres af overenskomstens parter. Spørgsmål om over‐
trædelse og fortolkning af bestemmelserne afgøres efter de
sædvanlige fagretlige regler på området.
Det foreslås i
stk. 1,
at på de overenskomst- og aftaleområ‐
der, der er omfattet af § 1, genindtræder fredspligten ved
lovens ikrafttræden, og de arbejdsstandsninger, der er iværk‐
sat som følge af uoverensstemmelser mellem parterne, skal
ophøre.
Den foreslåede bestemmelse svarer indholdsmæssigt til til‐
svarende bestemmelser i tidligere indgrebslove om forlæn‐
gelse eller fornyelse af overenskomster og aftaler. Bestem‐
melsen indebærer, at der i den periode, hvormed overens‐
komsterne og aftalerne fornys er den samme adgang – hver‐
ken videre eller snævrere – til at iværksætte arbejdsstands‐
ning, som hvis der havde været tale om en overenskomst
eller aftale, der var forlænget eller fornyet på sædvanlig
måde.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at iværksatte arbejds‐
standsninger skal bringes til ophør.
Desuden foreslås det i
stk. 2,
at der ikke må finde fortrædi‐
gelse sted i anledning af konflikten.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til tilsvarende be‐
stemmelser i tidligere love om forlængelse eller fornyelse
af overenskomster og aftaler. Bestemmelsen indebærer, at
der ikke fra nogen af parternes side må finde fortrædigelse
sted i anledning af arbejdsstandsningen. Det betyder bl.a., at
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1607: Spm., om redegørelse for hvor lang tid det, ifølge notatet Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenserne af sygeplejerskestrejken, forventedes at tage at afvikle efterslæbet på planlagt kirurgi, når nu lovindgrebet stoppede sygeplejerskestrejken pr. 28/8-21, til sundhedsministeren
2447938_0013.png
13
de ansatte efter konfliktens ophør genindtræder i deres tidli‐
gere ansættelsesforhold og skal genoptage arbejdet på det
tjenestested, hvor de var ansat ved konfliktens begyndelse.
Til § 3
Opstår der uenighed mellem parter på arbejdsmarkedet, som
har kollektiv overenskomst, skal parterne så vidt muligt løse
tvisten i det fagretlige system.
En konflikt mellem parterne i forbindelse med overens‐
komstforhandlinger, der truer væsentlige samfundsinteres‐
ser, kan af Folketinget bringes til ophør. Ved et indgreb på‐
lægges parterne en ny overenskomst, og der indføres freds‐
pligt. Den ved lov pålagte overenskomst er en integreret del
af aftalegrundlaget mellem parterne på samme måde, som
hvis parterne selv havde aftalt det og kan således også æn‐
dres af overenskomstens parter. Spørgsmål om overtrædelse
og fortolkning af bestemmelserne afgøres efter de sædvanli‐
ge fagretlige regler på området.
Det foreslås i
§ 3,
at spørgsmål om overtrædelse og fortolk‐
ning af de ved loven fornyede overenskomster og aftaler,
afgøres efter de sædvanlige fagretlige regler på området.
Bestemmelsen svarer til tilsvarende bestemmelse i tidligere
love om forlængelse eller fornyelse af overenskomster og
aftaler.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft ved bekendtgø‐
relsen i Lovtidende.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovforslaget stadfæstes straks efter
dets vedtagelse.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, i særdeles påtrængende tilfælde
stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når forslaget indehol‐
de bestemmelser herom. Eftersom lovforslaget har til formål
hurtigst muligt at få standset konflikten og få genoptaget ar‐
bejdet, er det påkrævet, at lovforslaget træder i kraft hurtigst
muligt.
Til § 5
Det foreslås i
§ 5,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, da området er overtaget af Færøerne og Grønland.