Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2471564_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 02-11-2021
Enhed: SØA
Sagsbeh.: DEPLEAN
Sagsnr.: 2110604
Dok. nr.: 1954307
Folketingets Sundhedsudvalg har den 18 juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1434
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1434:
”Ministeren
bedes oplyse, hvilke meromkostninger for det offentlige, der forventes at
være, hvis 18-24-årige tilbydes gratis forebyggende tandpleje. Det skal lægges til
grund, at alene den regelmæssige forebyggende tandpleje gøres gratis, mens bruger-
betalingen for behandlinger er uændret sammenlignet med i dag.”
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen af spørgsmålet, at spørgeren med forebyggende
tandpleje refererer til tandlægeydelser af typerne regelmæssige diagnostiske tandun-
dersøgelser, røntgen ved tandundersøgelse samt tandrensning.
Nuværende brugerbetaling og tandlægehonorar vedrørende disse behandlinger for
den ønskede målgruppe fremgår i tabel 1.
Tabel 1
Nuværende årlige udgifter til forebyggende behandling for 18-24 årige fordelt på behandlingstype,
mio.kr.
Behandlingstype
Regelmæssige diagnostiske tandunder-
søgelser
Røntgen ved tandundersøgelse
Tandrensning
I alt
Anm.:
Brugerbetaling i alt
21
20
42
82
Tandlægehonorar i alt
54
26
64
144
Kilde:
Opgørelsen baseres på 21-satser for honorarer og brugerbetaling samt aktivitetsniveauet fra 2019.
Tandundersøgelse inkluderer behandlingerne
Udvidet diagnostisk grundundersøgelse, diagnostisk
grundundersøgelse (18-25 år), førstegangsydelse
samt
statusundersøgelse 18-25 årige.
Røntgen ved
tandundersøgelse indkluderer
Bitewings i forbindelse med regelsmæssig diagnostisk undersøgelse,
Bitewings i forbindelse med UDG
og
Bitewings i forbindelse med diagnostisk undersøgelse.
Tandrensning
inkluderer behandlingerne
Tandrensning a (mindst 15 tænder)
og
Tandrensning b (højest 14 tænder).
Danmarks Statistik, 33,3 pct. stikprøve af befolkningen, BEK nr. 1112 af 01/06 2021 samt egne beregninger.
Såfremt en afskaffelse af brugerbetalingen på forebyggende tandbehandlinger ikke
havde betydning for befolkningens brug af forebyggende tandlægeydelser, ville mer-
omkostningen ved forslaget svare til den samlede brugerbetaling i dag på ca. 82 mio.
kr. årligt.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1434: Spm. om, hvilke meromkostninger for det offentlige, der forventes at være, hvis 18-24-årige tilbydes gratis forebyggende tandpleje, til sundhedsministeren
2471564_0002.png
Fjernes brugerbetalingen på de forebyggende behandlinger, må det dog forventes, at
et øget antal borgere vil benytte sig af disse tandlægeydelser. Det er derfor nødven-
digt at medregne et skøn over øgede omkostninger for det offentlige ved ændret ad-
færd.
I alt har 41 pct. af de unge i aldersgruppen benyttet forebyggende tandlægetilbud i
løbet af et år. Det antages med væsentlig usikkerhed, at i alt 75-85 pct. af de unge
mellem 18 og 24 år ville benytte forebyggende tandlægetilbud i dag, hvis ydelserne
var gratis. Hvis det antages, at disse unge også modtager én tandundersøgelse og
tandrensning årligt, mens ca. 1/3 af dem får taget røntgenbilleder, vil de samlede år-
lige merudgifter til forebyggende tandpleje til unge mellem 18 og 24 år være 215-250
mio. kr. Heraf vedrører 82 mio. kr. afskaffelse af brugerbetalingen for de ydelser eksi-
sterende brugere benytter i dag. Bemærk, at det offentliges meromkostninger er
større ved nye brugere af ydelserne, da staten ikke i forvejen betaler støtte til deres
behandlinger. Således svarer meromkostningen for nye brugere af ydelserne til hele
tandlægehonoraret, hvor merudgiften for eksisterende brugere kun svarer til bruger-
betalingen, som kun udgør en del af den samlede pris for ydelsen.
Det skal bemærkes, at beregningen og dens antagelser er behæftet med væsentlig
usikkerhed. Dertil kommer, at der i besvarelsen ikke medregnes øgede udgifter til til-
skud til evt. øget forbrug af ikke-forebyggende behandlingstyper som følge af øget
opdagelse af tandsygdom ved større brug af tandundersøgelser. Ses der en stigning i
disse behandlinger, vil staten have øgede udgifter til tilskudsberettiget tandbehand-
ling, men niveauet herfor er behæftet med for stor usikkerhed til at estimere.
I ovenstående beregning går ca. 50 pct. af merudgifterne ved at indføre gratis fore-
byggende tandpleje går til tandrensninger. Sundhedsstyrelsen har tidligere oplyst føl-
gende om effekten af tandrensning:
”I
voksentandplejen er det almindeligt, at borgere ved de regelmæssige diagnostiske
tandundersøgelser, uafhængigt af den aktuelle orale sundhedstilstand, også modta-
ger en tandrensning som del af det forebyggende tilbud om tandpleje. Med forbe-
hold for, at der ikke er lavet en større faglig gennemgang af området, foreligger der
ikke dokumentation for at borgere uden erkendt tandsygdom har en forebyggede ef-
fekt af tandrensning. Det vurderes at borgere i høj risiko for karies og aktiv kariessyg-
dom kan have en gavnlig effekt af hyppig professionel afpudsning med fluorid. Videre
vurderes det at borgere med parodontitis har en gavnlig effekt af dybdegående tand-
rensninger.”
Ministeriet har ikke oplysninger om forebyggelseseffekt og herunder det økonomiske
gennemslag ved at give unge 18-24 årige gratis forebyggende tandpleje.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lea Nielsen
Side 2