Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-12-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPRUJE
Sagsnr.: 2015997
Dok. nr.: 1460290
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 146 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 146:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke barrierer der er i forhold til omskoling og efteruddan-
nelser af andre faggrupper til jobs i sundhedsvæsenet og ældreplejen, herunder f.eks.
i forhold til voksenlærlingemuligheder, løn under grundforløb m.v.? Hvilke initiativer
overvejer regeringen på dette område?”
Svar:
Sundhedspersonalet varetager en afgørende rolle i sundhedsvæsen til gavn for bor-
gere, patienter og pårørende. Regeringen er optaget af, at der uddannes mere sund-
hedsfagligt personale, og at personalet bliver i faget.
Vi ved, at der i dag er udfordringer med at rekruttere bl.a. social- og sundhedsmedar-
bejdere på tværs af landet. Der findes ikke hurtige løsninger på rekrutteringsudfor-
dringerne, da det bl.a. kræver et koordineret samarbejde omkring uddannelse og re-
kruttering på tværs af forskellige sektorer, uddannelsesinstitutioner, myndigheder og
arbejdsmarkedets parter mv.
Mit ministerium har derfor indhentet bidrag fra hhv. Beskæftigelsesministeriet,
Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet til brug
for besvarelsen, som oplyser følgende:
Beskæftigelsesministeriets bidrag:
”E række a alyser fra første del af servi eeftersy et af udda elsesord i ger e i
beskæftigelsessystemet, som blev offentliggjort i efteråret 2019, peger på en række
barrierer for brugen af de nuværende opkvalificeringsmuligheder i beskæftigelsesind-
satsen, herunder:
Stor kompleksitet:
Reglerne om uddannelsesindsatsen er komplekse med
mange ordninger og jobcentermedarbejdernes kendskab til flere af de min-
dre ordninger er begrænset. Der eksisterer også flere snitfladeproblematik-
ker mellem beskæftigelses- og undervisningsområdets regler, hvilket øger
kompleksiteten i uddannelsesindsatsen for ledige yderligere.
Økonomi og motivation:
Flere dagpengemodtagere vurderer, at de vil have
råd til at påbegynde længerevarende uddannelse (over seks måneder), hvis
den økonomiske forsørgelse var på dagpenge- frem for SU-niveau. Serviceef-
tersynet viser dog også, at dagpengemodtagere har forskellig motivation for
at uddanne sig, hvilket understreger, at det er en sammensat gruppe med
forskellige behov og ønsker.