Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samråd J og K om at forhindre svigt i ældreplejen
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Samrådsspørgsmål J:
Hvad vil ministeren gøre for, at der ikke fremadrettet ses sager som den, vi
har set på plejehjemmet Grønnehaven i Helsingør?
Samrådsspørgsmål K:
Hvordan vil ministen sikre, at medarbejdere, som vi ser eksempler på både
ydmyger og truer beboere, ikke igen bliver ansat i plejesektoren?
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare under ét.
Den akutelle sag fra Helsingør Kommune, hvor en ansat i
ældreplejen ydmygede og groft chikanerede en kvinde med
demens var et eksempel på en fuldkommen uacceptabel, en
fuldkommen uanstændig og en fuldkommen uværdig adfærd.
Og der findes næsten ikke ord, der er stærke nok til at
beskrive, hvor grænseoverskridende og uanstændigt den
pågældende medarbejders handlinger har været.
Jeg kan desuden forstå på dækningen i medierne, at der i den
konkrete sag blev handlet prompte fra ledelsens side med
bortvisning, samt at sagen blev politianmeldt. Men det er jo
desværre på bagkant, at de ting er sket.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/11-20 om, hvordan det fremadrettet sikres at ansatte i plejesektoren ikke ydmyger og truer beboere, til sundheds- og ældreministeren
Når jeg siger desværre, er det fordi, vi skal have en
ældrepleje, der har fokus på vores ældres behov for pleje og
omsorg. Plejen til den enkelte ældre skal være i fokus:
Omsorgen, respekten, medmenneskeligheden, værdigheden.
Det er helt afgørende, at der i forbindelse med ansættelser i
ældreplejen gennemføres en ansvarlig og grundig
ansættelsesprocedure for at afdække, om det er den rette
person, vi har til jobbet.
Forhold, der er vigtige at lægge vægt på i den forbindelse, er
blandt andet ansættelsessamtalen og udtalelser og referencer
fra tidligere arbejdsgivere.
Og hvis man vurderer, at der i den konkrete
ansættelsessituation er behov for det, så kan arbejdsgiveren
jo også rekvirere en straffeattest.
Så først og fremmest har ledelsen et fuldstændig centralt
ansvar. I første omgang i ansættelsessituationen.
Vi må fra lovgivers side gøre, hvad vi kan for, at de kan løfte
det ansvar, og at de har de rette redskaber i
ansættelsessituationen. Det vender jeg tilbage til senere.
Samtidig er det vigtigt, at der til daglig i ældreplejen også er
en synlig ledelse, der viser vej, får sikret, at der udbreder sig
de rette værdier, der også hjælper med supervision og ikke
mindst sikrer, at medarbejderne har de rette kompetencer.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/11-20 om, hvordan det fremadrettet sikres at ansatte i plejesektoren ikke ydmyger og truer beboere, til sundheds- og ældreministeren
Den enkelte ledelse skal løbende udvise opmærksomhed og
reagere på fx ændret adfærd hos borgeren eller andre
medarbejdere eller på henvendelser fra de pårørende.
Og lad mig sige det, så klart jeg kan. Jeg opfatter det sådan -
efter samtaler med jer. Og også efter, hvad jeg har set
partierne har meldt ud i pressen. Både i forhold til den
konkrete sag og til andre sager, som er blevet rejst, så må vi
lytte til hinanden, og vi må samles om at drøfte alle gode
forslag til, hvordan vi sikrer, at vi får ansat medarbejdere i
ældreplejen, der har fokus på plejen og omsorgen.
Hvordan sikrer vi, som nu i den konkrete sag om den
tidligere medarbejder fra Helsingør Kommune, at den her
tidligere medarbejder ikke på nogen måde, noget sted i
Danmark, kan blive ansat i ældreplejen igen?
Og der er mange bud på løsningsmodeller. Det er der
allerede en del partier, som har spillet ud. Jeg vil sige, at jeg
afviser intet på nuværende tidspunkt.
En af løsningsmulighederne kunne være et register over den
enkeltes tidligere ansættelser i ældreplejen, som ledelsen i
ældreplejen kan tilgå.
Det kan være en del af løsningen. Jeg tror, at vi må gøre os
klart, at der er ikke én løsning, som løser det hele. Men vi må
sammenstykke et bredt spektrum af løsninger af forskellige
tiltag.
Jeg er åben for at drøfte alle ideer, og jeg vil bestræbe mig på
at skabe et bredt flertal for at få de her ting indført.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/11-20 om, hvordan det fremadrettet sikres at ansatte i plejesektoren ikke ydmyger og truer beboere, til sundheds- og ældreministeren
Dette betyder så også, at jeg naturligvis vil drøfte
problemstillingen med KL, som jo organiserer kommunerne
og dermed er dem, der har arbejdsgiveransvaret, for også at
høre, hvilke muligheder de ser, og hvilke redskaber de
mangler i deres værktøjskasse i de konkrete
ansættelsessamtaler.
God ældrepleje både for medarbejderne, borgerne og de
pårørende fordrer selvfølgelig, at den prioriteres. Og det er
en anden ting. Vi kan ikke regne med, at vi får rettet op på
ældreplejen, hvis ikke vi er klar til at prioritere de midler, der
skal til.
Og der er det ikke nogen hemmelighed, at kommunerne
bredt set, over én kam, har været presset på økonomien og
har haft udfordringer med at skaffe de nødvendige hænder
og hoveder. Det sætter jo også sit aftryk i ældresektoren.
Derfor skal der prioriteres midler til området, Vi skal have
det, vi kalder en bund under velfærden og stoppe de årlige og
kontinuerlige nedskæringer, som jo også er en del af
fortællingen om problemerne i vores danske ældrepleje.
Og hvis man vil læse mere om, hvordan vi gør det i
regeringen, kan man jo bare slå op i finanslovene og i
økonomiaftalerne og se det konkrette løft, som vi har
foretaget her.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/11-20 om, hvordan det fremadrettet sikres at ansatte i plejesektoren ikke ydmyger og truer beboere, til sundheds- og ældreministeren
Næste skridt bliver velfærdsloven. Vi inviterer alle partier til
at tilslutte sig velfærdsloven, som sikrer, at pengene følger
med befolkningsudviklingen, så vi ikke igen får situationer
med årlige nedbarberinger af noget så vigtigt, som vores
ældrepleje. Altså et værn mod nedskæringer ude i
kommunerne. Det er på lovprogrammet for den her
folketingssamling.
Lige nu arbejder vi som bekendt med at indgå
velfærdsaftaler med tre kommuner på ældreområdet.
Det er en stor øvelse, Hvad sker der, hvis vi sætter
kommunerne helt fri og fjerner regler og krav på
ældreområdet.
Det er regler og krav, som sikkert har fornuftige udspring
hvert enkelt af dem. Men når der er blevet så mange af dem,
så kan det være et konkret og et reelt angreb på fagligheden
og nærheden både hos medarbejderen og hos de pårørende
og hos de ældre selv. Og det vil sige, at vi på Christiansborg
blander os uden om. Erfaringer herfra mener jeg også, at vi
politisk må kunne bringe i spil i forhold til ældreplejen.
For 1 måned siden afholdte vi her i Sundheds- og
Ældreministeriet sammen med Ældre Sagen, FOA og KL et,
synes jeg, meget inspirerende topmøde.
Og tak til alle, der var med - både fra Christiansborg,
medarbejderne, de ældre selv og de pårørende. Alle kom
med konkrete idéer.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/11-20 om, hvordan det fremadrettet sikres at ansatte i plejesektoren ikke ydmyger og truer beboere, til sundheds- og ældreministeren
2275414_0006.png
Dette var startskuddet til en dialog omkring udfordringerne i
ældreplejen, og hvad der skal til for at sikre en tryg og
værdig pleje.
I det arbejde indgår der også, hvordan vi får flere til at
arbejde på ældreområdet. Vi skal have flere, der brænder for
ældreområdet, der brænder for en faglighed, en værdighed
med respekt for de ældre og et ønske om at yde en konkret
forskel hver eneste dag for vores ældre medborgere.
Dermed også sagt - og det kan måske være lidt svært at sige,
så vi hører det ikke meget
så skal vi sige til dem, der ikke
skal arbejde i ældresektoren, at de skal ikke ind. Der er
mennesker, som det her konkrete eksempel, der ikke skal
sætte deres ben i ældreplejen. Vi skal gøre, hvad vi kan for,
at de bliver opdaget. Der skal være et værn i ældreplejen
imod, at den type personer går ind og har ansvar for vores
sårbare mennesker, som ældre med demens.
Vi skal gøre ældreområdet mere attraktivt for dem, der kan
og vil og har de rigtige værdier, men så også sikre, at vi ikke
får de forkerte mennesker ind.
Jeg er åben, og jeg betragter dette samråd, som et samråd,
hvor partierne kan spille ind med konkrete forslag, konkrete
ideer til, hvordan vi kan trække ældreplejen i en ny og bedre
retning.
Jeg vil meget gerne fortsætte med at stå i spidsen for at få
arbejdet udmøntet. Det vil sige få hele
lovgivningskomplekset, ministeriet og vores styrelser med.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/11-20 om, hvordan det fremadrettet sikres at ansatte i plejesektoren ikke ydmyger og truer beboere, til sundheds- og ældreministeren
Men jeg mener også, det er vigtigt, at partierne spiller sig på
banen. Derfor ser jeg frem til en drøftelse på samrådet om,
hvordan vi får trukket ældreplejen i en ny og en bedre
retning.
Helt konkret ser jeg også frem til konkrete forslag til,
hvordan vi sammen kan sikre, at den tidligere medarbejder i
Helsingør Kommune ikke bliver ansat i ældreplejen igen.
Tak for ordet.
Side 7