Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2313525_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-12-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPRUJE
Sagsnr.: 2015997
Dok. nr.: 1460290
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 146 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 146:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke barrierer der er i forhold til omskoling og efteruddan-
nelser af andre faggrupper til jobs i sundhedsvæsenet og ældreplejen, herunder f.eks.
i forhold til voksenlærlingemuligheder, løn under grundforløb m.v.? Hvilke initiativer
overvejer regeringen på dette område?”
Svar:
Sundhedspersonalet varetager en afgørende rolle i sundhedsvæsen til gavn for bor-
gere, patienter og pårørende. Regeringen er optaget af, at der uddannes mere sund-
hedsfagligt personale, og at personalet bliver i faget.
Vi ved, at der i dag er udfordringer med at rekruttere bl.a. social- og sundhedsmedar-
bejdere på tværs af landet. Der findes ikke hurtige løsninger på rekrutteringsudfor-
dringerne, da det bl.a. kræver et koordineret samarbejde omkring uddannelse og re-
kruttering på tværs af forskellige sektorer, uddannelsesinstitutioner, myndigheder og
arbejdsmarkedets parter mv.
Mit ministerium har derfor indhentet bidrag fra hhv. Beskæftigelsesministeriet,
Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet til brug
for besvarelsen, som oplyser følgende:
Beskæftigelsesministeriets bidrag:
”E række a alyser fra første del af servi eeftersy et af udda elsesord i ger e i
beskæftigelsessystemet, som blev offentliggjort i efteråret 2019, peger på en række
barrierer for brugen af de nuværende opkvalificeringsmuligheder i beskæftigelsesind-
satsen, herunder:
Stor kompleksitet:
Reglerne om uddannelsesindsatsen er komplekse med
mange ordninger og jobcentermedarbejdernes kendskab til flere af de min-
dre ordninger er begrænset. Der eksisterer også flere snitfladeproblematik-
ker mellem beskæftigelses- og undervisningsområdets regler, hvilket øger
kompleksiteten i uddannelsesindsatsen for ledige yderligere.
Økonomi og motivation:
Flere dagpengemodtagere vurderer, at de vil have
råd til at påbegynde længerevarende uddannelse (over seks måneder), hvis
den økonomiske forsørgelse var på dagpenge- frem for SU-niveau. Serviceef-
tersynet viser dog også, at dagpengemodtagere har forskellig motivation for
at uddanne sig, hvilket understreger, at det er en sammensat gruppe med
forskellige behov og ønsker.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvilke barrierer der er i forhold til omskoling og efteruddannelser af andre faggrupper til jobs i sundhedsvæsenet og ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
2313525_0002.png
Det ligger regeringen på sinde at styrke opkvalificeringsindsatsen, så flere kan blive
opkvalificeret til at være faglærte. Regeringen har, jf. svar på SUU alm. del. spm. 145,
igangsat initiativer, der skal hjælpe med at fjerne barrierer til uddannelse. Blandt an-
det er det i 2020 og 2021 blevet mere økonomisk attraktivt for ledige dagpengemod-
tagere at starte på en uddannelse, hvis uddannelsen er inden for et område, hvor der
er behov for arbejdskraft. Den regionale pulje for korte erhvervsrettede kurser er li-
geledes blevet styrket og forenklet, så der fremover vil være én indgang frem for fem
for puljen. Dermed forenkles administrationen til gavn for både den ledige og sagsbe-
handleren.
Men det slutter ikke her. Regeringen forventer derfor at præsentere yderligere initia-
tiver, der ligeledes tager højde for ovenstående konklusioner, når resultaterne fra an-
den del af det igangværende serviceeftersyn af uddannelsesordningerne i beskæfti-
gelsessystemet foreligger.
Børne- og Undervisningsministeriets bidrag:
”Rekrutterings-
og fastholdelsestiltag på SOSU-uddannelserne skal tage højde for
målgruppen på uddannelserne. Eleverne på SOSU-uddannelserne er typisk kvinder
med en gennemsnitsalder på hhv. 32 år for SOSU-hjælpere og 30 år for SOSU-assi-
stenter. Derudover har en høj andel af eleverne på begge uddannelser indvandrer-
baggrund
særligt på SOSU-hjælperuddannelsen, hvor hver tredje nye elev i 2018 var
indvandrer. Dertil kommer, at over halvdelen af SOSU-eleverne har børn ved uddan-
nelsesstart. Dette kan gøre det vanskeligt for en del i målgruppen at beslutte sig for
uddannelse med SU som forsørgelsesgrundlag.
Derfor var e af a efali ger e i ’Veje til flere hæ der’, afrapporteri g fra Task
force
om social-
og su dheds edar ejdere’, aj 2020, at ar ejdsgiver e i højere grad e-
nytter muligheden for at indgå uddannelsesaftaler med SOSU-elever, der omfatter
grundforløbet, da SOSU-eleven herved modtager løn i stedet for SU under grundfor-
løbet.
Med
’Trepartsaftale o styrket rekrutteri g til det offe tlige ar ejds arked’
fra den
21. november 2020 har kommunerne forpligtet sig på, at de fra den 1. juli 2021 vil an-
sætte voksne elever på 25 år og derover på social- og sundhedsassistentuddannelsen
allerede fra begyndelsen af grundforløbets 2. del. Dermed sikres, at voksne elever får
løn under grundforløbet. Forpligtelsen gælder alene elever, som opfylder adgangskra-
vene til at starte på uddannelsen og er optaget af en SOSO-skole.”
Uddannelses- og Forskningsministeriets bidrag:
”Su dhedsudda elser e på Udda elses-
og Forskningsministeriets område er som
udgangspunkt tilrettelagt som ordinære SU-berettigede fuldtidsuddannelser, hvori
der indgår obligatoriske praktikforløb.
Der henvises desuden til Børne- og Undervisningsministeriets bidrag ovenfor.”
Jeg kan henholde mig til bidragene.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Louise Steiner Bruun
Side 2