Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2447961_0001.png
Dato 25-08-2021
Sagsnr. 04-0499-97
SYP
Sundhedsstyrelsens aktuelle vurdering af konsekvenser af syge-
plejerskestrejken
Opsummering
Aktuelt er store dele af den planlagte aktivitet på landets sygehuse påvirket af strejken med
aflysninger af mange planlagte tider til følge. I følge regionerne er der endnu ikke udfordrin-
ger med at behandle patienter med akut eller livstruende sygdom. Sundhedsstyrelsen skal dog
gøre opmærksom på, at patienter, som venter stadigt længere på at blive udredt og behandlet,
kan opleve forværring af symptomer og sygdom.
Særligt på sygehusene i Region Nordjylland ses væsentlig overbelægning. Også sygehusene i
andre regioner oplever efterhånden også udfordringer med overbelægning. Overbelægningen
skyldes primært, at kommunerne pga. strejken ikke i vanligt omfang kan modtage patienter
efter udskrivelse fra sygehus, og derfor er en del færdigbehandlede patienter på sygehusene
nødt til at forblive indlagt. Sundhedsstyrelsen gør opmærksom på, at sådanne unødvendigt
langvarige forløb på sygehus kan medføre sundhedsmæssige konsekvenser for patienterne og
påvirke deres mulighed for at blive raske. I takt med at yderligere kommuner udtages pr. 31.
august, må der forventes yderligere risiko for overbelægning.
Det er styrelsens aktuelle vurdering, at det nuværende behandlingsefterslæb for planlagte ope-
rationer udgør ca. 35.500 udskudte operationer, og antallet forventes at stige væsentligt i de
kommende uger. Baseret på den aktuelle viden vurderer Sundhedsstyrelsen, at efterslæbet,
hvis strejken sluttede nu, vil kunne være afviklet om op mod 2 år. I denne vurdering indgår, at
efterslæbets afvikling vil kunne vare op mod 1–1,5 år, og hertil kommer, at afviklingen for-
mentlig først kan påbegyndes omkring nytår pga. dels behovet for afvikling af ferie blandt de
strejkende sygeplejersker, dels et muligt ekstra kapacitetspres hen over vintermånederne, som
det vanligt ses. Det er vigtigt at understrege, at denne vurdering skal tages med en række væ-
sentlige forbehold. Bl.a. indgår det ikke i beregningen, at en del af de udskudte, planlagte ope-
rationer kan blive varetaget på privathospital, ligesom det er vanskeligt præcist at forudsige,
hvor meget ekstra aktivitet sygehusene vil kunne afvikle efter strejken. Herudover er bereg-
ningerne alene foretaget for planlagte operationer.
Sundhedsstyrelsen følger løbende den faktiske udvikling og kan således opdatere vurderingen
løbende ved behov.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1606: Spm., om redegørelse for myndighedernes vurdering af konsekvenserne af lovindgrebet på kapacitet og produktivitet i sundhedsvæsenet udover den pukkelafvikling, som regeringen har lagt til grund for nødvendigheden af lovindgrebet, til sundhedsministeren
Om strejken
Sygeplejerskestrejken begyndte den 19. juni 2021 og har indtil videre varet knap 10 uger. De
sundhedsmæssige konsekvenser har ikke været så omfattende, mens strejken pågik under
sommerferieperioden, men konsekvenserne er taget hastigt til, og det forventes, at situationen
forværres i den kommende tid, da perioden fra slutningen af august og frem til og med tæt på
jul normalt er højaktivitetsuger for planlagt behandling.
Aktuelle og snarlige udfordringer
Stigning i antal indlagte færdigbehandlede:
Alle regioner har over sommeren haft perioder med overbelægning. Region Nordjylland har
haft de største udfordringer og har i lange perioder henover sommeren haft overbelægning på
mellem 10-20%. Efterhånden ses også overbelægning i andre regioner. Overbelægningen
skyldes, at der i kommunerne er mange sygeplejersker omfattet af strejken, og det betyder, at
de vanlige tilbud om fx genoptræning og rehabilitering efter indlæggelse på sygehus er van-
skelige for kommunerne at opretholde, og derfor er det svært for sygehusene at få udskrevet
indlagte patienter til videre forløb i kommunerne.
Sundhedsstyrelsen har fået oplyst af regionerne, at der er eksempler på, at patienter har været
færdigbehandlede og indlagt over en måned efter deres planlagte udskrivelse. Sådanne lang-
varige forløb på sygehus kan medvirke til både kognitiv og fysisk svækkelse, bl.a. kan især
ældre patienter blive delirøse/konfuse med kognitiv svækkelse og også i nogle tilfælde som
konsekvens heraf kan risikere at falde og pådrage sig fx fraktur på knogler.
I takt med at yderligere kommuner udtages, må der forventes yderligere ophobninger med ri-
siko for overbelægning og deraf følgende konsekvenser som følge. Den 25. august er to yder-
ligere kommuner i Region Midtjylland udtaget, og den 31. august er udtaget kommuner bredt
i de resterende fire regioner.
Behandling i anden region:
Regionerne kan ved overbelægning på et sygehus være nødsaget til at henvise patienter videre
til andet sygehus i egen eller anden region. Region Nordjylland har indgået aftale med Region
Midtjylland om akutte patienter og kræftpatienter, og denne betyder, at Region Midtjylland
blandt andet hjælper med patienter med kræft i urinvejene. Ift. akutte patienter har Region
Midtjylland indtil videre ikke været i stand til at overtage akutte patienter, fordi regionen selv
oplever et stigende pres på kapaciteten. Region Midtjylland har også en aftale med Region
Syddanmark. I takt med at flere områder rammes af strejke, vil der være ikke være uudnyttet
kapacitet, og det vil vanskeliggøre, at patienter kan henvises til andet sygehus.
Planlagt kirurgi og behandling:
Planlagte tider til fx en operation af knæ eller hofte eller et ambulant besøg, hvor patienten fx
skal have lavet en kikkertundersøgelse (endoskopi) aflyses både grundet strejke blandt anæ-
stesipersonale og operationspersonale, men nu også grundet høj belægningsprocent på flere
sygehuse og dermed manglende plads til efterpleje.
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1606: Spm., om redegørelse for myndighedernes vurdering af konsekvenserne af lovindgrebet på kapacitet og produktivitet i sundhedsvæsenet udover den pukkelafvikling, som regeringen har lagt til grund for nødvendigheden af lovindgrebet, til sundhedsministeren
De nationale sundhedsmyndigheder modtager ugentligt opgørelser fra regionerne, og Sund-
hedsstyrelsen har anmodet regionerne om at meddele, såfremt strejken får konsekvenser for
akutte patienter, patienter med livstruende sygdom eller patienter, som vil få konsekvenser for
førlighed, fordi de ikke kan behandles på sygehuset så hurtigt, som det sundhedsfagligt vil
være hensigtsmæssigt. Dette har indtil videre ikke været tilfældet.
Sundhedsstyrelsen skal dog gøre opmærksom på, at patienter, som venter stadigt længere på
at blive udredt og behandlet, kan opleve forværring af symptomer og sygdom.
De fleste afdelinger med planlagt kirurgi er nu ramt af strejke eller vil være det inden for få
dage, men strejkeudtaget er bredt over både sengeafdelinger og ambulatorier i både medicin-
ske og kirurgiske specialer. Flere visitationsenheder og patientvejledere omfattes også, hvilket
kan vanskeliggøre visitation til fx privat tilbud eller visitation til kommunal genoptræning ef-
ter indlæggelse. Desuden rammes en lang række fertilitetsklinikker pr. 25. august, hvor nogle
kvinder forventeligt falder for aldersgrænsen for behandling under strejken.
Øvrige konsekvenser:
Ikke strejkeramte afdelinger oplever i stigende grad nedsat villighed blandt personalet til at
påtage sig ekstra byrder som afledte effekter af strejken, og derfor har strejken efterhånden
bredere betydning for sygehusdriften.
Afvikling af behandlingsefterslæb
I vurderingen af konsekvenserne af strejken skal medtages både de aktuelle konsekvenser,
men også konsekvenser på længere sigt. Derfor er det relevant også at foretage en vurdering
af, hvor længe sundhedsvæsenet vil være påvirket af et behandlingsefterslæb.
Flere regioner, særligt Region Sjælland og Region Hovedstaden, var før strejken stadig i gang
med at afvikle efterslæbet efter COVID-19 epidemien, og der er derfor stadig patienter, som
pga. epidemien endnu ikke er blevet behandlet. Dette er også en væsentlig faktor i opgørelsen
af de langsigtede konsekvenser af strejken.
Sundhedsstyrelsen har foretaget en vurdering af, hvor lang tid efterslæbet for planlagte opera-
tioner efter strejken forventes at tage. Der er dog en række væsentlige forbehold i en sådan be-
regning og vurdering. Det er bl.a. væsentligt, at der i beregningen ikke indgår den andel af
operationer, som foretages på privathospital i stedet for offentligt sygehus. Endvidere er be-
regningen baseret på, at sygehusene ved siden af den normale kapacitet kan afvikle yderligere
ca. 5% af den operative aktivitet. Der må forventes en variation på tværs af sygehuse og afde-
linger, og mange faktorer kan få betydning for, om de ca. 5 % ekstra aktivitet er realistisk,
bl.a. personalets villighed til ekstra vagter, omfanget af pres på medicinske afdelinger pga. in-
fektionssygdomme som fx lungebetændelse, influenza og COVID-19 m.v. Derfor er opstillet
scenarier for meraktivitet på hhv. 2 % og 10 %. Afviklingen vil typisk ske i form af ekstra ak-
tivitet i weekenden eller længere åbningstider om aftenen.
Det er vurderingen, at der kan være en række sygeplejersker, som efter strejken vil skulle af-
vikle ferie, ligesom der som vanligt kan være et øget pres på sundhedsvæsenet i vinterhalv-
året, og det kan betyde, at afvikling af det nuværende behandlingsefterslæb tidligst kan op-
startes i starten af 2022. Hensyn til behov for et COVID-19 beredskab kan desuden have ind-
flydelse på dette. Der gøres endvidere opmærksom på, at der vil gå noget tid fra en afslutning
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1606: Spm., om redegørelse for myndighedernes vurdering af konsekvenserne af lovindgrebet på kapacitet og produktivitet i sundhedsvæsenet udover den pukkelafvikling, som regeringen har lagt til grund for nødvendigheden af lovindgrebet, til sundhedsministeren
2447961_0004.png
af strejken, indtil patienter har en ny tid og fremmøder på sygehuset på vanligt niveau. Tids-
punktet for opstart af afviklingen vil desuden afhænge af udformningen af aftaler omkring fe-
rieåret 2021 (hovedferie), personalets villighed til at påtage sig ekstra arbejde efter strejken og
mulighed for rekruttering af yderligere personale.
I forhold til de planlagte operationer vurderes efterslæbet ved udgangen af uge 33 at være ca.
35.500 udskudte operationer, og antallet af udskudte operationer forventes at stige yderligere
med ca. 10.500 udskudte operationer per uge i de kommende uger. Dette fremgår af tabel 1
nedenfor. Her ses også, at der i 2019 var ca. 19.500 operationer om ugen. Grundet efterregi-
strering er de seneste ugers aktivitet baseret på et estimat (markeret med grønt).
Tabel 1 Aktivitetsopgørelse for planlagte operationer og estimater for efterslæb
Uge
2019**
2021
Difference
Akkumuleret
25
18.908
14.119
4.789
4.789
26*
15.359
12.078
3.281
8.070
27*
13.165
11.621
1.544
9.614
28*
10.146
9.983
163
9.777
29*
9.260
8.470
790
10.567
30*
10.665
8.269
2.396
12.963
31*
12.868
8.693
4.175
17.138
32
16.682
8.693
7.989
25.127
Gns 33-41
19.230
10.500
Note: *Sommerferie ** Ugerne i 2019 er forskudt: uge 25 i 2021 er sammenlignet med uge 26 i 2019 gr feriens placering
Estimat
I tabel 2 nedenfor ses mulige afviklingsscenarier for nuværende og kommende ugers aktivi-
tetsefterslæb. Det forudsættes at:
Normalaktivitet svarer til 19.500 planlagte operationer pr. uge
Der udelukkende kan afvikles meraktivitet i normaluger, og at der er 42 normaluger per år
(dvs. der ikke afvikles i uger med ferie og helligdage)
Der ved strejkens afslutning skal tillægges 1,5 uges ekstra nedsat aktivitet inden normal
drift (dvs. for uge 33 antages det fulde efterslæb at være 35.500 + 10.500*1,5= 51.250
planlagte operationer)
Der opstilles scenarier for meraktivitet på 10%, 5% og 2% svarende til:
o
10 %: 1.950 ekstra planlagte operationer pr. uge
o
5%: 975 ekstra planlagte operationer pr. uge
o
2 %: 390 ekstra planlagte operationer pr. uge
Tabel 2 Forventet afvikling af efterslæb på planlagt kirurgi ved forskellige niveauer af meraktivi-
tet
Uge for afslutning af
10% meraktivitet
5% meraktivitet
2% meraktivitet
strejken
Uge 34
0,6 år
1,3 år
2,8 år
Uge 35
Uge 36
Uge 37
0,8 år
0,9 år
1,0 år
1,5 år
1,8 år
2,0 år
4,4 år
6,0 år
7,6 år
Note: Afviklingsperioden regnes fra der påbegyndes afvikling af efterslæb, dvs. forventeligt fra januar 2022.
Baseret på ovenstående beregninger, den aktuelle viden og med ovennævnte væsentlige forbe-
hold er det styrelsens aktuelle vurdering, at det nuværende behandlingsefterslæb for planlagte
operationer som minimum vil tage 1–1,5 år at afvikle, hvis man forudsætter, at der kan afvik-
les 5 % yderligere aktivitet oveni den normale aktivitet pr. uge. Dette ses i tabel 2 afspejlet
som 1,3 år ved 5 % meraktivitet pr. uge til og med uge 33 (angivet som uge 34 i tabellen).
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1606: Spm., om redegørelse for myndighedernes vurdering af konsekvenserne af lovindgrebet på kapacitet og produktivitet i sundhedsvæsenet udover den pukkelafvikling, som regeringen har lagt til grund for nødvendigheden af lovindgrebet, til sundhedsministeren
Dette udregnes således 51.250/975/42=1,3 år. Afviklingen af behandlingsefterslæbet vurderes
som minimum at stige til 2 år inden for de næste kommende 3 uger, såfremt forudsætningerne
i beregningen holder stik.
Sundhedsstyrelsen følger løbende den faktiske udvikling og kan således opdatere vurderingen
løbende.
I bilag 1 indgår tabeller for aktivitet og estimater for efterslæb for hhv. endoskopier, planlagte
indlæggelser og ambulante besøg. Generelt er aktiviteten også her nedsat med knap det halve,
hvis man sammenligner med aktiviteten i 2019. Det må dog forventes, at en del af disse ud-
skudte aktiviteter ikke skal indhentes 1:1, da der i større grad er tale om fx tilbagevendende
kontrolbesøg.
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1606: Spm., om redegørelse for myndighedernes vurdering af konsekvenserne af lovindgrebet på kapacitet og produktivitet i sundhedsvæsenet udover den pukkelafvikling, som regeringen har lagt til grund for nødvendigheden af lovindgrebet, til sundhedsministeren
2447961_0006.png
Bilag 1 Endoskopier, planlagte indlæggelser og ambulante besøg
Nedenfor ses detaljerede oversigter over aktivitetsefterslæbet for endoskopier, planlagte ind-
læggelser og ambulante besøg.
Tabel 3 Endoskopier
Uge
2019**
2021
Difference
Akkumuleret
25
13.361
10.919
2.442
2.442
26*
10.494
9.080
1.414
3.856
27*
9.141
8.170
971 -
4.827
28*
6.628
6.959
331
4.496
29*
6.289
5.255
1.034
5.530
30*
7.310
5.111
2.199
7.729
31*
8.583
5.966
2.617
10.346
32
Gns 33-41
12.134
13.194
5.966
6.168
7.000
16.514
Note: *Sommerferie ** Ugerne i 2019 er forskudt: uge 25 i 2021 er sammenlignet med uge 26 i 2019 gr feriens placering
Estimat
Tabel 4 Planlagte indlæggelser
Uge
2019**
2021
Difference
Akkumuleret
25
4.896
4.051
845
845
26*
3.921
3.289
632
1.477
27*
3.516
3.195
321
1.798
28*
3.149
2.868
281
2.079
29*
3.038
2.517
521
2.600
30*
3.093
2.422
671
3.271
31*
3.419
2.804
615
3.886
32
Gns 33-41
4.318
5.012
2.804
1.514
2.200
5.400
Note: *Sommerferie ** Ugerne i 2019 er forskudt: uge 25 i 2021 er sammenlignet med uge 26 i 2019 gr feriens placering
Estimat
Tabel 5 Ambulante besøg
Uge
2019**
2021
Difference
Akkumuleret
25
213.147
183.808
29.339
29.339
26*
182.042
170.015
12.027
41.366
27*
28*
155.480
128.756
153.777
131.769
1.703 -
3.013
43.069
40.056
29*
120.397
111.345
9.052
49.108
30*
132.822
107.882
24.940
74.048
31*
157.393
118.626
38.767
112.815
32
Gns 33-41
195.963
208.028
118.626
77.337
90.000
190.152
Note: *Sommerferie ** Ugerne i 2019 er forskudt: uge 25 i 2021 er sammenlignet med uge 26 i 2019 gr feriens placering
Estimat
6