Folketingets Sundhedsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 5013
Doknr.
439708
Dato
29-06-2021
Folketingets Sundhedsudvalg har d. 18. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1435 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1435:
”Der ønskes oplyst et skøn for meromkostningen ved indførsel af et
krav om, at
der på plejehjem med henholdsvis a) mindst 20 beboere og b) mindst 40
beboere skal være mindst to nattevagter samtidigt.”
Svar:
Social- og Ældreministeriet har ikke kendskab til data om nattevagter for hvert
enkelt plejehjem. Derfor har Social- og Ældreministeriet ikke grundlag for at
vurdere, hvad meromkostningen vil være ved at stille krav om minimum to
nattevagter på plejehjem med hhv. 20 beboere og 40 beboere.
Imidlertid offentliggjorde VIVE i februar 2020 rapporten
”Normeringer
på
danske plejecentre”
udarbejdet for FOA og Ældre Sagen om normeringer på
danske plejecentre i 2019. Rapporten baseres på en surveybesvarelse af 442
plejecentre ud af 915, hvormed der er opnået en samlet besvarelse på 48 pct.
af landets plejecentre.
I rapporten opgøres normeringer bl.a. i forhold til plejecentre i følgende tre
størrelseskategorier: Små (op til 30 beboere), mellemstore (31-50 beboere) og
store (over 50 beboere). Af rapporten fremgår, at der gennemsnitligt er 1,4
medarbejdere på nattevagt i hverdagen og weekend på små plejehjem (30
beboere eller derunder). Der oplyses ingen normering for mellemstore
plejehjem. Der indgår 156 små plejecentre i undersøgelsen. Der findes i alt 294
plejecentre med 30 beboere eller derunder.
Der er mange faktorer at tage højde for i fastlæggelsen af lønnen til
nattevagter. Nattevagterne forudsættes her dækket af SOSU-hjælpere/-
assistenter med en gennemsnitlig løn (inkl. overhead) på hhv. 367 kr. i timen
og 390 kr. i timen (2022-pl) (KRL). Timelønnen fra KRL er en gennemsnitlig løn
for hhv. SOSU-hjælpere og -assistenter, som inkluderer forhold såsom
pension, overarbejde, barsel, varierende arbejdstider mv. Der er således i et
vist omfang allerede indregnet nattetillæg. Derfor oplyses skønnet som et
spænd fra meromkostninger uden et tillagt nattillæg til meromkostninger med et
tillagt nattillæg på 43% af timelønnen.
1