Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2438621_0001.png
Folketingets Sundhedsudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Pernille Skipper (EL)
[email protected]
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/09148
30. august 2021
Sundhedsudvalget har i brev af 28. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1489
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 1489:
”Kan
ministeren redegøre for de forskellige tilskudsordninger, herunder egenbeta-
ling, under § 82 og § 82 a i lov om aktiv socialpolitik samt borgere i målgruppen
for omsorgstandpleje opdelt på alder- og ydelsesgrupper (integrationsydelse, ud-
dannelseshjælp, kontanthjælp), og oplyse omkostningerne ved at fjerne egenbeta-
lingen for henholdsvis § 82 og § 82 a samt for borgere i målgruppen for omsorgs-
tandpleje?”
Svar:
Tilskud til tandbehandling efter § 82 og § 82 a i lov om aktiv socialpolitik hører
under Beskæftigelsesministeriet. Nedenfor redegøres for reglerne, herunder egen-
betaling.
§ 82 - hjælp til udgifter til tandbehandling, medicin og lign.
Efter § 82 i lov om aktiv socialpolitik kan kommunerne yde hjælp til betaling af
udgifter til tandbehandling, medicin og lignende. For at få hjælp efter § 82 er det et
krav, at udgiften ikke dækkes efter anden lovgivning, at ansøgeren og ægtefællen
ikke selv har økonomisk mulighed for at betale udgiften, og at behandlingen er
nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet.
Hjælpen kan dække udgiften delvist, hvis det vurderes, at ansøger har mulighed for
selv at betale en del af udgiften.
§ 82 a
tilskud til betaling for tandpleje
§ 82 a i samme lov giver borgere, der modtager ydelser efter loven, et retskrav på
tilskud til betaling for tandpleje. At det er et retskrav, betyder, at tilskuddet ikke er
trangsbestemt for borgere i denne målgruppe. Kommunen skal dog forhåndsgod-
kende behandlingsforløb, der overstiger 10.000 kr.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1489: Spm., om redegørelse for de forskellige tilskudsordninger, til beskæftigelsesministeren
Kommunerne kan give tilskud til alle former for forebyggende og behandlende
tandpleje, uanset om behandlingen er omfattet af tilskud fra regionerne efter sund-
hedsloven. Tandpleje efter § 82 a er således bredere end tandbehandling efter § 82.
Efter § 82 a ydes tilskud til den del af tandbehandlingen, som overstiger en egenbe-
taling på 600 kr. pr. år. Kommunen yder 100 pct. tilskud til ansøgerens egne udgif-
ter til tandpleje, som overstiger den årlige egenbetaling på 600 kr. til personer i al-
deren 18-24 år. Det samme gælder personer i alderen 25-29 år, som modtager selv-
forsørgelse- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter lovens § 22, men ikke
danskbonus efter § 22, stk. 4-8. Desuden gælder det personer, som modtager ud-
dannelseshjælp efter lovens § 23, men ikke aktivitetstillæg eller barselstillæg efter
§ 24.
For andre personer i målgruppen giver kommunen tilskud til dækning af 65 pct. af
ansøgerens egne udgifter til tandpleje, som overstiger den årlige egenbetaling på
600 kr.
Personer med ret til tilskud efter § 82 a kan søge kommunen om hjælp efter § 82 til
dækning af egenbetalingen på de 600 kr. og til den eventuelle egenbetaling på 35
pct. Personer, som er omfattet af integrationsloven, og som modtager ydelser på
selvforsørgelses- og hjemrejseydelses-, overgangsydelses-, uddannelseshjælps- el-
ler kontanthjælpsniveau, kan søge om hjælp til egenbetalingen efter integrationslo-
vens § 36.
Skønnet egenbetaling
På baggrund af Danmarks Statistiks indsamlede regnskabsoplysninger for 2018
skønnes det, at egenbetalingen i alt udgjorde omkring 61 mio. kr., når det gælder
hjælp efter § 82 a. Da kommunernes (brutto-) udgifter i 2018 ifølge datagrundlaget
ligger på 117 mio. kr. svarer egenbetalingen nogenlunde til 1/3 af ansøgernes ud-
gifter på 177 mio. kr.
For så vidt angår § 82 er det ikke muligt at skønne konkret over den indirekte egen-
betaling. Her er egenbetalingen varierende, da denne afhænger af kommunernes
vurderinger af ansøgernes økonomiske forhold, og den kan fx være nul kroner, hvis
ansøger har et lille økonomisk råderum. De kommunale udgifter efter § 82 til syge-
behandling, medicin, tandbehandling og lignende var i 2018 i alt cirka 57 mio. kr.
før statsrefusion.
I
tabel 1
herunder er vist skønnene opdelt på aldersgrupper og visitationskategori
samt på kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse og øvrige grupper.
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1489: Spm., om redegørelse for de forskellige tilskudsordninger, til beskæftigelsesministeren
2438621_0003.png
Tabel 1
Udgifter til tandpleje efter § 82a, regnskabstal 2018 i mio. kr.
Mio. kr. (2018)
-------------------------- Aldersgrupper ----------------------------
Under 30 år
Ydelse:
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Integrationsydelse
Andre grupper
Tilskud
1,3
22,5
8,2
10,2
Skønnet egen-
betaling
0,7
4,8
0,7
6,6
30 år eller ældre
Tilskud
39,9
-
13,7
21,1
Skønnet egenbe-
taling
25,7
-
8,8
13,6
Samlet skøn for
egenbetaling
26,4
4,8
9,6
20,2
Alle grupper
Anm.: Ydelseskategorierne er udvalgt fra DREAM-registret primo året 2018.
”Andre
grupper” omfatter især personer
i ressourceforløb eller jobafklaring, men også øvrige personer som primo året endnu ikke var i kontanthjælps-
gruppen, og som derfor står med andre ydelseskategorier i DREAM. Egenbetalingen er skønnet ud fra det bog-
førte tilskud og alle antage at betale 600 kr. årligt. Det skønnes, at meget få personer har fået hjælp til egenbe-
talingen på 600 kr. via § 82.
Kilde: Særopgørelse fra kommunernes regnskaber i 2018 ved Danmarks Statistik (senest tilgængelige år).
Alle modtagere
42,2
12,8
74,7
48,1
61,0
Skønnet baseres på de seneste data fra 2018. I 2021-niveau forventes egenbetalin-
gen at udgøre 59 mio. kr., idet betalingen justeres med den forventede udvikling i
udgifterne på området, jf. Finansloven for 2021 (konto 17.63.01.20).
I
tabel 2
er vist de offentlige udgifter efter lovens § 82.
Tabel 2
Udgifter til tandbehandling, medicin og lign efter § 82, 2018 i mio. kr.
Mio. kr. (2018)
Under 30 år
Aldersgrupper
30 år eller ældre
Alle aldersgrupper
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Integrationsydelse
Andre grupper
0,3
4,4
0,4
5,7
15,7
0,0
2,6
28,5
16,0
4,4
3,0
34,2
Anm.: Ydelseskategorierne er udvalgt fra DREAM-registret
primo året
8. ”Andre grupper” omfatter især personer
i ressourceforløb eller jobafklaring, men også øvrige personer som primo året endnu ikke var i kontanthjælps-
gruppen, og som derfor står med andre ydelseskategorier i DREAM.
Kilde: Særopgørelse fra kommunernes regnskaber i 2018 ved Danmarks Statistik (senest tilgængelige år).
Alle modtagere
10,8
46,8
57,7
Statens udgifter lå i 2018 på knap 58 mio. kr. ifølge Danmarks Statistiks opgørel-
ser. I 2021-niveau forventes udgifterne at ligge på 62 mio. kr., jf. Finansloven for
2021 (konto 17.63.01.10). Det vil sige cirka 7 procent højere.
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1489: Spm., om redegørelse for de forskellige tilskudsordninger, til beskæftigelsesministeren
Hvis egenbetalingen også antages at stige med cirka 7 procent skønnes det, at op-
hævelse af egenbetalingskravet efter § 82a på 600 kr. og 35 procent af udgiften
herover, årligt vil koste 65 mio. kr. før tilbageløb (2021-pl). I det omfang egenbeta-
lingen efter de gældende regler allerede dækkes efter §82, vil denne udgift bort-
falde og dermed reduceres de samlede udgifter ved at afskaffe egenbetalingen. Om-
vendt kan der være afledte adfærdsændringer ved at afskaffe egenbetalingen. Hvis
flere efterspørger tandpleje, vil det øge udgifterne ved at afskaffe egenbetalingen.
Beskæftigelsesministeriet har til besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Sundhedsministeriet, som oplyser følgende:
”Det lægges til grund for besvarelsen, at der spørges til oplysninger om tilskuds-
ordninger, som administreres i kommunerne. Efter sundhedsloven kan kommunen
yde særlige tilskud inden for nedenstående ordninger.
Omsorgstandpleje
Kommunen skal efter sundhedslovens §131 tilbyde forebyggende og behandlende
tandpleje til borgere, som på grund af kronisk nedsat førlighed eller vidtgående fy-
sisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan udnytte det almindelige tandplejetil-
bud, jf. Tandplejebekendtgørelsens §7.
Omsorgstandplejetilbuddet ydes til personer, hvis egenomsorg er så begrænset, at
de har behov for hjælp i almindelige daglige funktioner eller for egentlig pleje.
Størstedelen af omsorgstandplejens personkreds består af ældre, der modtager al-
derspension. Derudover består personkredsen af personer med udviklingshæmning
og sindslidelse.
Kommunen kan beslutte, hvorvidt omsorgstandplejen skal være vederlagsfri for
modtagerne, eller om de selv skal betale en del af udgiften. I indeværende år udgør
den maksimale egenbetaling for deltagere i omsorgstandplejen 550 kr.
Specialtandpleje
Kommunen skal efter sundhedslovens § 133 tilbyde tandpleje til personer med
sindslidelse, udviklingshæmning mv., der ikke kan benytte de almindelige tandple-
jetilbud i børne- og ungdomstandplejen, praksistandplejen eller omsorgstandplejen,
jf. Tandplejebekendtgørelsens §12. Ud over de nævnte persongrupper skønnes
gruppen for specialtandpleje at omfatte visse personer med cerebral parese, autisme
samt andre med meget betydelig og varig funktionsnedsættelse, eksempelvis hårdt
ramte sklerosepatienter.
Kommunen kan beslutte, hvorvidt specialtandplejen skal være vederlagsfri for
modtagerne, eller om de selv skal betale en del af udgiften. I indeværende år udgør
den maksimale egenbetaling for deltagere i specialtandplejen 2.050 kr.
Socialtandpleje
Kommunen skal tilbyde de mest socialt udsatte borgere, som ikke kan benytte de
eksisterende tandplejeordninger (omsorgstandplejen, specialtandplejen og praksis-
tandplejen)
vederlagsfri
akut smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje,
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1489: Spm., om redegørelse for de forskellige tilskudsordninger, til beskæftigelsesministeren
2438621_0005.png
jf. tandplejebekendtgørelsens § 17. Målgruppen er borgere med særlige sociale pro-
blemer i form af gadehjemløse og borgere, der benytter herberger, varmestuer, væ-
resteder på grund af hjemløshed, herunder borgere som ikke kan opholde sig i egen
bolig, jf. lov om social service §§ 104 og 11011.
Tilskud til tandpleje efter sundhedslovens § 135
Kommunen yder støtte til voksne, der ikke er omfattet af særlige tandplejeordnin-
ger, i tilfælde af funktionelt ødelæggende eller vansirende skader på tyggeorganet
(tænder, mund og kæber samt omgivende væv) som følge af ulykkesbetingede ska-
der eller skader som følge af epileptisk anfald, jf. Tandplejebekendtgørelsens § 20.
Der ydes kun støtte i det omfang, skaden ikke er dækket af en forsikring. Er skaden
delvist dækket af en forsikring, kan der ydes støtte til den del af skaden, som ikke
er dækket af forsikringen.
Skønnet egenbetaling
I 2020 udgør de kommunale udgifter til special- og omsorgstandplejen ca. 170 mio.
kr. Nedenstående tabel viser opgørelse af patienternes maksimale egenbetaling i
ordningerne. Dvs. under antagelse af, at alle kommuner opkræver den maksimale
egenbetaling. Bemærk at der ikke er indregnet eventuelle afledte adfærdsændringer
ved at gøre ordningen vederlagsfri.
Tabel 3
Omsorgs- specialtandpleje
Beskrivelse
§ 131: Omsorgstandpleje
§ 133 Specialtandpleje
Patienter (2020)
26.438
20.930
Maks. Egenbetaling (år)
2021
550 kr.
2.050 kr.
Skønnet egenbetaling
~ 15 mio. kr.
~ 43 mio. kr.
Kilde:
Sundhedsministeriet og
Statistikbanken
REKG53 RESTAND
Der er ikke fastsat nærmere regler for egenbetaling i forbindelse med støtte efter
sundhedslovens §135, hvorfor det ikke er muligt at skønne over udgifterne ved at
gøre ordningen vederlagsfri.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
5