Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2433531_0001.png
13. august 2021
J.nr. 2021 - 5508
Til Folketinget
Sundhedsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 1506 af 30. juni 2021 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1506: Spm. om, hvilke provenumæssige konsekvenser efter tilbageløb og adfærd det vil have at lade afgifterne på cigaretter stige, til skatteministeren
2433531_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvilke provenumæssige konsekvenser efter tilbageløb og adfærd
det vil have at lade afgifterne på cigaretter stige, så en pakke cigaretter fremover gennem-
snitlig koster 65 kroner?
Svar
Med
Aftale om finansloven for 2020
blev regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet enige om at forhøje tobaksafgifterne svarende til en
gennemsnitlig prisstigning på i alt 19 kr. for en pakke cigaretter. Aftaleparterne blev enige
om at forhøje afgifterne på tobak over to omgange, således at en pakke cigaretter stiger til
ca. 55 kr. fra 1. april 2020 og yderligere til ca. 60 kr. fra 1. januar 2022. Venstre og Kon-
servative Folkeparti stemte for forhøjelsen af tobaksafgifterne.
Det er i svaret taget udgangspunkt i en yderligere forhøjelse af afgiftssatserne svarende til
en prisstigning på 5 kr. for en pakke cigaretter. Det forudsættes samtidig, at afgiften på
røgtobak forhøjes tilsvarende, og at forhøjelserne træder i kraft 1. januar 2022.
En forhøjelse af tobaksafgifterne med 5 kr. (inkl. moms) for en pakke cigaretter med 20
stk. skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 975 mio. kr. i 2022 og ca. 875
mio. kr. varigt. Efter tilbageløb og adfærd skønnes der et mindreprovenu på ca. 250 mio.
kr. i 2022 og ca. 225 mio. kr. varigt.
Tabel 1. Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak svarende til, at prisen på en pakke ciga-
retter med 20 stk. i gennemsnit koster ca. 65 kr. pr. 1. januar 2022
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2021
-
-
-
2022
975
975
-250
2023
950
925
-250
2024
925
900
-225
2025
900
875
-225
Varigt
875
875
-225
Anm.: Det er forudsat, at afgiften på røgtobak forhøjes tilsvarende, og at afgiftsforhøjelserne træder i kraft 1. januar 2022.
Der forudsættes ingen vækst i grundlaget frem til 2025. Beregningsteknisk forudsættes afgiftsprovenuet at vokse med no-
minelt BNP efter 2025, hvilket indebærer en indeksering af afgiften samt realvækst i afgiftsgrundlag. Der forudsættes en
selvfinansieringsgrad for virkning på arbejdsudbuddet på -7 pct., jf. Skatteøkonomisk Redegørelse 2018. Der er afrundet til
nærmeste 25 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Forhøjelsen af tobaksafgifterne skønnes at mindske forbruget af tobak. Faldet i forbruget
er sammensat af et fald i det indenlandske salg af tobak samt en stigning i grænsehandlen.
Adfærdseffekterne betyder, at afgiftsforhøjelsen skønnes at medføre et mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd. Samtidig bemærkes, at afgiftsforhøjelsen skønnes at indebære
et samfundsøkonomisk tab. Det afspejler, at den beregnede gevinst fra lavere helbreds-
mæssige omkostninger (eksterne omkostninger) ikke skønnes at opveje tabet fra højere
forbrugs- og grænsehandelsforvridninger.
Side 2 af 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1506: Spm. om, hvilke provenumæssige konsekvenser efter tilbageløb og adfærd det vil have at lade afgifterne på cigaretter stige, til skatteministeren
2433531_0003.png
Der er en usikkerhed om udgangspunktet for provenuskønnet, hvilket skal ses i lyset af
de allerede vedtagne forhøjelser af tobaksafgifterne samt corona-krisens effekt på bl.a.
grænsehandlen.
Side 3 af 3