Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2440371_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 02-09-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPSCS
Sagsnr.: 2111120
Dok. nr.: 1876623
Folketingets Sundhedsudvalg har den 23. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1448 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1448:
”Ministeren
bedes beskrive lovgivningen i Sverige og Norge om fratagelse af lægeau-
torisation
og i forlængelse heraf tilkendegive, om ministeren har overvejelser om at
i dføre et ”værdighedskriterie” jf. sve sk/ orsk lovgiv i g i da sk autorisatio slov-
giv i g, således at e læge ka blive erklæret ”uværdig” til at praktisere, hvis e læge
f.eks. gentagne gange har været under tilsyn og/eller har svindlet med offentlige mid-
ler igennem en årrække
so beskrevet i artikle ”Oversete kræftk uder og stærke
sovepiller; Svi dellæge har også været kritiseret for dårligt lægearbejde” fra TV2 Fy
den 23. juni 2021?”
Svar:
Jeg har til brug for en beskrivelse af lovgivningen i Sverige og Norge om fratagelse af
lægeautorisation indhentet bidrag fra henholdsvis det svenske og norske sundheds-
ministerium via ambassaderne.
Det svenske sundhedsministerium oplyser følgende om fratagelse af lægeautorisa-
tion i svensk ret:
”1)
Kriterierne for fratagelse af autorisation
Kriterierne for at tilbagetrække en autorisation er reguleret i henhold til den svenske
patientsikkerhedslovs (patientsäkerhetslagen) kapitel 8, §§ 3 og 4:
§ 3 Autorisation til udøvelse af erhverv inden for sundhedsvæsnet skal tilbagekaldes,
hvis den autoriserede:
1. har ageret groft uforsvarligt (oskicklig) i udøvelsen af sit erhverv,
2. i eller uden for sin erhvervsudøvelse har gjort sig skyldig i en alvorlig forbry-
delse, der kan påvirke tilliden til den pågældende, eller
3. på anden vis har vist sig åbenbart uegnet til at udøve erhvervet.
Hvis der er særlige grunde, som falder ind under det første i stk. 2 kan fratagelse af
autorisation undlades.
§ 4 Autorisation kan også tilbagekaldes, hvis den autoriserede:
1. på grund af sygdom eller lignende omstændigheder ikke er i stand til at ud-
øve sit erhverv tilfredsstillende,
2. har fået tildelt prøvetid i henhold til kapitel 8, § 1, stk. 1, og igen har vist sig
uegnet til at udøve sit erhverv i prøvetiden.
3. har fået prøvetid med en tilsynsplan og undladt at følge planen
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1448: Spm., om beskrivelse af lovgivningen i Sverige og Norge om fratagelse af lægeautorisation, til sundhedsministeren
eller
4.
anmoder om, at autorisationen skal tilbagekaldes, og der ikke findes hindrin-
ger mod tilbagetrækning fra et generelt synspunkt.
2) Processen for dette (herunder om det sker midlertidigt eller permanent)
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd
forkortet HSAN er en domstolslignende myn-
dighed, som træffer beslutning om tilbagetrækning af sundhedspersonales autorisa-
tion. Den svenske
Socialstyrelse
er værts y dighed for HSAN, dog er HSAN’s beslut-
ninger uafhængige af
Socialstyrelsen.
Processen er således, at den svenske myndighed
Inspektion för vård och omsorg
(IVO)
undersøger den autoriserede person og derefter indgiver en anmeldelse af den på-
gældende til
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd
- HSAN. Det er derefter HSAN, der
beslutter, hvorvidt autorisatio e skal tilbagekaldes eller ej. HSAN’s afgørelse er e -
delig (gäller
tillsvidare)
og er derfor ikke midlertidig (undtagen i usædvanlige tilfælde,
hvor autorisationen kan være frataget midlertidigt, mens der afventes en endelig af-
gørelse . Det er uligt at klage over HSAN’s afgørelse ved at i dbri ge de for de
svenske forvaltningsdomstol (förvaltningsdomstol).
3) Regler om og baggrund for indførelse af et værdighedskriterium.
Den svenske
Socialstyrelse
må ikke tildele autorisation, hvis der foreligger omstæn-
digheder, der ville have gjort, at autorisationen ville være blevet tilbagekaldt i fald
personen var autoriseret. Dette har været en del af lovgivningen som minimum siden
1984. Det indebærer, at kriminalitet eller åbenbart upassende adfærd under eksem-
pelvis praktikperioder (praktisk
tjänstgöring),
som ligger forud for autorisationen kan
have indflydelse på vurderingen af, hvorvidt en autorisation skal udstedes.
Siden den 1. januar 2011 får alle ansøgere om autorisation kontrolleret sin straffeat-
test (belastningsregister), hvor
Socialstyrelsen
vil blive orienteret om specifikke typer
af kriminalitet. Eksempler på kriminalitet som typisk medfører, at der ikke udstedes
autorisation er: forbrydelser mod liv og helbred, seksualforbrydelser, narkokriminali-
tet og børnepornografiske forbrydelser.”
Det norske sundhedsministerium oplyser følgende om fratagelse af lægeautorisation
i norsk ret:
”Autorisationsordningen
i norsk sundhedslovgivning omfatter flere personalegrup-
per, heru
der læger. ”Værdighedskriteriet” forstås i Norge so et ”eg ethedskrite-
rie”. Dvs. at e læge ka erklæres ueg et til at praktisere ud fra e række ær ere
specificerede forhold.
Kriterier for fratagelse af autorisation
Jf. helsepersonellovens § 57 kan statens helsetilsyn tilbagekalde en autorisation, li-
cens eller godkendelse som specialist, hvis indehaveren er uegnet til at udøve sit er-
hverv forsvarligt pga. alvorlig sindslidelse, psykisk eller fysisk svækkelse, langtidsfra-
vær fra erhvervet, alkoholmisbrug, narkotika eller midler med lignende virkning, væ-
sentlig mangel på faglig indsigt, uforsvarlig virksomhedsførelse, væsentlige pligtbrud
eller bestemmelser, jf. helsepersonelloven, eller pga. adfærd som anses som uforen-
lig med udøvelsen af lægegerningen.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1448: Spm., om beskrivelse af lovgivningen i Sverige og Norge om fratagelse af lægeautorisation, til sundhedsministeren
Autorisation, licens eller godkendelse som specialist kan tilbagekaldes, hvis indehave-
ren trods advarsel undlader at indrette sig efter lovkrav.
Autorisation, licens eller godkendelse som specialist kan også tilbagekaldes, hvis de
krav, som er fastsat ved forskrift, jf. §§ 48 a, 49 eller 51, ikke er opfyldt.
Jf. helsepersonellovens § 48 a har man ret til autorisation efter ansøgning, hvis man
a) har bestået eksamen i det pågældende fag ved en norsk videregående uddannelse,
b) har bestået en udenlandsk eksamen som er godkendt ved aftale om gensidig aner-
kendelse,
c) har gennemført uddannelse og bestået udenlandsk eksamen som anerkendes som
lige så god som tilsvarende norsk uddannelse og eksamen, eller
d) har godtgjort at have den nødvendige kyndighed ved bestået eksamen på en sund-
hedsfaglig uddannelse og tillægsuddannelse eller erhvervserfaring.
Ansøgeren skal i tillæg
a) være under 80 år,
b) ikke være uegnet til erhvervet, og
c) have gennemført praktisk tjeneste eller opfylde tillægskrav hvis det er fastsat ved
forskrift.
Helse- og omsorgsdepartementet (HoD) kan ved forskrift stille krav om praktisk erfa-
ring og tillægskrav for autorisation for enkelte sundhedsfaggrupper og efterlevelse af
sådanne krav. HoD kan også beslutte, at krav skal gælde for dem, som allerede har
autorisation eller offentlig godkendelse, når forskriften træder i kraft.
Jf. helsepersonellovens § 49 kan sundhedspersonale, som ikke har ret til autorisation
efter § 48 a, tildeles licens efter ansøgning. Licens kan kun tildeles til sundhedsperso-
nale, som er egnet ift. licensens art og omfang. Licens kan også tildeles sundhedsper-
sonale med udenlandsk eksamen, som er godkendt efter aftale om gensidig anerken-
delse. Licensen kan begrænses mht. tid, stillingstype, visse typer sundhedsydelser el-
ler på anden vis.
HoD kan udstede nærmere forskrifter om betingelser for at få licens og de vilkår, som
knyttes til den, herunder at krav skal gælde for dem, som allerede har licens, når for-
skriftens træder i kraft.
Jf. helsepersonellovens § 51 kan HoD udstede forskrifter vedrørende specialistuddan-
nelse for autoriseret sundhedspersonale og godkendelse af specialister. Der kan træf-
fes bestemmelser om bl.a.
a) uddannelsens indhold og længde
b) uddannelsesinstitutionerne, herunder godkendelse af uddannelsesinstitutioner
c) organisering af uddannelsesstillinger
d) at vilkårene skal gælder for dem som allerede er godkendt som specialister ved
forskriftens ikrafttræden.
Endelig kan en autorisation, licens eller godkendelse som specialist, som er givet på
grundlag af tilsvarende godkendelse i et andet land, tilbagekaldes hvis godkendelsen i
det pågældende land mister sin gyldighed.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1448: Spm., om beskrivelse af lovgivningen i Sverige og Norge om fratagelse af lægeautorisation, til sundhedsministeren
Proces for fratagelse af autorisation
Statens helsetilsyn har jf. helsepersonellovens kapitel 11 og enkelte andre særbe-
stemmelser mulighed for at pålægge administrative reaktioner over for personale og
virksomheder, som yder sundhedsydelser, hvis de bryder lovpålagte påbud. En admi-
nistrativ reaktion er ikke en straf i strafferetlig forstand.
En administrativ reaktion kan være en skriftlig advarsel, suspension eller tilbagekal-
delse af autorisation, licens eller godkendelse som specialist, begrænsning af autori-
sation, suspension eller tilbagekaldelse af retten til at rekvirere visse lægemidler. En
administrativ reaktion over for virksomheder i sundhedssektoren kan være påbud om
at rette op på forholdene eller lukke virksomheden. Statens helsetilsyn kan også ud-
skrive tvangsbøder til virksomheder i specialistsundhedstjenesten, som ikke følger
påbud.
Det er statsforvalteren, som i første omgang fører tilsyn med sundhedspersonale og
virksomheder i sundhedssektoren. I sager af mindre alvorlig karakter kan statsforval-
teren påpege pligtbrud og give vejledning til sundhedspersonale og virksomheder.
Det er kun Statens helsetilsyn, som kan udstede administrative reaktioner. Statsfor-
valteren vil i alvorlige sager forberede sagen og oversende den til Statens helsetilsyn
mhp. vurdering af en evt. administrativ reaktion.
Tilbagekaldelse af autorisation kan også ske, hvis indehaveren trods advarsel undla-
der at indrette sig efter lovbestemte krav. Der kan også reageres med tilbagekaldelse
af retten til at rekvirere visse lægemidler. Det er et krav, at rekvireringspraksissen an-
ses som uforsvarlig.
Begrænsning af autorisation
En autorisation kan begrænses af Statens helsetilsyn. Autorisationen kan fx begræn-
ses til at gælde udøvelse af bestemte typer virksomhed under visse krav. Fx kan der
stilles krav om, at sundhedspersonalet kun kan arbejde i en bestemt virksomhed,
med afgrænsede arbejdsopgaver og/eller under tilsyn og vejledning. Der kan også
sættes krav om narkotikatest og psykologbehandling, hvis årsagen er misbrug. For-
skellige rapporteringsforpligtelser for arbejdsgivere og andre involverede kan også
stilles som krav.
Der er to forskellige typer begrænsninger. Den ene kan være aktuel hvis sundheds-
personale, til trods for at kriterierne for tilbagekaldelse er opfyldt, alligevel anses som
egnet til at udøve virksomhed på forsvarlig vis, hvis der sættes begrænsninger. Den
anden type er aktuel i sager, hvor kriterierne for tilbagekaldelse af autorisation ikke
er til stede, men hvor en advarsel ikke anses som tilstrækkelig til at garantere sikker-
heden i sundhedstjenesten.
Påbud til virksomheder i sundhedssektoren
Når virksomheder i sundhedssektoren drives på en måde, som kan have skadelige føl-
ger for patienter eller andre, eller på anden måde er uforsvarlig, kan statsforvalteren
give en frist til at rette op på forholdene.
Hvis virksomheden ikke retter op på forholdene inden denne frist, kan statsforvalte-
ren sende sagen til Statens helsetilsyn. Statens helsetilsyn kan udstede påbud om at
rette op på forholdene. Statens helsetilsyn kan påbyde virksomheder i specialistsund-
hedstjenesten at lukke, hvis det vurderes nødvendigt.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1448: Spm., om beskrivelse af lovgivningen i Sverige og Norge om fratagelse af lægeautorisation, til sundhedsministeren
Tvangsbøder til virksomheder i specialistsundhedstjenesten
Statens helsetilsyn kan fastsætte løbende tvangsbøder for hver dag/uge/måned, som
går efter udløbet af den frist, som er sat for efterlevelse af påbuddet, indtil dette er
opfyldt. Tvangsbøder kan også fastsættes som engangsbøder.
Information til berørte instanser og registrering i Helsepersonellregisteret
Statens helsetilsyn skal informere berørte instanser om administrative reaktioner
mod sundhedspersonale. De berørte instanser er de nordiske landes sundhedsmyn-
digheder, Statens autorisationskontor for sundhedspersonale, sundhedspersonalet
fagforening, statsforvalteren, evt. NAV og arbejdsgiveren. Sundhedspersonalets auto-
risationsstatus vil blive opdateret i Helsepersonellregisteret. Advarsler fremgår ikke af
registeret.”
Vedrørende spørgsmålet om at indføre et værdighedskriterium i dansk autorisations-
lovgivning afventer jeg udfaldet af evaluering af Styrelsen for Patientsikkerheds sund-
hedsfaglige tilsyn, før jeg tager stilling til behov for evt. justering heraf.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Sofie Charlotte de Fine Skibsted
Side 5