Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2422196_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPRUJE
Koordineret med:
Sagsnr.: 2110408
Dok. nr.: 1790649
Dato: 24-06-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundhedsudvalget d. 22. juni 2021]
Besvarelse af samrådsspørgsmål CX
Samrådsspørgsmål CX
Hvad mener ministeren, der konkret bør gøres for at
modvirke, at patienterne bliver kastebolde mellem sygehuse
og kommuner? Der henvises til artikel på dr.dk 31/5-21:
”Kommuner slår alarm: Hospitaler udskriver patienter, før
de er færdigbehandlede.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/ko
mmuner-slaar-alarm-hospita-ler-udskriver-patienter-foer-
de-er
***
Tak for spørgsmålet og tak til spørgerne for at sætte fokus på
et af de områder, som vi ved, har størst betydning for vores
oplevelse af tryghed og kvalitet i sundhedsvæsenet.
Det handler nemlig om, at der er nogle, som har styr på og
har ansvaret for vores samlede forløb, når vi bliver syge. Og
at man som patient ikke selv skal være koordinator mellem
forskellige instanser, mens man samtidig er i en krise og
kæmper for ens helbred – og nogle gange for ens liv.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-21 om hvad der konkret bør gøres for at modvirke, at hospitaler ikke udskriver patienter før de er færdigbehandlede, til sundhedsministeren
Så at der er nogle professionelle, som tager ansvaret i en
situation, hvor det for den enkelte er helt uoverskueligt og
jeg mener også at vi må sige helt urimeligt at kræve, at
skulle holde styr på, at den ene hånd ved, hvad den anden
hånd laver.
Så, som jeg hører begrundelsen for spørgsmålet, og læser
spørgsmålet og artiklen der henvises til, så er det altså,
manglende sammenhæng i patienternes forløb det handler
om. Og man må også være ærlig at sige, det som der
beskrives i artiklen, det har været sundhedsvæsenets
akilleshæl i alt for mange år.
Og det er jo rigtigt, som der bliver sagt, der har i mere end et
årti været arbejdet for at nedbryde siloerne mellem det
regionale og kommunale sundhedsvæsen.
Men samtidig er det jo også sådan, at jeg må sige, at jeg
sagtens kan følge de bekymringer, som bliver rejst i artiklen
af borgmestrene.
Hvad er så svaret på det? Det er jo også det, som Martin
Geertsen starter med at sige – hvad skal vi gøre ved det? Et
svar kunne jo være at sige, at vi skal have patienterne i
længere tid på hospitalerne. Det kunne jo være et svar.
Det mener jeg ikke er det rigtige svar.
Forudsætningen er selvfølgelig, at der er de rette og
tilstrækkelige hænder til at gribe patienterne, hjælpe osv., når
de udskrives.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-21 om hvad der konkret bør gøres for at modvirke, at hospitaler ikke udskriver patienter før de er færdigbehandlede, til sundhedsministeren
Et af vores vigtigste opgaver er at ruste vores
sundhedsvæsen til de markante strukturelle og demografiske
forandringer, som vi ser ind i, og som vi jo faktisk allerede
kan mærke år for år i den her tid.
Og det er, at vi heldigvis får
- markant flere ældre, og det er jo positivt, for det
betyder jo at vi lever længere. Det betyder så også, at
de har ret til god og værdig pleje og omsorg.
- Vi har også markant flere mennesker, som lever med
en eller flere kroniske sygsomme og derfor har behov
for behandling i sundhedsvæsenet.
- Og så ved vi også, at der i psykiatrien er flere og flere
børn, unge og voksne, som har behov for behandling i
psykiatrien.
For at kunne imødegå den udvikling, er der behov for at løfte
den kommunale sundhedsindsats både hvad angår kvalitet,
kompetencer og indsatser.
Det mener jeg er en grundlæggende opgave, som vi alle
sammen bør anerkende.
Det vil jeg gerne komme tilbage til, hvordan vi har taget
nogle skridt i den retning her.
***
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-21 om hvad der konkret bør gøres for at modvirke, at hospitaler ikke udskriver patienter før de er færdigbehandlede, til sundhedsministeren
For der er taget mange gode skridt allerede. Det synes jeg er
vigtigt at få sagt til personalet i vores kommuner og regioner.
Mange ildsjæle lægger et kæmpe arbejde og lægger sig
dagligt i selen for at få enderne til at mødes og til at få skabt
sammenhæng for patienterne på trods af, at der somme tider
er strukturer og rammer, som ikke just baner vejen.
Der er rigtig mange steder både i kommuner og regioner
søsat mange gode initiativer netop for at skabe bedre
overgange. Og med fokus på, at det kommunale
sundhedsvæsen skal gribe patienterne, når de udskrives fra
sygehuset, men fortsat har behov for pleje og hjælp og i
nogle tilfælde sygeplejefaglig behandling.
Men vi må også være ærlige og sige, at vi er der slet ikke
endnu. Det er også det som artiklen, i spørgsmålet hentyder
til.
Så kan man spørge, hvorfor er vi ikke kommet længere, end
vi er?
Det er der mange grunde til. Men jeg vil gerne fremhæve fire
barrierer, som jeg mener er fundamentale at få taget hånd
om, hvis vi skal skabe den forandring, som er nødvendig:
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-21 om hvad der konkret bør gøres for at modvirke, at hospitaler ikke udskriver patienter før de er færdigbehandlede, til sundhedsministeren
Den første er, at strukturen og organiseringen på
nogle områder modarbejder målet
om
sammenhængende og helhedsorienterede forløb. Vi har
alt for mange eksempler på, at system- og
kassetænkning er skyld i fragmenterede og
usammenhængende forløb, hvor helheden fuldstændigt
udebliver.
For det andet er, at behovet for flere hænder og
hoveder er blevet negligeret:
Der har i en årrække
været store nødråb fra, sygeplejersker, læger, social-
og sundhedsassistenter, jordemødre og alt det andet
dygtige sundhedspersonale, der hver nat, hverdag og
helligdag knokler i vores sundhedsvæsen. I har brug
for flere kollegaer, og patienterne har behov for, at I
har tid til at løfte den opgave, som I brænder for.
Det tredje er, at økonomien ikke afspejler udviklingen
– og det gælder både ift. sådan mere simpel
fremskrivninger af demografi og også mere komplekse
spørgsmål om sygdomsudviklingen: Vi bliver nødt til
at anerkende, at hvis ikke pengene følger med. Så kan
vi ikke løse de andre problemer. Så skaber man dem, i
stedet for at løse dem.
Og så er der jo alle mulige effektiviseringer, og lean og
omprioriteringer, det har haft mange forskellige navne
igennem tiden. Men man må sige, at det har taget
overhånd. Og det har altså været nødvendigt at
prioritere, at der er de midler, som skal til for at dække
demografien.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-21 om hvad der konkret bør gøres for at modvirke, at hospitaler ikke udskriver patienter før de er færdigbehandlede, til sundhedsministeren
Og det fjerde er,
at der skal ske et markant løft af
kvalitet, kompetencer og kapacitet i det nære
sundhedsvæsen.
***
De fire barrierer, som jeg har nævnt, er nok i virkeligheden
essensen af mit svar på samrådsspørgsmålet.
Sat på spidsen, mener jeg, at nogle af de afgørende elementer
er:
- tilstrækkeligt personale med rette kompetencer
- samlet og forpligtende organisering med udgangspunkt
i den enkelte patients forløb
- klare standarder for indsatser og kvalitet i vores
kommuner, det kender vi jo fra vores regionale
sundhedsvæsen
- og tilstrækkelig økonomisk prioritering.
Hvad er der så sket, hvilke skridt er der taget, og hvor skal vi
så gå videre hen?:
Vi er i gang med, som det er udvalget bekendt, at levere på
løftet om at få tilført de
1000 flere sygeplejersker,
det var
et konkret løfte. Vi følger planen, og havde ved udgangen
af 2020 en stigning på 584 fuldtidsbeskæftigede
sygeplejersker.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-21 om hvad der konkret bør gøres for at modvirke, at hospitaler ikke udskriver patienter før de er færdigbehandlede, til sundhedsministeren
Vi har indgået den første økonomiaftale nogensinde
mellem kommuner, regioner og regeringen – altså en
fælles økonomiaftale. Og aftalt at der skal etableres 21
sundhedsklynger,
som jo netop har til formål at styrke
samarbejdet om de mange patienter, hvis forløb går
tværs.
Det kan man sige er fundamentet eller måske endda
skelettet til de forandringer, vi ønsker for
sundhedsvæsenet. Der skal så fyldes indhold på, og vi
skal udvikle. Men det er den grundsubstans, som vi
ikke har haft nu, men som vi altså får nu her. Og jeg
anerkender fuldt ud, at der var nogle forskelle
sammenlignet med den tidligere regering ift.
regionerne, de er så videreført.
Men derudover er der nogle ligheder mellem det, der
var foreslået af den tidligere regering og det, vi nu har
lagt på bordet sammen med regioner og kommuner.
Og det anerkender jeg til fulde, og det er også det, som
vi har sagt, at det der var klogt og fornuftigt, ville vi
meget gerne arbejde videre med. Det har vi så gjort
her.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-21 om hvad der konkret bør gøres for at modvirke, at hospitaler ikke udskriver patienter før de er færdigbehandlede, til sundhedsministeren
Og ved økonomiaftalerne for 2020, 2021 og 2022,
altså den her regerings indtil videre 3
økonomiaftaler,
er der tilsammen sket et markant
større aftalt løft end i de ti år forud for regeringens
tiltræden. Hermed taler jeg også om nogle af de år,
hvor vi selv havde magten tidligere. Hvor vi jo ikke
formåede at levere tilstrækkeligt med midler. Her er
der midler, præcis til at dække den demografiske
udvikling, ansætte flere medarbejdere og udvikle
kernevelfærden med fokus på kvalitet og resultater til
gavn for borgerne.
***
Men det er jo ikke nok, vi skal jo have en sundhedsaftale til
at få det skelettet fyldt ud. Jeg ville gerne have været nået
længere med sundhedsaftalen, det er der ingen tvivl om. Der
er heller ingen tvivl om, at vores styrelser har haft meget at
gøre med en anden stor opgave, og jeg mener, at det er tid
som, har været godt givet ud!
Men det betyder nu også, at vi står et godt sted og det
betyder også, at der er plads til at prioritere arbejdet med en
sundhedsaftale.
Jeg forventer, at regeringen vil præsentere vores udspil til en
sundhedsaftale i år og det bliver i 2. halvår af 2021.
Jeg ser frem til for alvor at kunne sætte fokus på
sundhedspolitik, som vi kender det, igen. Og drøfte det
sammen med udvalget her.
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-21 om hvad der konkret bør gøres for at modvirke, at hospitaler ikke udskriver patienter før de er færdigbehandlede, til sundhedsministeren
Det synes jeg, at dagens samråd er en god opvarmning til.
Så tak for spørgsmålet og tak for ordet.
Side 9