Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2439657_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-09-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPNSLA
Sagsnr.: 2110214
Dok. nr.: 1868972
Folketingets Sundhedsudvalg har den 7. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1389
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1389:
”Vil
ministeren undersøge, om lægepraksisser rundt om i landet har opkrævet flere
honorarer for telefonkonsultationer under corona-epidemien, end de har været be-
rettiget til?”
Svar:
Til besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Danske Regioner. Danske
Regioner oplyser følgende:
”Ho orarsyste er e på praksiso råder e –herunder
almen praksis- indebærer, at
der betales for de konkrete ydelser, som de enkelte behandlere (ydere) giver bor-
gerne. Det være sig konsultationer, email-svar, konkrete behandlingsydelser, labora-
torieundersøgelser mv. Som yder er man forpligtet til at leve op til den indgåede
overenskomst- herunder også bestemmelserne om, hvad man kan tage honorar for.
Der er således grundlæggende tale om et tillidsbaseret system, hvor det forventes, at
yderen lever op til den overenskomst, som man har tilsluttet sig og forpligtet sig til at
praktisere efter, herunder også at man følger de afregningsregler og regler for anven-
delse af de forskellige ydelser, som overenskomsterne beskriver.
Som det således også tidligere er bemærket af Rigsrevisionen, er der tale om et sy-
stem, som er baseret på tillid til, at yderne indberetter de ydelser, der er givet, og re-
gionerne kan ikke kontrollere, om udbetalingen af honorar til yderne modsvarer den
ydelse, borgeren har modtaget. Der er i regionernes afregningssystemer indlagt en
række automatiske regler (valideringsregler), som skal medvirke til at sikre, at hono-
rarreglerne i de enkelte overenskomster bliver brugt korrekt, men det er ikke muligt
fuldt ud at sikre korrekt afregning gennem automatiske valideringsregler. Regionerne
supplerer derfor den automatiske validering med forskellige andre typer regnings-
kontrol, herunder f.eks. sammenligning af afregningsmønstre på tværs af klinikker
med henblik på at fange, om nogle klinikker skiller sig ud, hvorved der kan være be-
hov for en nærmere kontrol.
Regionernes It-system har dog ikke mulighed for at identificere uberettigede hono-
rar-opkrævninger, hvis ydelsen teoretisk har kunnet finde sted, og borgeren ikke gør
opmærksom på, at ydelsen ikke har været berettiget. F.eks. hvis lægen opkræver ho-
norar for en telefonkonsultation i forbindelse med almindelig tidsbestilling eller aflys-
ning af en tid.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1389: Spm., om lægepraksisser rundt om i landet har opkrævet flere honorarer for telefonkonsultationer under corona-epidemien, end de har været berettiget til, til sundhedsministeren
Anvendelse af telefonkonsultationer i almen praksis
Danske Regioner kan konstatere, at antallet af almindelige telefonkonsultationer
(ydelse 0201) i almen praksis har været faldende under corona-epidemien. Således
faldt antallet af telefonkonsultationer fra 9,2 millioner i 2019 til 8,4 millioner i perio-
den april 2020 til marts 2021. Det svarer til et fald på 8,7 procent.
I marts 2020 indgik Regionernes Lønnings-og Takstnævn en aftale med Praktiserende
Lægers Organisation om, at de praktiserende læger ligeledes kunne afholde længere
telefonkonsultation til et honorar, som svarede til en fysisk konsultation. En såkaldt
”la g telefo ko sultatio ”
(ydelse 1002). Hensigten var, at konsultationer, som nor-
malt blev afholdt fysisk, i stedet kunne tilbydes telefonisk, hvilket skulle begrænse be-
hovet for fysisk kontakt og dermed smittespredningen af COVID-19.
Der blev i perioden april 2020 til marts 2021 afholdt cirka 5,5millioner lange telefon-
konsultationer som erstatning for en almindelig fysisk konsultation (ydelse 0101 +
1002), mens antallet af fysiske konsultationer (ydelse 0101) i samme periode faldt
med 4,7 millioner ydelser.
Der er således samlet set sket en betydelig stigning i det samlede konsultationer af-
holdt hhv. fysisk og over telefonen under corona-epidemien. Stigningen kan tilskrives
en generel større efterspørgsel efter konsultationer som følge af epidemien og den
øgede tilgængelighed for borgerne som følge af aftalen om, at almindelige konsultati-
oner kan afholdes over telefonen.
Det kan ikke afvises, at det også kan tilskrives, at lægepraksisser rundt om i landet har
opkrævet honorarer for en lang telefonkonsultation under corona-epidemien, selvom
det ikke faldt under aftalens formål om at det skulle erstatte en fysisk konsultation.
Samlet set har Regionernes Lønnings-og Takstnævn vurderet, at aftalen om mulighed
for lang telefonkonsultation ikke altid blev anvendt efter hensigten. Da man samtidigt
ønskede en øget normalisering i almen praksis, valgte man derfor at opsige aftalen i
maj 2021.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke / Nanna Søndergaard Lauritzen
Side 2