Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2313523_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-12-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPRUJE
Sagsnr.: 2015997
Dok. nr.: 1460255
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 145 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 145:
Vil ministeren i fortsættelse af bemærkningerne under samrådet 29/11-20 oplyse,
hvilke initiativer regeringen vil tage for at gøre det attraktivt for ledige at omskole el-
ler efteruddanne sig til jobs i sundhedsvæsenet og ældreplejen?
Svar:
Sundhedspersonalet varetager en afgørende rolle i sundhedsvæsen til gavn for bor-
gere, patienter og pårørende. Regeringen er optaget af, at der uddannes mere sund-
hedsfagligt personale, og at det uddannede personale fastholdes i faget.
Vi ved, at der i dag er udfordringer med at rekruttere bl.a. social- og sundhedsmedar-
bejdere på tværs af landet. Der findes ikke hurtige løsninger på rekrutteringsudfor-
dringerne, da det bl.a. kræver et koordineret samarbejde omkring uddannelse og re-
kruttering på tværs af forskellige sektorer, uddannelsesinstitutioner, myndigheder og
arbejdsmarkedets parter mv.
Mit ministerium har derfor indhentet bidrag fra hhv. Beskæftigelsesministeriet,
Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet til brug
for besvarelsen, som oplyser følgende:
Beskæftigelsesministeriets bidrag:
”Regeringen
indgik sammen med et bredt flertal af Folketingets partier to opkvalifice-
ringsaftaler i juni 2020, der indeholder flere initiativer til at understøtte, at ufaglærte
ledige uddanner sig til sundheds- og ældreplejeområdet, fx til SOSU-assistent- eller -
hjælper eller tage meritgivende kurser som et skridt på vej hen mod en SOSU-uddan-
nelse.
Med aftalerne har forsikrede ledige over 30 år fået ret til at påbegynde en erhvervs-
uddannelse med 110 procent af deres hidtidige dagpengesats, hvis uddannelsen er
inden for et område, hvor der er behov for arbejdskraft. Ordningen omfatter bl.a.
SOSU-hjælperuddannelsen og gælder i perioden 1. august 2020 og til udgangen af
2021.
Forsikrede ledige kan også via puljen til uddannelsesløft tage en erhvervsuddannelse
med 80 pct. af dagpengesatsen. Puljen blev med aftalerne styrket, så det ikke læn-
gere er et krav, at uddannelsen skal kunne gennemføres med skolepraktik. Det bety-
der, at ledige kan tage både SOSU-assistent og -medhjælperuddannelserne via puljen.
Puljen blev også udvidet, så jobparate kontanthjælpsmodtagere kan tage et grundfor-
løb til en uddannelse som fx SOSU-assistent på kontanthjælp.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at gøre det attraktivt for ledige at omskole eller efteruddanne sig til jobs i sundhedsvæsenet og ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
2313523_0002.png
Alle ledige kan med puljen til regional uddannelse få et kort kursus inden for mangel-
områder. Bevillingen er ekstraordinært blevet hævet fra ca. 120 mio. kr. årligt til hhv.
ca. 175 og 255 mio. kr. i 2020 og 2021, så flere ledige kunne få et kursus. Ledige kan
fx tage kurset
Konflikthåndtering
i sosu‐arbejdet.
Forsikrede ledige har desuden fået
ret til at påbegynde seks ugers jobrettet uddannelse fra første ledighedsdag på områ-
der, hvor der er særligt gode jobmuligheder. Det gælder i perioden 1. august 2020 og
til udgangen af 2021. Ledige kan fx tage et kursus i
Omsorg, pleje og praktisk hjælp,
Covid-19.”
Børne- og Undervisningsministeriets bidrag:
”Det
er en vigtig prioritering for regeringen, at der uddannes mere sundhedsfagligt
personale. Derfor er regeringen sammen med KL og Danske Regioner enige om at
følge op på anbefalingerne fra Task force om social-
og su dheds edarbejdere’, jf.
’Veje til flere hæ der’ og ’Aftale o ko
u er es øko o i for
’, aj
.
Et vigtigt bidrag til at øge rekrutteringen til SOSU-uddannelserne er at gøre dem mere
attraktive. Derfor er det ed ’Trepartsaftale o styrket rekrutteri g til det offe tlige
arbejds arked’, fra de
. ove ber
, sikret, at voks e elever ka få lø u der
grundforløbet på uddannelsen til social- og sundhedsassistent. Kommunerne har så-
ledes forpligtet sig på, at de fra den 1. juli 2021 vil ansætte voksne elever på 25 år og
derover på social- og sundhedsassistentuddannelsen allerede fra begyndelsen af
grundforløbets 2. del. Forpligtelsen gælder elever, som opfylder adgangskravene til at
starte på uddannelsen og er optaget af en SOSU-skole.
Af ’Trepartsaftale o styrket rekrutteri g til det offe tlige arbejds arked’, ove ber
2020, fremgår endvidere, at man med henblik på at sikre en langsigtet løsning på læ-
repladsudfordringen inden for velfærdsuddannelserne, vil fastsætte en flerårig mini-
mumsdimensionering for antallet af lærepladser på uddannelserne til social- og sund-
hedsassistent og social- og sundhedshjælper, som kommuner og regioner forpligtes
til at oprette. Minimumsdimensioneringen skal fastsættes for en 5-årig periode ved
en aftale indgået mellem FOA, KL, Danske Regioner og regeringen inden udgangen af
maj 2021.
For at lette rekrutteringen til SOSU-udda
elser e er der derudover udviklet ’AMU-
pakker’, so er særligt ålrettede forløb, so dels ka give et fagligt løft til ufag-
lærte på området med henblik på at blive SOSU-hjælpere, og som dels kan give er-
farne SOSU-hjælpere med fast tilknytning til området et fagligt løft med henblik på at
blive SOSU-assiste
ter. Udvikli g af ’AMU-pakker’ blev aftalt so led i ’Trepartsaftale
om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-
)’, okto-
ber 2017.
AMU-pakken fra ufaglært til SOSU-hjælper er trådt i kraft pr. 3. april 2020. AMU-pak-
ken fra SOSU-hjælper til SOSU-assistent forventes udviklet og godkendt ultimo 4.
kvartal 2020.
Endvidere blev der med
Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge
samt virksomheder (håndtering af ubalance i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag),
maj 2020, bl.a. afsat 23 mio. kr. til at understøtte indsatsen for elever med særlige
behov før og under praktikken på SOSU-uddannelserne, fx i form af sprog-, kultur- og
læringsstøtte. Midlerne kan anvendes til fx sprogundervisning- og støtte, tilkøb af
mentorer, talepædagoger samt undervisningsforløb på VUC mv. Der blev med samme
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at gøre det attraktivt for ledige at omskole eller efteruddanne sig til jobs i sundhedsvæsenet og ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
2313523_0003.png
aftale også afsat 5 mio. kr. til at etablere et fælles it-registreringsværktøj for registre-
ring af frafald på SOSU-området med henblik på at kunne følge frafald og effekter af
igangsatte indsatser.”
Uddannelses- og Forskningsministeriets bidrag:
”Su dhedspersonalet
varetager en vigtig opgave i det danske velfærdssamfund. Der-
for er det en vigtig prioritering for regeringen, at der uddannes mere sundhedsfagligt
personale, at sygeplejerskestuderende fastholdes på uddannelsen, og at uddannede
sygeplejersker fastholdes i faget.
Regeringen vil sammen med KL og Danske Regioner følge op på anbefalingerne fra
Task force om social-
og su dheds edarbejdere, jf. ”Veje til flere hæ der”. Regeri -
gen vil bl.a. arbejde for at understøtte en sygeplejerskeuddannelse af høj faglig kvali-
tet, herunder at de studerede får et godt og lærerigt praktikforløb med henblik på
bl.a. at fastholde studerende på sygeplejerskuddannelsen. Der vil ligeledes i samar-
bejde med KL og Danske Regioner være fokus på fastholdelse af både nyuddannede-
og seniormedarbejdere gennem for eksempel videreuddannelse- og karrieremulighe-
der.
Der blev desude
ed ”Aftale o flere udda elsespladser på de videregåe de ud-
dannelser i lyset af COVID-
9” afsat pe ge til, at udda elsesi stitutio er e ku e
oprette 5.000 ekstra studiepladser på de videregående velfærdsuddannelser i 2020
og 2021. Der var i 2020 en stigning i optaget til sygeplejerskeuddannelsen på 9 pct. i
forhold til 2019 (357 personer).
Der henvises desuden til Børne- og Undervisningsministeriets
bidrag ove ”.
Jeg kan henholde mig til bidragene.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Louise Steiner Bruun
Side 3