Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 422
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Transportudvalg
Dato: 23-06-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPLCT
Sagsnr.: 2005084
Dok. nr.: 1258151
Folketingets Transportudvalg har den 15. april 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 422
(Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 422:
”Hvad
er de sundhedsmæssige konsekvenser af partikel- og støjforurening fra Køben-
havns Lufthavn for de borgere, som bor, arbejder eller går i skole/daginstitution i
nærheden af lufthavnen i dag? Ministeren bedes i forbindelse med besvarelse af
spørgsmålet også oplyse, hvilke sygdomme som er overrepræsenteret blandt de bor-
gere, der er bosat i området omkring lufthavnen, herunder diverse kræftformer, luft-
vejssygdomme og hjerte-kar sygdomme. Spørgsmålet stilles bl.a. på baggrund af ar-
tikle ”Ny forsk i g: Udstød i g fra fly otorer ka give kræft” bragt de 28. ju i
2019 på www.fagbladet3f.dk, hvoraf det fremgår, at 12 lufthavnsarbejdere har fået
anerkendt blærekræft som arbejdsskade.”
Svar:
Til brug for min besvarelse har Sundheds- og Ældreministeriet indhentet nedenstå-
ende bidrag fra Sundhedsstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Sundhedsstyrelsen
kan oplyse, at der ikke findes danske undersøgelser af sundheds-
mæssige konsekvenser af partikel- og støjforurening fra Københavns Lufthavn hos de i
spørgsmålet anførte borgere. Internationalt findes der overvejende undersøgelser af
helbredseffekter af flystøj og hjerte-kar-sygdomme.
A. Luftforurening fra flytrafik
En gennemgang af litteraturen viser, at der kun findes få epidemiologiske undersøgel-
ser af helbredseffekter af luftforurening fra flytrafik. Her anføres nogle nyere undersø-
gelser.
En forskergruppe fra Massachusetts Institute of Technology publicerede i 2015 en ar-
tikel
1
, hvor de ved brug af modeller havde beregnet, at civil luftfart på verdensplan
årligt medførte 16.000 for tidlige dødsfald forårsaget af fine partikler (PM
2,5
= partikler
med en diameter på under 2,5 µm) og ozon, Af det totale antal for tidlige dødsfald
skyldtes 87 % og 13 % henholdsvis PM
2,5
og ozon, mens 25 % kunne tilskrives LTO an-
delen. (LTO=landing and takeoff).
Yim SHI, Lee GI, Lee IH et al. Global, regional and local health imoacts of civil aviation emis-
sions. Environ Res Lett 2015; 10: 034001.
1