Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-09-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPNSLA
Sagsnr.: 2110214
Dok. nr.: 1868972
Folketingets Sundhedsudvalg har den 7. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1389
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1389:
”Vil
ministeren undersøge, om lægepraksisser rundt om i landet har opkrævet flere
honorarer for telefonkonsultationer under corona-epidemien, end de har været be-
rettiget til?”
Svar:
Til besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Danske Regioner. Danske
Regioner oplyser følgende:
”Ho orarsyste er e på praksiso råder e –herunder
almen praksis- indebærer, at
der betales for de konkrete ydelser, som de enkelte behandlere (ydere) giver bor-
gerne. Det være sig konsultationer, email-svar, konkrete behandlingsydelser, labora-
torieundersøgelser mv. Som yder er man forpligtet til at leve op til den indgåede
overenskomst- herunder også bestemmelserne om, hvad man kan tage honorar for.
Der er således grundlæggende tale om et tillidsbaseret system, hvor det forventes, at
yderen lever op til den overenskomst, som man har tilsluttet sig og forpligtet sig til at
praktisere efter, herunder også at man følger de afregningsregler og regler for anven-
delse af de forskellige ydelser, som overenskomsterne beskriver.
Som det således også tidligere er bemærket af Rigsrevisionen, er der tale om et sy-
stem, som er baseret på tillid til, at yderne indberetter de ydelser, der er givet, og re-
gionerne kan ikke kontrollere, om udbetalingen af honorar til yderne modsvarer den
ydelse, borgeren har modtaget. Der er i regionernes afregningssystemer indlagt en
række automatiske regler (valideringsregler), som skal medvirke til at sikre, at hono-
rarreglerne i de enkelte overenskomster bliver brugt korrekt, men det er ikke muligt
fuldt ud at sikre korrekt afregning gennem automatiske valideringsregler. Regionerne
supplerer derfor den automatiske validering med forskellige andre typer regnings-
kontrol, herunder f.eks. sammenligning af afregningsmønstre på tværs af klinikker
med henblik på at fange, om nogle klinikker skiller sig ud, hvorved der kan være be-
hov for en nærmere kontrol.
Regionernes It-system har dog ikke mulighed for at identificere uberettigede hono-
rar-opkrævninger, hvis ydelsen teoretisk har kunnet finde sted, og borgeren ikke gør
opmærksom på, at ydelsen ikke har været berettiget. F.eks. hvis lægen opkræver ho-
norar for en telefonkonsultation i forbindelse med almindelig tidsbestilling eller aflys-
ning af en tid.